אפרופו תרגיל עלילה-ספרים ללא עלילה

GreatRiver

New member
אפרופו תרגיל עלילה-ספרים ללא עלילה

מכירים את התופעה הזו? יש הרבה סופרים, שלא מצטיינים באריגת עלילה איכותית במיוחד. למעשה, במקרים לא מבוטלים הם לא מצליחים לטוות עלילה משכנעת כלל. חלקם אפילו לא מנסים; הם פשוט מכוונים לדבר אחר, במסגרתו מה שמניע את הסיפור (ואת הקוראים) הוא סגנון הכתיבה הייחודי שלהם. בין אם מדובר בבדיחות מתוחכמות או חידודים שונים השזורים במתווה הסיפורי או בין אם מדובר באנקדוטות קטנות על חשבון הדמויות, הם אלו שנותנים לסיפור את הניצוצות והברק ומהווים, למעשה, את הליבה שלו. דוגמא אופיינית לתופעה הזו היא טרי פראצ'רט. לאחר קריאת חלקים נכבדים מ"עולם הדיסק", אני יכול לבשר לאומה, שפראצ'רט לא מצטיין בטוויית עלילות. אצל פראצ'רט, העלילה מקדמת את הפאנץ'-ליינים - ולא להפך. לפעמים זה נדמה שהוא אפילו לא טורח לנסות (וכשהוא כן, התוצאה בדרך כלל רחוקה מלהרשים, אבל בגלל כל האפקטים והזיקוקין די נור הלשוניים, הקורא אפילו לא שם לב לכך). ובעצם, למה לו? הרי הוא מצליח לרתק את הקורא ולהצחיק (לפרקים בטירוף) אותו - וזו השורה התחתונה. * לדעתי האישית, זו הסיבה ש"בשורות טובות" (ספר **מעולה** שכתבו פראצ'רט וניל גיימן יחד, למי שלא מכיר) הצליח מעל ומעבר. לכל מי שתהה מי בדיוק תרם מה לספר, הרי שאין לי ספק בכך שגיימן השפיע בעיקר על המרקם העלילתי של הספר ותרם נדבך חשוב מאוד בכל הקשור לבנייתו וליטושו, תוך פיזור כמות נדיבה של הקסם האופייני לו.
 

Boojie

New member
א. זה פראצ'ט, לא פראצ'רט.

לכל הפחות תלמד לאיית את שמו של הסופר נכון. עניין של כבוד מינימלי. ב. סליחה שאני אומרת את זה, אבל זה שטויות במיץ. מה שיכול להיות הוא שהבדיחות כל כך הצחיקו אותך, שלא יצא לך לשים לב לעלילה. העלילות של פראצ'ט מורכבות, הן עושות רושם חזק מאד של משהו שתוכנן בקפדנות רבה מלכתחילה, והן בנויות כדי לתת המון חומר למחשבה. הבדיחות, למרות שהן הסימן המזהה של פראצ'ט ודבר שהוא מצטיין בו מאד, הן משניות לחלוטין. הספר היחיד שאני מוכנה להסכים שהעלילה בו חלשה הוא "צבע הכשף", וזה כי הוא מציג לקורא את העולם החדש שפראצ'ט זורק אותו לתוכו. אבל גם שם יש יופי של עלילה.
 

GreatRiver

New member
א. אוווווווטש. אבל למה את כועסת?

שלום לך... (תראי איזה קטע, אנחנו מתכתבים בשני פורומים במקביל...). קודם כל, אני חש בנימה של כעס בהודעה שלך. אז טעיתי באיות, בסדר, אבל מה כבר קרה? לא הרגתי אף אחד עדיין. טעיתי. סליחה. מה העניין? באשר לדברים עצמם. זה בסדר, אני לא מסכים איתך. יצא לי לדבר עם יחסית הרבה חובבי פראצ'ט ולתחושה שהעברתי כאן קודם לכן היינו רובנו שותפים. זו לא איזו גחמה פרטית שלי שהחלטתי לרכוב עליה (לא שאם זו היתה זה לא היה לגיטימי, אבל עדיין, את יודעת). אדרבא, דווקא משום שלא תמיד הבדיחות שלו מצחיקות, התחלתי לשים לב לכך שהעלילה שלו פשוט לא מעניינת. יש לו "התקפות" מסוימות, במסגרתן הוא יכול לתקוע 2-3 פאנץ'-ליינים בעמוד אחד ואם זה לא עובר (ולא תמיד זה עובר, מה לעשות) אתה מוצא את עצמך נאבק בדפים משמימים, שלא מתקדמים לשום מקום. הוא חי מהבדיחות ולא מהעלילה ואני מוכן לשים כסף, שאם יהיה סקר מקיף על הנושא הזה בקרב קוראי פראצ'ט, החלק הארי של האנשים יסכימו עם מה שאני אומר. זהו. שיהיה לך יום נפלא (ושוב, למה לכעוס? תאמיני לי שאני דווקא ממש בחור נחמד, שאין לו אינטרס לריב עם אף אחד. בסך הכל מתכתבים, זה הכל...
). ביי...
 

הייזל

New member
:-{

שוב אני מזכירה דיונים כאלה מקומם בפורום המד"ב הכללי או בפורום טרי פראטצ'ט. תודה.
 

ננסק

New member
לא רוצה להמשיך לדחוף את הדיון

כי מקומו באמת לא כאן, אבל שתי הערות: 1. לא יודע עם איזה מעריצי פראצ'ט דיברת, אבל כנראה שכולכם לוקחים את אותה פטריה
העלילות שלו מצויינות, והן המניע המרכזי בסיפורים, לא להיפך. פעם חשבתי כמוך, ואז קראתי שוב, והבנתי אחרת. 2. "בשורות טובות", אם כבר, -הוא- חסר העלילה. נולד איזה מישהו, הוא נהנה עם חברים שלו, ובסוף העולם לא מושמד. זה עלילה? זה כמו ספרי "ג'וני והפצצה", והשאר מהסדרה, שהם באמת מעט חסרים בהתקדמות עלילתית של ממש. פשוט קורים כמה דברים.
 

Yuli Gama

New member
סיפורי חסרי עלילה

יש לי הרגשה מוזרה שאתה מתיחס לעלילה בתור משהו שונה ממה שהרוב מתיחסים אליו. פראצ'יט בונה עלילות מדהימות ("האמת", "הפיל החמישי","גנב הזמן" וכו') יותר מזה, הוא בונה לא עלילה יחידה, אלא עלילות מרובות הנשזרות אחת בשניה. אבל כמו שהייזל אמרה, זה לא לפורום הזה. (אגב, אני לא חושבת שהוא כותב כל כך מצחיק, הוא יותר ציני ממצחיק) בניית סיפור שלא למתרת עלילה זה לא דבר שבהחרך רע. במיוחד בסיפורים קצרים, לא חסר סיפורים נפלאים שנבנים למטרת רעיון, או פאנצ'י מסויים. הבעיה היא יותר שיש סיפורים ארוכים שנבנים לאותם מטרות.
 
למעלה