רועי החושב
New member
אנשי המעלה ע"פ רמב"ם
ע"פ הרמב"ם אנשי המעלה מתעמקים במושגים.
אבל אני לא יודע אם הוא מתכוון לכך ש"המעלה" היא ההרגל של התעמקות במושגים או שמא ע"י התעמקות במושגים מושגת המעלה.
שני הפירושים נראים לי קבילים- השני תואם לגישה הסוקרטית-דיאלקטית, שבוודאי לא היתה זרה לרמב"ם שהושפע מאריסטו, תלמיד אפלטון, אבל גם הגישה הראשונה, שהמעלה עצמה היא ההתעמקות במושגים, לא נראית לי בלתי מתקבלת על הדעת.
המושג הזה של המעלה, נראה לי כמו מושג קיניקאי, ציני, שמניח שיש דיסוננס בין היצרים לבין ההתנהלות בעולם התרבות. אישיות שמתעמקת במושגים היא אישיות שיכולה להרמן בין היצרים לבין התרבות, ואילו אישיות שמקובעת על שפה אידיוסינקרטית מייצרת קונפליקט ולכן האידאל שלה הוא אידאל של גבורה- התגברות על היצר.
הרמב"ם מנגיד בין הגיבור המושל ברוחו לבין איש המעלה, הנעלה.
כך שמכך אני נוטה לפרשנות שהמעלה עצמה היא ההתעמקות במושגים.
ע"פ הרמב"ם אנשי המעלה מתעמקים במושגים.
אבל אני לא יודע אם הוא מתכוון לכך ש"המעלה" היא ההרגל של התעמקות במושגים או שמא ע"י התעמקות במושגים מושגת המעלה.
שני הפירושים נראים לי קבילים- השני תואם לגישה הסוקרטית-דיאלקטית, שבוודאי לא היתה זרה לרמב"ם שהושפע מאריסטו, תלמיד אפלטון, אבל גם הגישה הראשונה, שהמעלה עצמה היא ההתעמקות במושגים, לא נראית לי בלתי מתקבלת על הדעת.
המושג הזה של המעלה, נראה לי כמו מושג קיניקאי, ציני, שמניח שיש דיסוננס בין היצרים לבין ההתנהלות בעולם התרבות. אישיות שמתעמקת במושגים היא אישיות שיכולה להרמן בין היצרים לבין התרבות, ואילו אישיות שמקובעת על שפה אידיוסינקרטית מייצרת קונפליקט ולכן האידאל שלה הוא אידאל של גבורה- התגברות על היצר.
הרמב"ם מנגיד בין הגיבור המושל ברוחו לבין איש המעלה, הנעלה.
כך שמכך אני נוטה לפרשנות שהמעלה עצמה היא ההתעמקות במושגים.