לא להתבלבל - אפשר לעשות סדר בקלות !!!
ראי, למרות שזה אולי יישמע מוזר, אבל אחיך במצב טוב יחסית.
יש כאלה (כמו כותב תגובה זו) שאצלם החיבור של גבר חדש לאם הביא לתעלולים חמורים יותר על הילדים (כולל אלימות פיזית) ועל חשבונם (כגון תלונת שווא, גיוס מורשעים לצורך איומים ועוד....) ועדיין אפשר היה בנחישות של אבא להוביל את הילדים קדימה החוצה...
לצורך הדיון, בואי נניח את הגרוע - כלומר לצד השני (כלומר הצמד-חמד שעומד מול אחיך) יש תוכנית. יכול להיות שהתוכנית היא "מרחיקת ראות" ושיש בה גם נדבך כלכלי (כלומר, מעבר המגורים, ה"ניקוי" של האב הביולוגי מהסביבה ומהילד וכדומה מיועדים לקראת גיל 6 שבו כבר לא תפעל חזקת הגיל הרך וזאת במטרה להמשיך ליהנות כזוג חדש ממזונות מלאים ..... ). אז מה? זו רק תוכנית.
כדי להתחיל לטפל במצב הזה, אחיך צריך להבין שזו רק תוכנית ושלא משנה כאן הגינות, צדק (כבר מזמן מתחבא בפינה כשעוסקים בילדי גרושים) וכדומה. יש כאן החלטה אחת לקחת והיא האם הוא מחליט להמשיך להיות אבא של הילד או לא. ההחלטה הזו תלויה רק בו ולא בשום דבר שעושים הצמד-חמד.
אם החליט שכן, צריך להבין את המשמעויות ואת העוגנים להתקדם הלאה:
א. איש אינו יכול ליטול את אבהותו הביולוגית. רק הוא יכול לוותר עליה.
ב. אנשים מבוגרים, כגון הצמד-חמד, אי אפשר לחנך, אפשר רק לשים להם גבולות ברורים ולצערי זה לא בדרכים שטאטי הציעה.
ג. ילדי גירושים זקוקים הכי להורה אחד לפחות שמנהג כמון הורה - יציב רגשית, יציב בעשייה, מכיל, מחבק, עקבי בדרך החינוכית וההורית שלו. במצב הנוכחי, נראה שאחיך הוא זה שיכול (אם יירגע) להיות כזה, במיוחד לאור זה שהצמד-חמד (לפי התיאורים במכתבך) עתיד ל"השתולל" עוד קצת (כמו הילדים בקניון שנשכבים על הרצפה וצורחים וחובטים) כאשר יהיה מתוסכל מאי הצלחת ה"תוכנית".
ד. הילדים לא טיפשים, וגם אם בטווח הקצר ייראה שההסתה של הילד מצליחה, ההורות שציינתי מעלה תפיק את התוצאות בטווח הארוך.
ה. כשהצמד-חמד יראה שאחיך אינו מוותר על אבהותו, רצינות ההחלטה שלו תיבחן בכל מיני מניפולציות (משחקי לו"ז, אמירות לילד ועוד) והוא יצטרך לעמוד בזה. ייתכן גם נסיונות לגרור לכל מיני תגובות שניתן יהיה לנצל בעתיד (ברווחה ובכל מיני מקומות) ולכן המפתח של אחיך צריך להיות הפרדה מוחלטת בין עולם הילד שלו לבין העולם שבין המבוגרים. עם הילד צריך להיות מה שיותר, ביציבות רבה, לא לדבר איתו כלל על הצמד-חמד, לא להתייחס בשלב הראשון לכך שגם ההוא נקרא "אבא", לחבק, לאהוב, להפגיש עם המשפחה בצד שלכם ועוד.
ו. לחמד שבצמד (כלומר הגבר) אין מקום בהחלטות הוריות לגבי הילד שכן שני הוריו היו ויישארו הוריו הביולוגיים. הוא נשלח (או התנדב) לפנות בעבר לאחיך, כי בהנחה שהצפי שלי לתוכנית נכון, אחד השלבים האופייניים הם לנסות לטלטל את ההורה השני ע"י שילוב גורמים לא צפויים למשוואה שלו, ו/או לנסות לגרות אותו לתגובה קיצונית שניתן לתעד לצרכים עתידיים. לכן, על אחיך לעזוב מיד את הגבר הזה, לא לתקשר איתו בעניין הילד ותמיד להשיב לו באסרטיביות שקטה שענייני ההורות לגבי הילד ייושבו בין הוריו הביולוגיים בלבד.
מבחינה תכליתית, במקום אחיך הייתי עושה את הדברים הבאים במשולב ולא מקבל החלטות חפוזות לפני שמסיים את סבב הפגישות הראשון:
1. עו"ד (מומלץ כזה שיודע דבר או שניים לגבי ילדים מתחת לגיל 6 ואם אפשר אז כזה שגם מבצע אפוטרופסות מטעם בית המשפט לילדים שההורים עד כדי כך ניצים בתהליך הגירושין עד שהם מזניחים את הילדים) לצורך בדיקת הסכם / החלטות ביה"מ בעניין הגירושין, הבנת משמעויות (אולי בכלל לא היה אפשרי שתעבור מקום בלי התייחסות אחיך?) בזמן הנוכחי ולקראת ואחרי גיל 6. אם אחיך ישאף לעבור למשותפת אחרי גיל 6 חשוב לעשות זאת נכון, כי יכול להיות שהצד השני מתכונן למנוע זאת.
2. פסיכולוג ילדים ומבוגרים (כלומר אחד שבהתמחות שלו יש גם ילדים, גם נוער וגם מבוגרים). הנ"ל חיוני כדי שאחיך יוכל לפרוק את הרגשות הנטענים בו לאור מעשי הצמד-חמד, עמידותו למניפולציות שלהם תוכל להיבנות וגם רגשותיו לאור מה שייצא מהילד המוסת (בפגישותיהם) תעובדנה נכון. בנוסף, ההתמחות בילדים נדרשת כדי שאחיך יוכל לתאר כיצד הילד מתנהג, מה הוא אומר וכדומה ולקבל רקע על רגשות הילד במצבים השונים והדרכה כיצד לעבוד איתו נכון במצב הזה ובאילו שיבואו אחריו.
3. לבקר יזום בגן / מעון / צהרון שבו נמצא הילד ולהציג עצמו כאב ביולוגי של הילד. לשאול כל מה שרוצה לדעת על המוסד החינוכי, להשאיר אמצעי קשר איתו (טלפון ודוא"ל כמינימום) ולבקש לקבל עדכונים על כל האירועים שיהיו במשך השנה, במיוחד ארועים עם הורים. לזכור שהצוות החינוכי נמצא שם רק בשביל הילד ולא להעיק עליהם באינפורמציה לגבי הבעיות בין המבוגרים. להופיע תדיר במוסדות החינוך, בחוגים וגם להביא לשם או לקחת משם. כנ"ל לגבי אסיפות הורים ואירועים להורים בלבד. להיות מוכן שתיתכנה מניפולציות גם על הצוות החינוכי ויהיה צריך לא להגיב עליהן ולהישאר יציב.
במצב הנוכחי אחיך צריך להיות אבא וזקוק לקבוצת תמיכה מקצועית שגם תתמוך בו וגם תעשה עבורו את העבודה החיצונית.
רווחה כמו שהומלץ כאן ? לא הייתי עושה זאת בשלב ראשון. ראשית כי אחיך הוא גבר ושנית מאחר ומצבו הרגשי אולי לא מתאים למה שיפגוש שם. לדעתי, תחילה 1 + 2 למעלה ולאחר מכן לראות אם צריך את עזרתם (אם בכלל הם יכולים לעזור).
ואתם, המשפחה של אחיך, להתכונן לתמוך בו בבחירה שלו. אם יבחר להמשיך להיות אבא של הילד תזדקקו להרבה סבלנות, לתמוך בו כאשר יחליט לספוג, לתמוך בו בכך שתשכילו לא להעיק עליו ברגשות שיעלו בכם לאור ההתנהגויות של הצד השני וכדומה.
שורה תחתונה - החלטה אחת, צוות תומך, יציבות, אבהות.
בהצלחה. אפשר לעשות את זה !!