הנה עוד קצת ../images/Emo72.gif ../images/Emo48.gif
בית מרזח (עמוס ו, א-ז) הוֹי הַשַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּוֹן וְהַבּׂטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן נְקֻבֵי רֵאשִׁית הַגּוֹיִם וּבָאוּ לָהֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל׃ עִבְרוּ כַלְנֵה וּרְאוּ וּלְכוּ מִשָּׁם חֲמַת רַבָּה וּרְדוּ גַת־פְּלִשְׁתִּים הֲטוֹבִים מִן־הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה אִם־רַב גְּבוּלָם מִגְּבֻלְכֶם׃ הַמֲנַדִּים לְיוֹם רָע וַתַּגִּשׁוּן שֶׁבֶת חָמָס׃ הַשֹּׁכְבִים עַל־מִטּוֹת שֵׁן וּסְרֻחִים עַל־עַרְשׂוֹתָם וְאׂכְלִים כָּרִים מִצּׂאן וַעֲגָלִים מִתּוֹךְ מַרְבֵּק׃ הַפּׂרְטִים עַל־פִּי הַנָּבֶל כְּדָוִיד חָשְׁבוּ לָהֶם כְּלֵי־שִׁיר׃ הַשּׁׂתִים בְּמִזְרְקֵי יַיִן וְרֵאשִׁית שְׁמָנִים יִמְשָׁחוּ וְלׂא נֶחְלוּ עַל־שֵׁבֶר יוֹסֵף׃ לָכֵן עַתָּה יִגְלוּ בְּרׂאשׁ גּׂלִים וְסָר
מִרְזַח סְרוּחִים׃ וכך אומר שלום פאול בפירושו לספר עמוס (שם): מרזח היה מוסד דתי-חברתי, המתועד במקומות רבים: באוגרית, בישראל, ביהודה...בכתובות פיניקיות ופוניות ועוד. המונח מוכר גם ממקורות חז"ל (כתובות סט ע"א ועוד). אופיו של המרזח השתנה בהתאם לתנאי הזמן והמקום... המרזח היה משתה בעל אופי חברתי ודתי כאחד, הקשור באזכרה למתים, כלל אכילה ושתייה ונמשך כמה ימים. הנביא עמוס יצא (בפסוקים הנ"ל) נגד הפאר, הראוותנות והגרגרנות המופגנת על ידי עשירי העיר בעת חגיגותיהם, ו"איחל" להוללים גלות. צירוף המילים "סר מרזח סרוחים"הוא גם משחק מילים וצלילים. בקיצור: בתקופת מקרא היה המרזח שם נרדף למקום של הוללות וסביאה, בעיקר סביב שתיית
. משהו השתנה מאז? [שיבולת לא זוכרת מתי לאחרונה בילתה בבית מרזח]