אסטרטגיות לקריאה יעילה - ספרות עזר
1. בונים קריאה - בניית כלים לקריאה יעילה ועצמאית/ שוש רפפורט ורחל סוסלר. 2. אסטרטגיות קריאה והבנת הנקרא מסדרת "לומדים להצליח", 1/ציפי משולם. 3. כלים להצלחה - הבנת הנקרא והבעה, 1 /כרמלה נשר. כל הפעילויות הקיימות בספרים לגבי טקסט בעברית, תקפות כאמור גם לטקסט באנגלית. כשהתלמיד מקבל לידיו טקסט עליו לבצע מספר פעולות מטרימות (טרום-קריאה/"הטרמה"), לפני שהוא מתחיל בקריאה המעמיקה, כמפורט: קריאת כותרת ראשית, כותרות משנה (אם יש) והתמקדות באיורים (אם קיימים), ובתוך כך העלאת השערות לגבי תוכנו המשוער של הטקסט. כיצד מעלים השערות: הופכים את הכותרת ל"כותרת שואלת", וכמו כן שואלים על הכותרת כמה שיותר שאלות. עיון בשאלות הנלוות לטקסט - כאמצעי לניבוי תוכנו, וכן לשם הפיכת הקריאה למכוונת למטרה (חיפוש התשובות לשאלות במהלך הקריאה). קריאת משפט פותח וסוגר בכל פסקה, לקבלת מידע נוסף אודות הנושאים העיקריים שידונו בטקסט. בשלב הקריאה המעמיקה - קריאת כל פסקה ורישום לצד כל פסקה את עיקרי הדברים הכתובים בה, או לחילופין הדגשת משפט המפתח בכל פסקה (אם התלמידים מכירים את מבנה הפסקה ומסוגלים לזהותו - זוהי מיומנות בפני עצמה). במהלך הקריאה כדאי לעצור מפעם לפעם ולנסות לחשוב מה עשוי להיות כתוב בהמשך. בתום הקריאה - לארגן מחדש את החשיבה: האם ההשערות שהעלנו בתחילת התהליך אוששו או הופרכו, האם אמנם ההטרמה שעשינו לפני שלב הקריאה המעמיקה סייעה לנו "להתחבר" אל הכתוב בטקסט ולהבינו. מה מתוך מה ששיערנו התגלה כנכון, ומה מתוך מה ששערנו נאלצנו לשנות תוך כדי הקריאה.