אקורדים וסולמות

gal1718

New member
אקורדים וסולמות

לאור התעניינותי הרבה לאחרונה במקורות המוזיקה השחורה ורצון להבנתה לעומק (ג'אז, גוספל,בלוז וכו') החלטתי ללמוד את הסולמות והאקורדים על בוריים. בספרי התווים למתחילים, מרוכזים וממויינים כמעט כל האקורדים הקיימים לפי האות ולא לפי קטרוג אחר. כצעד התחלתי, ניגשתי אל הסולמות המז'וריים . וכאן מתחילה הבעיה. אינני יודע לנסח אותה ולכן אם אשתמש במושגים לא מדוייקים/לא נכונים - התנצלות מראש . את הסולמות הבעייתיים סימנתי במרקר בקובץ המצורף - הם אלו הסולמות שלא הצלחתי להשלים. עליי לציין שלמדתי מוזיקה באופן מסודר כחצי שנה והלמידה שלי היא עצמאית (ואיטית, אך קפדנית ). רוב האקורדים הרשומים הם האקורדים כפי שהורגלתי בהם, ולחלקם יש שם נוסף, דוגמה : רשמתי מספר פעמים את האקורד Abm כשאני יודע שהוא יכול להיקרא G#m. כשהגעתי לסולם B#/Cb התקשיתי כבר בהתחלה ליצור את האקורדים. לאחר ניסיונות כושלים נוכחתי לדעת שB# הוא האקורד C. שמתי לב גם שה"סולמות" הבעייתיים נמצאים על הקלידים של החצאי טון . שאלתי היא - מה ההסבר לסידור הזה ? (מקוה שניסחתי באופן ראוי את השאלה ) שאלה/בקשה נוספת - בטבלה שצירפתי ניתן להסיק נתונים רבים על הסולמות ועל ההקשרים שלהם ובכך להבין את הסולמות לעומק יותר, בקלות רבה יותר ולראות את התמונה השלמה בנוחות, כך למשל : כל אקורד בטוניקה יהיה בסולם הבא אחריו האקורד האחרון והמוקטן . אם ניתן להבין פרטים נוספים, לתקן טעויות או כל הארה\הערה אחרת - אשמח !! ערב טוב ותודה !
 

dombi7

New member
אלוהים ישמור איזה סיבוך

סה"כ אם היית עושה את זה בצורה של מעגל הקווינטות העולות היורדות היה יכול להיות לך הרבה יותר פשוט. אני חשוב שסתם הסתבכת. זאת כנראה אחת הבעיות בללמוד לבד... אין אף אחד שגיד לך זה טב וזה לא. קודם כל יש שמה הרבה סולמת שלא משומשים בכלל. לדוגמא לה#, רה#.... אין סולם כזה. לא משתשמים גם בסולם סי#, וממש לא בדוb. בגדול הצלילים האנהרמנים נכונים, אבל השימוש שלהם ממש לא נכון. תבדוק נראה לי שיש קישור איפשהוא בפורום למעגל הקוינטו, זה יעור לך נראה לי הרבה, ויסביר לך הרבה דברים. אתה גם תשים לב לסידור המופתי של הסולמות, בסדר שעשית למרות שנדמה לך כך... לא רואים את כל התמונה. חוץ מזה זה ממש לא נכון שהסולמת הבעייתיים נמצאים על חצאי הטונים. לרוב הם גם ההכי נוחים לפסנתרנים, כי יותר קל לנגן רק על השחורים מאשר על הלבנים. מי במל מז'ור ומקבילו דו מינור משומשים אין סוף. כנ"ל עם פה מינור ולה במול מז'ור. אצל צ'ייקובסקי יש הרבה סולמות עם הרבה במולים...
 

dombi7

New member
חוץ מזה עוד טעות גדולה

והיא שבאותו סולם אתה משתמש גם בדיאזים וגם בבמולים. אי אפשר חבר. בסולם לה מז'ור, הטון המביל הוא סול#... בשום מקרה לא לה במול (ומה הקטע עם הdim?) או שהכל דיאזים או שהכל במולים. ובשביל זה כדאי לך לבדוק א מעגל הקווינטות. יש חוקים לגבי זה.
 

zoomout

New member
איפה אפשר להשיג

טבלה כזאת ברשת ? וגם לסולמות המינוריים ? אם למישהו יש והוא יכול להעלות לפה אשמח,אני כבר המון זמן מחפש טבלה כזאת. תודה רבה.
 

dombi7

New member
הדבר הכי טוב שאתה יכול לעשות

זה לעשות אותו בעצמך... ואז תאמין לי שאתה תדע את זה פיקס. כי לקרוא זה מאוד נחמד, אבל ברגע שאתה משקיע בזה משהו זה נכנס לך לראש הרבה יותר טוב. אתה יכול לעשות תרשים בצורת חלזון, דו מז'ור באמצע והקוויינטות הולכות ויוצאות החוצה. או פשוט לעשות בטבלה אחד מתחת לשני... וממול המקבילים המינוריים. תאמין לי זה עדיף מכל אתר אינטרנט שתמצא.
 

SHEX

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo95.gif

ברגע שאתה כותב משהו אתה גם הרבה יותר מבין אותו לעומק מאשר סתם לקרוא משהו כתוב..
 

handlessman

New member
הקטע הוא...

dim זה אומר diminished, כלומר מוקטן... הוא הציג בטבלה את כל הסולמות המז'וריים, וסדר האקורדים בכל סולם מז'ורי הוא (משמאל לימין): מוקטן-מינור-מז'ור-מז'ור-מינור-מינור-מז'ור. האקורד המוקטן (שבסולם מינורי הוא הסופרטוניקה) הוא הטון המוביל בסולם מז'ורי.
 
בעייה קטנה...

בטבלה שלך מפיעים Cb ו B# יחד וכך גם Fb ו E# אבל אלא לא סולמות אינהרמוניים (סולמות זהים בעלי שמות שונים) כמו C# וDb לדוגמא. Cb הוא כמו B וB# הוא כמו C וכך גם E# הוא כמו F וFb כמו E. (אלה שני המקומות במקלדת של הפסנתר שאין שחור בין הלבנים) אולי זה יעזור לך...
 
למעלה