אסטרטגיות למידה

גוגו31

New member
אסטרטגיות למידה

אני מעוניינת לקרוא וללמוד אודות אסטרטגיות להבנת הנקרא כדי להשתמש בהן בעבודתי (אני מורה ותמיד רוצה ללמוד עוד...) תודה
 
הנה ספר בסיסי:

"אסטרטגיות למידה - תיאוריה ומעשה". עמרם מליץ & ציפורה מליץ המכון לשיפור הישגים לימודיים בע"מ באר-שבע 1995.
 
האם את מלמדת ביסודי/חט"ב/תיכון?

ושאלה נוספת: איזה תחום דעת את מלמדת? כך אוכל לחשוב על ספרים שיתאימו לגיל המסויים או לתחום הדעת.
 
אז אם את מלמדת אנגלית

אזי אותן אסטרטגיות המיועדות לקריאה יעילה של טקסטים בעברית, רלוונטיות לאופן הטיפול בטקסט הכתוב בשפה האנגלית (UNSEEN). האם את מבינה את כוונתי, או שאת זקוקה לפירוט?
 
אסטרטגיות לקריאה יעילה - ספרות עזר

1. בונים קריאה - בניית כלים לקריאה יעילה ועצמאית/ שוש רפפורט ורחל סוסלר. 2. אסטרטגיות קריאה והבנת הנקרא מסדרת "לומדים להצליח", 1/ציפי משולם. 3. כלים להצלחה - הבנת הנקרא והבעה, 1 /כרמלה נשר. כל הפעילויות הקיימות בספרים לגבי טקסט בעברית, תקפות כאמור גם לטקסט באנגלית. כשהתלמיד מקבל לידיו טקסט עליו לבצע מספר פעולות מטרימות (טרום-קריאה/"הטרמה"), לפני שהוא מתחיל בקריאה המעמיקה, כמפורט: קריאת כותרת ראשית, כותרות משנה (אם יש) והתמקדות באיורים (אם קיימים), ובתוך כך העלאת השערות לגבי תוכנו המשוער של הטקסט. כיצד מעלים השערות: הופכים את הכותרת ל"כותרת שואלת", וכמו כן שואלים על הכותרת כמה שיותר שאלות. עיון בשאלות הנלוות לטקסט - כאמצעי לניבוי תוכנו, וכן לשם הפיכת הקריאה למכוונת למטרה (חיפוש התשובות לשאלות במהלך הקריאה). קריאת משפט פותח וסוגר בכל פסקה, לקבלת מידע נוסף אודות הנושאים העיקריים שידונו בטקסט. בשלב הקריאה המעמיקה - קריאת כל פסקה ורישום לצד כל פסקה את עיקרי הדברים הכתובים בה, או לחילופין הדגשת משפט המפתח בכל פסקה (אם התלמידים מכירים את מבנה הפסקה ומסוגלים לזהותו - זוהי מיומנות בפני עצמה). במהלך הקריאה כדאי לעצור מפעם לפעם ולנסות לחשוב מה עשוי להיות כתוב בהמשך. בתום הקריאה - לארגן מחדש את החשיבה: האם ההשערות שהעלנו בתחילת התהליך אוששו או הופרכו, האם אמנם ההטרמה שעשינו לפני שלב הקריאה המעמיקה סייעה לנו "להתחבר" אל הכתוב בטקסט ולהבינו. מה מתוך מה ששיערנו התגלה כנכון, ומה מתוך מה ששערנו נאלצנו לשנות תוך כדי הקריאה.
 
שיווו כל הכבוד אבא/אמא של נמרוד..

מה.. לא תחליפי את השם שלך ? הגיע הזמן... חוצמזה... מעולה כל מה שכתבת. מה שנשאר זה - לכתוב את הדברים ולהוסיף אותם למאגר שלנו. נו... .שיהיה לי קצת זמן .... אעשה זאת.
 

doritl1

New member
זכרון לטווח קצר חשיבה כמותית

האם יש ברשותך רעיונות בנושא חשבון לכיתה ב הבעיה היא זכרון לטווח קצר בשל בעית קשב וריכוז המטופלת ע"י קונצרטה אשמח לקבל רעיונות
 
התמודדות עם קשיי זכירה

האמת היא שלא הבנתי את הצירוף "זכרון לטווח קצר חשיבה כמותית", אבל אשתדל לענות מתוך מה שהבנתי. כאשר קיים קושי בזכרון לסוגיו: זכרון קצר-טווח, זכרון עבודה וזכרון ארוך- טווח, כדאי להשתמש בכרטיסי ניווט/ניהול שבהם רשומה הדרך לפתרון התרגיל, או ביצוע המטלה החשבונית (פתרון בעיה חשבונית). לדוגמא: כרטיס ניווט לפתרון בעיה חשבונית א. קוראים את השאלה. ב. מסמנים נתונים חשובים. ג. מזהים את המילים המרמזות על הפעולה החשבונית הנדרשת (הוסיף, הוריד, נשאר וכו'). ד. כותבים תרגיל מתאים. ה. עונים גם במילים. כמובן שרצוי להוסיף בעיה חשבונית לדוגמא, ולהראות כיצד פותרים בהתאם לסדר השלבים. בראשית התהליך התלמיד משתמש בכרטיס הניווט, דהיינו פותר את המטלות כשהכרטיס מונח לפניו. אט-אט, ובקצב שלו, הוא עובר לעבודה עצמית, ללא שימוש בכרטיס. אשמח לענות על שאלות נוספות.
 
דורית שלום!

אני מבינה שהבעיה בתחום הזיכרון בטווח הקצר גורמת לחוסר שליטה בעובדות היסוד (תרגילים שצריך לזכור בע"פ: חיבור וחיסור עד 20 ולוח הכפל). רעיונות: 1) להרשות לתלמיד להשתמש באמצעי המחשה שונים. 2) לעזור לו לרכוש אסטרטגיות יעילות יותר באמצעי ההמחשה (כגון מניית המשך, שימוש בתרגיל קרוב ידוע, כגון תאומים). 3) משחקי מחשב מאוד מועילים לרכז ילדים (גם כאלה עם בעיות קשב וריכוז). 4) חשוב להקנות לילד הבנה חשבונית, כדי שאם פתרון תרגיל יברח לו מהזיכרון, הוא יוכל לשחזרו. וכן כדי שיוכל להעזר בפתרון תרגילים שיודע לפתרון תרגילים שאינו יודע. *כדאי לבדוק: איזה תחום זכרון הכי חזק אצלו: חזותי, שמיעתי, קינסטטי, משולב? לפי זה להתאים את שיטת הלימוד. בהצלחה!
 

doritl1

New member
שאלה לגבי האבחון

איפה ניתן לבצע אבחון של איזה זכרון הכי חזק האם זה נעשה במסגרת ביה"ס אני ממש מבולבלת עם כל סוגי האבחון לדוגמא ניצן מה נותן לצערי המצעים שלנו דלים מאוד ואנחנו חייבים לעזור לילד עברנו אבחון נירולוגי ופפסיאטרי ומכון קשב וריכוז מבחן טובה מה הלאה עלי לדעתך לעשות
 
תשובות

1. אם כבר אובחן לפי מה שתארת הגיוני שבאבחונים יש המלצות. 2. אני מציעה לפנות ליועצת ביה"ס עם האבחונים, כיוון שיש לה קשר עם גורמי בי"ס וכך יכולה לקבל מהם מידע על הילד, וגם יש לה מידע על סוגי אבחונים. בהצלחה!
 
למעלה