אנטנה

ישיג2

New member
אנטנה

המכונאי שמטפל במטוס שלנו חושב שהאנטנה שלנו קצרה מדי. היא בנויה ממוט פלדה שתחילתו מסולסל בשלוש כריכות ובהמשך קטע ישר של 30 ס"מ בערך. כיצד קובעים אורך אופטימלי ?
 
אורך אנטנה

ע"מ לקבל שידור/קליטה מיטביים, יש להשתמש באנטנה מתאימה לטווח תדרי העבודה של הרדיו.
בכללי, אורך האנטנה צריך להיות 1/4 אורך גל (פחות 5%) של תדר העבודה האמצעי.
עבור תחום העבודה של הקשר התעופתי האזרחי, אורך האנטנה האופטימאלי יהיה:
(מחושב לתדר אמצעי בין 136 מה"צ ל- 118 מה"צ = 127 מה"צ)
אורך הגל 300/127=2.36 מטר.
רבע מזה = 0.59 מטר פחות 5% = 0.56 מטר.

על האנטנה לפעול במצב אנכי לאופק (קיטוב חשמלי אנכי)
ועליה להיות מתואמת לעכבה של 50 אוהם.

אבל, במקום כל החישובים הנ"ל, הרבה יותר פשוט לרכוש אנטנה ייעודית העונה כבר לכל הדרישות הנ"ל.
יש רק להוסיף כי מיקום האנטנה צריך להיות כזה, שלא תימצא במרחק קטן מ 3/4 אורך גל מכל משטח או פס מתכת המקביל אליה.
ולאחר ההתקנה יש גם לוודא באמצעות מד יג"ע (VSWR) את פעולתה התקינה.
יש לזכור כי האנטנה היא "השער" לקשר איכותי ותקין בין המטוס לבין תחנות קרקעיות ובין המטוס למטוסים אחרים.
אריאל אריאלי
 

ישיג2

New member
אנטנה

ראשית תודה על התשובה המלומדת. היה ברור לי שתגיע ממך. האם הכריכות בתחתית האנטנה מחושבות לפי אורך המוט במצב פרוס או לפי האורך האכשיוי?
 
סליל בבסיס האנטנה

לעיתים, כאשר מסיבות מסויימות, לא ניתן לקבל אנטנה באורך הרצוי, ניתן "להאריך" חשמלית את אורך האנטנה ע"י חיבור סליל בטור עם האנטנה.
את הסליל מוסיפים בבסיס האנטנה, בין חיבור הקואקס לבין מוט האנטנה.
לפעמים, פשוט מיצרים "סליל" ממוט האנטנה. כלומר, מלפפים את מוט האנטנה בצורת סליל, במקום שבו האנטנה מתחברת לבסיס.
שימוש בשיטה זו מתאים בדרך כלל, לאנטנה הפועלת בתדר יחיד ולא בתחום רחב של תדירויות.
בכל מקרה, אני ממליץ לרכוש אנטנה תיקנית (למטוס תעופה כללית או אז"מ, מחיר האנטנה יכול להגיע עד ל- 150 דולר, אך אפשר למצוא אנטנות אפילו ב80 דולר ליחידה).
אריאל אריאלי
 
למעלה