אני רוצה לספר לכם משהו

אני רוצה לספר לכם משהו

נעם מאד, אני דתל"שית, חיה עם חילוני גמור בקיבוץ של השומר הצעיר במרכז הארץ. על אף היותי חילונית, יש לי עדיין זיקה חזקה למסורת ביום כיפור האחרון היה כאן מיזם חדש ולראשונה נערכה תפילה בחדר במועדון בקיבוץ שהסב לבית כנסת. לטובהת המארגנים יש לומר הכל: היה אירגון למופת- ארון קודש , ספר תורה, מחזורים, כיפות , טליתות, ואפילו דפי מידע של צה"ר שהסבירואת משמעות החג והתפילות. אנשים הצביעו ברגליים והגיעו בין 100-150 איש להתפלל שבקבוץחילוני זה נחשב להישג של ממש אלא מה- מיד אחרי יום כיפור קמו כאלה שטענו "מה פתאום י ש פה תפילות- אנחנו חילונים, כך היינו וכך נשאר- ודי התנגדו לרעיון בית הכנסת. לדעתי- התנגדות שנובעת מפחד. אגב לבאי בית הכנסת לא היה אכפת שבקומה למעלה ,למשל- יש חדר אוכל שפעל והגיש ארוחות בערב יום כיפור- זה בסדר, אבל להתפלל בקומה מתחת- לא. ואני שואלת- מה דעתכם על מה שקרה כאן? אורית המאפרת
 
קודם כל ברוכה הבאה../images/Emo24.gif../images/Emo8.gif

לגבי מה ששאלת, נראה לי שכמו שכתבת, יש כאן סוג של פחד. אולי הפחד של נהירה המונית לתפילה, שתוביל "חלילה" לחזרה בתשובה. "אנשים הצביעו ברגליים והגיעו בין 100-150 איש להתפלל שבקבוץ חילוני"- על זה יש לי להגיד "ישתבח שמו לעד"
זה מה שמעיד שישנה קבוצה גדולה שיש להם אמונה, מסורת. ושוב ברוכה הבאה
(ותודה על המסרים
)
 

tamarhp

New member
ברוכה הבאה ../images/Emo24.gif

ואני מסכימה עם הרבנית חנוכה, לא נראה לי שיש לי משהו להוסיף.. מי התורן שיבוא לצעוק עלי שאני כותבת רק כדי שיראו אותי?
 

jennyFK

New member
מותר לשאול איזה קיבוץ?

פשוט לא ידוע על קיבוץ של השומר הצעיר שיש בו יותר מ100 איש... בכל מקרה, בתור מישהי שגרה בקיבוץ של השמו"צ, שיש בו גם כן מסורתים, אני חושבת שגם את וגם הם לא בדיוק צודקים. בקיבוץ שלי לא הייתי מסכימה שיהפכו את המועדון או חדר האוכל לבית כנסת. בגלל שזה תמצית הקיבוץ. שם כולם נפגשים, מציינים את החגים בדרך שלנו (יש לנו אפילו הגדה מיוחדת לפסח כי אנחנו חושבים שיש לו זכות לציין דברים תוך מתן דגש על מה שחשוב לנו לפני הכלל), עושים שיחות קיבוץ, אני בטוחה שלכל אח ואחת מהמוסדניקים (אני מאוד מקווה שזאת לא מילה זרה לך כי אחרת אני אהיה עצובה
) יש זכרונות ילדות נפלאים מהמשחקים עם החברים באזור שם... זה הלב של הקיבוץ! אין לי בעיה שזה יהיה במקום אחר קצת פחות מהותי כי באמת לא צריך להפריע לי שמישהו רוצה להתפלל ביום כיפור ולא צריך להפריע לאף אחד אחר. אבל כמו שבגולה אם יהודים היו חיים עם נוצרים באותה עיר כקהילה ולא כמתבוללים בית כנסת לא היה במקום שבו כל הנוצרים נפגשים כמו כיכר העיר אלא במקום שקרוב יותר ליהודים, לא צריך לעשות בית כנסת במקום הכי חיוני בחיי הקיבוץ. לי יש גם בעיה עם הדפים שמסבירים על משמעות החג, כי אחרי הכל ועם כמה שהשמו"ציניקים (העירוניים יותר אבל גם קיבוצ'ניקים) שונאים שקוראים להם קומוניסטיים- אנחנו כן קומוניסטיים! וקומוניזם ודת לא הולך ביחד. בניגוד לשאר מערכות החינוך, מי שבא לגור בקיבות בד"כ רוצה, או לפחות יודע שאת הילד שלו יעודדו לחשוב בצורה מסוימת. לחלק דפים שמסבירים את משמעות החג, נראה לי כבר גובל החזרה בתשובה. אחרי הכל הילדים הם לא בורים. אני, אתאיסטית שמאלנית יפת נפש קיבוצ'ניקית שמו"צניקית, יודעת יותר על חגים ומנהגים יהודיים ממישהו בגילי בעיר שנחשב לחכם. אז נכון שלא צריך לאסור תפילות, אבל אתם בקיבוץ בכל זאת, זה מאוד שונה מהחיים בעיר וזה אמור להיות כך.
 

פלסטיק

New member
כנראה ראו אצלכם הכל כפול ../images/Emo8.gif

150 איש שיגיעו בקיבוץ של השומר הצעיר לתפילה כשבאף קיבוץ של השומר הצעיר אין 100 חברים זהו בהחלט הישג יפה שניתן להתגאות בו. מה האני חושב? שמידת הנכונות שהיו כאלה שמחו נגד בית הכנסת כמו שהיו 150 מתפללים. אני ראיתי בהרבה קיבוצים פתיחת מקום תפילה ואף אחד לא צייץ נגד.
 

מתנדב

New member
פלסטיק, יש בזה אמת....

שמעתי גם ברדיו שראיינו אנשים שהיו שם בקיבות השומר הצעיר, והם אמרו שזה היה ממש מדהים לראות את זה, ובכלל בהרבה קיבוצים הביאו בתי כנסת ניידים להתפלל ביום כיפור, זה בהחלט מראה את הניצוץ היהודי שנמצא אצל כל אחד ואחד...
 

פלסטיק

New member
יש להבדיל בין אמת לבדותות

אני ראיתי הרבה בתי כנסת בהרבה קיבוצים, היה גם קהל שהתפלל ביום כיפור. גם לפני 30 שנה היו בתי כנסת בקיבוצים חילוניים (לא ביררתי לגבי כאלה של השומר הצעיר), אין בזה שום דבר חדש. כבר לפני שנים נהגו להביא בתי כנסת ניידים כדי לסייע לחברים זקנים או נכים שלא יוותרו על התפילה. אני דוקא הייתי מעריך את "והדרת פני זקן" של חברי הקיבוץ הצעירים והכשירים יותר. אבל כאן מדובר על משהו אחר, יש לנו הודעה שתחילתה בטעות (או בדיה) וסיומה בהשמצה. זו טכניקה די פשוטה להשמצה של אחרים, למשל הייתי יכול להגיד: היתה תאונת דרכים, עצר אוטובוס של דתיים שירדו ממנו 200-250 איש ורובם החלו לעזור ולסייע, רק אחרי כן נוסעים חרדיים במכוניות פרטיות התלוננו שלא היו צריכים לעזור לחילונים ולהפריע לתנוע בגלל זה פיפסו את ההילולה בהר מירון. אז קודם כל נתתי לדתיים מחמאה (להראות איזה מלאך משמים אני, מין "תעודת ביטוח" נגד התקפה) שהנה עזרו לחילונים ואחרי כן השמצתי את החרדים. הנטיה החרדית להגזמה (מה לעשות, אמרתי שיש טביעות אצבע למגזרים שונים וזו לא היתה היחידה) הסגירה אותה, גם אם כל חברי הקיבוץ היו מגיעים לא היו שם 150 מתפללים (ומתפללות), על אחת כמה וכמה אם רק חלקם הגיעו. בדיוק כמו שלא נכנסים 250 אנשים לאוטובוס.
 
טוב אל תהרגו אותי -זו לא בדיה

הקיבוץ אמיתי, האירוע אמיתי עוד יותר הטעות שלי היא שהוא לא קיבוץ של השמו"צ אלא של התקם (ככה זה כשאת לא קיבוצניקית בעצמך אלא חיה עם בן קיבוץ- הלכתי לשאול אותו, וחטפתי על הראש שהעזתי בכלל להגות את המילה שמו"צ יחד עם שם הקיבוץ) אז יש כאן 600 חברים והרבה יותר אנשים וויכוחים בעקבות יום כיפור האחרון . אני לא כ"כ מעורה חברתית היות ואינני חברה אך את הויכוחים הללו ניתן היה לשמוע בכל מקום וכדתל"שית אני טוענת ששנאת אחים חמורה פי כמה מאיפה תערך התפילה וזו בעיה רצינית. כי הויכוח לא היה על ה"איפה" הוא היה מהותי ועקורני (לא רצו לשמוע על קיום תפילה בכלל בקיבוץ בעיה,לא? מה דעתכם? אורית המאפרת
 

פלסטיק

New member
אז אני מכיר המון קיבוצים

ובכולם זה היה אחרת כנראה את נפלת על קיבוץ אחד שהיו בו כמה חברים קיצונים ככה זה, לי לא היו מאשרים באף ישיבה בארץ פה אחד לפתוח קורס על ניטשה או מארקס ובקיבוץ אחד (לפי עדותך) היו כמה אנשים לא ממש חכמים. בואי נעשה עיסקה. אני מתחייב בכל קיבוץ שאני מבקר (ואני מבקר בהרבה) לפעול למען סובלנות ואת תתחייבי בתמורה להכנס לישיבות ולפעול למען סובלנות דומה. הולך?
 
מבינה אותך

מתחייבת חופשי אגב, אותי העיפו מכיתה י"ב באולפנה ממש נחשבת כי התעקשתי להגיש עבודת גמר באומנות, מה שאומר שהייתי צריכה ללמוד תולדות האומנות- ויש שם רחמנא ליצלן מוטיבים נוצריים אז בטח זה היה גורם לי להתנצר- בקיצור אני התעקשתי שכן, הם התעקשו שלא וכך הועפתי בי"ב דקה לפני הבגרויות (זה היה לפני 18 שנה בערך ומאז הספקתי לעשות בגרויות ולחזור בשאלה, בין היתר) מה שאני מנסה לומר- סיפור ניטשה שלך קרוב לליבי, וקל לי להזדהות עמו יום נפלא אורית המאפרת
 

yoyo10

New member
ברוכה הבאה../images/Emo39.gif

יש לי הרבה משפחה בקיבוצים בארץ ורק רציתי להגיד לך שכל הבני דודים שלי בקיבוץ עלו לתורה בבית כנסת של הקיבוץ למרות שזה לא היה מקובל בתקופתו והרבה קיבוצניקים הגיעו לארוע
 
למעלה