אקורד מג'ורי

n e l l i e

New member
אקורד מג'ורי

הטרצות באקורד מג'ורי הם בין 1-3 גדולה ובין 3-5 קטנה,או להפך?
 

Petrus

New member
שתי טרצות?

למרות שנהוג ללמד בכל מיני מוסדות מפוקפקים כמו בתי ספר שאקורדים הם "מגדלים של טרצות", ושהאקורדים המשולשים מורכבים משתי טרצות, האקורדים מורכבים למעשה מקווינטה ומטרצה. האקורדים המז'ור והמינור מורכבים מקווינטה זכה ומטרצה גדולה או קטנה שתקבע את סוג האקורד. אקורד מוקטן מורכב מטרצה קטנה וקווינטה מוקטנת, ואקורד מוגדל מורכב מטרצה גדולה וקווינטה מוגדלת. ברור שלכאורה על הנייר אפשר להסתכל על אקורדים כמורכבים משתי טרצות, אבל זו הסתכלות מעוותת שלא משקפת את המציאות (וגם מביאה לטעויות בנניית האקורדים).
 
מה כואב לך כשקוראים לזה ככה?

אקורדים בסיסיים בנויים מטרצות באופן כללי. זה קצת מגוחך להגיד על ספטאקורד שהוא מורכב מטרצה, קווינטה וספטימה במקום לפשט את העניין.
 
זה באמת לא משנה

אבל בכל זאת Petrus צודק/ת שזה מראה על גישה קצת עקומה. מה שמשנה לגבי הצליל השלישי של אקורד זה לא המרחק שלו מצליל השני (שיכול להשתנות עם השהיות ועניינים) אלא הדרגה שלו ביחס לצליל הראשון. האמת שברוב המקומות מדברים על ספטאקורד כמורכב מטרצה קווינטה וספטימה, כי עם השמות האלה יותר קל להבין את המשמעות והתפקידים של הצלילים. אם יותר נוח לך לדבר על זה בטרצות אין עם זה בעיה, אבל בתור מורה שמסביר על אקורדים אני חושב שזאת לא גישה נכונה
 
ניסוח עילג

במשפט האחרון לא התכוונתי שאני מורה שמסביר על אקורדים, אלא שבתור גישה חינוכית ההסתכלות הזאת לא טובה
 

Petrus

New member
כואב לי? בטח שלא

זה פשוט מצחיק ומגוחך להסתכל על אקורדים בצורה מעוותת שכזאת. נסה לנגן אקורד מז'ורי, האם אתה שומע שם איפה שהוא מצלול של טרצה קטנה? לטרצה השנייה כביכול שנוצרת בין הצליל השני לשלישי של האקורד אין שום משמעות. מה שקובע זה המרחק מהבס, בדיוק מאותה סיבה הקווראטה בקווראט-סקסטאקורד היא דיסוננטית, אבל הקווארטה שמופיעה בין הצליל השני לשלישי בסקסטאקורד במצב סגור היא לא דיסוננטית, בגלל שאין שם קוורטה, יש שם טרצה וסקסטה. וגם אם אתה חושב שזה מגוחך להסתכל ככה על ספטאקורד, ככה מסתכלים עליו (וגם בסימונים של בס ממוספר כותבים את הספרות 3-5-7 אחת מעל השניה). וחוץ מזה, איך תתייחס לצלילים האינדיווידואלים? תגיד "צליל הטרצה השלישית" או "צליל הספטימה"? מה גם שספטאקורדים בכלל לא נולדו מאיזו שהיא תוספת של טרצה לאקורד המשולש, אלא כצליל זר לאקורד שהופיע כתוצאה מהולכת קולות, כמו צלילים עוברים או שוהים.
 
../images/Emo121.gifלא ניראה לי שהיא מביאה לטעויות

למרות שאני למדתי בשיטה שאתה אמרת מחבר שלי. המורה שלי דווקא בחר ללמד תלמידים בכיתה ט' בשיטה של הטרצות
 
למעלה