אף פעם אל תגיד אף פעם

mishel s

New member
אף פעם אל תגיד אף פעם

לפני יומיים ראיתי את סנאץ', סרט נחמד שאומרים עליו שהוא בעצם לוק סטוק ושני קנים מעשנים 2. רק לפני שאני ממשיך, שלא תגידו שאני לא מזהיר, יש בהמשך ספויילר לסרט. הזהרתי. בכל מקרה, איזה איש רע אחד שרף את הקראוון של אמא (כן כן, אימא, אני יודע) של בראד פיט. לא חבל? חבל, במיוחד כאשר במשך כל הסרט הוא מנסה להשיג לה קראוון חדש. מה שיותר גרוע הוא שהיא הייתה ישנה בתוכו וכך בעצם היא נשרפה יחד עם הקראוון. מה הוא עושה? כמובן מנסה להכנס אבל כל החברה שלו תופסים אותו ולא נותנים לו לשרוף גם את עצמו. למחרת בבוקר הוא כבר כולו קר ונכנס לעסקים בצ'יק צ'אק. איפה תקופת האבל? איפה העצבות? ברור שמי שכתב את זה לא ביקר בפורום הזה. המצב לא היה כל כך אמין, אבל מה לעשות, זה סרט, ממשיכים לראות. ואז מה? בסוף הסרט מסתבר שהתגובה של בראד פיט הייתה מאוד אמינה, אבל בדרכו שלו. הוא סגר את עצמו לעולם ותכנן תוכנית נקמה בתוכו. לבסוף הוא נקם את מותה כמו שצריך ויצא משם גבר. בסוף אפילו גיבור הסרט (בראד פיט הוא לא הדמות המרכזית) הבין שהתגובה הראשונית של בראד לא הייתה אמינה ושבעצם הוא תכנן נקמה מההתחלה. מה המסקנה מכל הסיפור הזה? המסקנה היא לא לקחת את כל הטכניקות וכל ה"חוקים" בכתיבה כיהרג ובל יעבור. אפשר לשחק עם הדברים בצורה משעשעת. זה קצת מזכיר לי גם את התלונות של בוג'י על העורכים שמתקנים לה את השפה של הדמויות. הדמות צריכה להיות אמינה? כן, בהחלט. האם הדמות צריכה להיות אמינה לקורא מההתחלה? לא, בכלל לא. בהקשר של מדע בדיוני למשל (מוזר שדווקא את ההקשר הזה בחרתי), דמות יכולה להיות לא אמינה לחלוטין עד שבסוף הסיפור מגלים שהיא רובוט או חייזר או מה שלא יהיה ואז כבר הכל עושה היגיון (סליחה על ההשאלה מאנגלית, זה פשוט היה נוח פה). בקיצור, אף פעם לא להגיד אף פעם.
 

N Y

New member
לא אומרים לך "אף פעם". אומרים לך:

"לא עכשיו", ובדרך כלל "לא - עד שתלמד יותר". סופר או תסריטאי מנוסה יכול לעשות מה שבא לו, והוא יודע מהם הגבולות בהם הוא יכול לפעול. הכותב המתחיל הממוצע, לעומת זאת, ינסה בדרך כלל להתחכם, לבנות מגדלים פורחים ולשחק משחקים, במקום להתחיל בקטן - לכתוב סיפור עם עלילה וגיבורים מתקבלים על הדעת, באופן פשוט, ללא טריקים ושפיצים. הטכניקות והחוקים המתפרסמים כאן מיועדים לכותבים אשר, בסופו של דבר, נמצאים בשלב התחלתי מאד של תהליך לימוד הכתיבה. וכדי ללמוד, מה לעשות, צריך לציית לחוקים. רק *לאחר* שיודעים את החוקים ואת המסגרות *היטב* אפשר להתחיל לחשוב על שבירתם. אגב - הרעיון של דמות לא מובנת בגלל שהיא רובוט/חייזר או כל-דבר-שהוא-לא-בן-אדם הנו נדוש עד כדי כך שאני מציע לך לא לנסות אותו עד שתלמד *הרבה* יותר, כי אחרת תעשה מעצמך צחוק.
 

avivs

New member
הסרט בויים...

על ידי גיא ריצ'י... בעלה של מדונה
סתם רציתי להגיד.
 

Rivendell

New member
הבעיה, לדעתי, היא לא כשהדמות לא

מובנת לקורא מההתחלה, אלא כשהדמות לא מובנת לכותב. כותב מיומן יודע שהוא צריך להכיר את הדמויות שלו לעומק, לדעת בדיוק מה ואיך הן יעשו בכל מקרה ובנסיבות בהן הוא יציב אותן. כשהכותב מיומן ומכיר את הדמויות שלו - דבר כזה עובד. הבעיה היא שהרבה פעמים הנטייה היא להסתתר מאחורי תחכומים כאלה, אפילו כשהם מיותרים לחלוטין ולא מתאימים למצב או לדמות, ולהשתמש בזה כמין "דאוס אקס מכינה", פתרון פשוט וקל להכל. זה מקביל, וגרוע בדיוק כמו "ואז התעוררתי". זו בריחה מהעבודה הקשה. וכתיבה, מה לעשות, זו עבודה קשה. "יש לי סיפור בן 200 מילים, ואין לי זמן לאפיין את הדמות. אז שיהיה חייזר, לא מבינים אותו". יופי של תירוץ, רק שאף קורא לא יקנה את זה.
 

cwen

New member
כשאתה מנסה לזייף שמים לב

בסרט שאתה מתאר לא זייפו. בנו דמות והלכו איתה. אולי הצופים למדו להכיר את הדמות לעומק רק בסוף הסרט, אבל הדמות היתה עקבית עם עצמה, וזה מה שחשוב. הבעיה עם כותבים חסרי ניסיון (או סתם כותבים גרועים) היא שהם בונים דמויות לא עקביות לעתים. אם הם נותנים הסבר שמתגלה כתירוץ רע בסוף, רואים את זה. אם הם לא נותנים הסבר, בוודאי שזה רע. ה"חוקים" באים כדי לכוון כותבים לדרכים הבטוחות יותר. חוקים נועדו שיפרו אותם, אבל צריך לדעת לעשות את זה בלי להתפס, ולזה אין תשובה חוץ מניסיון ותרגול.
 

murmur

New member
אבל אם אתה כותב שלבי אבל מהירים

מדי ו"מחופפים" זה לא נראה טוב, אם אתה משקיע ומראה את השלבים אבל זה מוסיף הרבה, כמו שזה הוסיף ל"זה היה שבלול"
 
למעלה