אסטרטגיות ו-למידה

תמר ס

New member
אסטרטגיות ו-למידה

דליה,מזל טוב לפורום החדש! אולי כאן אמצא עצות לבעיה שכנראה קשה מאוד להתגבר עליה. בכורי מאובחן ומטופל כבר מגיל 4 כ-ADHD כולל גן משולב,שנתיים,א' משולבת,שעות חינוך מיוחד עד כיתה ה', הפסקה עד חט"ב ומאז כיתה ז' מקבל 5 שעות במרכז למידה והמון תמיכה והתחשבות מהמורות. אני מאז ומתמיד טענתי שחסרות לו אסטרטגיות למידה (כאלו שאצלי בילדות באו טבעי כפיצוי על חוסר הקשב שלי)וביקשתי לשים דגש על הקנייתם בכל טיפול שקיבל לאורך השנים. למרות זאת, היום כשמנסים לתת לו יותר עצמאות ולמידה בקבוצות קטנות ולא אחד על אחד, אני רואה שיש ירידה בלימודיו,אם כי קלה מאוד. אני לכל אורך השנים גם רואה שהוא לא מפנים אסטרטגיות למידה כמעט בכלל.האם יכול להיות שאין לו את היכולת לכך או שהשיטות בהן משתמשות מורות לחינוך מיוחד אינן מתאימות לבעיותיו? די מתסכל אותי, כי הרי אנחנו מכינים לחייו כבוגר ואסטרטגיות למידה עוזרות בכל דבר במהלך חיינו הבוגרים. יש לציין שכל עוד הוא מקבל תמיכה, ציוניו יותר ממשביעי רצון.לקראת העליה לכיתה ט',שם יקבל מעט מאוד שעות עזרה,נראה לי חיוני למצוא דרך טובה יותר לעזור לו.
ושאלה שלא קשורה- האם מישהו יכול לאמר לי איך מוסיפים פורומים למועדפים בכרטיס האישי???? יקל עליי מאוד.. תודה
 

דליה.ד

New member
שלום תמר, ברוכה הבאה ../images/Emo140.gif

אני מבינה שבנך מטופל מעל ומעבר, למרות זאת יש לך הרגשה כי לא הפנים אסטרטגיות למידה לאורך השנים. אסטרטגיות למידה יירכשו רק אם הן אכן מתאימות לילד ורק אם הוא שינן אותן ותירגל אותן. מכיוון שאני לא מכירה אותו ואיני יודעת מה החוזקים שלו ומה הערוצים היותר טובים קשה לי לומר. בכל מקרה מדובר בנער גדול שחשוב ואפשר לשוחח איתו ולשאול אותו: "איך אתה מגיש שהכי מתאים לך ללמוד?" ואולי להכין איתו רשימה של דרכי למידה בשיעורי בית, בהתכוננות למבחן, בסיכום חומר וכו'. הבעיתיות היא שמרוב "קביים" וסיוע הוא פיתח תלות בזה וזו אולי הבעיה של הילדים שאנחנו נותנים להם כל כך הרבה עזרה שהם לבד הם מאבדים את העשתונות. אני ממליצה לשוחח עם המורה להוראה מתקנת להתחיל לבדוק איתו מה מתאים לו ולהצתחיל ל"שחרר לו" יותר את החבל ולהגדיל את מידת העצמאות והאחריות שלו ללמידה שלו... בהצלחה! לגבי השאלה השניה הכנסי לפורום "משוב" הם עכברי מחשבים שם מומחים לתפוז ויסייעו לך.
 

תמר ס

New member
חבל ארוך

אז זהו- שדוקא בשל החשש שלי שיפתח תלות בתמיכה, אני משתדלת שלא להתערב אלא עוקבת "מלמעלה" כל הזמן (רוב הזמן ישירות עם המורות ללא ידיעתו). השיטה אצלם בחטיבה היא בדיוק כפי שציינת, במהלך שנה זו (שנייה בחט"ב),לאט לאט עברו לפחות שעות אחד על אחד ויותר בקבוצות קטנות, מפחיתים את המקצועות הנלמדים בקבוצות קטנות והתלמידים משתלבים בהקבצות השונות כל אחד לפי יכולתו (מתוך ילדי מרכז הלמידה,כיתה ח). הילד עד היום לא מצליח להתכונן לבד למבחנים,לבצע עבודות חקר כבדות והכנת שיעורי בית הוא מבצע במרכז הלמידה עם תמיכה, כאשר היא מכוונת אותו לעבודה עצמאית. הבעיה היא כמו שאמרת- מכל אנשי המקצוע שעבדו איתו כל השנים, לא נראה לי שהוא מפנים את אסטרטגיות הלמידה. אני מניחה כי כל המורות לחינוך מיוחד בבתי הספר עובדות באותה שיטה,או שפשוט אף אחת לא הצליחה לגלות את הדרך המתאימה לו,או- שיש משהו אחר שלא הצלחנו לעלות עליו. ככלל, אני לא מההורים שרצים עם הילדים מטיפול לטיפול.לא ראיתי מזה הראה תוצאות כאשר עשינו זאת בתחילת הדרך ואני כן מאמינה גדולה בלתת להם לגדול וללמוד על בשרם. הכוונה היא איך להצליח ללמד אותו ללעוס לבד? לסנדויץ' למשל, אין בעיה של אסטרטגיות והוא עם קצת תמיכה מזנק יותר בקלות. תראי לו איך והוא ימשיך משם עצמאית. זה ההבדל וזו הנקודה שאני מחפשת עצות לגביה. שיטות שונות ממה שמשרד החינוך נותן לו היום, אולי כן תעבודנה. אשמח אם תוכלי/ו לייעץ לי בכל זאת,ותודה מראש
 

יונה שו

New member
הוספת פורומים ספציפים

דינם כהוספת כל אתר - מועדפים / הוספה למועדפים / תיקיה נכונה / אישור. אסטרטגיות למידה אין דינם כלימודים רגילים, ועל כן חייבים הם להתאים ללומד משתי בחינות עיקריות : א. צריך לדעת מה מקור הקשיים שלו ולא רק הסימפטומים ב. להתאים את דרך הלימוד לפי צרכיו של הילד ורצונו. אשמח לעזור אם אדע יותר לגבי מקור וצרכים ובעיקר רצונו.
 

תמר ס

New member
קשיים ומקור

הקשיים העיקריים הינם: קושי בהבנת הנקרא (זקוק להקראה,לפעמים מס' פעמים),קושי הבחנה בין עיקר לטפל. קושי בביטוי בכתב. סידור וארגון עבודות. זיכרון-איני יודעת את המונחים המתאימים אך לדוגמא,חומר חדש במתמטיקה,מסבירים,מתרגלים איתו,מבין,פותר תרגילים ומתרגל אותם לבד אך עד לשיעור הבא שוכח וצריך להסביר מחדש,לפחות בקיצור ולתרגל שוב. יש לו הרבה מוטיבציה וזה מאוד עוזר ועזר תמיד. האם יש שיטות או מכון או.. שניתן לפנות אליו ויכול לעזור בצורה שונה מן השיטה לפיה עובדים במערכת החינוך שיש סיכוי שיתרמו בקשיים אלו? שיעזרו לו לפתח עצמאות למרות הקשיים הללו?
 

יונה שו

New member
שאלות - שאלות - שאלות

ובכן... שאלת השאלות – האם נבדק פעם – קשב, ריכוז ושות' ? הרבה מאד פעמים פוגשים סימפטומים רבים מאד, הקשורים בזיכרון, שמקורם הוא קשב וריכוז או אחד מהם. כמובן יש גם סיבות אחרות לפעמים.. המוטיבציה שדיברת עליה כנראה באה בעקבות יכולת וצורך אינטלקטואלי, וחשוב לחזק את הביטחון בתחום הזה. אם זה לא מעיק עלייך, כדי שאפשר יהיה לתת עצות מעשיות יותר מדויקות – ככל שאיטיב להבין את הקושי, המקור והסימפטומים, אוכל לתת עצות טובות יותר ללימוד אסטרטגיות. וד.א. עם רכישת אסטרטגיות מתאימות תגיע עצמאות. קשה לעשות זאת בדרך הפוכה. א. מהם התחומים בהם זוכר היטב – ויזואלי או שמיעתי – מה יותר טוב ? ב. איך זוכר – האם עושה לעצמו סימנים מסוימים ? ג. מה המקצועות שאוהב ללמוד – כלומר מה יותר ומה פחות ? ד. מה מתוך הסוגים השונים של שיעורי הבית מעדיף לדחות ובמה מתחיל ? ו... דבר נוסף שאינו קשור בהכרח... איש אחד חכם אמר, למה לכם להתווכח אם להסתכל על חצי הכוס המלאה או על חצי הכוס הריקה – הכי חשוב לשתות את המים. אם נוח לך להמשיך פה את התשובות – סבבה. אם לא, תוכלי לפנות אלי במסר או במייל.
 

תמר ס

New member
חלק מהתשובות

נבדק קשב וריכוז-כמובן.אבחונים המעודכנים ביותר שיש בידינו הינם פסיכולוגי ודידקטי גם אנגלית (בנפרד).האם יעזור אם אעביר אליך העתק בדרך כלשהיא? אולי זה יעזור? מה שמעלה לי את השאלה מה תחום ההתמחות שלך,שכן בכרטיס האישי שלך לא מופיע דבר. בדיקת טובה או דומה לא בוצעה מעולם.המעקב היה נוירולוגי בלבד מבחינת רפואה. ולשאלותיך- רכישת אסטרטגיות ועצמאות- בדיוק זו הסיבה שאני בפורום הזה.אני מודעת לכך שבלי אסטרטגיות לא יוכל לעולם ללמוד ללא תמיכה. א.זיכרון שמיעתי יותר טוב.משתמשים בעיקר בהקראה.מבחנים בע"פ יותר קלים לו.השאלות צריכות להיות קצרות ועיייניות. ב.לא משתמש בסימונים. ג.אוהב תנך,ספרות,מדעים. אפילו מתמטיקה,למרות (ואולי בגלל) הקושי בנושא. ד.את שיעורי הבית מכין אך ורק במרכז למידה עם תמיכה לכן אינו דוחה.אם היה צריך להכין בבית היה דוחה עד כמה שניתן- את הכל.עבודות אני מכינה איתו ביחד. אני משתדלת לשתות את המים ותמיד מסתכלת על מה שיש- לא מה שאין. בעלי תמיד רואה את החלק הריק ובכורי הנדון כאן- מנסה להחליט לאיזה צד הוא שייך.... אין לי בעיה לענות בפורום,הרי כל העיניין הוא שאולי מישהו נוסף יפיק תועלת מהעובר עלינו. וכמובן- תודה על הנסיון לעזור!
 

דליה.ד

New member
יש ילדים שמצליחים

לרכוש את אסטרטגיות הלמידה ולהשתמש בהם ואני מניחה שיש גם ילדים (ואני אישית, לא פגשתי ילדים שלא הפנימו לחלוטין לפחות חלק מהאסטרטגיות) שלא מצליחים להחזיק באסטרטגיה ולהכליל אותה גם על תחומים אחרים. אבל יכול להיות שיש צורך איתו לפנות לאפיקים אחרים ויותר יצירתיים - אולי כגון העשרה אינסטרומנטלית או שיטות תנועתיות (רביב ושו"ת) והאמיני לי אני לא חסידה גדולה של השיטות האלה, אבל ברצות לוהים אפילו מטאטא יורה... בכל מקרה, אני מבטיחה לקחת את שאלתך אל השדה ולשאול עמיתות שלי מה באמתחתן....אולי להן יש תשובה.
 

יונה שו

New member
העתק של אבחון

תחום ההתמחות - מורה לחינוך מיוחד - מומחית לאסטרטגיות למידה ומאבחנת דידקטית. (ויש עוד, לא כאן המקום להם). בשמחה אקבל את ההעתק ואשתדל לעזור כמה שאוכל. אשלח לך למסר כתובתי. אחרי שאעיין בו, ואשלח לך את מסקנותי לגבי המשך - תוכלי לפרסם בפורום כרצונך.
 

דליה.ד

New member
הכנתי שיעורי בית

וכמו שהבטחתי התייעצתי עם עמיתות מהתחום ואלו הדברים: צרילך לברר מדוע הוא נתקף בהלה כאשר הוא לבד (ואז טוען שאינו זוכר) חשוב לבהדרגה להביא אותו לעצמאות בעבודה ולהחזי לו את הבטחון בעצמו. יכול להיות שמדובר בילד שאינו יכול לבצע אקטיבציה של ידע ומודעות לשיטת הזכירה הטובה בשבילו היא קריטית. שיטות עבודה טובות עבורו: תרשימי זרימה, למידה לפי האפשרויות, שאילת שאלות צפויות ותרגול איך עונים, חשוב להגיע איתו לשגרת עבודה, ארגון והבניית השלבים כשעונים על שאלה וכו'. מקווה שעזרתי עוד קצת...
 
למעלה