אנומה אליש - תקציר העלילה ודיון

L e s t a t

New member
האנומה אליש ובריאת העולם!!! ../images/Emo124.gif

לפני שהאינטרנט של ארי-אל (מנהל פורומנו הקט והצנוע) החליט להילחם איתו, הוא החל בדיון על האנומה אליש ("בעת ממעל", מיתוס בריאת העולם הבבלי, ניתן למצוא בתרגום לעברית בספר "בימים הרחוקים ההם" מאת ש. שפרה ויעקוב קליין, בעמ' 9-54). בדיון שארי-אל פתח על כל אחד (או אחת) שקרא את האנומה-אליש לספר איזו דמות הוא הכי אהב, מה היא עשתה בסיפור ולמה הוא אהב אותה.
 
אני אישית בחרתי ב-

אנטי-גיבורה לכאורה, היא תיאמת . למה רק לכאורה בעיני? אתם מוזמנים לקרוא קצת על איך אני ראיתי את תיאמת בסיפור.
 

L e s t a t

New member
לתיאמת

(קודם כל, אני חייב לומר
) אגב, היא גם גילתה על תוכניתו של אפסו והתנגדה לה בתוקף, מעניין איך היה אם היא הייתה המנצחת..
 
נכון.

זכרתי רק את ה- Highlights של הסיפור, כי מזמן לא קראתי אותו. מה היה קורה אם היא הייתה מנצחת? ובכן, ייתכן ובכלל לא היינו כאן. זו דרך אחת לראות את זה. ד"א, יש את כל הנושא הזה המכונה Night Magick, בו יש התייחסות חיובית מאוד לתיאמת, אני חייב לציין.
 

RainBird

New member
אפשר לקחת את זה כסמל. כמו נצחון האלים על הטיטאנים למשל. נצחון מורדוך על תיאמת... מעניין כמה זה היה סמל לעתיק של "ניצחון האל על האלה"? זאת שאלה שאני תמיד מעלה בפני עצמי.
 

Dia Leoghann

New member
אני הכי אהבתי את אנכי-אאה

אאה הוא בנו של אנו, אל השמיים. אאה הוא אל החוכמה, התבונה והכישוף, וכינויו הוא נדימד, כלומר "היוצר". כאשר אפסו, אל המיים המתוקים שבתהום, רצה להרוג את האלים בני בניו כיוון שהפריעו לו לישון, היה זה אאה שהרדים אותו בעזרת לחשיו, קשר אותו, הסיר ממנו את סמלי האלוהות (כתר קרניים) והרג אותו. מאז, יושבים אאה ובת זוגתו דמכינה בתהום, לו הם קראו "אפסו" על שם האל שהרגו, ושולטים בעולם מי התהום והמיים המתוקים. בנם של אאה ואנכידה הוא מרדוך, הגיבור הגדול של סיפור האנומה אליש.
 

L e s t a t

New member
מה שמביא אותנו לבחירה שלי

תיארת אותו כ"גיבור הגדול של הסיפור" ואולם בהחלט ניתן לחשוב עליו כעל הגיבור הראשי. מאז הולדתו של מרדוך, כל העיניים נחות עליו, באופן מילולי ביותר מרדוך הוא מושיעם המבטיח של האלים. השורות הראשונות המדברות על מרדוך באנומה אליש יכולות לספר לנו שהוא עבר חינוך מבית טוב - אחרי הכל, בהחלט ניתן לצפות שכל אל-ילד שגודל תוך כדי יניקה משדיהן של אלות ומשחק בארבע הרוחות יגדל להיות חלומה של כל אם יהודייה. האלים די עשו ממנו גבר שגברים (או בעצם, אֵל שבאֵלים) כמו שניתן לראות. מרדוך מוצג כאל מושלם ואומניפוטנטי (אל שמילה אחת ממנו וכוכב שלם מושמד, עוד מילה והוא נברא מחדש, הוא בהחלט אל שלא כדאי להתעסק איתו). כשתיאמת החליטה להיכנס באלים מי היה אלופם אם לא מרדוך? ומסתבר והוא ירש מאביו, אאה-אנכי, לא מעט וגם קיבל ממנו שבע רוחות אימתניות לדרך במאבק נגד תיאמת (מתנה!) זה לצד הקשת והחיצים עמם יצא. לאחר נצחונו המרשים על הדרקונית הישישה, מרדוך באמת לא מבזבז זמן - הוא בורא מחדש את העולם (לא אהבנו את הסדר הישן ואם כבר עושים שינוי - נלך על משהו דרסטי!), מחוקק את חוקי הפיזיקה, קובע את המאורות וחודשי השנה ואת כל הדברים הנחמדים האלה שבסופו של דבר מרכיבים את היקום (הוא אפילו עושה סדר באֵלים ומחלק אותם לאלי השמיים ולאלי הארץ.. מזכיר לי משהו
). אירוע זה נחגג על ידי הבבלים בחג האכיתו (אחלה סיבה לשתות תמד בנוסח ישראלי). למרדוך ניתנים מהאלים חמישים תארים ושמות (מתנה!) והלה גם בורא עבורם את האדם. מרדוך נותן את הקשת שלו (איתה הביס את תיאמת) לאלים (מתנה!) והם שמים אותה בשמיים (הדבר הזה שאנחנו רואים אחרי הגשם? כן, זה). מרדוך הוא אל עסוק עם הרבה כשרונות וידו נמצאת כמעט בכל (אם לא בכל!). בנוסף לכל, הוא אל שקוסם לאדם, מפני שהוא המבין ללבו והמפיץ בקרבו שלום -פשוט אל "רחום וחנון", מה אני אגיד לכם?
ואם כבר נכנסנו להשוואות, תמוה שהכינוי בו פונים המאמינים הנוצריים לישוע הוא אותו הכינוי שניתן למרדוך ("האדון"). ירש לא מעט מסבתא רבא (תיאמת) ואבא (אאה-אנכי).. אז בברכת האדון, מלך-אלי-שמיים-וארץ, דיון פורה ושליו
 

Dia Leoghann

New member
בקשר לקשת...

הקשת שהוא הניח בשמיים זה הקשת של מזל קשת לדעתי. הקשת שאחרי הגשם הונחה מאוחרת יותר, אחרי המבול, על ידי האלה האם.
 

Dia Leoghann

New member
....

חוץ מלסטט ואילן עוד מישהו קרא את ה"אנומה אליש"? אם יש עוד מישהו שרוצה להגיד איזו דמות הוא הכי אהב, זה יהיה נחמד מאוד. זו דרך טובה להכיר את הדמויות הפועלות... ובכלל, למה בעצם "האנומה אליש" קשורה אלינו? אני חושב שהכרת האנומה אליש חשובה לכל פגאן שחי כאן בארץ ובעיקר לכל פגאן שמקורותיו בעבריות (או היהדות). בספר של ג'סטין וליאת (שהוא ספר נהדר...) דווקא האנומה אליש לא מופיעה, דבר תמוהה ביותר. ובעצם, כאן מתחיל המגה-דיון שלנו: זה נהדר ללמוד את הדרך הדרואידית, החוכמה הוויקנית והפילוסופיה הטיבטית, אבל רגע אחד!! אל לנו לשכוח שגם לנו יש מיתוס, ושירי עלילה, וספרות חוכמה ועוד ועוד ועוד, והספרות שלנו לא היתה תמיד מונתיאיסטית, אני בטוח בזה! אז שוב, למה דווקא האנומה אליש?
 
באנומה אליש

ניתן לראות גם מוטיבים מעניינים שנמצאים גם בספר התנ"ך הקטנטן שנמצא כמעט בכל בית בישראל. כך למשל, התיאור של הקמת העולם ע"י מרדוך - הוא לקח את גופה של תיאמת ויצר שמיים וארץ. זה מזכיר מאוד את היום השני לבריאה שמופיע בתנ"ך - הפרדת המים לשמיים ולים (והרי תיאמת היא "ים קדמון"). זו רק דוגמה קטנה לקשר של האנומה אליש לתרבות אשר הייתה בארץ. במיתולוגיה הכנענית, אם אני זוכר טוב, מסופר כי בעל הוא זה שלחם בתיאמת. ייתכן ואני טועה כאן מאחר ואיני יכול למצוא כרגע מקור לכך.
 

Vendetta

New member
תיאמת בכלל קיימת במיתולוגיה כנענית?

אני יודע שבעל נלחם בים, מות ולותן, אבל לא זכור לי שום דבר על תיאמת שקשור במיתולוגיה הכנענית. אתה בטוח שאתה לא מבלבל במיתולוגיות?
 
צודק.

כנראה קראתי באיזשהו מקום בו משווים את תיאמת עם לותן (מכך שגם תיאמת מתוארת כדרקון גדול, לפעמים, ומייצגת גם את הכאוס).
 

טלה בר

New member
תיאמת-תהום-תוהו

תיאמת מזוהה עם תהום התנכית "וחושך על פני תהום", ותהום, שממנה בוקעים "מי התהום" היא אלת מים כמו תיאמת. ויש גם שמזהים את תהום עם ה"תוהו" של בראשית, כלומר הכאוס הנקבי העולמי שהתקיים לפני שהאל הזכרי הכניס בו סדר.
 

L e s t a t

New member
שאלת שאלה מעניינת

מה הקשר של האנומה אליש אלינו? בכלל, מה הקשר של דתות מסופוטמיה אלינו? ארי-אל, נדמה לי שאתה בקיא ממני בנושא זה אבל מוצאינו הקדומים (כיהודים) הוא לא באותם עמים מסופוטמיים?
 

Dia Leoghann

New member
בבילונים היינו

11 הפרקים הראשונים בתנ"ך מתקיימים במסופוטמיה. הקריאה "לך לך מארצך וממולדתך" שבתחילת פרק 12 נאמרה לאברהם באור כשדים שבדרומה של בבל. זה אפילו לא משנה אם אברהם ושרה באמת היו קיימים או לא - בתנ"ך יש אמיתות גם אם הנפשות הפועלות אינן תמיד היסטוריות. מי שיקרא את יחזקאל טז' 1-3, יראה שגם הנביאים ידעו שהעברים לא המציאו יש מאין, אלא שאבו את עולמם הדתי והתרבותי מכל העמים שחיו בסביבה.
 

ebonyW

New member
תיאמת ../images/Emo13.gif

למען האמת עברו הרבה מאוד שנים מאז קראתי את האנומה אליש. אני אהבתי את תיאמת. בעיקר בגלל החוכמה וההקרבה. אהבתי את הרעיון שבעצם אנחנו נמצאים בתוכה. הייתה עוד דמות שאהבתי וכבר לא זוכרת מי
בכל זאת עברו בערך עשר שנים. לגבי החשיבות של הכרת האנומה אליש, אני חושבת שארי-אל צודק. תמיד טוב ללמוד מיתוסים ממקומות רחוקים, אבל לא לשכוח שגם כאן הייתה היסטוריה ומיתולוגיה. הייתה לי מורה בחטיבה שחשבה כמונו. היא העבירה קורס בחירה שעסק במיתוס הבריאה הבבלי ( האנומה אליש ) ובמיתוסים נוספים. תנאי הקבלה היו מאוד קשים, ובכל זאת היו הרבה מועמדים. מסתבר שיש ביקוש ורצון ללמוד את המיתוסים המקומיים גם בקרב לא - פאגנים
יום טוב לכולם
אבוני
 

ebonyW

New member
בהחלט יכול להיות ../images/Emo13.gif

אז לא הייתה מודעות כמו היום וזה בהחלט ייתכן. יש לי כמה חשדות שהמורה הזו הייתה קצת פגאנית בעצמה. חבל שהיא עזבה אחרי שנה של הקורס. זה מה שקורה עם מערכת החינוך, עד שמגיעה מורה כמו שצריך, היא עוזבת
 

Dia Leoghann

New member
אנומה אליש - תקציר העלילה ודיון

מי שלא קרא את האנומה, אז הנה תקציר של העלילה: בעת ממעל לא נקראו שמים בשם, מתחת אדמה בשם לא נזכרה, רק אפסו, אב הראשית ואל מי התהום המתוקים, והאם תיאמת יולדת כל, אלת המיים הקדמונים, היו קיימים. אפסו ותאמת ילדו את האלים ומתוכם היו אנשר וכשר (אלי האופק) העצומים והגדולים. אנשר יולד את אנו (אל השמים),ואת אאה (אל החוכמה והכישוף). האלים הצעירים עשו המון רעש והפריעו את מנוחתו של אפסו. בעצתו של משרתו מומו הולך אפסו לתאמת ומבקש ממנה שתצטרף אליו בהריגת בני בניהם כדי שיהיה קצת שקט. תיאמת רק שמעה על זה וזעמה זעם רב, ואפסו חזר לביתו. אך מומו מיעץ לו להרוג את האלים בלי עזרת תיאמת, ואפסו מתחיל להתכונן למעשה הרצח. האלים הצעירים שומעים על הכנותיו של אפסו, ואאה הנבון מחליט להטיל כישוף על פני מי התהום, וכך, בעזרת הכישוף, הוא מרדים את אפסו ואת מומו. הוא הורג את אפסו ואת מומו כובל בשרשראות. מאז יושבים אאה ובת זוגתו אנכידה בעולם התהום לו הם קראו כעת "אפסו". בנם של אאה ואנכידה הוא מרדוך. מרדך היה ילד מפונק היטב שינק משדי אלות, וקבל מסבא מתנה את ארבע רוחות השמיים בתור צעצועים. הפעם האלים הזקנים (לחמו ולחמו) לא הצליחו לישון. האלים הצעירים המשיכו לעשות רעש גם אחרי שהרגו את אפסו, ועכשיו יש איזה תינוק שם באפסו שמשחק ברוחות השמיים ומעיף את כל הכביסה מהחבלים! הלכו האלים הגדולים לאמא תאמת ואמרו לה: "את לא אמא שלנו! את לא נחמדה אלינו! תראי איך הרגו את אפסו ולא עשית כלום! את לא אוהבת אותנו יותר! עכשיו תלכי ותהרגי את האלים הצעירים כדי שנוכל לישון". תיאמת מחליטה לצאת למלחמה באלים הצעירים. היא בוראת תנינים ומפלצות, שדים ודרקונים, ובראש צבאה היא שמה את האל קנגו. אאה שומע על ההכנות של תיאמת למלחמה והוא רץ לאביו אנשר ומספר לו על כך. אנשר מתרגז ומאשים את אאה שגרם למלחמה כיוון שהרג את אפסו. תחילה אנשר שולח את אאה ואחר-כך את אנו לתאמת, אך שניהם רואים אותה ונבהלים. אז מביא אאה את מרדוך בפני אנשר, ומרדוך מסכים לצאת להלחם בתאמת בתנאי שאחרי נצחונו הוא יקבל את המלכות על האלים. אנשר קורא לכל האלים אל ביתו ומספר להם על הכנותיה של תיאמת למלחמה, ועל כך שמרדוך מוכן להלחם בה בתנאי שיהיה למלך האלים. אחרי ששתו הרבה בירה ואכלו הרבה כבשים האלים שמחים ומרוצים ומוכנים אפילו להכתיר את מרדוך לראש האלים. הם רק מציבים לו מבחן קטן לבדוק את רמתו בעבודה אלוהית טיפוסית: הם בוראים כוכב, ומרדוך במילה אחת צריך לבטל את קיומו של אותו כוכב. קטן עליו.... לאחר שמרדוך הוכיח את אלוהותו הוא מתכונן לקרב. הוא יוצר לעצמו כלי נשק מיתולוגיים ורוחות רעות כדי להלחם בתיאמת ומצטייד בצמחי קסם. הוא יוצא למלחמה בתיאמת ולאחר כמה מערכות קצרות הוא הורג אותה. מרדוך אוסר את כל בני בריתה, ואחר-כך מפלח את גופה של תיאמת לשניים. מחלק גופה העליון הוא בורא את השמיים ומציב שם את משכן אלי השמיים. אחר כך הוא בורא את הירח, השמש והכוכבים וקובע את לוח השנה. מפלג גופה התחתון הוא בורא את הארץ, את הנהרות, ההרים, הגשם, השלג וכל תופעות האקלים. הוא מעניק לאנו שלטון על הארץ ונותן לו את לוחות הגורל הקובעים את גורלם של האלים ובני האדם. אחר כך הוא בוחר לו מקום על הארץ להקים בו את מקדשו הגדול, ולמקום זה הוא קורא "בבל" - כלומר 'bb ilo', שער האלים, המקום אליו יגיעו אלי האפסו כשהם עולים לארץ, ואלי השמיים כאשר הם יורדים לארץ. כדי לשחרר את האלים מעבודתם הקשה - כריית תעלות, ייצור מזון, בניית בתים - בוראים מרדוך ואאה את האדם מדמו של קנגו. כהוקרת תודה למרדוך בונים עבורו האלים את מקדש האסגיל בבל. אחר-כך הם עושים משתה גדול ובו הם קובעים את סדרי הנהגת העולם. 50 האלים הגדולים ממנים 7 אלי גורל. מרדוך מעניק את קשת המלחמה שלו לאלים והם מציבים אותה בשמיים. לבסוף ממנים האלים את מרדוך למלך שמיים וארץ ונותנים לו 50 שמות-תואר מכובדים. וכך תם לו סיפורינו.
 
למעלה