אתמול בשמורות נחל שיקמה ובתרונות

davidho

New member
אתמול בשמורות נחל שיקמה ובתרונות

רוחמה. 36 ק"מ המבוססים (עם שינויים) על המסלול מתוך הספר של עומר יגאל "טיולי אופניים", עמ' 160. אמנם ברובו לא אתגרי מאד (זאת לא התנצלות!), אבל מאד מענין ומומלץ! עוברים במרחבים של שדות חיטה (שעכשיו מתחיל לנבוט), ליד פרדסים וחורשות, יחד עם תלים שאפשר לעלות עליהם לתצפית טובה (תל חסי ותל נגילה). היינו שלשה - אני, יוסי ואורי, וכמובן תודה ליוסי המסיע, הצלם, המסריט, הנווט ועוד ועוד!
 

davidho

New member
ואח"כ יש סינגל מ-ד-ה-י-ם בנחל סד!!!

באורך של כ-800 מטר על פני הקניון. מומלץ!
 

davidho

New member
מגיעים גם לשרידי גשר טורקי

שעליו עברו פסי רכבת (מעל נחל שיקמה). בדיעבד, אני חושב שאסור לעלות על השרידים בגלל סכנת התמוטטות.
 

davidho

New member
חזרנו דרך נחל שיקמה

שאפילו זרם שם קצת מים והיה שם מלא קנה ("סוף")!
 

davidho

New member
בסוף העמסנו את האופניים על האוטו של

יוסי, ויאללה הביתה. התחלנו ב-8:30 וסיימנו ב-13:00, סה"כ 36 ק"מ עם חברים, נוף ורכיבה! לא צריך יותר מזה!
 

alonaski

New member
"קנה-סוף": הצמח והאגדה!... ../images/Emo8.gif

כמובן שאין דבר כזה קנה-סוף וכל מי שנוהג להתרשם מקנה-סופים כשהוא מטייל בארץ ורואה אותם צומחים בערוצי הנחל או על גדות הערוץ... - כמובן טועה!
מחברת צמחיית הנחלים או גדות הנחלים אנחנו מנתקלים לעיתים בשלושה מינים שניתן לבלבל ביניהם: הראשון הנפוץ יותר זהו הקנה (שם מלא - קנה מצוי). ובלינק נמצא תמונה של התפרחת שלו שמזכירה אולי זנב שועל... השני, זהו הסוף (שם מלא: סוף מצוי). שהתפרחת שלו היא ספוגית ודומה ל... טמפון ארוך. (=מתנצלת... זה הדימוי הכי קרוב שעולה לי בראש...
) ראו בלינק שפה. ו... האחרון בטריולגיה החיננית הזאת... זהו הגומא!
שלו יש מבחר גדול של מינים... שהמוכר ביותר מביניהם זהו - גומא הפפירוס שבמצריים הקדומה היו יוצרים דפים מעיסת הגבעולים שלו (=עתירי סיבי התאית) לצורך כתיבה הלו הם הפאפירוסים הידועים לכל... ולו - פריחה שונה לגמרי! ראו בקישור!
ישנה אגדה נאה המסבירה לנו מה פשר ההתנועעות של הקנים... אבל זה כבר בהזדמנות אחרת...
***** זה היה 60 שנית על תיקון המושג השגור:"קנה-סוף" *******
 

eOfer

New member
../images/Emo127.gif ../images/Emo59.gif ../images/Emo127.gif ../images/Emo59.gif ../images/Emo127.gif

 

alonaski

New member
= שמורת רוחמה-כורכר! ../images/Emo140.gif

חתיכת שמורה קטנה בקוטר של איזה ק"מ בלבד...
ואחותה - אותו הגודל נמצאת קילומטר או שניים מערבית לה.. אני קוראת לכל האזור בין צומת פלוגות ועד רוחמה = בתרונות רוחמה. ככה הכירו לי את השטח בזמנו....
זאת כיוון שהרבה מהאזור שם מבותר. בזכות - נחל שיקמה, נחל סד, נחל רוחמה וכל שאר הערוצונים הקטנים שגורמים לכל האזור להיות מאוד לא פשוט לניווט...
(וכאן התודה לרשף ול GPS שלו שהציל אותנו מאיבדון מוחלט - על ההתחלה!!!
רשף שלף אותו בדיוק בזמן הנכון כמו קוסם השולף שפן מהכובע!...
). לגבי הגשר - באופן עקרוני, כללי וגורף - חל איסור לטפס על שרידים הסטוריים. שרידי ההסטוריה בארצנו נותרו כדי להתרשם ולהינות מהם (וכמובן גם - ללמוד מהם!) ולכן יש להתייחס אליהם בכבוד ובהתחשבות ככל שניתן!
 

davidho

New member
באמת קצת קשה לנווט שם

מרוב שבילים, ודרכי עפר של החקלאים. ולכן היה לנו כיף גדול שיוסי הביא את ה-GPS שלו. יחד עם מפת סימון השבילים, הסתדרנו יופי! בקשר לגשר, זה לא "טיפוס" שכן הגשר הוא המשך טבעי וישר של שביל הרכיבה שיושב על מסלול הרכבת. אין עליו שלט של "אתר היסטורי" או משהו כזה, כך שאני לא יודע עד כמה הוא "שריד היסטורי". מה שכן - יש איזה גדר נפול והרוס מצד אחד של המסלול המוביל לגשר. בכלל, בספר של עומר יגאל הוא כותב: "מומלץ להניח את האופניים, לעבור את הגדר ולהציץ על הגשר..." אגב (בלי קשר), לפי ספי בן יוסף (בספר "ארץ קטנה גדולה"), עד חורף 1972 הוא עומד שלם ואז הגיע שטפון... בכלל, יש אתרים היסטוריים שמאד חשוב כן לטפס עליהם - מצדה, חומות העיר העתיקה ועוד. טוב, אין לי רצון להתוכח אתך (מי שעוקב אחרי הפורום יודע למה...) לדעתי אסור לטפס על הגשר בגלל בעיית בטיחות.
 

alonaski

New member
פחחחח.... ../images/Emo3.gif יש לך טעות!!!

מהמשתמע מדבריך - כאילו אני התחלתי פה איזה ויכוח...
בזמן שנוסח ההודעה שלך נשמע כמו התגוננות ווכחנית... מה הקשר בין ההכרזה שלך שאסור לטפס על הגשר מסיבה בטיחותית לבין מה שאני אמרתי בנוגע לערכם של שרידים היסטוריים?!?!!?? (אגב, בדיוק כמו שאתה חושב שאסור לטפס על שרידי הגשר מסיבות בטיחותיות... כל בר-דעת אחר שיגיע ויראה - יחשוב כך בעצמו - שלא כדאי לא לטפס ולהסתכן בהתמוטטות... כי רואים ברור שהמבנה די מתפורר...
) חשבת על זה לרגע שיכול להיות שאתה צודק בעניין שלך ואני צודקת בענין שלי ושנינו צודקים, כי מדובר על שני דברים שונים?!... אין לי שום ויכוח איתך שבהחלט מי שמטפס על שרידים הסטוריים ברמת ח'ירבות שהם ישנים והרוסים גם ככה - מסתכן בנפילה תוך כדי קריסת התשתית עליה יעמוד...
ו---------ב-----------נ----------ו-----------ס-----------ף ציינתי את חשיבות ההכרה והשמירה על ערכים היסטוריים! = מה אתה קופץ כנשוך נחש???!! מי התווכח איתך?!...
תרגיע!
וגם - הדוגמא שהבאת בעניין הטיפוס על מצדה - ממש לא רלוונטית לאמירה שלי!
כנ"ל לא חומות ירושלים!
אם... נניח... היית טוען שיש חשיבות ערכית רבה שכל אזרח במדינה שגאה בשורשיו... יפרק אבנים מחומת ירושלים כדי לקחת הביתה ולשמור למזכרת... (או משרידי הארמון המפואר של הורדוס במצדה...) = אז, הייתי מתווכחת איתך על העניין!
אז תנוח דעתך, תרגע, ותמשיך לרכב ולהינות מנופי ארצנו ושמורות הטבע שמנסות לשרוד בה... ולגבי המושג:"שריד הסטורי"... אני צריכה לבדוק את העניין בדיוק. לפי דעתי ההגדרה של שרידים היסטורים או אתרים בעלי ערך היסטורי כיום בארצנו, מיוחסים למבנים/ממצאים החל משנת 48 ומטה... (והגשר שייך לרכבת הטורקית, כך שמדובר אי שם סביב תקופת מלחה"ע ה 1 כמדומני....) אבל כמו שאמרתי - אני לא "סגורה" על זה... ניתן לבדוק זאת די בקלות!
 

davidho

New member
תודה ששיתפת אותנו... ../images/Emo99.gif

עכשיו אני רגוע לחלוטין!
 
ואני...

רכבתי היום לבד בכיף... התחלה בשדות כפר עזה דרך יער אנזק שסמוך לנחל עוז שם חציתי את השדות וחתכתי לבארי. אני עדיין לא בנוי ל50ק"מ כך ש10-12ק"מ עדיין מספיקים בשבילי,בייחוד שאני רוכב גם עלמנת להנות מהטבע. היה נחמד הכל התחיל בסביבות 8:00,כלכך שקט ומהנה.
 

alonaski

New member
אה!!!... ../images/Emo3.gif ../images/Emo31.gif אם אין לך תמונות

... - סימן שלא רכבת שם בכלל!!!
סתם!!!!!!!!!!! אגב, האם נכונה השמועה שלא ניתן להגיע ליד אנזק יותר כי התיישב בצמוד לה - איזה בסיס צבאי, שחוסם את המעבר אליה?...
 
בוודאי שרכבתי!!!

אני גר 5 ק"מ משם! הבסיס יושב ליד הכביש. זה נכון שאנז"ק קרוב לגדר,אבל עדיין אפשר לרכב שם! תמונות אין לי כי פשוט אין לי מצלמה דיגיטלית. חבר'ה: כשיגיע האביב עם כל הפריחה המהממת שבעקבותיו,המקומות הנ"ל הם מהיפים בארץ: -שמורת בארי(דרך יער אנז"ק...)אל תל גמא. -בתרונות נירעם. -בתרונות רוחמה. מומלץ לארגן לשם טיול בעוד 3 וחצי חודשים.
 
למעלה