אנליסה קלאסית של "פינק פלויד"

giladcom

New member
אנליסה קלאסית של "פינק פלויד"

שלום לכולם! ביום שני ה- 31.12.08 ב- 16:00, אני מעביר באקדמיה למוסיקה בירושלים (בגבעת רם) הרצאה אודות אנליסה קלאסית של המוסיקה של "פינק פלויד". ההרצאה תתמקד בשיר Dogs מתוך Animals, ותכלול ניתוח מלודי, הרמוני, מוטיבי, צורני ותזמורי של השיר. ההרצאה תיערך במסגרת הקורס "תולדות הרוק" שמעביר ד"ר מיכאל וולפה במחלקה הרב-תחומית באקדמיה. כולם מוזמנים! גלעד כהן ("רווח כפול") www.giladcohen.com
 

giladcom

New member
אולי בעתיד...

אולי בעתיד... כפי שעניתי למטה, אני לומד בימינו בניו-יורק, אבל מקווה להפוך את זה למאמר שלם (ראה מה שעניתי בתגובה ל"ניתוח קלאסי?"). מקווה שיהיה לדבר כזה קהל... תמיד תהיתי כמה קוראים יש למאמרים אקדמאיים מן הסוג הזה (ישנו ספר שלם באנגלית, למשל, המקבץ בתוכו ניתוחים שנקריאניים ואחרים של ה- Dark Side, ואין לי מושג מי בעולם קורא את זה חוץ ממשוגעים לדבר כמונו...).
 

FunkyMonk

New member
ניתוח קלאסי?

אני, ד"א, מנחש שאתה מתכוון למחר, ולא לעוד שנה, נכון? הייתי מת להגיע, אם רק היית מודיע על כך מראש. בהתרעה של יום, הסיכוי שאגיע קלוש ביותר.
 

giladcom

New member
כן

אכן ניתוח קלאסי. הכנתי טרנסקריפציה מפורטת של רוב האכספוזיציה בשיר (כולל כל התפקידים, סולו הגיטרה וכו'), והניתוח כולל אלמנטים שנקריאניים בתחום ההרמוניה והמלודיה, מוטיבים ריתמיים, התפתחות תזמורית ומוטיבית לאורך השיר וגרף צורני מקיף של כל האלמנטים המוסיקליים בשיר. אתה צודק לחלוטין, אני ממש טמבל שלא חשבתי לפרסם את זה כאן קודם. ההרצאה אכן מחר. אני לומד בימינו לתואר שני בקומפוזיציה בביה"ס "מאנס" בניו-יורק, ועומד להעביר את ההרצאה שם בעוד חודש, ובהזדמנות שאני בארץ בביקור קצר אני מריץ אותה באקדמיה למוסיקה. בכל מקרה, אני מקווה להרחיב את זה למאמר שלם על השיר במסגרת לימודי דוקטורט, כך שאם תהיה מעוניין אוכל לשלוח לך או לפרסם את זה פה... גלעד
 

omrihoresh

New member
ואפשר לשאול שאלה קצת פחות אקדמית?

מה דעתך, בקצרה, מבחינה מקצועית על השיר ועל האלבום? אני יודע שהפלויידים נפגשו באקדמיה למוסיקה וזה אחד מהדברים שמייחד אותם, לדעתי, מהרבה אמנים אחרים. תמיד יש הרגשה שמאחורי המוסיקה שלהם יש המון מחשבה ומשהו "גדול" יותר כמו במוסיקה קלאסית. מהו לדעתך האלבום המורכב ביותר שלהם? מסקרן
 
רק תיקונים קטנים

הפלוידים לא נפגשו באקדמיה למוסיקה, אלא בבי"ס לארכיטקטורה, שם למדו ווטרס, מייסון ורייט. רייט עזב לאחר השנה הראשונה, ולמד סמסטר אחד בבי"ס למוסיקה. זה הכל. אין שום דבר "גדול" מאחורי המוסיקה שלהם; הם להקת רוק, כמו כל אחת אחרת. ולא, הם לא הושפעו ממוסיקה קלאסית.
 

omrihoresh

New member
או קיי

תודה על תיקון העובדות בקשר למשהו "גדול" לא התכוונתי טכנית. זה עניין של הרגשה, רגש, ועם זה אי אפשר להתווכח. עדיין אשמח אם גלעד יענה לי מה הוא חושב
 

giladcom

New member
קלאסי/רוק ומורכבות

אני מגיע לגמרי מעולם הרוק והמוסיקה הקלה, גם מבחינת האזנה וגם מבחינת המקצוע. מצד שני ההשכלה שלי היא קלאסית, גם בתואר הראשון וגם בתואר השני, ובמיוחד בשנתיים האחרונות בניו-יורק נחשפתי המון למוסיקה קלאסית. אין מה לעשות, רמת המורכבות במוסיקה הקלאסית, בעיקר באלמנטים הנוגעים לארגון של PITCH (כלומר מלודיה והרמוניה), היא הגבוהה ביותר בתרבות המערבית, במיוחד בנושא ארגון-העל, הסאב-טקסט, ההקשרים המוטיביים וכו'. רוק מעצם הגדרתו יותר פשוט, ומתבסס לרוב על תבניות חוזרות, משקלים קבועים, מהלכים הרמוניים פשוטים ואלמנטים מאולתרים. בכל זה אין בכדי להוריד מערכו של הרוק. הרוק ממלא פונקציות אחרות, ובין השאר הנוכחות של טקסטים ושל "תרבות רוק" שלמה, מחאתית לעתים, מוסיפה אלמנטים חוץ-מוסיקליים שהם לפעמים חשובים לא פחות מהמוסיקה עצמה, בעיקר בהשפעה על המאזינים. אני יכול להינות מאלבום טוב של נירוונה גם אם הוא לא "מורכב", ובטח ובטח מהשירים המקסימים של הביטלס, שכוללים כישרון נדיר לכתיבה מלודית והרמונית והם לאו דווקא "מורכבים". ועם זאת, עדיין אני נהנה לגלות שאלמנטים "מורכבים" שאני מכיר ואוהב ממוסיקה קלאסית נמצאים גם ברוק, אמנם במינון נמוך הרבה יותר. פינק פלויד הם דוגמא מצויינת - אני חושב שיש להם חוש אינטואיטיבי נדיר לצורה, לתזמור ולסאונד, ושהסולואים המאולתרים של גילמור בנויים מבחינה מלודית לא פחות טוב ממלודיות רבות, שנכתבו בתשומת-לב מרובה בעולם הקלאסי. אני חושב ש- Animals תמיד הדליק אותי בגלל שיש בו משהו חריג בדיוק בתחום הזה, של הצורה רחבת-היריעה. במסגרת השירים הארוכים של פינק פלויד (כולל Echoes וגם Atom Heart Mother), אני מוצא שדווקא Dogs מכיל הכי הרבה הקשרים רעיוניים בין החלקים, ואולי הוא הכי "מוקפד" מהבחינה הזו, גם אם לא במודע (מדהים איך בכל חזרה על קטע שכבר הופיע קיימים הקשרים עדינים לחלק הקודם, וכמו-כן אלמנטים סמויים שנבדלים). אבל שוב, מורכבות זה לא הכל, והשירה הכועסת של גילמור בתחילת השיר והשירה המיואשת של ווטרס בסופו לפעמים עושים בשבילי את כל הסיפור... האלבום הכי מורכב? לא יודע. אני יכול להגיד לך אילו הם האהובים עלי: Aminals, Wish you, Piper at the Gates, אבל בטח שגם Dark side, The Wall ו- Atom. בכל מקרה, שום דבר מהתקופה בלי ווטרס. אגב, גם Pros and Cons of hitch hiking של ווטרס מכיל קישורים מוטיביים מבריקים לאורכו, עם לייטמוטיב מרכזי שגנוב מ"The Wall"... דיסק ענק עם קלפטון במיטבו. אופס, "בקצרה" זה לא יצא...
 

omrihoresh

New member
תודה!

היה מעניין רק לא הבנתי למה "קלפטון" בסוף... התכוונת לווטרס?
 

One After 909

New member
דווקא יצא ממש קצר.

הייתי מת לשמוע עוד אבל אני פשוט לא יכול להגיע להרצאה הזו שלך, אז אם יש לך איזה מאמר באינטרנט או כל דבר אחר אני אשמח אם תביא לכאן.
 

holo

New member
יש לך מזל שהשתדלת

לשים את המילה "מורכב" תחת מירכאות, אחרת ציף הייתה באה אליך במקלות ובאבנים ומדברת על הדברים המהותיים והרלוונטיים במוזיקה, דברים שמורכבות טכנית היא לא ממש חלק מהם, אלא שיוך והשפעה תרבותית. אגב, אני מסכים איתם במאה אחוז.
 
למעלה