אני לא מצליח להבין מה הכשל התכנוני בדרום

אבישי ק

New member
אני לא מצליח להבין מה הכשל התכנוני בדרום

גם בצפון סוגרים המון חברות הנהלות ומפעלים
אבל לא רואים אנשים יוצאים לרחובות
כרמיאל, קריית שמונה, מעלות וכו.. לא מושבתות
מה ההבדל?
למה שם ההשפעה היא כלכך גדולה
ומי נכשל או יותר נכון מה לא עובד נכון
 

אבישי ק

New member
יותר נכון, איך אפשר לתרגם את ההצלחה של המרכז בדרום

איך אפשר להפוך את הדרום מכישלון של המדינה להצלחה של האזור כמו אזור המרכז
 

ש מים

New member
בדרום היצע התעסוקה קטן בהרבה

הנגישות לתעסוקות אלטרנטיביות, למגוון מעסיקים, קטנה בהרבה. הדרום בנוי על מספר "מעסיקי-על" (וזה בדיוק הכשל התכנוני": בנו מפעלים ולידם בנו "מאגרי עובדים", בדיוק נוסח בריטניה של המהפיכה התעשייתית
), בעוד שבצפון התעשיות והתעסוקות הרבה יותר מגוונות - מבחינת גודל ומגוון. וכמובן שגם הנגישות למעסיקים שמחוץ למרחב המגורים המיידי גדול ונוחה יותר.
ויש דבר נוסף, שאני לא בטוח לגביו (ושווה בדיקה) זה נושא ההשכלה והמיומנויות של אוכלוסיית הדרום לעומת זו של הצפון. ומצטער על ההכללה...
 

אבישי ק

New member
נצא מנקודת הנחה שהמתכננים הגדולים בירושלים ובת"א טעו

איך מתקנים?
איך בונים את המקום מחדש ככה שלא יהיה תלוי בכל החברות הגדולות?
והשאלה הכי חשובה
האם יש מישהו שבכלל מנסה לתכנן את האזור מחדש ככה שהשיקום יהיה מהיר יותר אחרי שהמעסיקים הגדולים משיקולים שלהם יסגרו את כל העסקים שלהם בארץ?
או שיכול להיות, וזה כנראה מה שיקרה, התושבים יהגרו למרכז ולחו"ל וחלקים נרחבים של הערים יהפכו לערי רפאים
והעומס על המרכז יגדל(יש הרבה ישובים שיתרוקנו).
 

ש מים

New member
יא תותח!

איזה שאלות...
ראשית כל אני חייב להתוודות ולהגיד: אני לא כלכלן אורבני.
השאלות שהעלית הן אולי "שאלות הליבה" בתכנון עירוני-כלכלי וכמספר הכלכלנים והמתכננים כן התשובות והגישות. לכן אוכל להביא את דעתי בלבד (שכמובן נשענת על הידע, ההבנה והנסיון שלי), וגם זה ממש על קצה המזלג, בגלל רוחב היריעה ועומקה, ובגלל שגם צריך לעבוד היום...
  1. מגוון כלכלי במרחב - הן בגודל העסקים והן בהתמחותם.
  2. נגישות, נגישות, נגישות - הן בתוך המרחב עצמו והן בין המרחב הספציפי למוקדים הכלכליים המרכזיים במדינה (הן מוקדים עסקיים, הן כלכליים-הון והן פוליטיים וגם תרבותיים!).
  3. חינוך!! חינוך והשכלה.
  4. הטרוגניות תרבותית, חברתית וכלכלית במרחב.
 
שאלת הביצה והתרנגולת או מה קודם למה

על מנת לפתח אזור, בנוסף לתשתית הכלכלית, חייבים ליצור תשתית חברתית תרבותית בעלת רמה.
ראשית חייבים לשפר את מערכת החינוך, בלעדיה לא תקלט אוכלוסיה, שרמת החינוך והשיגיו חשובים לה ביותר.
בהמשך פיתוח עיסוקי הפנאי ( התרבות, הספורט וכו' ) וליצור מצב של מרכז שניתן למצוא בו "הכל" באופן שלא ייחייב התבססות על ה"פיטמה" התל אביבית.
עד כה הנגישות הטובה שיצרו בין הםרכז לפריפריה לא "הרימה" את הפריפריה, אלא יצרה מצב, שגם המעטים המשרתים את הפריפריה, אינם מעבירים אליה את מרכז חייהם.
או לחילופין מקלה על אנשי הפריפריה למצוא מקומות עבודה במרכז.
מי שמצפה שהסדר יתהפך - תחילה תגיע אוכלוסיה ואז תווצר התשתית המתאימה, חולם באספמיה.
 

zahipan10

New member
אתה צודק, אך מתעלם מדבר אחד

העיר באר שבע היא המרכז של תושבי הפריפריה הזו, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה תרבותית.
אין באמת צורך לאוכלוסייה הזו להגיע לתל אביב, אולי חוץ ממקרים מסוימים כמו: טיפולים רפואיים שלא ניתן לקבל בסורוקה, להקה שמגיעה מחו"ל ומופיעה בתל אביב, לימודים, ומשרת חלומות. אבל בל נשכח שגם תושבי צפון ומרכז הארץ עוברים להתגורר בבאר שבע בגלל משרת חלומות או לימודים, כך שזה בסדר.

העיר באר שבע מתחזקת ובסופו של דבר היא תרים את כל האזור למעלה, אין ספק בכך בכלל, אבל עד שזה יקרה, עד שבאר שבע תוכל לספק פרנסה לכל תושבי המטרופולין, צריך באמת לדאוג לפרנסה לאנשים, לכן השאלה האמיתית היא כיצד מביאים פרנסה לאזור בצורה מיידית, עד שנגיע למצב בו באר שבע תהיה מסוגלת לספק להם אותה.
 

אבישי ק

New member
נגעת בדיוק במה שחשוב, איך דואגים מידית לבעיה

כי אם הבעיה תיפתר בעוד כמה שנים, לא בטוח שישאר למי לדאוג
הערים יכולות להתדרדר במהירות מסחררת שיהיה קשה לעצור אותה
 

choo

Active member
היתרון של הצפון - צפיפות אוכלוסיה גבוהה יותר

&nbsp
ומרחקי נסיעה קטנים יותר. עם כל כמה שאנחנו בצפון בוכים על בעיות תחבורה - בדרום הן גדולות יותר.
&nbsp
עוד נקודה - האוכלוסיה ש"הודרה" בעבר לערי הפיתוח בדרום (ירוחם, אופקים, נתיבות, דימונה) היתה חלשה יותר מהאוכלוסיה ש"הודרה" בעליה הרוסית (חיפה, נתניה, אשדוד).
&nbsp
לגבי האוכלוסיה הערבית - אני הרבה פחות מכיר, אבל הצפונית חיה ביישובים צפופים בהרבה מהדרומית (הבדואית בעיקר, כמדומני).
&nbsp
בסופו של דבר, קל בהרבה להתמקם ולחיות בצפיפות בגליל מאשר במדבר.
&nbsp
מה שכן, אי אפשר לקחת את "כל הצפון" כמקשה אחת. קח למשל את חצור הגלילית, שברובה ישבה על "מפעל אחד" (פרי הגליל) - היא לא מאוד שונה מערים דומות בדרום. מעבר לזה, בצפון יש תעשיית תיירות פנים ותיירות חוץ הרבה יותר מפותחת מאשר בדרום (בעיקר בגלל משאבי טבע, אבל גם מקומות הסטוריים). בדרום, מחוץ לאילת, התיירות מאוד מוגבלת.
 

zahipan10

New member
גם את הנגב אי אפשר לקחת כמקשה אחת

במערב הנגב גם לא שומעים על בעיות תעסוקה, שם האזור צפוף יותר, יש כבישים יותר טובים ומסילת ברזל חדשה, יש עשרות מושבים וקיבוצים, וגם יש ערים גדולות שקרובות לנגב המערבי - אשקלון בצפון, באר שבע בדרום, קריית גת במזרח וגם אשדוד לא עד כדי כך רחוקה.

שם המשחק הוא אוכלוסייה, צריך להביא אוכלוסייה למשולש ערד-דימונה-ירוחם, להביא להם תעסוקה, ולשדרג תשתיות.
 

ש מים

New member


אני מסכים איתך ברוב הדברים, אבל נראה שהדברים שכתבת בפסקה האחרונה (עם רובה אני לא מסכים) אתה סותר את הדברים שכתבת לפני כן.
 

zahipan10

New member
יש לי פתרון פשוט וקל כיצד לפתור את בעיית התעסוקה בנגב

הקמת נמל תעופה בנבטים יוכל לייצר 6000 מקומות תעסוקה באופן מיידי ולפתור לחלוטין את משבר התעסוקה במשולש ערד-דימונה-ירוחם.
נמל תעופה בנגב יגרום לשדרוג תשתיות ויגרום ליזמים להשקיע במיזמים תיירותיים ועסקיים בנגב, כך שהנגב יוכל תוך שנים בודדות לפרנס בעצמו את הנמל. כמו כן מומלץ להעביר את כל הטיסות המוזלות וטיסות נוספות שיוצאות מנתב"ג לנמל בנבטים.
אדם שיעלה על הרכבת בתל אביב לכיוון נבטים, יגיע לשם בתוך 65-70 דקות, וכאשר יגיעו רכבות חדשות המסוגלות לנסוע במהירות 160 קמ"ש, זמן הנסיעה יתקצר ל-60 דקות בלבד.

הגדלתי ראש ופניתי בשבוע שעבר לראש עיריית באר שבע על מנת שיפעל עכשיו בכדי ללחוץ על מקבלי ההחלטות, בעקבות פנייתי הוא כתב מכתב לראש הממשלה, אבל לצערי לא מדברים על זה בתקשורת.

בכל מקרה, גם אם לא יפתחו לעולם נמל תעופה בינלאומי בנבטים, קריית המודיעין והתקשוב שייפתחו בשנת 2020 בבאר שבע ובצומת שוקת הם פרוייקטים שישנו את המאזן הכלכלי בנגב בעשור הבא.

מעבר לכך צריך לשדרג כבישים ולהניח מסילות ברזל בפריפריות בכדי לקצר את המרחק בינהן לבין העיר באר שבע וגם בינן לבין עצמן. זאת בדיוק הסיבה מדוע לא שומעים על בעיות תעסוקה באופקים, נתיבות ושדרות, כי גם יש להן כבישים טובים ומסילת ברזל חדשה, וגם הן קרובות אחת לשנייה ולערים גדולות אחרת (באר שבע, קריית גת, אשקלון).
 

oshlick1

New member


אין סיבה שלא יהיו טיסות בינלאומיות בנבטים
צריך רק לשנות את המשוואה מצבא עם מדינה למדינה עם צבא.
&nbsp
 
זה לא בדיוק כך. חיל האוויר פינה את הבסיס שלו ליד נתב"ג

לבסיס נבטים, בין השאר על מנת להקל על הרחבת הפעילות בנתב"ג.
כך בסיס נבטים הפך לאחד הבסיסים הגדולים, העמוסים והחשובים ביותר של חיל האוויר.
מנבטים כבר אין לאן להעביר את פעילות חיל האוויר ולכן צריך להתחשב באילוצים של חיל האוויר.
אם רוצים לקיים פעילות תעופה אזרחית נרחבת בנבטים צריך למצוא פתרון לצרכי חיל האוויר.
 

Rubim88

New member
אם כבר בנגב ובלי להתחשב בצבא

יש מקומות עדיפים מנבטים..
 

itamo

New member
הפתרון הוא להעביר משרות ממשלתיות לפריפריה

מדיניות ההטבות במיסים והמענקים לפריפריה נכשלה והשוק הפרטי לא יעשה את מה שהממשלה לא עושה בעצמה. הפתרון הוא להעביר משרות ממשלתיות לפריפריה במקום שהמדינה בעצמה תרכז את כל המשרות הנחשקות באזור המרכז.
הצבא כבר הבין שאין סיבה לרכז את הכל באזור המרכז ושניתן לממן את המעבר לפריפריה באמצעות מכירת הקרקעות במרכז ושאת רוב מה שניתן לעשות ממשרד באזור המרכז אפשר לעשות גם ממשרד שנמצא בפריפריה. לדוגמה אין סיבה שמכון וולקני ישב ליד ראשון לציון במקום ליד השדות בעמק יזרעאל ושהמכון הביולוגי יהיה ליד נס ציונה במקום ליד באר שבע.
 

אבישי ק

New member
אבל זאת הנקודה, המדיניות בשנים האחרונות היא הפוכה

חוץ מהבהדים שעוברים לנגב שאר משרות ממשלתיות מתרכזות בת"א ובירושלים
עובדה שגם הבית ספר לשוטרים עבר למרכז
הניסיון שהיה לפצל את משרד התחבורה למחוזות נכשל ונשאר במרכז
ושאר המשרדים מתרכזים כולם בת"א
אין לאף אחד בממשלה את הרצון להעביר משהו לפריפריה.
איזה פיתרון יותר פרקטי יש?
 

zahipan10

New member
מה עם פתיחת בתי קזינו?

בבתי מלון רק בערים מסוימות בפריפריה?
 
לגבי מכון וולקני דווקא יש סיבה - הקרבה לפקולטה לחקלאות

ברחובות.
ואם יעבירו את המכון הביולוגי מנס ציונה לבאר שבע, בטוח יהיו אנשים שיטענו שהנה מעבירים עוד גורמי סיכון מהמרכז לדרום ושהדרום אינו פח הזבל של מדינת ישראל. לנגב כבר יש את רמת חובב, אתר דודאים ו"מפעל הטקסטיל". לשם מה תושבי הנגב צריכים גם את המכון הביולוגי לידם?
 
למעלה