אשמח לשתף אתכם בבעיה שאולי תענין

אשמח לשתף אתכם בבעיה שאולי תענין

שלום וערב טוב לכולם, במסגרת הדרכה לשכבות הבוגרות בתנועת נוער נתקלתי בבעיה חברתית שעליה רציתי להתיעץ. יש לאחת החניכות שלי, שהיא מדריכה בכירה בעצמה (רשג"דית), ילדה בקבוצה שלה שנקלעה למצב לא נוח מבחינה חברתית. היא לא פופולרית באופן קיצוני ביותר, ולדברי המדריכה מטיחים בה שהיא "מפלגת את הקבוצה", אע"פ שהיא בסה"כ אומרת לפעמים דברים שאינם תואמים את המוסכמות שרווחות בקבוצה. המדריכה בקשה את עצתי, ואני עניתי לה שאין עשן בלי אש, וכנראה החניכה שלה נושאת בחלק (לפחות) מן האחריות למצב, ועדיף לנו להתמודד עם חניכה אחת מאשר עם קבוצה שלמה. כלומר, יעצתי לה בעצם לכניס את החניכה "הבעיתית" (במרכאות כי אני לא בטוח לחלוטין בכך, אבל מבחינת האינטרס ההדרכתי היא מקור לכאב ראש) לתלם הקבוצתי. אחר כך התמלאתי ספקות וביקשתי מהמדריכה להמתין עם הענין. הצרה היא שהדינמיקה הקבוצתית אינה נעצרת, ואני חושש שהמצב יחמיר. הדילמה שלי פשוטה: האם להעדיף שקט תעשייתי בקבוצה על חשבון חופש הביטוי האינדיווידואלי, או לתת גיבוי לחניכה מול הקבוצה על כל המשתמע מכך (להסתכן ביצירת משבר, פילוג, סכסוכים וכו'). אודה על כל הערה הצעה או הפניה. בברכה, פ.ר.
 
אהמ..

תראה, זו שאלה קשה כי אי אפשר למנוע מהחניכה את חופש הביטוי שלה אבל מצד שני חבל שהקבוצה סתם תהיה נגדה. אני חושבת שצריך לראות איך אותה ילדה מבטאה את עצמה, אולי היא מבטאת את עצמה בדרך שלא נראית לשאר הקבוצה, לא מבחינת מה שנאמר אלא מבחינת איך הדברים נאמרים. אני חושבת שאולי כדאי לך לראות איך אותה ילדה מתנהגת. יש מצב שזה משהו ספציפי נגדה ובגלל זה הקבוצה מתקוממת נגדה ויש מצב גם שאותה ילדהה "מביאה" את זה על עצמה. כדאי לך לבחון את העניין מקרוב יותר.. אפשר גם לדבר אישית עם אותה ילדה. בכל מקרה שיהיה בהצלחה!
 

bravo210

New member
כנסי

סליחה שאני מחביד אליך אבל חשוב מאד שתגידי לנו על איזו שיכבת גיל מדובר וכמה ידלים יש בקבוצה אחרי שנקבל את הפרטים האלה אני לפחות מבטיח תשובה עיניינית מאד!
 
שקלת לדבר עם החניכה?

אני מניחה שגם היא מודעת לרגשות של שאר חברי הקבוצה כלפיה,וגם היא לא אוהבת את המצב,אז שימי את הקלפים על השולחן-נסי לשאול איך היא מרגישה בקבוצה,ספרי לה איך את מרגישה ונסו להגיע ביחד להחלטה.
 

bravo210

New member
שלום לך - כנסי התשובה

טוב אז ככה למה בעצם שיגעתי אותך בקשר לאיזה גיל הן כמה הן ובאיזה כיתה, כי מה שעשיתי זה הצלבתי את מאפייני הגיל אם מספר הילדים וקיבלתי את האופיין הקבוצתי. אז ככה דבר ראשון חשוב להבין שבגיל הזה החניכים/ות הם בעצם כמו חמר - למה הקוונה, מה שהמדריך, מחנך, הורה יעשה מהם זה מה שהם יהיו. בגלל זה ורק בגלל זה הדרכה של שכבות נמחות לא פעם קשה ומסוכנת!!! פי כמה מהדרכת שכבות גבוהות. לגודמא : בשנת 1997 הורים לחניך 'בשומר הצעיר' תבעו את התנועה כי המדריך של בנם בכיתה ד' עיצב את אופיו ואת התנהגותו של בנם בניגוד לרציונל של ההורים - שווי הטביעה עגב היה 200,000 ש"ח ולתכלס: המדריכה היא זו שצריכה להוביל מהלך לשינוי העבירה הקבוצתית והיחס כלפי הילדה. הכיצד: המדריכה צריכה לעשות לחניכה הבעייתית פולחן עישיות, פולחן הערצה , להרעות לקבוצה בעצם כמה שהחניכה היא חיובית ומעולה, לחבק אותה, לתת לה להוביל דברים, לציין את שמה מול כול הקבוצה כמה שהיא מצתיינת בקיצור להפוח עולמות אבל שבשורה התחתונה גם חניכה תרגיש שהיא מישהיא אחרת וגם הקבוצה.{אפשר ללכת אם זה רחוק ולהביא אותה למסדר השבטי כחניכת החודש או אני יודע מה... פשוט תשתגעו אם זה } אז מה בעצם הולח לקרות : אין ספק שאת הסטיגמה שהוציאו לחניכה ואת כול האשמות שמתיחים בה מובילה או מובילות חניכה או שתיים, ברגע ששער הקבוצה תרעה, רגע המדריכה שלנו כול כך אוהבת אותה אולי גם אני ואז המדריכה שלי תואב גם אותי, וזה בדיוק מה שיקרה כול חניכה שתעבור לצד של החניכה הבעייתי {שעגב היא כבר לא בעייתית הקבוצה היא הבעייתית} המדריכה תגלה גם כלפיה אהבה ועהדה וכך עוד ועוד בנות יעברו לצד השני ולבסוף יתגלה הפרצוף האמיתי של הקבוצה שהן אותן בנות שהובילו את הקבוצה כנגד הילדה ואלה הן בעצם הבנות שזכוקות לסיכה!!!! כי מחר הן יעשו את זה למישהי אחרת! דבר אחרון : לדעתי יש מקום לבדוק אם בעצם מי שהתחילה את הסינאה כלפי החניכה היא המדריכה, אולי במודע ואולי לא! אבל גם זה שווה בדיקה וטיפול בהתאם לצורך השמח לעזור עוד...
 
למעלה