ארינאה 4 - כן, זה עוד ביקורת בונה..

Scum Bunny

New member
ארינאה 4 - כן, זה עוד ביקורת בונה..

בשעה טובה קיבלתי את הגליון הרביעי והאחרון של קומיקום, והנחתי שצמד קומיקום החביבים יעריכו איזה שהוא סוג של פידבק, כי כמו שכבר סיכמנו בעבר- פידבק זה אחלה. נתחיל בחיובי. בלי לגלוש לסופרלטיבים מיותרים, הציור והצביעה עומדים בכבוד ברף המקצועי שהציבו הגליונות הקודמים ואף מתעלים עליו. הדמויות יפיפיות כתמיד, התנועות וההבעות משכנעות והרקע חי וצבעוני. כנ"ל לגבי "עבודת המצלמה"- המעבר בין הפאנלים, התנוחות, זוויות הצילום- כולם מקצועיים, מגוונים ותורמים לקצב ההתקדמות של העלילה בתיאום וביעילות. באשר לכתיבה, הסיפור אכן נסגר בגליון בצורה מספקת, עם תשומת לב לפרטים שבפרקים הקודמים ועם שפע תפניות והפתעות עד הרגע האחרון. בהחלט עומד בכבוד ברמה הנדרשת מהז'אנר. ונעבור לביקורת. אבל לפני שאני מתחיל, הערה- הסנדלר הולך יחף, וכמה ההערות הקטנות שאני יכול להעיר על ארינאה מוכרות לי רק בגלל שהן בעיות פי כמה וכמה יותר קשות בקומיקס שאני מצייר. אין לי ספק שהעבודה שעשו פה ערן ואביב עולה בהרבה על כל מה שאני אי פעם מקווה להשיג, ואני מציין את מה שאני מציין רק מתוך תקווה שהקומיקסים הבאים של קומיקום יהיו אפילו יותר טובים. אז מהקל לכבד: קודם כל, אפקטים קוליים. בקומיקס מקצועי כמו ארינאה אפקטים קוליים הם הפרט הכי קטן והכי פחות חשוב, ואולי דווקא בגלל זה בעיה קטנה כזו קופצת לעין בצורה כה בולטת. כשאין פסקול, האפקטים הקוליים הם חיוניים כדי לעזור לדמיין את מה שאנחנו לא רואים בקומיקס- קולות רקע שיוצרים אווירה (כמו גניחות הזומבים העולים מהקברים מסביב לטירה), קולות שמעבירים מהירות ועוצמה של פעולה (כמו ה-"וווש" של איבחת חרב)... ככאלה, אפקטים קוליים חייבים להיות חלק מהקומיקס ולא "מולבשים" עליו. קולות רקע צריכים לעלות ולרדת מאחורי האובייקטים שבחזית הפאנל (כי הם ברקע), קולות של תנועה צריכים להשתלב בקווי הזרימה של התנועה אותם הם מתארים, קולות חלשים צריכים להיות באותיות קטנות, חזקים בגדולות ועבות וקולות עולים ויורדים באותיות שגדלות וקטנות. אין מנוס מלהרגיש שהבחירה של קומיקום להשתמש בפונטי מחשב סטנדרטיים (אריאל, נראה לי), ועוד דקים ומרובעים למראה, לאפקטים קוליים כמוה כפסקול דיבוב זול לסרט קונג-פו משנות השבעים. אני מודע לחסרון הכואב בגופנים מתאימים בעברית לאפקטים קוליים, אבל זה לא תירוץ. אם אין ברירה, ציירו את האפקטים הקוליים ביד לתוך הקומיקס. אל תסתפקו בתחליפים זולים לעבודה. רקע- כבר הערתי לגבי גליונות קודמים של ארינאה שהרקעים נראים עניים משהו. קראתי פעם (אולי אפילו כאן) שרקע טוב מצריך כמעט אותה כמות עבודה כמו האובייקטים של הפאנל. זו כמובן הסיבה שאני אישית נמנע ככל האפשר מציור כל דבר מעבר לרמזים לרקע בקומיקס שלי. אבל בקומיקס בצבע מלא אין מנוס מציור רקע ברוב הפאנלים, וגם אם משתמשים בטריקים וקיצורי דרך (שהם מקובלים לחלוטין, שכן הרקע "לא בפוקוס" לעומת האובייקט) עדיין הרקע מצריך יותר עבודה כדי לא לבלוט בחסרונו. קחו למשל את הסצנות שביער, בתחילת החוברת. הערתי בחוברות קודמות שמראה כמה העצים שמאחורי הדמויות שמאחוריהם שמיים כחולים חלקים היורדים עד קו הדשא יוצר את הרושם שהדמויות עומדות בחורשה של כמה עצים בודדים במישור דשא שטוח ועצום המתמשך עד האופק. כמדומני הצעתי בזמנו (בין השאר) לצייר עוד צלליות של עצים מאחורי אלה המפורטים שבתמונה כדי להוסיף עומק ופירוט לרקע. קומיקום לא התעצלו ואכן ציירו הפעם צלליות של עצים, אך התוצאה לדעתי לא מספקת. עם השמיים התכולים המגיעים ישר עד קו הדשא מאחורי העצים עדיין נראה כאילו האופק (שחייב להיות קו הדשא, שהרי מעליו יש שמיים) מאוד מאוד נמוך ומאוד מאוד קרוב. וריק. הפתרון לדעתי היה להחליף את שמיים הכחולים בגרדיאנט המתחיל בכחול גבוה בשמיים והופך בהדרגה לאפור ככל שהוא קרב לעצים ולאופק, דבר שהיה מרמז שהעצים הרחוקים יותר נבלעים בערפל ולכן לא נראים. לחלופין אפשר היה לצייר עוד כמה צלליות עצים הולכות וקטנות מאחורי אלה שכבר ציירו, ולבסוף מאחוריהן צללית כהה של רכס הרים, פס עננים או "יער" (כלומר פס עבה ירוק כהה באופק, שהוא איך שיער נראה ממרחק) שהשמיים רק מעליו. אי אפשר לוותר על תחושת העומק והמרחק של האופק. הפרט הבא הוא משהו שאני אישית מתלבט לגביו- פרטים קטנים ברקע. בעבר הערתי על ארינאה שנראה שיש צורך להוסיף פרטים קטנים כמו אבנים וגבעולי דשא כבר בציור ולא רק בצביעה כדי שמשטחים כמו קרקע וקירות לא ייראו שטוחים כרצפה. מאוחר יותר, בנסיונות צביעה שלי קיבלתי את אותה הערה מהאקמשין. בראיה לאחור, אני חש שלא תמיד הוספת כמות מדגמית של פרטים תיתן את המראה או המרקם שהאמן מעוניין בו. יכול מאוד להיות שאת הפרטים האלה ניתן להוסיף רק בשלב הצביעה, או שאין מנוס מלצייר את כל הפרטים ולא רק מדגם שמרמז על הכל. אני אישית עדיין בשלב של ניסוי וטעייה. עם כל זה, יש לי הרגשה שהמשטחים השונים בארינאה עדיין נראים שטוחים ולא מפורטים למדי, בין אם זה הקרקע (למשל מסביב לטירה בתמונה שבמבט מלמעלה), או הדשא, או המצבות וקירות המערה. שוב- אני לא יודע עם הפתרון הוא בפנסילינג, או בצביעה, או במשהו אחר. אבל כאמנים עם השכלה רחבה יותר וגישה רבה יותר לקומיקס ממני אני מאמין שאתם יכולים למצוא את הפתרון. אם כן- ספרו גם לי. אחרון חביב- העלילה. כמו שאמרתי, בשביל סיפור פנטזיה קליל לצעירים העלילה היא בהחלט בסדר גמור. ואני גם מבין את הרצון לפנות בכותר הראשון שלכם לקהל הקוראים הצעירים והלא מנוסים בקומיקס באמצעות רעיון מוכר ועלילה פשוטה. אבל עדיין, התאכזבתי קלות שלמרות ההבטחות לא התפתחה העלילה גם אחרי החוברת הראשונה מעבר לקלישאת המק'גאפין (אותו חפץ קסום כזה או אחר שצריך לאסוף כדי להביס את הרשע/להציל את הנסיכה), וכנ"ל הדמויות לא הצליחו להתעלות מעבר למוסכמות רומח-הדרקון של גמד חובב קרב, אלף מיסתורי, גנב מקסים וכו'. אני מודה שהדפים האחרונים של החוברת בשלל תפניותיהם אכן הצליחו לחרוג מעבר לסוף הקלישאתי המתבקש, אבל בכל זאת- לפחות טיפה הומור עצמי, להראות שאתם מודעים לקלישאה? שוב, זה לא ממש ביקורת. זה מה שיצאתם מראש לעשות, ועשיתם את זה בכבוד. כל מה שאני יכול לקוות לו זה שהקומיקס הבא שלכם (ואני אכן מקווה שיהיה כזה) ירשה לעצמו יותר מקוריות, התפתחות עלילה ועומק דמויות שיהלמו את כשרון הציור והצביעה שלכם. תגובות?
 

comicsgirl

New member
תגובה

גם אני מסכימה עם המחמאות- אחלה חוברת, טובה מכל חברותיה שקדמו לה. גם עם רוב ההערות שלך, סקאמ באני, אני מסכימה- הרקע, עד כמה שהוא באמת נהיה טוב יותר מחוברת לחוברת, עדיין צריך עבודה. הטירה, לעומת היער, נראית הרבה יותר מציאותית והרבה יותר טובה מבחינת הפרספקטיבה והפרטים הקטנים, מהיער. כנראה שהרבה יותר קל לצייר מקומות סגורים (מניסיון אישי...). האפקטים הקוליים באמת קצת, תסלחו לי על הביטוי, עלובים. למרות שאני מבינה את הקושי (כמו שכבר ציינתי באוזני אביב) בלמצוא אפקטים קוליים טובים בעיברית, אפשר היה להשתדל טיפה יותר ופשוט לייצר פונט-טיפטיפה מסובך אבל בסוף זה יוצא אחלה של דבר! בקשר לדמויות- כאן אין לי איתך הסכמה מלאה, אז נכון שאביב וערן נכנסו לסטריאוטיפים של דמויות מוכרות- אבל זה לא אומר שאין להן (לדמויות) אישיות משל עצמן. אני, כאחת שלא הייתי מכנה אותה חובבת פנטזיה, נמשכתי לסיפור הזה לא רק בגלל הכתיבה העוצמתית של ערן אלא גם בגלל הדמויות הרב-גוניות שאביב וערן הצליחו ליצור יחד. אני חושבת שהדמויות, למרות היותן מאוד מבוססות על טולקין ושכמותו, מאד התפתחו עם העלילה וראו שהן משתנות. כל אחת מהן קיבלה אופי מיוחד. לאו דווקא סטיגמתי. סנתיוס, למשל- ברוב סיפרי הפנטזיה האלף הוא יצור מיסתורי ועדין, כמעט נשי הייתי אומרת, ובעל פרצוף של אבן ולב של קרח, אך בארינאה, לעומת זאת, האלף (אחרי החוברת הראשונה..) נפתח בהדרגה ולקראת הסוף כבר אפשר אפילו לראות את הרגשות שלו- מה שבדר"כ לא קורה אצל אלפים- כלפי אג'א-לן. ולמרות היותו אלף והאלפים, כידוע, נוטים להתבודד, הוא לא ניסה אפילו להיות לבד- כל הזמן הוא היה חלק מהחבורה- בלי התחמקויות ובלי כלום. זו רק דוגמא אחת מיני רבות שיש לי. בקשר להתפתחות העלילה- אני נוטה להסכים אך עדיין בהיסתייגות קלה... יום טוב לכולם! תשמרו על עצמכם! אוהבת, רעות (תותי,). וואי! רק עכשיו אני שמה לב כמה חירטשתי פה, טוב, הייתי חייבת להוציא את זה מתישהו, לא?
 

לוניד

New member
ארינאה....

אני אישית מאוד נהינתי מהחוברת הרביעית. הציורים השתפרו, "עבודת המצלמה" באמת טובה מאוד(התחום שאני הכי מתקשה בו... T-T)והחוברת נסגרה בצורה יפה. :) בקשר לאפקטים הקוליים.... הם באמת היו קצת בעיתיים, לפעמים הםנראו כאילו הם סתם תקועים שם ולא שייכים לתמונה, וגם הפונטים לא ממש התאימו, אולי בגלל מחסור בפונטים עבריים טובים למטרה זו... אולי תנסו לצייר את האפקטים בעצמכם? העלילה לדעתי הייתה דווקא טובה. לא עמוקה במיוחד, אבל לא לגמרי שטוחה או צפוייה. (מה שקרה בסוף החוברת השלישית היה דיי מפתיע בשבילי... או אולי זה רק בגלל שאני לא קוראת הרבה ספרי פנטזיה)
 

Scum Bunny

New member
אהם, אביב? ערן? מישהו?...

יותר משמסקרנות אותי תגובותיכם לביקורת, אני מת לדעת אם אכן יש לכם בתוכניות אילו שהם פרוייקטים עתידיים. יש משהו שאתם כבר יכולים לספר?
 

chatenoire

New member
תגובה לקונית משהו

לצערי אין לי זמן להתפלסף בתשובות וניתוחים, לכן אענה בקצרה להערות שהועלו. אפקטים קוליים. אני הראשונה לומר שהאפקטים לא מספקים. הם תוצאה של עבודה מאוד מהירה ולחוצה, שהיתה לצערי מנת חלקנו במהלך כמעט כל העבודה על ארינאה. הרעיון לצייר אותם ביד קוסם לי מאוד, ויתכן בהחלט שנאמץ אותו בפרוייקטים עתידיים. רקע. יש מקומות בהם אני מרוצה יותר מהרקע, ואחרים בהם אני מרוצה פחות. בגדול אני חושבת שאפשר לראות שיפור מחוברת לחוברת. עלילה ודמויות. במבט לאחור, ערן ואני השגנו בארינאה בדיוק את מה שציפינו להשיג, דהיינו סיפור שיצליח למשוך קוראים חדשים לקומיקס בכלל, ולארינאה בפרט. אני חושבת שהעלילה מסופרת בצורה טובה, מתפרשת היטב על פני ארבע החוברות וקצבית במידה המתאימה. קשה לי להגיב על ה"שבלוניות" של הדמויות, כי אני רואה אותן לא כ"אלף גמד קוסם לוחמת" אלא כדמויות שעומדות בפני עצמן ולא מניחות לעצמן ליפול בין חריצי הפנטזיה הז'נרית, למרות שהן ללא ספק מבוססות על העולם הזה. אני מניחה שיש אנשים שרואים את זה כמוני, ויש אנשים שרואים את זה אחרת - זו טיבה של אמנות. בכל מקרה, תודה רבה על התגובות. בקשר לפרוייקטים עתידיים, רעיונות לא חסר. ברגע שיהיה משהו מגובש וראוי לפרסום, אני בטוחה שתדע מזה.
 
למעלה