אנחנו והם: הווילג' גרין מול פייפר

אנחנו והם: הווילג' גרין מול פייפר

והפעם, מעמיד holo לשיפוטכם שני אלבומים גדולים (לטעמי): ה-Village Green Preservation Society של הקינקס, ו-Piper at the Gates of Dawn של הפלויד. וכך כותב הולו: ההשוואה שאני בחרתי בה היא בין ה village green (שם ארוך מדי) של הקינקס(1968), לבין הפייפר/חלילן של הפלוידים(1967). שניהם אלבומים מאוד אהובים עלי, ומבחינתי הם האלבומים שמצליחים להעביר בצורה הכי טובה את הרוח והקסם הבריטי. אפשר לומר שקסם זה הדבר שהכי מאפיין את שתי הלהקות האלה (אני מדבר על פינק פלויד של בארט). שני האלבומים סובבים סביב הנוסטלגיה והילדות, כשכל אחד עושה זאת בצורה שונה. סיד בארט לוקח אותנו באלבומו אל עולם של פנטזיות ואגדות מעולם הילדות, עולם של מלכים, חתולים מגניבים, גמדים ששותים יין ובמיוחד גמד ששמו גרימבל גרמבל, דחליל בודד שננטש לו, ושיר אהבה גאוני שסוגר את האלבום. המילים המעולות, החריזה הנהדרת והמוזיקה הפסיכדלית יחד עם המבטא הבריטי הכבד מצליחים ליצור אלבום נאיבי וילדותי, אבל גם חכם ובוגר, שאם מתאמצים קצת, מוצאים מישהו קצת פגוע ורגיש שבסה"כ רוצה שיבינו אותו. לעומתו, עומד מולנו מר דייויס, ברנש מגניב ביותר, והפעם נותן לנו הצצה אישית יותר אל עולם הילדות שלו- נוסטלגיה, גיבורי ילדות שנשכחו, תמונות שנחקקו בזיכרון, הסתלבט שבישיבה על גדות הנהר, חוות חיות, שמיים גדולים מעל כולם, מוניקה, דייזי האהובה, וגם באלבום הזה מופיע חתול יוצא מן הכלל. בדומה לפייפר, מדובר באלבום צבעוני ומלא שירים קצרים ומקסימים. אבל זה לא מסתיים בכך. בשני המקרים יש משהו מתחת, משהו מעבר למוזיקה טובה (שגם היא ענקית). מאחורי כל שיר, יותר בגלוי ופחות בגלוי, קולטים את האכזבה והגעגועים לעולם שאיננו עוד. המחיר שמשלמים בעקבות התהילה. אותה הרגשה שמרגישים כשחוזרים לבקר את הבית והשכונה הישנים, ולא מזהים כלום, כי הכל כבר השתנה. הבחירה של בשני האלבומים האלה היא גם אישית. שניהם אלבומים שגורמים לי לחייך, אבל גם לחשוב. לפייפר לקח לי זמן להתחבר, לווילג´ גרין התחברתי על השמיעה הראשונה. לא יודע אם זה אומר משהו על איכות האלבום, אולי יותר על הטעם שלי. ובכל זאת, שניהם אלבומים מצויינים שעומדים באותו קנה מדה של אכויות בנושא בו הם דנים, רק שכל להקה לקחה את זה למקום אחר. ----------------------------------------------------------------------------------- אז מה דעתכם על שני האלבומים האלו? מי עדיף בעיניכם, ולמה?
 

Anuerysm

New member
אני מעדיף את הווילאג' גרין

אבל סך הכל קשה למצוא מקום להשוואה לדעתי, אם יש משהו בין הקינקס לפלויד שאפשר להשוות, זה את דייויס לווטרס, איך שלאט לאט הוא משתנה להיות יותר מריר ולהשתלט על הלהקה
 
שני אלבומים מעולים בחרת

וגם הניתוח שלך אותם יפה מאוד. שניהם בין האלבומים האהובים עלי ביותר - בחמישיה הפותחת - ולבחור ביניהם זה קשה (ולכן התמהמהתי להשיב). החלטתי בסוף שלא להחליט.
. אתה צודק שבשני האלבומים יש נוסטלגיה לעבר, לילדות, תוך אידאליזציה שלה. העבר מוצג כמקום תמים, מאושר, מגונן. בשניהם, מתחת לאידאליזציה יש גם גילוי-חלקי של הצדדים הפחות-נעימים של אותו מקום מאושר, לכאורה. אבל דייויס ובארט עושים את זה בדרכים מאוד שונות, אולי משום שהילדות שלהם היתה שונה מאוד זו מזו (זה מזה?). ההבדל העיקרי בין שני האלבומים הוא אולי מובן מאליו: פייפר היה "ספינת הדגל" של הפסיכדליה, יחד עם סרג'נט פפר. הווילג' גרין, לעומתו, היה אנטי-תזה לפסיכדליה - ולכן גם נכשל מסחרית כאשר יצא. הווילג' גרין היה אלבום מינורי, כמעט אקוסטי, יחסית לאקו, הפידבק, הרעש והצילצולים של הפסיכדליה. דייויס תמיד ראה עצמו ככיוצא-דופן, כמתבונן מהצד, כמי שלא שייך. אישית, אני מתחברת לשני האלבומים האלו - אבל מנקודות שונות זו מזו. כל אחד מהם מתקשר אצלי למצבי רוח שונים, לתחושות שונות. פייפר מתקשר אצלי לאנרגיה, לסקרנות, לאופטימיות, ליצירתיות. הווילג' גרין הוא מהורהר, מלנכולי, סנטימנטלי. אבל בסופו של דבר, בשניהם יש את אותו "משתנה X", שקשה להגדירו, מין מסתורין, קסם (למרות שאני לא אוהבת את המילה הזו ביחס ליצירות אמנות), שהופך אותם ליותר מסתם אלבומים, למשהו שנוגע בבסיס הנפש.
 
למעלה