מבחר דוגמא
נושא הדינמיקה. ברבים מהצ´מבלים היו מספר מנואלים עם מספר סטופים, מה שכן אפשר שינויים בין חזק לחלש, אם כי בצורת מדרגה כאופיני בתקופה. הקרשנדו בכלל נחשב להמצאה מהפכנית של תזמורת (לא פסנתר) מנהיים. אכן, פני המוזיקה השתנו והטווח והביטוי הדינמי בה התרחבו מאוד. היתה תחלופה מסיבית של כלים ישנים בחדשים במאה ה18. לא רק צ´מבלו(שלרבים מהם היו 5 אוקטבות בדיוק כמו לפסנתר של מוצארט ובטהובן) וקלויקורד(שדוקא מסוגל להבעה דינמית לינארית) נעלמו, אלא גם משפחת החליליות, העדינה יחסית ובעלת התחום הדינמי המצומצם, או משפחת הגמבות או הלאוטות העדינים גם הם וכו´. אגב, שום כלי לא נעלם לחלוטין מעולם, ובמאה ה20 זכו כולם לתחיה מחודשת, מי יותר ומי פחות. אין לי ספק עם זאת, שהשפעתם של תכונות הפסנתר שהלך ותפס את מקומו על המלחינים שרובם ככולם היו קלידנים היתה ועודנה רבה.