בגדול נכון...אבל הסבר קצת יותר טוב.
זה: אתה מכיר את הסולם המינור המלודי? נקח לדוגמא את דו מינור מלודי הכולל את התוים: דו, רה מיb, פה, סול, לה, סי, דו. (כמו דו מינור טבעי עם דרגות שישית ושביעית מוגבהות). עכשיו תנגן את אותו הסולם בדיוק רק תתחיל ותסיים בסי, ממש ככה: סי, דו, רה, מיb, פה, סול, לה, סי. הסולם שקיבלת נקרא סולם Balt. יעני סי אולטרד. צלילי מתח- בסיס: לכל אקורד שמופיע, אנחנו כמאלתרים, מלודיסטים, יכולים להוסיף צלילים שלפעמים לא דיאטוניים לסולם הרגעי. מסובך? דוגמא: אם יש לנו את האקורד Cmaj7. אז הסולם הרגעי שלנו הוא דו מז'ור. האקורד מורכב מהצלילים דו, מי, סול, סי. בסולו שלנו אנחנו יכולים לאלתר על צלילי האקורד, אבל אנחנו יכולים להוסיף גם את הצליל רה. הצליל רה משמש כאן כצליל (9). הוא אמנם דיאטוני לסולם אך אינו חלק מהאקורד המקורי, ה9 יתן לנו יותר מתח וצליל ג'אזי. צעד נוסף קדימה הוא לנגן את האקורד Cmaj7 את הצליל פה#. פה# משמש באקורד כ#11 (טריטון), פה דיאז אינו חלק מצלילי האקורד ואינו דיאטוני לסולם דו מז'ור. ישנן דרגות חריפות של צלילי המתח. דרגה 9 אמנם חריפה, אך היא לא חריפה כמו #9 שאינו חריף כמו #11 או b13. יש צלילי מתח מתוחים- חריפים יותר, ויש כאלו שפחות. על מנת להקל על חיינו (יש אנשים שטוענים על מנת לסבך) הומצאו מספר סולמות/מודוסים שמנגנים אותם על סוגים שונים של אקורדים (שונים מבחינת התיפקוד ההרמוני). למשל, על אקורד טוניקאלי אני אנגן מודוס לידי (ייתן לי את ה9, #11, 6). זוהי רק דוגמא אחת. על אקורדים דומיננטים, נהוג לנגן מודוסים או סולמות יותר מתוחים (כאמור, יותר צלילי מתח בדרגה גבוהה יותר). רוב או כל הפעמים שתראה אקורד Xalt זה יהיה על דומיננטות. אז כאמור, אם תנגן את המודוס alt (המודוס השביעי של המינור ההרמוני), תקבל את כל צלילי המתח האפשריים לאקורד: b9, #9, #11, b13 . בגדול, נראה לי שזהו