ארוחה כולם ביחד או במזנון?

גננת אא

New member
ארוחה כולם ביחד או במזנון?

שלום לכל הגננות אני נערכת לשנה הקרובה. ויש לי התלבטויות בקשר להמון נושאים. אתחיל בשאלה הראשונה שעולה לי בראש. אתן ודאי תוכלו להביע דעה ולעזור. האם ילדי הגן שלכן אוכלים בקבוצות קטנות, מזנון? או כולם יחד? מה היתרונות והחסרונות בכל אחת מהשיטות?. ואם אוכלים כולם יחד, כיצד אתן מתארגנות עם הזמן?. באיזו שעה הארוחה?. ב 8:30, ב 9:00, 10:00?. לפני מהמפגש השני או אחריו?
 

gili111

New member
בגן שלי אכלו בשנה שעברה במזנון

ליד המזנון הייתה תלויה טבלה שבה היו שתי עמודות: לא אכלתי -ואכלתי. הילדים שניגשו לאכול היו צריכים להעביר את שמם מ"לא אכלתי" ל"אכלתי". עם צעירים אפשר לתלות שמות ותמונות או רק תמונות. על השולחן היו שתיים או שלוש לסילות עם כריכים בממרחים שונים. הילדים ניגשו בזמנם החופשי ואכלו בין פעילות למשניה. המזנון היה פתוח מתחילת הפעילות בשולחנות העבודה ועד לריכוז הביניים.
 

אלהלה

New member
ארוחת בוקר

אצלי אוכלים יחד בשולחנות ערוכים, כיוון שיש מעט ילדים ואני חושבת שיש חשיבות לארוחה משותפת ולתרבות האכילה. וגם כיוון שאני לא אוהבת את שיטת המזנון
והכי כי אצלי גם אוכלים צהריים וכך מי שיאכל מאוחר לא יאכל בצהריים. אוכלים ב10 ואני משתדלת שלא מאוחר יותר כי הילדים רעבים מאוד כבר, יש לא מעט ילדים שמגיעים בבוקר ואפילו לא שתו כלום בבית, בחורף יש תה בכוסות כבר כשהם מגיעים בבוקר ובקיץ מים. ומי שמגיע מורעב ממש אנחנו מכינות לו כריך. הארוחות מאוד מגוונות (ההורים משלמים כל חודש לקניית המצרכים) יש כל יום 4-5 ממרחים בפרוסות, יש מגוון ירקות, פעם בשבוע טוסטים, פעם בשבוע חביתות ולפעמים מעדנים שונים כמו פשטידות וכו'... השנה בתחילת השנה מדדנו את הילדים ושקלנו אותם וכן גם בסוף השנה ובמסיבה כל אחד קיבל טבלה ובה המשקל והגובה בתחילת השנה ובסופה
כולם גבהו וכמעט כולם גם עלו במשקל - לפחות שההורים ידעו על מה הם משלמים לאוכל
 

קרני12

New member
ארוחת בוקר

בגן הנוכחי שאני עובדת בו נהוגה שיטת המזנון, בשעה 9 נפתח המזנון והילדים בזמנם החופשי מגיעים לאכול (עד 9:30) ליד השולחן נימצאת סייעת שעורכת רישום של מי אכל, וכך ישנו מעקב. לקראת 9:30 מזמינים את אלה שלא אכלו עדיין. אני אישית אוהבת שכולם אוכלים ביחד (להזכירכם זה גן פרטי עם ילדים בגילאי 2). בגילאים הצעירים לילדים מאד חשובה הטיקסיות והסדר יום הקבוע, זה נותן להם בטחון כי אז הם יודעים מה עומד להתרחש, אחרי האוכל תמיד יהיה משהו קבוע (מפגש/חוג/חצר וכו'). בגילאי בוגרים גילאי 4-5 אולי אפשר אחרת. חשוב מאד לזכור לפי דעתי, שהשיטה צריכה להתאים לא רק לילדים אלא גם לגננת, ויתכן מאד שלגננת א' יתאים מאד המזנון, ואילו גננת ב' יכולה להרגיש שזה יוצר לה בלאגן.
 
אצלי בבוקר ב9.00 אנישואלת מי רעב

ומי שרוצה יושב ליד השולחן ואני נותנת ארוחת בוקר שהיא כוללת פרוסה עם ממרח שהילד אוהב לפי בקשתו, ירקות ושתיה מים.רובם באים די מאוחר אצלי ואחרי ארוחת בוקר אז יוצא בעצם שרק הקטנטנים אוכלים.ואוכלים ביחד כי כך לומדים הרגלי אכילה נכונה. אני בזמן הארוחה לא מרשה לשחק עם האוכל, לא לדבר
 

קדן

New member
ארוחה משותפת

אצלי אוכלים ב- 9.00 , כולם אוכלים יחד בשלושה שולחנות כך שבכל שולחן יושבת סייעת , השולחן ארוך , יש ירקות/סלט בכל בוקר ביצים/טונה גבינה ולחם , לכל ילד צלחת והסייעת שואלת כל ילד מה לשים לו בצלחת, רוב הילדים כבר לוקחים לבד מהצלחת המרכזית, חשוב לי שהילדים יבחרו את האוכל על פי טעמם האישי. חשוב לי שנשב עם הילדים ואפילו נאכל איתם, וזו הזדמנות להקניית הרגלים כמו כן דווקא בזמן הארוחה מתקיימות שיחות הכי מעניינות בין הילדים (בינם לבין עצמם) וביני, בדיוק כפי שקורה בבית, זהו מן מפגש . אני לא מסכימה לקום ולהסתובב בזמן הארוחה , בדרך כלל כולם מסיימים ביחד , ואז כל ילד מפנה את הכלים שלו למטבח .
 

galeet

New member
אצלנו מזנון

המזנון שלנו נפתח ב-8:45, נסגר בסביבות 10:00 או 10:15. אני מוצאת רק יתרונות בשיטה הזו: -כל ילד אוכל בזמן המתאים לו- יש ילדים המגיעים רעבים מאוד ומוקדם מאוד, ואחרים שאכלו בבית. -המזנון מאפשר מעקב אחרי ההעדפות והכמויות שאוכל כל ילד- ונקיטת התערבות בהתאם לצורך.כנ"ל לגבי הקניית הרגלי אכילה. -אין צורך לקטוע את פעילות והאכילה משתלבת בפעילויות הבוקר-אפשר לסכם עם ילד שיבוא לאכול כשיסיים את הציור, או בעוד 5 דקות וכד'. -בחגים ונסיבות שונות אוכלים ביחד, ואז האווירה חגיגית. -תפריט- אין כריכים מוכנים מראש, הילדים בוחרים בין האפשרויות, וכן בוחרים בין 'כריך סגור', כריך פתוח', או ממרח בצלחת ללא לחם.שותים תה צמחים או מים.
 

גונגו

New member
מזנון

אני גננת בגן עיריה לגילאי 3-4 והשנה ניסיתי בפעם הראשונה את שיטת המזנון ופשוט זה נהדר. משעה 09:30 אחרי מפגש הבוקר נפתח המזנון והוא פתוח עד השעה 11:00. כל ילד בזמנו החופשי בא לוקח צלחת ואת התיק שלו ויושב לאכול , בסיום הארוחה הוא מפנה את הצלחת ותולה את התיק, אני או הסייעת שלי מסמנות בטבלה מי אכל. אני לא בלחץ, הכל זורם,אין צורך להילחץ ובשעה 10:30 לאסוף את כולם לאוכל, מה גם שישנם ילדים שבשעה 09:30 כבר מאוד רעבים. לשנה הבאה אני מתכננת לתלות את תמונות הילדים וכל ילד שאכל יוריד את התמונה שלו וישים בתוך סלסלה. לילה טוב
 

ליידי10

New member
תלוי מאוד בגן, בגננת ובילדים

אצלי אוכלים ביחד, בשעה עשר. (הילדים אצלי בני 5-6) שיטה זו מתאימה לי כיוון שאני אוהבת שהכל מסודר ואני יודעת מי אכל ומי לא, אבל יש גנים כמו הגן של חברה שלי, שם הם עובדים בשיטת הזרימה ולכן טבעי שאוכלים בשיטת המזנון. יום נעים.
 

miritoz

New member
מזנון

אני עובדת בגן חובה. בגן שלי אנו אוכלים במזנון. המזנון נפתח בשעה 9:00 אחרי מפגש בוקר. המעקב אחרי הילדים שאכלו נעשה בעזרת לוח - מי בא לגן. כשהילדים מגיעים לגן הם תולים את שמם בלוח (כל פעם עפ"י קריטריונים אחרים)לאחר הארוחה כל ילד מוריד את שמו מהלוח. כך אנו יודעים שאלו ששמותיהם תלויים - עדיין לא אכלו. המזנון פתוח עד השעה 11:00 בערך. בסביבות שעה זו אני עורכת מפגש ביניים ואז המזנון נסגר. שיטת המזנון תורמת המון לעצמאות הילד. הוא יודע שהאחריות על נושא האוכל מוטלת עליו, הוא בוחר בין הממרחים השונים (אנו משתדלים שיהיו כל יום בין 4-6 סוגי ממרחים), הירקות השונים וכו'. הוא מכין לו בצורה עצמאית את הפרוסה שלו וכו'. מעבר לזה, המזנון מתאים לי לשיטה הזורמת. מירית
 

מאיגל

New member
לוח בקרה למזנון -

אצלי הילדים אוכלים במזנון, שנפתח עם פתיחת שעת היצירה, אחרי מפגש בוקר, בסביבות 9:30 הוא פתוח עד 11:00 לערך. לכל ילד יש שם+ תמונה, בגלל שאני מתחילה את המזנון מהשבוע השני בגן, ולא כל הילדים מזהים את שמם, אני מכינה להם שם+תמונה מנויילן (לדעתי, ילדים רעבים לא צריכים להתעסק יותר מדי עם זיהוי שמם, די מדכא, אז הקלתי עליהם.) הכנתי כרטיסיות של כל מה שאנו אוכלים בגן, חומוס, גבינה לבנה, גבינה צהובה, ביצים, טונה שוקולד, הכרטיסיות מורכבות מ"תמונה" של המוצר+ שם המוצר את התמונה של המוצר גזרתי מתוך האריזות הקיימות (אריזת גבינה לבנה, אריזה של גבינה צהובה, טונה מתוך הקופסא של פוסידון, שוקולד מתוך השוקולד פה למריחה וכו' בבוקר התורנים הולכים לסייעת ושואלים מה אוכלים היום, ולפי זה הם תולים את הכרטיסיות המתאימות על לוח שטיח שמחולק לעמודות ובראש כל עמודה הם תולים, וכשילד בא לאכול הוא תולה את השם שלו לפי מה שהוא בוחר לאכול, כך בתחילת השנה ידענו מה הילדים אוהבים יותר לאכול, מה לקנות יותר ומה פחות. (כשתולים תמונה של ביצה הכוונה גם לסלט ביצים, גם לחביתות גם לביצה קשה)
 

חניני

New member
../images/Emo45.gifמוצא חן בעיני הרעיון

בלי קשר למזנון. ואפשר עם הנתונים ליצור דיאגרמה.(לפינת החשבון)ואם רוצים להדגיש את הנושא השפתי אפשר ליצור פינה המחלקת את המזון לתתי קבוצות...לטעמים...למזון שהוא חיוני לגוף...ואולי גם ליצור טבלה מיון של תכונות המזון, יעזור לילדים בפיתוח חשיבה..בהבנת הגדרות ,חידות, שהם בעצמם יוכלו לחוד במשך הזמן... וגם איך לא? לעודד את הילדים לאכול מהכול ולא רק דברים מסוימים קבועים...
 

טלגל

New member
אני ניסיתי את שתי השיטות,

אהבתי את שיטת המזנון, רק שאצלי אוכלים גם צהרייים כך שלא יכולתי לתת למזנון להשאר יותר מדי זמן, אז אם להלחיץ את הילדים לאכול עדיף כבר כשכולם אוכלים. מצד שני גם בשיטת האכילה המשותפת (חדר-אוכל), אנו שמים צלחת מרכזית של ירקות, לחם, ממרחים, וכל ילד מורח לעצמו ועצמאי בבחירתו ובאכילתו. מה שאני לא הצלחתי להתגבר עליו זה הרעש בזמן האוכל, לעיתים רעש חיובי של שיחות, לעיתים רעש של מריבות או הקנטות, רעיונות?
 

גננת אא

New member
,תודה לכל הגננות

על התשובות והרעיונות הנהדרים. אני ניסיתי את המזנון כ-6 שנים. בחלק מהשנים הלך נהדר (תלוי בסייעת ובקבוצת הילדים). החסרון הוא שזה מרתק את הסייעת להיות שם עם הקבוצה של 6 ילדים, ללא הפסקה ואז אני צריכה להיות עם 28 ילדים. אבל בחלק מהשנים היה קשה מאוד. הילדים לא רחצו ידיים, אכלו בצעקות (כשהתרחקנו רגע מהשולחן של המזנון), זרקו אוכל כשלא ראינו. לכן בשנה האחרונה החלטתי שחוזרים לאכילה בצוותא וזה היה טוב מאוד מבחינתי ומבחינת הילדים. למדו לאכול בשקט, כל פעם ישבתי עם קבוצה אחרת, למדו להביא לגן לא רק פיתה עם שוקולד אלא לאכול מזון בריא. ואני הצטרפתי לארוחה וסוף סוף הצלחתי לאכול האופן שקט יותר. (אצלנו כל ילד מביא את האוכל מהבית ) גם בשיטה זו חסרון. אנו מפסיקים את היצירה ב 9:45 משום שיש צורך לפנות 6 שולחנות. מתארגנים, יושבים במפגש, אז יוצא שבערך ב 10:15 אוכלים. בסביבות 10:30, 10:40 יציאה לחצר. כניסה לקבוצות ועוד. ומ11:15 קבוצות ועוד. נראה איזו קבוצת ילדים אקבל השנה ומה גילם. נראה לי שבראשית השנה אתחיל באכילה של כולם יחד. ואחר כך אחליט אם לעבור לאכילה במזנון. תודה לכולכן ולמעלה אכתוב שאלה חדשה.
 
למעלה