כבר מזמן היו צריכים להתחיל עם אפיקים שמאז שאלקטרה רכשה אותם ואת אג"ת השירות רק הדרדר. אין טעם לקיים מכרז שהזוכה בו כבר לא מסוגלת לתת שירות ברמה שבגינה היא זכתה במכרז. בנתיים במכרזים שכבר יצאו הם הפסידו את אשכול בני ברק ואת עוטף ירושלים, נפסלו במכרז לגולן ומקווה שעוד השנה ייצאו מאשדוד ויבנה (תושבי פתח תקווה וראש העין היקרים, אני לא מכיר את הקווים אצלכם אבל אם גם אתם סובלים אז מצטרף לתקוות שהם יעופו גם משם)לפי תוכנית התחרות מ2018, האשכולות האלה היו אמורים לצאת למכרז בין 2022 ל2024, יש צפי מתי זה יקרה?
אם זה מעודד גם קווי מעלה אדומים ובנימין יצאו למכרז ויילקחו מהם, מקווה שגם באשדוד יצא בקרובכבר מזמן היו צריכים להתחיל עם אפיקים שמאז שאלקטרה רכשה אותם ואת אג"ת השירות רק הדרדר. אין טעם לקיים מכרז שהזוכה בו כבר לא מסוגלת לתת שירות ברמה שבגינה היא זכתה במכרז. בנתיים במכרזים שכבר יצאו הם הפסידו את אשכול בני ברק ואת עוטף ירושלים, נפסלו במכרז לגולן ומקווה שעוד השנה ייצאו מאשדוד ויבנה (תושבי פתח תקווה וראש העין היקרים, אני לא מכיר את הקווים אצלכם אבל אם גם אתם סובלים אז מצטרף לתקוות שהם יעופו גם משם)
אמרו שזה לחלק מהמכרזים (מעל רמת שירות מסוימת) ב2 פעימות של שנתיים אם אני זוכר נכוןזכור לי שראיתי בחדשות שמשרד התחבורה האריך אוטומטית את המכרזים הקיימים ב10 שנים קדימה.
עריכה: סליחה זה רק ל4 שנים
כתבה על הנושא
אני לא חושב שיהיה שינוי משמעותי באשכולות, אולי פיצול בתוך האשכולות (נגיד נהריה עכו מעלות, שפרעם ירכא וצפת חצור בגליל וטבריה בית שאן, עפולה ומגדל העמק ויקנעם וטבעון העמקים)לגבי הגליל ואזור הצפון בכלל, מנחש שבגלל המצב כל המכרזים באזור הזה יתעכבו. יקח זמן אחרי שהמצב יתייצב כדי לעשות הערכה לגבי היקף השירות הנדרש.
בצפון יש אזורים שבהם צריך לחדש מכרזים קיימים כמו משגב, גליל עליון ומערבי שם פועלת נתיב אקספרס, אגב לדעתי רמת השירות שהם נותנים טובה מאוד ומגיע להם להמשיך. ויש אזורים שהיו צריכים לצאת למכרז פעם ראשונה כמו אשכול קווי נצרת וקווים של אגד בחיפה ולדעתי גם אגד כרמיאל היה צריך להיות באיזה שהוא שלב. גם באזורים האלה רמת השירות לדעתי טובה מאוד.
אני חושב שאם יעשו מכרזים יהיה הגיון בשינויי גבולות האזורים:
כרמיאל+משגב
גליל מערבי+עכו+נהריה+קריות+שפרעם
גליל עליון+רמת הגולן או טבריה+רמת הגולן
עוד דבר שיהיה מעניין לדעתי לראות, האם יקומו חברות חדשות עבור מכרזים בצפון כמו שקרה באזורים אחרים (תנופה, אקסטרא, דן בדרום, דרך אגד..). עד היום כל החברות שנכנסו לאזור היו חברות שכבר היו קיימות באזורים אחרים בארץ ,נתיב אקספרס ועפיפי הן חברות צפוניות במקור אבל כבר ותיקות.
הבעיה בצפון היא שלמרות שיש אזור גאוגרפי גדול לכל אשכול, נפח הפעילות בו לא בהכרח גדול באותה מידה. קח לדוגמא את אזור גליל עליון. אזור גאוגרפי גדול עם כמות קטנה יותר של קווים ונסיעות מאשר באזור בעל גודל זהה במרכז. נכון שהמפעיל מקבל תשלום לפי קילומטר אבל קח בחשבון שיש הרבה קווים ארוכים והמשמעות הקצעה של יותר נהגים ואוטובוסים כדי לקיים את הלו''ז. יש גם הרבה נסיעות ריקות כי אופי התנועה הוא חד כיווני בבוקר ובערב. לכן פיצול לאשכולות קטנים יותר יגרום להם להיות פחות רווחיים למפעיל.אני לא חושב שיהיה שינוי משמעותי באשכולות, אולי פיצול בתוך האשכולות (נגיד נהריה עכו מעלות, שפרעם ירכא וצפת חצור בגליל וטבריה בית שאן, עפולה ומגדל העמק ויקנעם וטבעון העמקים)
תנופה זכו כבר באשכול די גדול ומורכב בשומרון ומתפעלים אותו לא רע, אקסטרה מפעילה 2 אשכולות עירוניים גדולים ועומדת בזה לא רעמכרזים חייבים לחדש כאשר תוקף המכרז הישן נגמר ללא קשר לרמת השירות. אם השירות טוב אז סביר שאותו המפעיל יזכה שוב אבל עדיין זה ייתן לו תמריץ להתאמץ.
כמובן זה גם יבטל טענות אפשרויות של מפעילים אחרים שלא נותנים להם מספיק פעילות.
חוץ מזה גם כאשר המפעיל נשאר, ממכרז למכרז מוסיפים עוד קווים או מבצעים התאמות בשירות.
**לגבי אזור הצפון**
היום רוב הצפון מקבל שירות מ 3 חברות ''מקומיות'' (נתיב אקספרס, חברת הנסיעות נצרת, ג'י בי טורס) ואגד ההיסטורית. הן מכירות את האזור טוב ונותנות רמת שירות דיי טובה לדעתי. החמישית היא סופרבוס שלדעתי רמת השירות שלה באמת גרועה.
במידה ויהיו מכרזים יש סבירות גבוהה שאותן חברות יישארו (אולי חוץ מאגד אם לא תוכל להתמודד) ואז זה טוב
או שיכנסו חברות חדשות. מבין החדשות, החברות הקטנות כגון תנופה, אקסטרה וכו' לא יוכלו לזכות במכרז כזה גדול וגם אם כן לא יצליחו להתמודד איתו בפועל.
מבין הגדולות כגון קווים, מטרופולין... כיום כל הפעילות שלהן היא במרכז ובדרום. במצב כזה קשה מאוד להפעיל אשכול מבודד ולתת רמת שירות טובה.
עוד סיבה שכנראה נתיב יישארו. כי אם קווים ייקחו מכרז בצפון בנוסף לאשכולות הגדולים במרכז, יהיה להם נפח פעילות גדול מדיי. אגב סביר מאוד שאם יצא מכרז לאזור נצרת נראה היעלמות של ג'י בי טורס. אין להם את הגודל המספיק כדי לגשת למכרזים ולכן לא עשו את זה עד היום.תנופה זכו כבר באשכול די גדול ומורכב בשומרון ומתפעלים אותו לא רע, אקסטרה מפעילה 2 אשכולות עירוניים גדולים ועומדת בזה לא רע
ואני ממש לא בטוח לגבי האשכולות המבודדים, אשכול נתניה חדרה כולל גם פעילות לא מבוטלת בחיפה אבל יש מקרים של אשכולות רחוקים מהאשכולות האחרים, סופרבוס שרוב הפעילות בעמקים וחיפה מפעילה גם בירושלים (שזה אשכול שממילא קשה לתת שם רמת שירות טובה), נתיב אקספרס ובית שמש אקספרס, מטרופולין בנגב כשרוב הפעילות בשרון וגוש דן, בעבר קווים גם עם עפולה, ביתר עילית ובקעת אונו פתח תקווה
אשכול הגליל כולל כמה קטגוריות קווים:
שירות עירוני לא יותר מדי נרחב בצפת, חצור, מעלות, נהריה ועכו (ובימי שגרה גם בשלומי)
שירות אזורי מצפת, חצור, נהריה, מעלות, כרמיאל ועכו ליישובי הסביבה
קווים לחיפה מרוב יישובי הגליל
קווי הזמנה מראש באיזור משגב
קווי סטודנטים לאעבלין, חיפה ובימי שגרה גם תל חי
וקווי חרדים מצפת (וגם קצת מכרמיאל ועפולה) לכל רחבי הארץ
אני חושב שהחברות היחידות שיש להן נסיון ברוב אם לא כל הדברים האלה הן נתיב אקספרס, קווים (שירות עירוני ברמלה, לוד, מודיעין, מודיעין עילית וכו', שירות אזורי בעמק חפר, קווים לחיפה ותל אביב מיישובי עמק חפר, המשולש, רמלוד מודיעין, קווי הזמנה מראש בעמק האלה, קווי סטודנטים מיישובי המשולש וקווי חרדים ממודיעין עילית וביתר עילית) ואולי גם תנופה (שירות אזורי בשומרון ופרוזדור ירושלים, קווים מהשומרון ומבשרת לתל אביב, קווי הזמנה מראש המועצה האזורית יואב, קווי סטודנטים מאריאל קווי חרדים מעמנואל, קריית יערים ובית שמש)
ג'י בי באמת לא ישארו הרבה, אין להם חברת בת שיכולה להתמודד במכרזיםעוד סיבה שכנראה נתיב יישארו. כי אם קווים ייקחו מכרז בצפון בנוסף לאשכולות הגדולים במרכז, יהיה להם נפח פעילות גדול מדיי. אגב סביר מאוד שאם יצא מכרז לאזור נצרת נראה היעלמות של ג'י בי טורס. אין להם את הגודל המספיק כדי לגשת למכרזים ולכן לא עשו את זה עד היום.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.