אקורדים של sus

אקורדים של sus

האם זה נכון שאין הגיון בלהתחיל קטע עם אקורד sus בגלל שהרעיון המקורי של אקורד sus הוא "לשמור" תו מהאקורד הקודם?
 
באופן תיאורטי-כללי: זה נכון.

מבחינה אמנותית- צריך להקשיב ולשמוע אם זה אפקטיבי ביצירה הספציפית.
 
זה נכון שאפשר איך שרוצים-

אבל האימרה "מה לזה ולהגיון" ממש לא מדוייקת- ההגיון צריך להיות קיים- בין אם הוא מודע או לא. (אני מניחה שהגיון (שלך)=הגיון מודע (שלי)) [הגיון מוסיקלי (ולפעמים גם לא מוסיקלי- בטכניקות האוואנטגארד)]
 
איזה הגיון?

הגיון מערבי, הגיון מזרחי, הגיון טריפוליטאי או ההגיון של מאדים? הרעיון המקורי של אקורד sus הוא להשהות את הפתרון. אם יש לך מהלך של ראשונה->רביעית->חמישית->ראשונה ואתה רוצה קצת למתוח אותו, אז תדחוף אקורד ראשונה sus בין החמישית לראשונה בסיום. זה הרעיון המקורי, ולמעשה זה הכל. מאז כבר עשו איתו הכל במוסיקה. אז בעניין ההגיון - אין הגיון להתחיל קטע בסגנון מאוד מאוד מסורתי ומיושן עם אקורד sus. כל סגנון אחר - יש לו הגיון משלו.
 
טוב נו

אם מתעקשים, אבל מבחינת מבנה זה לא הגיוני, כי זאת לא "השהייה", משמע אי אפשר -באמת- לקרוא לו אקורד suspended...
 

Kyen

New member
כמובן שאפשר

יש הרבה דברים (ולא רק במוזיקה) שאיבדו את המשמעות המקורית שלשמה הם נועדו אבל עדיין השם שלהם נשמר השם suspended הוא רק שם ותו לא. הוא לא מכריח אותך להשתמש באקורד בצורה מסויימת
 
יפה מאוד

יש הרבה מאוד דברים שאיבדו את המשמעות המקורית שלהם, בעולם בכלל ובעולם המוסיקה בפרט. השם של האקורד הזה הוא חסר משמעות לעומת הדברים היותר רציניים שאיבדו לחלוטין ממשמעותם לאחר שעברו את השואה המוסיקלית של המאה העשרים.
 

elad2040

New member
אגב,

אני מרגיש שלאלתר על "דרון" של קוורטה (שזה לא בדיוק SUS, אבל יש משהו מהאפקט) יוצר תוצאה אפקטיבית מאד.
 
אלתורים

למעשה לא למדתי לנגן על פסנתר או קלידים אף פעם. ולכן אני "נאלץ" לחקור את האלתור בקצב שלי, שאני משער שהוא איטי יחסית למה שהיה יכול להיות לו הייתי לומד. עד לפני זמן לא רב הייתי מסתפק ב"דרונים" כבסיס הרמוני (ולפעמים ריתמי) לאלתור. בשלב מסוים הצלחתי להרחיב את יכולות האלתור שלי גם ל-changes מסוימים, שאיתם אני יכול להסתדר ולהרגיש בנוח כשאני "שוחה בסביבה ההרמונית שלהם". אך אין ספק שככל שאדם מתקדם באלתור לדברים מורכבים יותר הרמונית - הגיוני שהוא יוכל להוציא הרבה הרבה יותר מקוורטה
 
קצת פירושים

התכוונתי "להוציא יותר מקוורטה" במובן של למצות את הקוורטה ולנצל אותה עד תומה, ולא במובן של למצוא משהו יותר טוב מקוורטה - הרמונית, כבסיס לאלתור.
 

elad2040

New member
כן!

למעשה, יש קסם נהדר ב-לשיר- על קוורטה! ראשית, אפשר לבסס סולם על הצליל הראשון או על הרביעי והאפקט מאד שונה. שנית, אפשר בקלות לשיר סולמות מינוריים, מאז´וריים או מודליים שונים ולעבור בניהם. זה כיף!
 

giladsh

New member
זה נכון רק בקונטקסטים מסויימים

הרעיון "לשמור תו מהאקורד הקודם" היה קיים בתקופות מסויימות ומוקדמות. במשך השנים נוצרו סגנונות חדשים שהם בעצם קונטקסטים אחרים, בהם אקורד ה-sus קיבל (באופנים שבהחלט אפשר למצוא בהם הגיון) משמעויות חדשות ותפקודים שונים מאלו שהיו בעבר. בהחלט ישנן הרבה יצירות שבהן הוא האקורד הפותח וזה אפילו נשמע מצויין.
 
SUSpended fourth

שם מלא : Suspended Fourth Chord תפקוד : דרגה ראשונה מורכב מ : הצליל הראשון, הצליל הרביעי והצליל החמישי בסולם מג´ורי. ייחוד במוסיקה קלאסית מסורתית : משמש אך ורק כאקורד מעבר, מתיחה, השהייה - לפני פתירה סופית לדרגה ראשונה "אמיתית". ייחוד במוסיקה בכלל : לא מכיל את הטרצה. ברגע שהוא מתחיל יצירה - ניתן לפרש אותו בדרכים רבות. מאוד שימושי. עובדות נוספות : נשחק עד כדי מוות קליני בסגנונות מוסיקה מסוימים, עוד לא עשה טירונות בסגנונות אחרים.
 

giladsh

New member
אין קשר לדרגה ראשונה ולסולם מז'ורי!

אקורד 4 sus במוזיקה מסורתית יכול להופיע כהשהיה של דרגות רבות מאוד המוגדרות בסולם הכללי או הרגעי, לאו דוקא של הדרגה הראשונה. למעשה, כל אקורד (מינורי או מז'ורי) אפשר להשהות באמצעות הצבת אקורד 4 sus במקומו, ו"דחיקת" האקורד בעל הטרצה לפעמה הרמונית מאוחרת יותר. כך נוצרת תנועה של צליל ה-4 הנפתר ל-3 (הטרצה). זאת, כמובן, במידה שהמנגינה מאפשרת ושצליל ה-4 (שבא במקום הטרצה), נמצא בסולם. בעצם, במוזיקה מסורתית לא קיים המינוח "אקורד sus 4" , אלא קיים אקורד טרציאלי המהווה דרגה מוגדרת בסולם (הכללי או הרגעי) שבו יש "suspended fourth" באופן זמני עד לפתרונה לטרצה.
 

giladsh

New member
עוד הבהרה...

כשמדברים על דרגה ראשונה, מובן שה"sus 4" היא הצליל הרביעי בסולם הכללי. כשמדברים בכלליות, ללא שיוך לדרגה מסויימת, ה"sus 4" היא הצליל הרביעי היחסי לשורש האקורד, כלומר קווארטה משורש האקורד.
 
אני דיברתי על המקור

האורגינל. במקור, האקורד הזה נבע מפתרון מושהה לראשונה. כך מלמדים בבתי ספר למוסיקה, ברמה הבסיסית של מוסיקה מסורתית. אולי כשנכנסים יותר לעומק ההסטוריה משתנה, ואולי אתה פשוט יודע את זה טוב ממני. זה רק מה שאני יודע. זה לא אומר שזה נכון.
 
למעלה