אקורד ALT

mindreader

New member
אקורד ALT

נתקלתי באקורד בנקרא B7alt ורציתי לדעת איך הוא נראה ואיך הופכים אקורד לאקורד alt תודה
 

יפתח מ

New member
ALT...

אולטרד.... אקורד מתוח- בגדול זה אקורד שמוסיפים לו צלילי מתח. נוהגים לנגן עליו סולם (המודוס השביעי של המינור המלודי) שמכיל את כל צלילי המתח של האקורד. (b9, #9, #11, b13) כאקורד אני בדרך כלל עושה אותו כמוגדל7. אפשר גם לעשות אותו כמוקטן 7, עניין של בחירה.
 

mindreader

New member
תודה..

תודה על תגובתך, אבל לא כל כך הבנתי את הקטע של המתח.. ותוכל להסביר למה אתה מתכוון ב"מודוס השביעי של סולם מינור המלודי"? הכוונה היא למודוס לוקרי?
 

jazzistco

New member
אם אתה מתחיל אותו מ

סי למשל אז זה סי-לוקרי רק שבמקום מי תנגן מי במול.
 

יפתח מ

New member
בגדול נכון...אבל הסבר קצת יותר טוב.

זה: אתה מכיר את הסולם המינור המלודי? נקח לדוגמא את דו מינור מלודי הכולל את התוים: דו, רה מיb, פה, סול, לה, סי, דו. (כמו דו מינור טבעי עם דרגות שישית ושביעית מוגבהות). עכשיו תנגן את אותו הסולם בדיוק רק תתחיל ותסיים בסי, ממש ככה: סי, דו, רה, מיb, פה, סול, לה, סי. הסולם שקיבלת נקרא סולם Balt. יעני סי אולטרד. צלילי מתח- בסיס: לכל אקורד שמופיע, אנחנו כמאלתרים, מלודיסטים, יכולים להוסיף צלילים שלפעמים לא דיאטוניים לסולם הרגעי. מסובך? דוגמא: אם יש לנו את האקורד Cmaj7. אז הסולם הרגעי שלנו הוא דו מז'ור. האקורד מורכב מהצלילים דו, מי, סול, סי. בסולו שלנו אנחנו יכולים לאלתר על צלילי האקורד, אבל אנחנו יכולים להוסיף גם את הצליל רה. הצליל רה משמש כאן כצליל (9). הוא אמנם דיאטוני לסולם אך אינו חלק מהאקורד המקורי, ה9 יתן לנו יותר מתח וצליל ג'אזי. צעד נוסף קדימה הוא לנגן את האקורד Cmaj7 את הצליל פה#. פה# משמש באקורד כ#11 (טריטון), פה דיאז אינו חלק מצלילי האקורד ואינו דיאטוני לסולם דו מז'ור. ישנן דרגות חריפות של צלילי המתח. דרגה 9 אמנם חריפה, אך היא לא חריפה כמו #9 שאינו חריף כמו #11 או b13. יש צלילי מתח מתוחים- חריפים יותר, ויש כאלו שפחות. על מנת להקל על חיינו (יש אנשים שטוענים על מנת לסבך) הומצאו מספר סולמות/מודוסים שמנגנים אותם על סוגים שונים של אקורדים (שונים מבחינת התיפקוד ההרמוני). למשל, על אקורד טוניקאלי אני אנגן מודוס לידי (ייתן לי את ה9, #11, 6). זוהי רק דוגמא אחת. על אקורדים דומיננטים, נהוג לנגן מודוסים או סולמות יותר מתוחים (כאמור, יותר צלילי מתח בדרגה גבוהה יותר). רוב או כל הפעמים שתראה אקורד Xalt זה יהיה על דומיננטות. אז כאמור, אם תנגן את המודוס alt (המודוס השביעי של המינור ההרמוני), תקבל את כל צלילי המתח האפשריים לאקורד: b9, #9, #11, b13 . בגדול, נראה לי שזהו :)
 

jazzistco

New member
קצת באיחור...

(פשוט לא שמתי לב לזה עד עכשיו...
) תיקונים קטנים... 1. מודוס לידי לא מתאים ל- Imaj7 - לידי לא מתאים לאקורד טוניקאי. הוא מתאים IVmaj7 - לידי מתאים לאקורד סובדומיננטי. 2. את המתח #11 לא נהוג להוסיף לאקורד טוניקאי, ניתן להוסיף אותו ל-IVmaj7 - אך באקורד זה הוא נחשב לצליל מנע (Aviod). 3. המודוס alt הוא המודוס השביעי של המינור המלודי ולא של המינור ההרמוני והוא מספק את צלילי המתח b9, #9, #11, b13. 4. הייתי מוסיף שעל האקורד Imaj7 ניתן גם להוסיף (בנוסך ל-9) את המתח 6. אך מומלץ להוסיך אותו רק כאשר מורידים את ה-"maj7". למשל: C6 בו מצויים 1 , 3 , 5 , 6 או C 6/9 בו צצויים 1 , 3 , 5 , 6 , 9
 

fireballgames

New member
תיקון טעות חמורה....

ע"פ חוקי MODAL INTERCHANGE ניתן בכיף להכניס את ה#11 לכל אקורד MAJ7 כולל לדרגה ראשונה... הצליל 11 בקאר... הוא צליל מנע!
 
למעלה