אפשר לעשות אבחון IQ לילד שלא מדבר?

אפשר לעשות אבחון IQ לילד שלא מדבר?

לקראת גיל שלוש אמורים לעשות איזשהו אבחון שקובע לאן הילד משובץ מבחינת גני עירייה. האבחון כולל חישוב IQ כדי לדעת אם לשבץ בגנים של ילדים עם פיגור או בגני תקשורת או אפשרויות אחרות. מה עושים אם הילד לא מדבר? אפשר לאבחן או שהוא נתקע אוטומטית בגנים של הפיגור? מדגישה שלא מדובר במצב שיש אבחון אוטיזם מלכתחילה, שיכול להסביר את אי הדיבור.
 
לא מנסיון

אם הילד לא מדבר אבל מצביע, זה לחלוטין מחליף את הדיבור.
וגם אם לא, הרי חלק גדול מהילדים שנבדקים לא מדברים. המבחנים האלה בטוח מותאמים.
אחרת, היו אומרים ישר שמי שלא מדבר סובל מפיגור.
אגב, הבן שלי בקושי מדבר. ובמהלך אבחון שעברנו הם ציינו שנראה שלילד רמת אינטיליגנציה תקינה. אז כן הצליחו לזהות בלי שדיבר כמעט.
 

grayart

New member
כשזה רק עניין שפתי

אז המבחנים האלה יכולים להתאים.
אבל כשילד לא מדבר ולא מתקשר, במבחנים האלה הוא ייצא מפגר. (בלי קשר לרמת האנטיליגנציה שלו שיכולה להיות אפילו גבוה מהנורמה , פשוט המבחנים האלה לא מותאמים לילדים ברצף בתפקוד נמוך)
מה שכן בגלל שהמאבחנים בודקים גם יכולת תקשורתית ולא רק קוגניטיבית, אז הם רואים שהתקשורת אפילו יותר נמוכה מהאנטיליגנציה (לכאורה).
ומה שיותר נמוך מקבל ראשוניות.
אז יוצא אוטיסט קודם כל ומפגר במספר 2 ואז הוא זכאי.

אם האבחנה הראשונית היא פיגור , עד כמה שהבנתי היא שקובעת את הזכאות.
 

TikvaBonneh

New member
יש לי בן שלא דיבר בגיל הזה

התוצאה של איבחון הIQ הייתה נמוכה מאוד, ובכלל לא שיקפה את היכולת האמיתית שלו.
כשהוא היה בן חמש ודיבר אז הIQ שלו קפץ ל-110.
כלומר, אפשר לעשות מבחן לילד לא מדבר, עובדה שעשו לו, אבל אין לו סיכוי לקבל ציון סביר.
בכל אופן, אוטיזם לא מאבחנים על ידי מבחן IQ, אלא על ידי כלי איבחון מוכרים לאיבחון אוטיזם שמפורטים בחוזר מנכל משרד הבריאות, בראשם ADOS/ADI, כך שבכל מקרה אף תוצאה של מבחן IQ לא תיתן לו שיבוץ בגן תקשורת.
 
לא חיפשתי לאבחן אוטיזם...


ובכל מקרה, תודה.
להבנתי גני תקשורת לא מיועדים אך ורק לילדים עם אוטיזם. יש מגוון סיבות להשמה כזאת.
 
דווקא לא

בכל מקרה רק נתתי דוגמא כדי להסביר לאיזה איבחון אני מתכוונת.
אני מכירה כמה וכמה ילדים במצבה של בתי שלומדים בגני תקשורת. ההתוויה של הגן היא אוטיזם כמובן אבל בפועל יש כל מיני מצבים אחרים שמתאימים. כמובן שחלקם לומדים גם בגנים שפתיים וחלקם בגנים לילדים מעוכבי התפתחות שאין להם בעיה קוגניטיבית וחלקם בגנים שמיועדים לילדים בעלי לקויות קוגניטיביות יותר מאשר פיזיות. הסינון נקבע בין היתר ע"י אותו אבחון שכולל הערכת IQ. ולכן התהיה שלי - אם הילדה לא מדברת בגיל 3 ולא מתקשרת במידה מספקת האם בהגדרה זה לא אומר שהיא תשוייך לקבוצה של מוגבלות קוגניטיבית? מתשובתך אני מבינה שזה בדיוק מה שיקרה. באסה. תודה על ההשקעה בתשובה.
 
למעלה