אפליה מתקנת או לא?

coaxcable

New member
אפליה מתקנת או לא?

למי שמכיר את נושא החירות החיובית והחירות השלילית או שלא בכל אופן קיימת אפילה חיובית ואפליה שלילית לנשים ובכלל. חירות שלילית, כפי שטוענים חסידי הדמוקרטיה - הינהה החירות שאנרכיסטים דורשים. כלומר את אותה חירות וחופש "טבעיים" (שדרך אגב מעולם לא היו באמת אמיתיים - לא היה דבר כזה של חירות ביטוי מלאה או חירות של קבלת מידע וכדומה). מה זה טבעי? טבעי - הכוונה שאדם יכול לקבל, לתת ולעשות כל דבר בלי פיקוח או יעוץ וכדומה ממישהו אחר שפועל על בסיסם של חוקים או נרומות שקשורות לחוק או משהו קרוב לכך. לעומת זאת, חירות חיובית היא אותה חירות שמגבילה אנשים מתוקף חוק. ובטיעונים שפיקוח נוקשה או צמוד הינו דבר מחייב וחשוב לטובת הכלל..ולכן רק הגופים המורשים צריכים לפקח או כאלה שקיבלו לגיטימאציה כלשהי, והם שיחליטו מה טוב ומה לא..ואין דבר כזה שאנשים יחליטו לעשות דברים על דעת עצמם אלא יוכוונו מראש..! אן תסכלו כולכם וכולכן: ניתר לקשר זאת גם לאפליה בעבודה ובצבא, ולמעשה בכל מקום..זה מעין משחק של זריקת מטבע שלו יש 2 צדדים וכל דבר יכול לקבל 2 פנים מרכזיים של כן לתת או לתת..לפגוע או לא לפגוע וכדומה.. האפליה נעשית מצד אחד..לטובת האירגון..ולמען האמת זה באמת תמיד לטובתו..ועדיין יש התחשבות בנשים לאור סיטואציות שונות ובפעמים אחרות מראש יש רצון למנוע מאבקים ולכן האפליה נעשית בצורה "לא מתקנת" או יש שיקרא לה מתקנת ומטרתה למנוע מהנשים להיפגע..כמו בצבא לדוגמה...מעין מצב של חירות חיובית שכן מאפשרת גיוס לצבא אך גם התפקידים הקרביים הם לא באמת קרביים (וזה כולל את שוטרות מג"ב שרואים פעמים רבות עם רובה במחסומים) כלומר, כל זאת בא במטרה להגן עליהן כעל נשים וכדומה אך מצד שני לא באמת מאפשר להן לעשות הכל כמו שהחוק יכול לאפשר..:) מה יש לכן להעיר, להאיר ולומר?
 

siv30

New member
אני צריכה להשקיע בזה מחשבה

תראה ההבדל בין חירות שלילית (נובעת מחוסר הגבלה - פאסיבית) לחירות חיובית (נובעת מהגבלה - אקטיבית) לדעתי לא דומה לאפליה שלילית ואפליה חיובית. לדעתי אין דבר כזה אפליה פאסיבית כי מעצם הדברים האפליה נובעת מתוך הפרקסיס הקיים. אבל זה דיון באמת ברמה מאוד פילוסופית ותיאורטית. אפליה מתקנת לדוגמא יכולה להיות משולה באמת לחירות החיובית (במובן זה שהיא מוגדרת מתוך ה"שעה") אבל מאידך מאוד קשה לי כפי שכתבתי לראות את ההקבלה לחירות שלילית. אולי זו השעה המאוחרת או שאני פשוט קצת נעולה. בכל מקרה תודה על ההשקעה.
 

coaxcable

New member
אין בעיה וכן שכחתי

העניין הוא באמת פילוסופי :) זכור לי משעורי פילוסופיה ואיזה תזה קטנה שעסקתי בה לפני שנתיים שלוש חהחה :) ועוד משהו - כן זה מבלבל בלי קשר להיות נעול או לא...:) ודרך אגב בדקי הודעה פרטית :)
 

shandy

New member
הסבר

לא הבנתי איך מחירות חיובית ושלילית אתה מגיע לאפליה חיובית ושלילית מה הרציונל והסימוכין שלך להקבלה זו
 

coaxcable

New member
סימוכין - הממ לא אתמקד על משהו

ספציפי אבל יש לי על חירות וכדומה..אבל מה שניסתי יותר זה להקביל בין דברים...יצא לי לקרוא במקביל לא מזמן דברים אלו ולכן ראיתי צורך לפרוש אותם פן יעלמו ויעברו ממני ללא שימוש :) הרציונאל...הממ..להציג והראות שהאפליה במידת מה פועלת על אותם עקרונות של להגביל ולתת לצד אחד במאמבק כזה או אחר כמו ראיון עבודה או משהו אחר לנצח או שתהא לו עילה לתבוע לעצמו שליטה על הצד האחר..וחוץ מזה זה נושא פתוח שאת יכולה להעיר עליו ולהאיר..אני אפילו אשמח לבדוק וחפש מידע נוסף כדי לפתח קישור טוב ובאמת נמעניין על נושאים שמהם אולי נוכל לפתח רעינות לחקיקה או להעלותם הלאה, מה לא?
 

shandy

New member
תן לי להבין

החלטת שאפליה וחירות הם הינו הך ועל סמך זה אתה בונה תיאוריה? ועכשו אתה הולך להביא רציונל וסימוכין שיתאימו לתיאוריה ככה לא בונים מדינה, זה מה שאותי לימדו באוניברסיטה.
 

coaxcable

New member
לא הבנת כנדרש, כמדומני!

יש הרבה חומר..אבל ישנם קישורים של התקופות והשנים האחרות לנושא האפליות וענייני המדינה (חקיקות ועגונים וכדומה) ועליהם התבססתי..כמובן שהייתי מעלה מקורות מדוייקים במידה והייתי זוכר היכן הנחתיהם..ואף מפנה למקורות נוספים..ואפרופו מדינה..מי אמר שהיא נבנית על בסיס נכון? הרי הכל הוא ההפוך ומי אומר שמדינה שנחשבת נאורה הינה כזו באמת? את יכולה להסכים ויכולה לא להסכים לגבי זה! ולא אמרתי שהחירות והאפליה הם היינו נהך אלא קישרתי ואמרתי שינו קשר הדוק..ולדעתי נפגעתי או מה שציינתי לגבי הצבא קצת עורר בך כעס, האם אני טועה..תקניני נא!
 

יונית א

New member
מע"צ -סלילת דרכים והעדפה מתקנת.

ולא הולכת רחוק עד ההיקשים שלך בין חירות חיובית ושלילית, שאין לי שום מושג ירוק איך הגעת מפה לשם,ובאיזו דרך. אבל מכיוון שמע"צ שובתים, אין לי גם יכולת או רצון לעסוק בתיקוני דרכים. אתייחס אך ורק לפיסקה האחרונה שלך. קודם כל מהי אפליה מתקנת "התפישות של אפליה מתקנת מתפתחות מתוך ההכרה כי קיימת מוגבלות בשוויון הזדמנויות פורמלי.כשמדובר במשרה אשר הכישורים שווים אם יש גבר ואישה המתמודדים לאותה המשרה,יעדיפו את האישה,אך לא ייקחו את האישה ויצניחו אותה באותה משרה משום מקום,כל עוד היא לא משתווה לגבר בכישוריה.כיום יש חסר ולכן יצרו אפליה מתקנת זו,אך ברגע שחסר זה יתמלא אפליה מתקנת זו תבוטל." אגב המינוח היותר פוליטקלי קורקט בשנים האחרונות הוא העדפה מתקנת. העדפה מתקנת יכולה להיות לגבי מיגזרים שונים,החל מיהודים(זכות השיבה) מיעוטים, עולים, וכלה בנשים יהודיות כשרות . זה אינו מונח הקשור לפמניזם דווקא, אבל בהחלט השמוש הצבורי שנעשה בו , הוא בחלק ניכר מהמקרים בהיבט הנשי. אז- קרא מחדש את הפיסקה האחרונה שלך. האפליה המתקנת לא נעשת כדי ל"הגן" על הנשים בתפקידים, ו/או למנוע מהן להפגע אלא כדי לאפשר למיעוט שלא זוכה לייצוג הולם,את השתוף והמיקום השיוויוני בחברה. לעיתים כדי להגיע לשיוויון צריך לדאוג לסלילת כבישים ודרכי עפר (והנה אני שוב חוזרת למע"צ בלי לשים לב) וזו מטרתה של ההעדפה המתקנת.
 
למעלה