אני הוויה לא שיניתי

אורלישה

New member
אני הוויה לא שיניתי

אומרים: הבורא עושה ככה, הבורא יעשה ככה וכו' שאלה: איך הבורא עושה או יעשה אם כתוב: "אני הוויה לא שיניתי" ? כשעושים אז משנים, לא?! ובפרוש כתוב שהבורא אינו משתנה. מצד שני כתוב: "אין בנו מעשים" כלומר העושה הוא הקדוש ברוך הוא, ולא אנחנו, ורואים שבני אדם עושים. גם קיום מצוות זו עשייה. מישהו יכול להסביר לי את העניין הזה?
 

ירושלם1

New member
שאלה קלאסית ויפה ממה שלמדתי אומר

שאם מדברים מבחינת הבורא מבחינת האור אז האור נמצא במנוחה מוחלטת עשה עושה ויעשה מעל זמן תנועה ומקום מבחינתו את כבר בגמר תיקון במלכות דאינסוף. כשאין זמן תנועה ומקום רואים את כל התהליך עד גמר התפתחותו אבל מבחינתך מבחינת הכלי עד כטיפת זרע שצריכה לגלות את כל זה המקובלים שגילו והשיגו אומרים שכשתגלי תגלי שהכל כך היה והיינו כחולמים עולם הפוך ראינו ! נגלה שהבורא תמיד היה טוב ומיטיב וכל הקלקולים היו בטבע האגואיסטי שלנו כתולעת בצנון שחשבה שכל עולמה הוא הצנון הזה וכשבקעה החוצה גילתה את מה שהיה תמיד קיים ההסתרה רק בך שנצא מהסתר לגילוי ! חג שמח.
 

ירושלם1

New member
זה מוסבר יפה בהקדמה לספר הזהר של בעל הסולם

משל התולעת והצנון מופיע באות מ' http://www.obshalom.org/Article/681/הקדמה_לספר_הזוהר_אות_מ___רבי_יהודה_לייב_אשלג ציטוט: אבל הם דומים, כאותה התולעת שנולדה תוך הצנון, והיא יושבת שם וחושבת, שכל עולמו של הקב"ה הוא כל כך מר, וכל כך חשוך, וכל כך קטן, כמדת הצנון שהיא נולדה בו. אבל ברגע שבקעה את קליפת הצנון, וחוטפת מבט מחוץ לצנון, היא תמהה, ואומרת, אני חשבתי שכל העולם הוא כמדת הצנון שנולדתי בו, ועתה אני רואה לפני עולם גדול נאור אדיר ויפה להפליא. כן אותם המשוקעים בקליפת הרצון לקבל שלהם שבה נולדו, ולא ניסו לקבל התבלינים המיוחדים, שהם תורה ומצות מעשיות, המסוגלות לבקוע קליפה קשה הזו, ולהפכה לרצון להשפיע נ"ר ליוצרו, ודאי הוא, שהם מוכרחים להחליט על אפסותם וריקנותם כמו שהם באמת, ולא יוכלו להעלות על הדעת שכל המציאות הגדולה הזו לא נבראה אלא בשבילם. אכן אם היו עוסקים בתורה ומצות להשפיע נחת רוח ליוצרם בכל הטהרה הנאותה, ויבואו לבקוע קליפת הרצון לקבל שנולדו בה, ויקבלו הרצון להשפיע, הלא תיכף היו עיניהם נפתחות, לראות ולהשיג את עצמם ואת כל המדרגות של החכמה והתבונה והדעת הבהירה, החמודות והנעימות עד לכלות נפש, שהוכנו להם בעולמות הרוחניים, ואז היו אומרים בעצמם מה שאמרו חז"ל, אורח טוב מה הוא אומר, כל מה שטרח בעל הבית לא טרח אלא בשבילי.
 
שלום ל"בת מלך", מזמן לא שמענו מימך!

בזמנו חיפשת מקום ללימוד הקבלה, האם כבר מצאת מקום כשר ? לגבי שאלתך, מצד אחד הבורא אכן במנוחה מוחלטת וכל השינויים הם רק בנו הנבראים, במה שאנו מתפעלים מאורו. ומצד שני האור שבכלי הוא זה שעושה בו את הרושם וגורם לו לפעול, ולכן נאמר "אין בנו מעשים". לגבי קיום המצוות, גם על זה נאמר: "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים", היינו זה הדבר היחידי שהבחירה בו היא בידינו, וכאשר אנו בוחרים להיות יראי שמיים, אז אנו זוכים לקיים מצוות, מבחינת "האור שבה שמחזירו למוטב". ראי גם כן את דברי בעל הסולם לגבי צמצום האור באין סוף שעונים גם על שאלתך, בתלמוד עשר הספירות חלק א' פרק ב', אור פנימי אות ב': "ב) אין להבין ענין פעולה זו (הצמצום באין סוף) כמשמעותו השטחית ע"ד פעולה אנושית, שמתחילה פעל כך ואח"כ פעל בדרך אחרת ונסתלק מפעולה ראשונה, כי אין לך הגשמה יותר גדולה מזו, כי הוא יתברך אינו בעל מקרה ושינוי ח"ו, וכמ"ש אני הויה לא שניתי וכו', ואע"פ שאין המדובר בעצמותו ית', אלא רק באור המתפשט ממנו, מכל מקום, כיון שאין שינוי ומקרה ותנועה בעצמותו ית' אלא שהוא בעל מנוחה בהחלט, נמצא שמתחייב להיות כך גם באורו המתפשט הימנו כל כמה שלא הגיע לבחינת הנאצל, דהיינו, כל כמה שלא הגיע לבחינת התלבשות בכלים, כי רק אז יצא מכלל עצמותו ית' לבחינת הנאצל המחודש והמקבל הימנו, וכבר ביארנו שכל החידוש הזה, שורה בעיקר על הכלי של הנאצל, דהיינו בחינת ה"רצון לקבל" שישנו בנאצל, שהרצון הזה, אע"פ שהוא רוחני, מ"מ הוא ודאי חידוש צורה והוא "מקרה" כי אינו נוהג בהכרח בעצמותו ית', מה שאין כן באור שנתלבש בו שהוא אינו מחודש, שהרי נמשך מעצמותו ית' בבחינת "יש מן יש". ומכל מקום ענין הפעלת האור העליון במידת הכלי, דהיינו בבחינת מה שהכלי מתפעל ומקבל מהאור העליון, נופל עליו ג"כ בחינת חידוש, שהוא "מקרה" בהכרח כמובן, ותדע שכל החידושים והשתלשלות המדרגות הנ"ל הנה המה עוסקים רק בערך התפעלותו של הכלי וקבלתו מהאור העליון כי זה לבד מקבל השינויים והריבויים. אמנם האור כשהוא לעצמו, נמצא תמיד בבחינת המנוחה המוחלטת, בהיותו מתפשט מעצמותו ית'. והבן זה היטב ותזכור זה בהמשך כל הלימוד בחכמה הזאת בכל מלה ומלה ממש."
 

אורלישה

New member
תודה

לא התבססתי עדיין בשום מקום, הולכת להרצאות בהרבה מקומות, וקוראת הרבה. ראיתי שנמשכת אחרי בעל הסולם - קוראת את ספר המאמרים שלו. (מדהים) ואת שמעתי. (עוד יותר מדהים) לוקח זמן להתרגל לשפה. לאט לאט מבינה יותר, גם כל פעם ממקום אחר. ולומדת מאתרים שונים, או לפחות מנסה......... נורא מעצבן שאתרים סגורים בשבת, עם השומר שבת הזה. זה הזמן הכי פנוי ונקי לקרוא וללמוד. אני עדיין לא שומרת שבת, אז מה איכפת לכם שאני אקרא דברים קדושים בזמן הזה? יותר טוב לראות ערוץ 2 או איזה זבל אחר? זו טעות טקטית קשה, חילוני שרוצה להקדיש את השבת שלו לקריאה באתרים כאלה - צריך לראות בזה את היופי, את ההתקרבות, הישג ענק ולא להרחיק אותו. תחשוב - זה מה שמעניין אותי, זו כבר תשובה גדולה לעומת איפה שהייתי לא מזמן, אתם הדתיים, שבידכם הידע - חייבים להתגמש, אם הגענו לתקופה שעם ישראל כולו צריך להתקרב לבורא, תהיו יצירתיים, תעזרו לנו להתקרב. (כל החג ניסיתי להכנס לאתר של הרב גוטליב - לא חבל? תחשוב כמה יכולתי ללמוד ולהתקדם) לעניננו - איך האור שבכלי גורם לו לפעול? זו בדיוק השאלה שלי - אם הוא במנוחה מוחלטת, אז הוא לא פועל. לפי מה שאני מבינה מהציטוטים שהבאת עוד יש לי דרך ארוכה לקבל תשובה על השאלה הזאת. אני אסתפק בזה ביינתים.
 
על לא דבר

אשרייך שאת הולכת להרצאות, מקווה בשבילך שזה רק במקומות כשרים ! לגבי אתרים תורניים שסגורים בשבת, יש כלל בתורה שאין מצווה הבאה בעבירה, לכן את לא יכולה בכל מקרה להתקרב לקדושה מגלישה באינטרנט בשבת, ולא לקבל איזה שהיא תועלת רוחנית מכך, כך ש"התגמשות" פה זה לא הפתרון.
 

ירושלם1

New member
כמו שאור השמש פועל על הצמחים....

הערת הרבה הערות גם על האתר של גוטליב ממליץ שפני אליו את זה באתר שלו יש לך רצון חזק זה מעולה! האור מה שנקרא ההבנה שלי הגילוי שלי מהלימוד בכיתבי בעל הסולם מביא לגילוי שאני נמצא ברצון לקבל על מנת לקבל ולהבנה שהוא כל הסיבה ליסורים שלי זה עמוק ולא פשוט ואי אפשרי לגילוי ללא כתבי בעל הסולם בהצלחה
 
למעלה