אתיופים- לא בעירנו...

אתיופים- לא בעירנו...

היום התפרסמה כתבה באתר YNet על צעיר אתיופי שטוען שנהג אוטובוס צעק לעברו, בפני הנוסעים: "כושי מסריח, כדאי שתהיה בשקט". זה כמובן לא הסיפור הראשון שאנחנו שומעים בו על גזענות בארץ. היה את המקרה של ארומה. יש עדיין את "הפליית הדם": שאם זכור לאנשים פה - לפני חצי שנה שני צעירים אתיופים מרעננה התפרסמו בעיתונות המקומית על כך שהם מרגישים פגועים מכך שמד"א לא מקבל תרומות דם של אתיופים. שזאת מבחינתם האינדיקציה לחוסר השתלבות של העדה האתיופית בחברה. יצא לי לתהות בזמן האחרון עד כמה העיר שלנו מקבלת אנשים "שחורגים" ממסגרת "הנורמה". האם כפר סבא אולי שונה משאר הארץ כעיר סובלנות ופלורליסטית יותר? אני מבחינתי מקבל כל אדם ומשתדל מאוד לא לשפוט מישהו אם אינני מכיר אותו ואת עברו, משתדל לא לקבוע עמדה על אנשים לפי הסטריאוטיפ הנפוץ או מרושם ראשוני בלבד. אני מודה, גם לי היו נפילות בקטע הזה. אבל באופן כללי- האם כפר סבא יותר סובלנית כלפי קבוצות מיעוט? למה עלתה בי התחושה שבעצם אנחנו קצת "מזוייפים"- יש בעיר לא המון אתיופים ולא מעט. ועדיין רובם ממוקמים באותו האיזור הגיאוגרפי ומבלים באותם המקומות. יש להם בית נוער משלהם. מה זה אומר עלינו? בשכבה שלי לא היה/הייתה אף אתיופי! אפילו לא 1... האם הם כן משתלבים בהוויה העירונית? או שקצת דחקנו אותם הצידה? עד כמה אתם מקבלים קבוצות מיעוט והאם יש לכם חברים אתיופים?
 

Do It Yourself

New member
דעתי

האמת שקשה לי לענות על מה שכתבת, כי אני לא כל כך מכיר פרוייקטים בכפר סבא למען הקהילה האתיופית, מצד שני - זה לא אומר בטוח שאין כאלה (או שיש). לכן, אני אביע את דעתי על המצב בארץ, כי אני חושב שהוא באיזשהו מקום מייצג גם את מה שקורה בעיר שלנו. לדעתי, מצבם של האתיופים קצת דומה כיום למצב שהיה פעם אצל הרוסים (אני אומר היה כי כיום מעמד הרוסים בארץ, אפשר לומר, שווה ערך למעמד אזרח צבר), אבל בצורה קצת פחות קיצונית מאז. בהתחלה באמת היה קיפוח, אבל עם הזמן אני חושב שהמצב השתפר בכפר סבא בפרט ובארץ בכלל, ואני חושב שמה שעברנו עם קליטת הרוסים - רק עוזר לנו להבין את החשיבות של קליטת עדות אחרות, וכיום, אם קיימת אפליה, היא לא תהיה עצומה כל כך כמו זו שהיתה אצל הרוסים בתחילת דרכם. בכל אופן, יש דוגמאות רבות לאפליה ואי-אפליה בארץ: א. עדיין לא יצא לי לראות עובד הייטק אתיופי - מצד שני, אני מאמין שהדור הצעיר (אלה שנמצאים כבר כמה שנים בארץ) כן יוכלו לעבוד בהייטק כשיגדלו (עניין של השכלה גרידא). ב. בארץ תוכל למצוא המון דוגמאות לאתיופים שהגיעו למקומות רחוקים: מגישת החדשות מערוץ 1 (אני לא רואה ערוץ 1 ולכן איני יודע את שמה), מהרטה ברוך ("השגריר"), ישראלה אסגו ("כוכב נולד"), שמעון טפטה ("כוכב נולד"). דוגמאות הריאליטי שהצגתי יכולות להעיד על עידוד רב מצד תושבי המדינה. ג. האתיופים עדיין מורכזים ברובם בשכונות קטנות בערים השונות... עדיין יש הרבה מה לתקן בשביל שהחברה תתייחס באופן שווה לחלוטין אל בחור אתיופי ואל בחור צבר, בכל אופן, אני מאמין שאנחנו בדרך הנכונה, גם בגלל נסיון העבר (עם הרוסים) וגם בגלל שהדורות הצעירים (מכל העדות) למדו לחיות זה עם זה (בחינוך הפורמאלי וגם ברמה האישית), ומה לעשות - עדיין קיימים אנשים (בד"כ "הותיקים" יותר) שלא רגילים למצב הזה שיעירו הערות לא במקום ולא רלוונטיות לשונה מהם.
 

ba r2 0 1 0

New member
ממ...

אני חושב שהיחס פה כלפי השונה הוא בבחינת בסדר גמור בכללי... אני לא רואה פה אירועים מיוחדים, ולהפך. אנו בכפ"ס האמת דיי חיים למשל עם ערבים מסבבנו כל הזמן, וחיים בסדר גמור איתם (כמובן שיש מקרים מדיי פעם כמו כאלה בקניון... אבל לא ניתן להכליל). איתי אישית בכיתה לומדת מישהי מטייבה והיחס אליה לא שונה אפילו לא בקצת-היא אהובה כמו כולם ואפילו יותר מאחרים. אולי בעיה אחרת זה שאנחנו לא מפריעים להם, אבל גם לא מעודדים אותם להשתלב אצלנו-להלן אי היציאה מהמקום הגיאוגרפי שלהם. בית הנוער שלהם, הוא כעקרון בית נוער בשביל העולים, אז זה קצת פחות בעיה-אולי כדאי לשלב את בית נוער יונה באמת בפעילויות עם בתי נוער אחרים. נקודה טובה.
 

Adidason326655

New member
אין שילוב ואין ניסיון לשילוב.

מה שהעירייה עשתה זה לפתוח את בית הנוער "עמוס" וחשבה שדי בכך. זה בעצם בית נוער שמזדהה עם העדה האתיופית (בלבד לפי דעתי) וזה מה שעושה את הבידול.
 
מלכת היופי האתיופית הגיבה על הנושא כך:

בנצ'י מלסה, מלכת היופי האתיופית שנבחרה לאחרונה, (מכפר יונה), חיזקה את מה שאתה אומר, בכתבה שהייתה בעיתון על השרון בתאריך 18.5.07 (ציטוט מהעיתון): אחד הגורמים המרכזיים המונעים את שילוב האתיופיים בחברה הוא ריכוזם באזורים גיאוגרפיים מסוימים, כמו בכפר יונה, למשל, שם היא גרה עם משפחתה. "אני גרה בשכונה עם מלא אתיופים. כל חברות הילדות שלי הן אתיופיות. הבעיה היא שריכזו את האתיופים במקום אחד, כמו בנתניה או רחובות ובכל מיני עיירות פיתוח.... הבעיה בריכוז האתיופים במקום אחד היא, שכך האתיופים מנועים מלהכיר את התרבות והחברה הישראלית. אם היו מפזרים את האתיופים מלכתחילה בערים מפותחות או בקיבוצים, היינו רואים כיום הרבה הצלחות של העדה, שהיו מתערבבים עם החברה הישראלית. האתיופים היו אז מרגישים ישראלים לכל דבר ולא כמו כיום. אני מקווה שאני והדור הצעיר, נצליח להתפתח ולפרוץ למקומות אחרים, כמו לכפר שמריהו." אז מסתבר שאולי גם אם מביאים אתיופים לערים שבהחלט לא עיירות פיתוח- הם לא תמיד משתלבים
 

tamas216

New member
אז היו מפזרים אותם...

ואז אנשים היו מתלוננים שהנה האליטה האשכנזית פעם נוספת מנסה למחוק את עברם ותרבותם של העולים ארצה (וודאי תוך כדי הזכרת העניין העדתי בראשית המדינה) ע"י הפרדתם, מנסה ליצור כור היתוך ישראלי שיבטל את תרבותם הקודמת של האתיופים (אותה הרי האליטה רואה כתת-תרבות) תוך כדי הפרדתם לשכונות שונות וריחוקם אשר לא מאפשר להם לשמר את מנהגיהם. אני לא אומר שצריך לפזרם או שלא צריך, אני אומר שלכל מטבע יש את צדו השני וצריך להסתכל על הדברים מעבר לשחור ולבן (תרתי משמע). זה נושא מורכב ובאמת יש מקום לדיון.
 

Adidason326655

New member
למה שלא יתקיימו שניהם?

גם התרבות וגם ההשתלבות. פשוט למקם אותם בערים (לא בשכונה אחת). זה לא מנוגד לקיום התרבות שלהם.
 
למעלה