אריה, חיפושית וברווז נכנסים לבר – על שלושה פיקצ’רבוקס מאת סופרות-מאיירות / יותם שווימר
דצמבר 7, 2023לאחרונה ראו אור לא מעט ספרי ילדים שנכתבו ואוירו על ידי סופרות-מאיירות. רובם עוסקים בנושאים של התפתחות אישית, התבגרות, היצמדות ל-אני האינדיבידואלי והספציפי, וכולם מציגים שוויוניות בין טקסט ואיור לכדי יצירת אמנות שלמה. הנה שלושה מהם.
“אריה ושמו אנה” / מאיה שלייפר
בספרה השני כסופרת/מאיירת, מאיה שלייפר משלבת אלמנטים רבים הרווחים בספרות הילדים. מוקד ההתרחשות המרכזי של העלילה הוא גן הילדים (כמו למשל ב”אמיליה” של נעמה בנזימן), והנושא המרכזי הוא החשש של אנה ללכת לגן כי כולם מציקים לה ומתעלמים ממנה. גם נושא אי ההשתייכות ואפילו הבריונות – על שלל מובניו – בא לידי ביטוי בספרים רבים (כמו למשל ב”המפלצות של נועם” של רמי טל). מבחינת הנרטיב, הסיפור נפתח במפגש של הילדה אנה עם אריה (“היא נבהלה מאוד, כי בדרך לגן לא פוגשים אריות”) – מהלך שאף הוא רווח בספרות הילדים, עם הופעתה המפתיעה של דמות חריגה שמשנה את הסדר הקיים והשגרתי (כמו למשל ב”הטיגריס שבא לשתות תה” של ג’ודית קר או “חתול תעלול” של ד”ר סוס). גם במקרה זה, דמות שנתפסת כמאיימת או מסוכנת מתגלה כחביבה וכבעלת יכולת לעזור לגיבורה (“אני מעדיף לאכול פנקייקים”, אומר האריה לאנה כשהיא תוהה אם הוא רוצה לאכול אותה).
כריכת הספר (יח”צ)
המהלך העלילתי המתבקש נוכח אלמנטים אלו הוא שאנה תשאב כוח מההיכרות עם האריה, תלמד ממנו ותתחקה אחר פעולותיו, אולם שלייפר מבצעת סטייה בציפיות של המוסכמה הספרותית, ועל אף שהאריה מתעקש “להפוך” אותה לאריה בעצמה על ידי שימוש במאפיניו החייתיים, היא אינה מעוניינת בכך. באחת הסצנות היפות בספר, כשהתסכול של אנה הולך וגובר נכתב כך:
זוהי סטייה משמעותית מאוד מהמקובל, שכן הדמות החריגה שתפקידה הוא מיטיב אינה ממלאת למעשה את מטרתה, הן מבחינה רגשית ולכאורה גם בתוך הסיפור עצמו. ואכן, האריה נעלב והולך משם, ואנה נותרת שוב לבדה במערכה, לאחר ששלייפר ביטאה את המתח העצום שנוצר במצב של רצון להשתייך מחד והצורך לא להיטמע מאידך.“אני לא רוצה להיות אריה!” אמרה אנה לאריה למחרת בדרך לגן. “אני רוצה להיות גל, שיהיו לי קוקיות ושעדן תשחק איתי בנסיך ונסיכה.”
“לא ידעתי שזה מה שאת אוהבת,” אמר האריה.
“בטח שאני אוהבת! כולם אוהבים.”
“אני לא,” אמר האריה.
“גם אני לא בעצם,” אמרה אנה.
“אז תשחקי במה שאת אוהבת,” הציע האריה.
“ואם יצחקו עלי?”
“לאריה לא אכפת מה חושבים עליו אחרים.”
“די כבר עם האריה הזה. נמאס לי!” צעקה אנה.
מתוך הספר (טקסט ואיור: מאיה שלייפר)
אולם המפגש עם האריה בכל זאת השאיר את חותמו על אנה, ולראשונה היא רותמת את העצמאיות שלה ואת יכולתה לבסס עמדה חד-משמעית לגבי רצונה בחיים לכדי יצירת סביבת משחק פרטית בגן, שמתגלה כמושכת כל כך עבור הילדים עד כי לבסוף אלו מצטרפים אליה בחגיגה של משחק ג’ונגל עתיר הנאות והפתעות.
לאחר שהצליחה לבסס את מעמדה באופן עצמאי אל מול חברת הילדים, היא שוב פועלת בצורה אקטיבית ומחפשת בעצמה את האריה. הוא מנסה בכל זאת לשייך את המהלך שביצעה להיותה “אריה”, ואילו היא, איתנה בעמדה, אומרת שהיא “גם וגם”. בכך שלייפר מציגה עמדה אמנותית וערכית אל מול הטרנד הנוכחי של ספרי ההעצמה. היא מציגה עבור הקוראות והקוראים דמות שמתמודדת עם קונפליקט דרמטי מאוד, ופותרת אותו בכוחות עצמה מתוך הכרה ביכולותיה והגשמה שלהן הלכה למעשה. אך היא עושה זאת מתוך התנגדות לתכתיבים, גם כשאלו מבקשים לסייע לה.
מתוך הספר (טקסט ואיור: מאיה שלייפר)
ההתנגדות שלה נובעת מתוך אמונה בצדקת הדרך שלה ומתוך שמירה על אינדיבידואליות. במובן נוסף, ניתן לראות זאת כנקיטת עמדה לא להגיב בפעולה שיש בה סממן אלים כלפי אלימות שמופגנת כלפינו (הבריונות וההתעלמות שאנה חווה בגן הן בהחלט סוג של אלימות). אין לה צורך לשלוף ציפורניים ולשאוג; להפך, העולם מגיב אליה דווקא כשהיא נאמנה לתפיסה הייחודית והאינדיבידואלית שלה. העובדה שמהלך זה נעשה גם אל מול הדמות המיטיבה דווקא, שוברת את הציפיות מהעלילות המקובלות בספרים מסוג זה, ומעניקה לסיפור נופך יוצא דופן ואיכות סיפורית, שלטעמי היא גם אפקטיבית בהרבה בפן הרגשי והתודעתי.
פרטים מתוך שתי כפולות (טקסט ואיור: מאיה שלייפר)
“אריה ושמו אנה” – כתבה ואיירה: מאיה שלייפר, הוצאת כנרת זב”מ, 2023
“טים טם והנקודות” / ג’ני מייליכוב
“הבית של טים טם נמצא מתחת לעלה של כלנית” – כך נפתח ספרה החדש של הסופרת/מאיירת ג’ני מייליכוב, “טים טם והנקודות”, שראה אור בפורמט של ספר קרטון קשיח ומתאים לפעוטות. כבר פתיחה זו מייצרת עבורנו עולם חדש, מפתיע ומלהיב. ומי היא אותה גיבורה, בעלת השם המיוחד שמתגוררת במקום כה מסתורי? זוהי חיפושית-ילדה שיוצאת להרפתקה ספציפית מאוד – עליה למצוא נקודות שחורות יחד עם אמה ש”בשמלה שלה יש הרבה נקודות” כי “אמא כבר גדולה”. מיד נפרש בפנינו ההקשר של חיפוש הנקודות – זהו מסע חניכה המותאם לעולם החווייתי והחושי של פעוטות, הן מבחינה ז’אנריסטית הן מבחינה רעיונית.
כריכת הספר (יח”צ)
ואכן, במהלך החיפושים הלא פשוטים, פזורות אמירות מטעם המספרת המדמה את הקול הבוגר שבסיפור, למשל: כדי למצוא נקודות שחורות “צריך ללכת בשקט ולהתבונן מסביב” או “צריך ללכת בכיוון ההפוך כי ככה רואים דברים שלא ראינו קודם לכן”. הבחירה להותיר את האמירות הללו אצל המספרת ולא אצל האם היא חכמה ולא מובנת מאליה. האמא מלווה את הילדה, וזהו תפקידה. גם כאשר קול המספרת עשוי להיקרא ככזה שנצמד לתפיסה הבוגרת והאימהית, הוא אינה ניתן ישירות לאם. בכך מתאפשר לחיפושית-ילדה מרחב אוטונומי לחקר עצמאי של העולם ולגיבוש עצמיותה ואופיה כחלק מתהליך התבגרות.
מתוך הספר (טקסט ואיור: ג’ני מייליכוב)
אותו תהליך התבגרות מוצג באופן ישיר בסיפור (כך, לאחר שהיא אוספת מספיק נקודות, נכתב: “עכשיו טים טם בת שבע נקודות! היא חיפושית בוגרת ועצמאית”) ובהתאמה לגיל קהל היעד העיקרי, אך הוא אינו סוף הסיפור. כשטים טם “גדולה מספיק, היא לא צריכה נקודות”, היא אוספת את הנקודות בסל ומקשטת את כל העולם בנקודות: “הכול יפה יותר עם נקודות. ככה טים טם חושבת”. כל מי שהיה עד להתלהבות האדירה מהיצירות של האמנית היפנית יאיואי קוסאמה יזדהה ודאי עם תפיסתה זו של טים טם, אבל גם במנותק מההקשר האמנותי הזה, יפה לראות כיצד מייליכוב מחברת בין הסממן של תהליך ההתבגרות של הגיבורה שלה לבין התרמתו לעשיית טוב בעולם. מה שבתחילה היווה אמצעי להתבגרות וחיזוק העצמי, הופך לאמצעי ליצירה, ליופי, להשארת חותם בעולם ובכל ברואיו.
מתוך הספר (טקסט ואיור: ג’ני מייליכוב)
אמנם זהו מסר מורכב לקהל צעיר מאוד, ולפיכך הוא אינו מעוצב באופן כה ישיר כפי שנושא ההתבגרות מוצג בסיפור; ובכל זאת, יש בו הרבה כוח מתוקף העמדה האמנותית-ערכית שגלומה בספר. בעוד ספרים רבים מייצרים מהלך סדור אחד לאורך העלילה, מייליכוב נוגעת באישי והפרטי, ובאופן טבעי לחלוטין לסיפור רותמת אותו לאמירה הנוגעת לכלל ולחברה. בהקשר זה, גם הבחירה הוויזואלית בשני צבעים – אדום ושחור – המהדהדת את עבודותיה של מרים ברטוב, ויצירת עולם מיניאטורי מחד ועשיר ורחב מאידך, מבטאים הן את ההתאמה של הספר לקהל היעד העיקרי שלו, הן את התפיסה שבמעט גלום הרבה, שבמינימליזם טמונה אקספרסיביות, ושדווקא דברים קטנים (יהיו אלו נקודות או בני אדם קטנים) יכולים להוביל לדברים גדולים מאוד.
מתוך הספר (טקסט ואיור: ג’ני מייליכוב)
“טים טם והנקודות” – כתבה ואיירה: ג’ני מייליכוב. הוצאת “עם עובד”, 2023
המשך בתגובה