"אני אוהב אותך לאה"

squishi

New member
"אני אוהב אותך לאה"

"מה בקשתך אמרי לאה שבע השנים חלפו מזמן ונותרה רק עוד שעה טרם יסגר הגן." הממ.. על איזה גן מדובר?(=
 

יוסי ר1

Active member
יסגר הגן

לsquishi שלום. האם את בטוחה שהציטוט מהתנ"ך? ואני הייתי סבור שהוא מאחרוני הנביאים, רבי צביקה פיק הי"ו. על כל פנים נראה לי שפשוט גן מתחרז יפה עם מזמן, וגן תמיד מתאים איכשהו בשיר אהבה. עייני בשיר השירים למשל.
 

יוסי ר1

Active member
יסגר הגן 2

במחשבה שניה, ייתכן שהיתה לצביקה פיק איזושהי אסוציאציה גם למגילת אסתר ולא רק לסיפור יעקב ולאה. אחשוורוש אומר לאסתר מספר פעמים "מה בקשתך", "מה שאלתך" , והסיפור מתרחש בחצר ביתן המלך, גינת המלך. אולי?!
 

squishi

New member
הממ.. אולי.... אבל..

לא נראה לי... את השיר, אגב, נראה לי שכתב אהוד מנור ז"ל. ולכן - אין זה רבנו צביקה פיק (; בקיצור, נראה לי שיש משהו שעוד לא עלינו עליו
 

גרי רשף

New member
פירוש רשי

טוב, לא רשי אלא רק אני. זה מה שיש כרגע. כפי שציינו כבר- המילים הן של אהוד מנור; אולי לא שירה עמוקה אבל בכל זאת- שיר יפה של פזמונאי מוכשר שעשה כאן שימוש נאה בחומרים תנכיים.. השיר מדבר על העוול שנגרם ללאה שידעה שיעקב אוהב את אחותה, והיא נישאה לו במרמה. אהוד מנור שם בפיו של יעקב דברי פיוס ללאה שאינם מופיעים בסיפור המקראי. אם אני מבין נכון- הדברים "נאמרים" עם תום שבע השנים "השניות": לפני שבע שנים הוא התחתן איתה (את אותו הבוקר לא אשכח = ויהי בבוקר והנה היא לאה), ובעוד שעה הוא ישא את אחותה רחל אותה הוא אוהב יותר. אותן שבע שנים הן "הגן" (גן העדן?) של לאה.
 

יוסי ר1

Active member
גן עדן ללאה?

לגרי שלום. אהבתי את הפירוש שלך, למעט הסתייגות אחת. לאה לא חוותה גן עדן עם יעקב. לא ב7 השנים הראשונות, ולא בשנום הבאות. הכתוב עצמו מעיד עליה כי היתה "שנואה", ולכל אורך הפרקים אנו מוצאים את נסיונותיה הנואשים להסב אליה את תשומת ליבו ואהבתו של יעקב, שאוהב את אחותה. לא נראה לי שאהבתה הנכזבת ליעקב היתה עבורה גן עדן.
 

גרי רשף

New member
../images/Emo45.gif

אכן כן, ולפיכך או שאני לא הבנתי את כוונתו של אהוד מנור; או שאהוד מנור פירש את הכתוב בדרכו שלו.. יש הצעות חלופיות? לכל אורך הפרקים לא מצאתי הרבה לגבי יחסיהן: לאה היתה שנואה ורחל קנאה בלאה כי אלוהים מנע ממנה פרי בטן. מה עוד הצלחת לדלות מהכתוב?
 

יוסי ר1

Active member
רחל ולאה

על יחסי רחל ולאה נכתב הרבה, אם כי רוב הכתוב מתייחס לניתוח הטקסט ופירושו, משום שכאמור התנך אינו מכביר בתאורי רומן רומנטי. אני מקווה להתפנות לחיפוש החומר בביקורי הבא בספריה, ואז אוכל להציג יריעה מעט יותר רחבה, משום שמדובר במאמרים שקראתי לפני כ15 שנים.
 

squishi

New member
אהבתי מאוד את פרשנותך

(= האם תוכלו להפנות אותי לפרקים בהם מסופר ממש על יעקב ולאה ועל הקשר בין שניהם, היחסים ביניהם?
 

גרי רשף

New member
בראשית כ"ט ואילך

עיקרו של הסיפור בבראשית כ"ט http://kodesh.snunit.k12.il/i/t/t0129.htm והמשכו בפרקים הבאים. ציינו כבר בפורום שהתנך מקמץ בתיאורי רגשות ומסתפק בציון עובדות, ואם אתה מצפה לתיאורים מפורטים של רגשותיהם כמו ברומן מודרני - תתאכזב..
 

מוגג

New member
גנעול, אחותי כלה

אל גני תבואי חרש חרש, אל גני באין רואים. רחל ציטטה את שיר השירים בשירה "גן נעול" ויהונתן שר על "גן סגור". ואילו יעקב התפנה מרעיית צאן לבן כדי לנחם את אשתו "השנואה" , אך לפתע שם לב כי כבר שלוש ובעוד שעה צריכה האם הלאה לקחת את ילדיה מהגן... בשיר "בראשית" משורר אהוד מנור על גן העדן - גן בעדן גן בלי שער משמיים גשם טוב ניתך ואלוהים היה רחום עם שחר ולמשמרת נתן הוא לי אותך. ובשירו "אי שם": שם, שם ראיתי קשת בענן, שם, שם עולה הבוקר בלבן. אי שם, שם נמצא ביחד את הגן, את גן האהבה. ואולי הוא מושפע משיר אחר מאותה תקופה, "הבלדה על לבן בן בתואל" (של יעקב רוטבליט): אלי, מה התרגשתי, לבוש בגדי חתן את פעמי החשתי ובאתי אל הגן. ליבי עמד מלכת, פתאום חשכו עיני לאה שם מחייכת, באהל כלולותי. לאה טרוטת עיניים, עיני לאה רכות אלי שבשמיים, לצחוק או סתם לבכות לבן הוא שם אביה, אך לבבו אפל יומו ודאי יגיע, רחל שלי רחל הושיע נא אלוה, נפשי אשאל למות כי מי יתנני כח, עוד שבע שנות עבדות. בכיצור, גן - הוא סמל לאהבה ולכלולות. ~שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם.~
 
למעלה