את האוטו זול יותר לתדלק בחורף מאשר בקיץ?
שלום לכולם, מרק ק. כותב בבלוג שלו על תביעה משפטית בארה"ב כנגד תקנות הדלק על כך שהן מוכרות בפועל כמות פחותה של דלק מזו שעליה הן מחיבות את הצרכן. הנימוק לתביעה הוא שהתקן האמריקאי למכירת דלק מחייב תימכור לפי כמות הדלק בגלון (בערך 4 ליטר) בטמפרטורה של בערך 10 מעלות, אבל תחנות הדלק מוכרות אותו במחיר זהה גם כאשר הטמפרטורה היא 30 מעלות, וכמו שזכור לכולנו משיעורי הפיזיקה דברים נוטים להתפשט בחום ולכן באותה כמות של נפח מקבלים פחות חומר. במילים אחרות, בגלל שאותה כמות בנזין תופסת נפח גדול יותר כאשר הטמפרטורה גבוהה יותר, ובגלל שמכונות התדלוק עובדות על בסיס חישוב נפח הבנזין הנמכר, הלקוח משלם יותר עבור אותה כמות (לפי משקל) שקנה כאשר היה יותר קר. התובעים טוענים שבצורה הזו הם משלמים בין 3 ל 9 סנט יותר לגלון, שבמחירים ישראלים מתרגם לבין 10 ל 30 אגורות לליטר, והם תובעים שבתחנות הדלק יופעל מד חום וחישוב המחיר יתבצע גם בהתאמה לחריגה שהוא מראה מהטמפרטורה התקנית. עד כאן הציטוט מהבלוג. האם מישהו מקוראי הפורום יכול למסור יותר פרטים? איך הנפח של הדלק משתנה עם הטמפרטורה?
שלום לכולם, מרק ק. כותב בבלוג שלו על תביעה משפטית בארה"ב כנגד תקנות הדלק על כך שהן מוכרות בפועל כמות פחותה של דלק מזו שעליה הן מחיבות את הצרכן. הנימוק לתביעה הוא שהתקן האמריקאי למכירת דלק מחייב תימכור לפי כמות הדלק בגלון (בערך 4 ליטר) בטמפרטורה של בערך 10 מעלות, אבל תחנות הדלק מוכרות אותו במחיר זהה גם כאשר הטמפרטורה היא 30 מעלות, וכמו שזכור לכולנו משיעורי הפיזיקה דברים נוטים להתפשט בחום ולכן באותה כמות של נפח מקבלים פחות חומר. במילים אחרות, בגלל שאותה כמות בנזין תופסת נפח גדול יותר כאשר הטמפרטורה גבוהה יותר, ובגלל שמכונות התדלוק עובדות על בסיס חישוב נפח הבנזין הנמכר, הלקוח משלם יותר עבור אותה כמות (לפי משקל) שקנה כאשר היה יותר קר. התובעים טוענים שבצורה הזו הם משלמים בין 3 ל 9 סנט יותר לגלון, שבמחירים ישראלים מתרגם לבין 10 ל 30 אגורות לליטר, והם תובעים שבתחנות הדלק יופעל מד חום וחישוב המחיר יתבצע גם בהתאמה לחריגה שהוא מראה מהטמפרטורה התקנית. עד כאן הציטוט מהבלוג. האם מישהו מקוראי הפורום יכול למסור יותר פרטים? איך הנפח של הדלק משתנה עם הטמפרטורה?