אני אפתח בשאלה משלי לגבי הרמוניה

orbiti

New member
אני אפתח בשאלה משלי לגבי הרמוניה

באילו סביבות בהרמוניה הקלאסית, נהוג להשתמש בהיפוך השני של האקורד (הקוורט סקסט)? אני יודע שמאד נפוץ השימוש בסיום קדנצה במהלך של ראשונה קוורט סקסט - חמישית - ראשונה, אבל מעניין אותי לדעת האם השתמשו באקורד הזה גם במהלכים מסוגים שונים. אייל
 

giladsh

New member
עוד שתי דוגמאות....

השימוש בחמישית קווארטסקסט (או חמישית 7 טרצקווארט) נפוץ כמעבר בין דרגה ראשונה לראשונה סקסט. בעצם, כשמעוניינים לעבור ממצב יסודי למצב סקסט בכל דרגה שאינה דומיננטית או מוקטנת, אפשר לעבור דרך החמישית של אותה דרגה, במצב קווארטסקסט או 7 טרצקווארט. שימוש אחר הוא במודולציות, או מודולציות רגעיות (key of the moment). במקום ללכת מראשונה קוארטסקסט לחמישית אפשר לנצל את אי יציבותו של האקורד ולהצמיד לו עוד אקורד לא יציב שילך לכיוון אחר לגמרי. למשל, אקורד לא דיאטוני לסולם שיושב על אותו בס (שהיה לקוורטסקסט). לדוגמה, ראשונה, רביעית, ראשונה קווארטסקסט, חמישית של שנייה במצב סקונד ושנייה סקסט (מינורית או מז´ורית) שאפשר לבסס אותה בתור סולם חדש. כמובן שיש עוד המון מקרים ואפשרויות כשמשתמשים בבס מלודי.
 

orbiti

New member
תודה רבה לך!

כשאתה אומר "חמישית של שניה במצב סקונד", אתה מתכוון לסקונדהקורד, נכון?
 

elad2040

New member
באמת מלמדים דברים כאלה עדין?

למה? המאה העשרים כולה חלפה על פנינו ולא הותירה סימן? תשתמש באקורד איפה שהוא נשמע טוב!
 

orbiti

New member
אני אעשה מה שבא לי...

אבל השאלה היא איפה זה נפוץ בהרמוניה קלאסית, מהתקופה הקלאסית ותקופת הבארוק.
 

elad2040

New member
מקובל עלי.

אני מניח שזה תחום שיכול להיות מענין. כל פעם שניסיתי להתעמק בעניני היפוכים בתאוריה קלאסית נתקלתי באי התאימות שלהם לגיטרה. אין מה לעשות, בגיטרה, בגלל המרווחים בין המיתרים, כמעט בכל המקרים צריך להוריד אחד מהתווים אוקטבה ולשבש את כל הסדר הקלאסי הטוב.
 

orbiti

New member
בעיקרון

אפשר לעשות הולכת קולות נכונה בגיטרה, פשוט תצטרך להתעלם לגמרי מהפוזיציות שלימדו אותך בשנה הראשונה שלמדת לנגן ושכתובים בספרים של אבי ברק...
 

elad2040

New member
הולכת קולות כן

אבל אקורדים בפוזיציה "קרובה" -(close) ככה קוראים לזה?- לא פועלים בד"כ. הינו אקורדים שבנויים מהצלילים 1 3 5 בסדר הזה, או 5 7 1 3 ודברים כאלה. יותר אפשרי 1 5 7 3, או 5 1 3 7 או 5 1 3 7. העיניין הוא שכל ספרי ההרמוניה הקלאסית שראיתי מתחילים תמיד בהנחה שאתה עובד עם פסנתר. אולי אין בררה אלה להתחיל לנגן בפסנתר.
 

orbiti

New member
זה באמת נכון

בגלל זה אם תרצה להיות גיטריסט "אמיתי", תמיד תצטרך לעבוד קשה...
 

giladsh

New member
אתם קצת מפספסים את הנקודה....

הדוגמאות והתרגילים המוכרים בלימודי ההרמוניה המסורתית כלל לא אמורים להיות מבוצעים ע"י כלי אחד, לא פסנתר ובמיוחד לא גיטרה. הכוונה היא בד"כ למקהלה מעורבת או להרכב של כלי נגינה מלודיים, שכל אחד מהם מנגן קול בודד. כתיבה לכלי נגינה הרמוני מסויים היא שונה לגמרי ולוקחת בחשבון את אפשרויות ומגבלות הכלי והנגן. הכורלים של באך שהם "התנ"ך" של לימודי ההרמוניה המסורתית, נכתבו למקהלה מעורבת. אמנם, לרוב (ממש לא תמיד) אפשר לנגן אותם בפסנתר, אבל הנגינה בפסנתר שהוא (כמו גיטרה) כלי שהצליל שלו דועך כפונקציה של הזמן, לא יכולה להוות תחליף לביצוע של קולות אנושיים שיכולים לשמור צליל בווליום קבוע או אף לחזק אותו כפונקציה של הזמן. בפסנתר גם אין יכולת להכפיל צליל באוניסון, ולכן יש רגעים בהם שומעים בפועל 3 קולות במקום ה-4 הכתובים.
 

orbiti

New member
אתה צודק

אבל מה שהוא דיבר עליו היה בכלל בעיה של נגני גיטרה, שנגינת מהלכי אקורדים מעבר לבסיסיים דורשת מהם שליטה ברמה מאד גבוהה בכלי, לעומת פסנתר, בו אקורדים הם דבר מאד פשוט להבנה וביצוע.
 

Fugue

New member
אבל יש אקורדים

שפשוט אי אפשר לבצע על גיטרה לא משנה כמה גיטריסט טוב תהיה. תאורטית אולי זה אפשרי אבל טכנית, אין שום מצב שבעולם! תיקח למשל את הדומיננט קוינט סקסט אקורד, אולי יש לו איזה פוזציה אחת או שתיים שניתן לנגן אותו בדיוק כמו שכתוב (בלי להקפיץ אוקטבה) וזאת גם רק בגלל שנעזרים במיתיר פתוח. אלא אם כן יש לך יד בגודל בניין, אז לא תהיה לך שום בעיה! אבל במקרים לא ניתקלתי..)
 

Fugue

New member
לא..

נסה לנגן למשל: 1] -x- 2] -3- 3] -5- 4] -7- 5] -9- 6] -x- זה קוינט סקסט אקורד של סולם סול מינור.
 
הבנתי אני חושב

רה דו לה פה# זה באמת קוינט סקסט אקורד. והוא אכן דומיננטה בסולם סול מז´ור/מינור. אבל הרי לא חייבים לנגן את הצלילים כמו רובוט. בהיפוכים מה שחשוב זה שהבס הרצוי יהיה למטה ולאחר מכן זה לא משנה אם אני שם את הדו לפני הרה ובאיזה אוקטבה שבא לי
 

Fugue

New member
מסכים איתך!

אבל אם את רוצה לשמוע בדיוק את ההרמוניה כמו שכתוב..קצת בעיה.
 
למעלה