אסטרטגיה.

GM1988

Well-known member
אסטרטגיה.

יצא לי לשמוע כמה וכמה פעמים שיעור שלם על אסטרטגיות, פלוס לקרוא על זה וכמובן לנסות לתרגל טיפה עם עצמי.

זה כלי מדהים להשתמש בו כדי לראות את האופן שבו אנחנו יוצרים אסטרטגיה שמובילה לתוצאה מסוימת.
ומה שמעניין אותי בדבר הזה זה איך בעצם זה פותר בעיה?
נניח והאישיו שאני רוצה לברר עם עצמי זה כעס.
כעס במצבים מסוימים שלא משרת אותי והייתי רוצה להפחית אותו כדי שיהיה יעיל במקרים שבאמת צריך אותו.

אז אני מתשאל את עצמי את בשאלות של איך אני עושה את מה שאני עושה שמפיק את התוצאה. ו...?
עצם שאלת השאלות והסתכלות על זה בצורה אחרת כבר עושים שירות מעולה להבין שאני יוצר את ההתנהגות וכו...
אבל עדיין זה כמו שנניח אני אגיד שיש לי פחד מעכבישים, וכן, קורה כך וכך - זה באמת מייצר שינוי שבפעם הבאה אוכל להרגיש הרבה פחות מופעל על ידי אותו פחד? או לצורך העניין, אותו כעס?

אשמח להסבר והבהרה יותר בעניין.
 

ommerl

New member
אסטרטגיה זה הבסיס של מודלינג. זה המעיין הנובע של NLP

נגיד שיש לך כעס במצבים מסויימים ואתה רוצה לטפל בו מנקודת מבט של חקירת אסטרטגיות: אתה בודק מה הטריגר של הכעס. כלומר איך אתה יודע שאתה צריך להתחיל לכעוס, מה הפעולות שאתה עושה בראש לפני שאתה כועס, איזו בדיקה אתה עושה כדי לדעת שאתה צריך לכעוס ובסוף איך אתה כועס.

בוא נגיד שהטריגר הוא שמיעתי חיצוני (A)- כלומר מישהו אומר משהו. ואז יש דיאלגו פנימי כלשהו (internal dialog) ואחריו יש תחושה גופנית (K) ואז באה תגובת הכעס.

אפשר לשבש את השלבים בכל מיני דרכים. דרך אחת למשל יכולה להיות להחליף את אחד השלבים במשהו אחר למשל- במקום דיאלוג פנימי תמונות. אבל במקרה הזה כנראה מה שיהיה יעיל זה לשנות את תתי המאפיינים (sub midalities) של הדיאלוג הפנימי. כדי לקבע את השינוי אפשר להשתמש בסוויש או כל דבר אחר שלומדים בפרקטישינר על תתי מאפיינים.

באופן כללי כנראה שלא הייתי עובד ככה ספציפית עם כעס כי לדעתי עדיף עם כעס לעבוד ברמת האמונות והערכים.

אבל הנה דוגמה למה שאפשר לעשות עם אסטרטגיות:
לא מזמן הגיע אליי לקוח שרצה לדבר בלי טעויות. בחנתי את האסטרטגיה שלו וגיליתי שיש לו רק תחושה ואחריה דיאלוג פנימי מהיר ואז הוא יש מדבר בלי שיש שלב של בדיקה. לכן הוא היה עושה הרבה טעויות בדיבור.

הוספנו לאסטרטגיה שלו שלב של סיכום וויזואלי של מה שהוא הולך להגיד (כי החוש הוויזואלי מציג הרבה מידע מאוד מהר) ואחר כך תחושה שאומרת לו אם זה נכון או לא נכון. רציתי שהבדיקה תעבוד מהר ואפקטיבי אז הפקנו את הסאב מודליטיז של הבדיקה והנחיתי אותו להקצין את ההבדלים.

בשלב הבא עשינו התקנה של האסטרטגיה. הנחיתי אותו לתרגל את האטסטרטגיה בדמיון כדי לבדוק אם היא עובדת. כשגילינו שכן אז הנחיתי אותו לחזור עליה שוב ושוב. בבדיקה דמיונית אקראית גיליתי שהוא לא משתמש בה באופן ספונטאני. שערתי שזה בגלל שהיא עדיין איטית מידיי אז הנחיתי אותו שוב להריץ את האסטרטגיה, והכפלנו את המהירות עד שזה היה ממש במהירות של מצמוץ. ואז הייתה לו נטייה להשתמש באסטרטגיה באופן ספונטני.

מכאן עשיתי לו הכללות והובלות עתידיות כדי שתת המודע שלו ישתף פעולה, יטמיע את האסטרטגיה, ישתמש בה ויתרגל אותה במהלך השינה.

דרך נוספת לעשות התקנת אסטרטגיות היא באמצעות מטאפורות, לולאות פתוחות, פקודות מוטמעות ודפוסי שפה של מודל מלטון. בשילוב עם תרגולים שונים זה מאוד עצמתי. אבל זה דברים שלומדים במאסטר ובטריינר.
 

GM1988

Well-known member
אם הבנתי נכון

סיכום ויזואלי הכוונה שהוא דמיין איך הוא הולך להגיד את המשפט, ואחכ הוא הריץ את זה יחד עם החוש הנבחר, כן?

שניסיתי לתרגל את הטכניקה של אסטרטגיה, שחזרתי סיטואציה ויכולתי לנתח לגורמים את השלבים שלה.
מה שפחות הבנתי זה מה הופך את הטריגר לאפקטיבי בהקשר של הבדיקה.
סדר הדברים הולך בדיוק לפי איך שציינת את זה: A
דיאלוג
K.

מה שמתפספס לי בתהליך זה שאני לא יודע מה אני עושה בשלבי הפעולה והבדיקה.
ברור לי שיש איזה דיאלוג שם שאחריו מופעל הרגש, אבל מכל החיפושים שלי למשפט מחץ, אני סתם מעלה כל מיני משפטים שהם בגדר ניחוש (שבדיעבד אני יכול להגיד לעצמי כשאני חושב על הסרט).
ואני לא בטוח שאני עושה את זה נכון כדי לשנות את התגובה.

בעבודה עם חלקים למשל אני מצליח לרדת מאד עמוק לקוצים של הבעיה, ובדיוק עשיתי את זה על משהו שמאד הפריע לי ועכשיו לא מפריע לי בכלל.

יש משהו שאתה יכול להציע לעשות בעבודה עצמית שיכול לאפשר זיהוי של מצב הפעולה ואף יותר חשוב הבדיקה? (בטכניקת האסטרטגיה כמובן).
 

ommerl

New member
זה לא כזה משנה מה היה הסיכום הוויזואלי

זה לא כזה משנה כי זה תלוי באסטרטגיה ובהקשר. ספציפית איתו הוא דמיין תמונה עומדת של כל התוכן שהוא הולך להגיד בבת אחת. המטרה היא שהוא יוכל לעשות בדיקה מהירה ואינטואיטיבית.

כשהוא הריץ את זה הוא הריץ כל שלב בחוש שמתאים לשלב הזה. האסטרטגיה המלאה הייתה:
K->ID->ID->V->K->K (ה- K הראשון זה הטריגר- תחושה שיש לו משהו להגיד והאחד לפני האחרון זו הבדיקה. האחרון זה כבר האסטרטגיית יציאה).

אתה צריך להתמקד במבנה ולא בתוכן. זה לא משנה מה המילים של הדיאלוג הפנימי. מה שחשוב זה תתי המאפיינים של המילים. אפשר לשנות אותם כך שתתי המאפיינים יהפכו את התוכן למגוכח ואז כל פעם שמשהו יעצבן אותך אתה תצחק.

חשוב שוב לציין שלא לכל דבר כדאי לעשות חקירה והתקנה של אסטרטגיה. אם עובד לך טוב כשאתה עושה עבודה עם חלקים אז תעשה את זה כשזה עובד טוב.

כדי לזהות את הבדיקות ואת הפעולות אתה צריך להאט את הזמן, לדמיין את הסיטואציה קורית לאט, להתמקד במה קורה לך בתוך הראש, ולשאול את עצמך את השאלות הנכונות. איך אתה יודע מתי להתחיל, מה אתה עושה, מה הקריטריונים לבדיקה, ואיך אתה יודע שעמדת בקריטריונים. פשוט תתעמק ותתרגל את זה עד שאתה מצליח.
 

GM1988

Well-known member
עבודה עם חלקים זו טכניקה פצצה!!

האמת שניסיתי לשלב את זה עם אסטרטגיה אבל ממש בקטנה ולא הרגשתי שזה כ"כ מתאים אז לא המשכתי.
המטרה שלי זה לאמן את עצמי בכל פעם עם משהו אחר לצורך לימוד איך כל דבר עובד ומה יכול להתאים לצרכים השונים.

אם ניקח למשל דוגמה כזו לעבודה עם אסטרטגיה:
- אני רואה מישהו
V
- הוא אומר משהו
ID
- אני מרגיש לחץ
K
- הוא הולך
V
- אני נרגע
K

איך אפשר להשתמש באסטרטגיה הזו כדי לשנות את ההתנהגות לאותו מצב?
 

ommerl

New member
לא הבנתי

אתה לא יכול להשתמש באסטרטגיה הזאת ולצפות לתוצאה שונה.

כדי לשנות את התגובה אתה צריך לשנות את האסטרטגיה עצמה או את תתי המאפיינים של אחד או יותר מהמרכיבים שבה, או גם וגם. וכדי לבחור מה ואיך לשנות אתה צריך להחליט מה התוצאה שאתה רוצה, להכיר את היתרונות והחסורות של כל אחד מהחושים, ולהיות יצירתי.
 

GM1988

Well-known member
לא לא...

התכוונתי כשמזהים את המרכיב של האסטרטגיה, איך משנים אותו.
למשל בדוגמה שהבאתי אני רואה מישהו+שומע מישהו= לחץ.
התוצאה שאני רוצה זה לשנות את הלחץ לרוגע.
יש הרבה אפשרויות לשחק עם זה, השאלה שלי זה מה העיקרון הבסיסי שאפשר להשתמש בו כדי לשנות את הרגש.
 

ommerl

New member
זו לא האסטרטגיה

כשאתה רואה ושומע מישהו, זה הקלט החיצוני. זה משהו פאסיבי שמערכת העצבים שלך עושה כל הזמן (לקלוט מידע מבחוץ).

האסטרטגיה היא מה שקורה אחרי שמתקבל הקלט שמוביל בסופו של דבר ללחץ.
זה מבוסס על הייצוגים הפנימיים והפרוססים שהמוח שלך עושה. התמונות שאתה מייצר בראש, הדיאלוג הפנימי שלך, צלילים שאתה שומע בתוך הראש ותחושות בגוף.

יש לי את הרושם שלא למדת NLP בצורה מסודרת. אני לא יכול להשלים לך את כל החוסרים כאן בפורום. NLP זו לא איזו שיטת קסמים שאפשר לדעת רק חתיכה קטנה ולהיות מסוגל לעשות הכל. מודלינג זה התהליך הכי חשוב ומורכב ב- NLP. אתה חייב ללמוד לעומק כדי לדעת איך להשתמש בזה.
הסיבה שאני טוב במודלינג היא שאחרי שסיימתי ללמוד, גם קראתי ספרים של ריצ'רד בנדלר והאזנתי להקלטות שלו מסמינרים.
 

GM1988

Well-known member
למה אתה חושב ככה?

אני לומד את זה ובנוסף מחפש עוד מקורות ללמוד מהם ולדבר על זה כדי לחדד את הידע.
משהו שגם אתה אמרת שעשית.
 

ommerl

New member
יופי. מעולה.

תמשיך ככה. כרגע אני לא יכול להרחיב לך מעבר למה שכבר כתבתי כי זה פשוט המון, ולא כל דבר אפשר להסביר בכתיבה.

בגדול הנושאים שאתה צריך לשלוט בהם בשביל לעשות מידול של אסטרטגיה הם:
הנחות היסוד של NLP, מודל TOTE, מערכות ייצוג (ייתרונות וחסרונות של כל אחת), תתי מאפיינים (sub modalities), ומטה מודל (מומלץ גם להשתמש בכלים של יצירת רפאור). ואתה צריך מישהו טוב שיכול להדגים לך איך עושים את זה כדי שתבין בדיוק איך זה עובד.
 

GM1988

Well-known member
הרעיון שלי היה יותר להבין את האופציות שאפשר להשתמש בהן

ופחות את מה שעומד מאחורי המושגים בnlp.
זה כמו שנגיד שנינו היינו אופים את אותה עוגה, והייתי שואל אותך לעוד רעיונות שאתה מוסיף למתכון כדי לשפר ולשדרג אותו


הנקודות שעניינו אותי מהדברים שכתבת זה

"אפשר לשבש את השלבים בכל מיני דרכים. דרך אחת למשל יכולה להיות להחליף את אחד השלבים במשהו אחר למשל- במקום דיאלוג פנימי תמונות."

והחלק הזה

"הוספנו לאסטרטגיה שלו שלב של סיכום וויזואלי של מה שהוא הולך להגיד (כי החוש הוויזואלי מציג הרבה מידע מאוד מהר) ואחר כך תחושה שאומרת לו אם זה נכון או לא נכון. רציתי שהבדיקה תעבוד מהר ואפקטיבי אז הפקנו את הסאב מודליטיז של הבדיקה והנחיתי אותו להקצין את ההבדלים."
 

ommerl

New member
אז אני כנראה לא מבין את השאלה שלך.

אתה שואל איך עוד אפשר לשבש את השלבים?
אפשר לשבש תתי מאפיינים של אחד או יותר מהשלבים- פה כבר יש כמות מטורפת של אפשרויות. אפשר לשבש את הסדר של השלבים, אפשר להוסיף שלב או להחסיר שלב, ואפשר פשוט לעשות כל דבר שעולה על דעתך. המטרה בסופו של דבר היא לעזור לבן אדם להשיג את המטרה שלו.

הכי חשוב להבין זה שאין סוף לכמות האופציות שאפשר להשתמש בהן. גמישות היא העצמה העילאית, ואנחנו מניחים שהכל אפשרי.
 

GM1988

Well-known member
אנסה שוב ואם לא ילך אז לא נורא


אחרי שאתה עושה שאלון מודלינג ומברר איך הבן אדם עושה את השלבים שמביאים אותו לתוצאה הלא רצויה - איך אתה משבש לו את האסטרטגיה?
 

ommerl

New member
מנחה אותו להיכנס פנימה ולבצע את האסטרטגיה עם השינויים שבחרתי

אתה מנחה אותו לחזור על האסטרטגיה החדשה בתוך הראש.

אני מנחה אותו לעצום את העיניים ולדמיין סיטואציה שבה הוא משתמש באסטרטגיה. מוודא שהוא מדמיין את זה מהעיניים שלו, מהאזניים שלו, מהגוף שלו. ואז, נגיד שאני רוצה רק להוסיף תמונה שמייצגת את הדיאלוג הפנימי שהוא ניהל לאססטרטגיה שהוא כבר עושה אני מנחה אותו לדמיין את עצמו עושה את האסטרטגיה ומנחה אותו בסוף האסטרטגיה להעביר את כל התוכן של הדיאלוג הפנימי לתמונה שמייצגת את הכל.

ואז מנחה אותו לחזור על זה שלוש פעמים לפחות.
 
למעלה