אסטרו-פיזיקה

אסטרו-פיזיקה

מקווה שיש כאן מישהו שמבין בתחום. ידועות לי כמה עובדות: 1. בחלל החיצון שורר כמעט ריק וטמפ' של מינוס 270 מעלות צלסיוס בערך - אולי בעיקר בזכות המפץ הגדול. (הניסוי של החבר'ה מ-AT&T שגילו את הקרינה הקוסמית, כמדומני). 2. השמש מפיצה אור וחום. האור נע בריק (אין צורך ב"אתר"...) 3. זווית הנטייה של כדוא"ה אחראית לחורף ולקיץ. כלומר בערך הפרש של 10-20 מעלות בממוצע בין שתי העונות בישראל. 4. אם אסטרונאוט יחשף לחלל, הוא ימות תוך כמה שניות מחנק. לאור העובדות הללו, איך זה יתכן שהשמש מחממת את כדוא"ה? החום חייב מולקולות שיעבירו אותו. אני חושב שהחלל לא "סמיך" מספיק עבור זה. תודה!
 

gadieid

New member
בקצרה

קרני השמש נושאות פוטונים והן באורכי גל שונים הקרינה המחממת היא זו שבתדרים האינפרא אדומים היא פוגעת בכדור הארץ ובכלל הפחמן באטמופסירה לא יוצאת אלא נשארת באוויר ומשחררת אנרגיה בצורת חום. אותו דבר קורה במכונית. הקרינה נכנסת, לא יוצאת והאויר במכונית שעומדת בשמש יכול להגיע גם ל-70 מעלות ומעלה.... זה לא חימום באמצעות הולכה וגם לא חימום באמצעות הסעה. זה חימום באמצעות קרינת תת אדום. בחלל קר אבל משטחים החשופים לשמש מתחממים (מאד). ולכן חלליות ולווינים מסתובבים ככה שכולם יתחממו באופן שווה (בול כמו שווארמה)
 
צודק, לא חשבתי על אינפרה אדום

תודה! אז אסטרונאוט בהליכת חלל, כאשר הוא מול השמש וכאשר הוא מאחורי כדוא"ה, מה הטמפ' שהוא מרגיש? בחליפת החלל יש צינורות נוזל לחימום... אבל כמה אפקטיבים הם?
 

gadieid

New member
מאד אפקטיבים

ובחליפות יש אפילו פטנטים לנוחיות. בכל זאת הליכה ממוצעת היא 6-7 שעות (ובחליפה נמצאים די הרבה זמן גם לפני שיוצאים)... הצינורות הם בעיקר לקירור (להיפטר מעודפי חום). אני פחות בקיא בזה ומסתמך בעיקר על זכרון. כדאי לשוטט ולחטט קצת באתר NASA.
 
אף יותר מכך...

בגלל שאין הולכה רבה בחלל (בגלל מיעוט החומר המוליך), אז אין צורך במיגון רב של חלליות/תחנת החלל כנגד הקור. האמת המעניינת היא שמרבית הכח שהלוחות הסולאריים יוצרים, לא נועד כלל לחימום אלא להוצאת החום שנאגר בחלליות/תחנת החלל, אחרת הוא עלול להגיע לשיאים מאוד לא נעימים.
 
אתה יכול לקבל תשובה לשאלה דרך הבית :)

על ידי הפעלת מערכות מיזוג :) אומנם לא מדובר כאן בונטילטורים או אפילו במזגנים רגילים, אך העיקרון הוא זהה - מדובר במערכת שמשתמשת בנוזל גזי כלשהוא - המועבר בצינורות לכל אורך התחנה - אשר סופג את החום הנוצר בתוך התחנה ולאחר מכן הצינורות עוברים לאזורים אחרים של התחנה אשר פחות חשופים לשמש ומכך - יותר קרים - ומשחררים את החום שם, וחוזר והולך. הכח שנוצר מהמערכות הסולאריות מניע את המשאבות של הנוזל הזה ומפעיל את בקרת האיכות על כל התהליך. יש כאן לינק נחמד על אותו הדבר בזעיר אינפין - איך חליפת החלל מורכבת ופועלת - http://www.nasa.gov/audience/foreducators/spacesuits/home/clickable_suit_nf.html שיהיה יום מקסים, עמית
 
תודה!

מעניין עד כמה המערכת אפקטיבית... אם כי מכיוון שהאסטרונאוטים חיים בנינוחות...
 
תיקון טעות קטנה:

הלוחות הסולריים בתחנת החלל אחראים אך ורק ליצירת אנרגיה. יש לוחות נוספים הנקראים "מקרנים" שהתפקיד שלהם הוא לפלוט את החום הנוצר בתחנת החלל אל החלל הקר.
 
לא בדיוק טעות, אבל גם מה שכתבת הוא נכון :)

דודי אכן צודק, ישנם לוחות נוספים (רדיאטורים למעשה) אשר פולטים את החום הנוצר בתחנה אל החלל, אולם החום מועבר אליהם ע"י אמוניה העוברת בצינורות בכל רחבי התחנה. האמוניה נעה בעקבות משאבה אשר לוקחת את האנרגיה שלה מהלוחות הסולאריים. הנה קישור נחמד שמסביר זאת, בעקבות הכשל של אחת המערכות בתחנת החלל לפני כשנה - http://www.space.com/8900-faq-international-space-station-cooling-system-pump-failure.html
 
למעלה