את מה אנו מנציחים?

את מה אנו מנציחים?

האם אנו מנציחים רק שמות - של מקומות, אנשים - ומספרים או שמא ניתן להנציח גם את הסבל? הרי לעולם לא נבין את הסבל, אז כיצד ניתן להנציח אותו מדור לדור? מחשבות אלו עלו במוחי בימים אלה. נפל לידי באקראי ספר בשם "עליהן לא כתבו" מאת לאה גלעדי ובעריכת רחל ענבר. הספר דן בלוחמות לח"י והוא פתח לי צוהר חדש, על ארגון ואנשים שעליהם לא ידעתי. והנה מעמ' 262 ואילך מסופר על אחת, פרידה ורקשטל. פרידה נולדה בווילנה ועברה עליה ילדות נאה. בשנת 39 התקבלה לאוניברסיטה. ואז החל הכל. הסיפור האישי הוא מדהים, שערותי סמרו, על אף שקראתי וקראתי על השואה: בית כלא לוקישקי בווילנה, האקציות ופונאר. וכאן באה שורה של מחנות ריכוז - אחד גרוע מהשני - שאת שמעם לא שמעתי: קייזרלאנד; דינוורקה; דונדנגן; קאופרינגן; מחנה מס. 1 [כנראה מצורף לדכאו]; אופדכאו .ובכל מחנה: זוועה, זוועה, זוועה. הרי כמה ציטוטים: [עמ' 273]: "כל יום סיפור חדש. כל יום עינוי חדש. בהתחלה פחדנו. אח"כ הפך המוות לענין של יום יום. מאות נמחקים לעינינו. פעם בחיים הנורמליים, היינו רגילים שכאשר אדם מת - קרובים מתאבלים עליו, עושים לו לויה... אבל במחנות מתו אנשים יום יום ושעה שעה. התרגלנו לזה. היינו כמו נמלים רוחשות בצפיפות על האדמה ובכל צעד שעושים צוררינו נמעכות המנלים למוות. איזה ערך יש לנמלה? עם הזמן איש כבר לא בכה כאשר לקחו את אמו, אביו, אחיו או אחותו. הכל היה כל כך לא נורמלי, בלתי אנושי ואנחנו היינו תת אנשים. שנים לא יכלנו לספר על חיינו, אם אפשר לקרוא לזה חיים. מי שלא עבר את זה - לא יבין אותנו" ובאחד המחנות: "היה מפקד אס אס רשע, בקר שמו. הייתה לו אהובה יהודיה מגרמניה, ליזכן שמה, שהיתה גרועה אפילו מן הגרמנים. הוא היה נכנס איתה לאולם בו ישנו ופוקד עלינו לקום, להסיר את הבגדים ולהסתובב ערומות כשהיא ובקר לועגים לנו ומעירים הערות על גופינו. כמובן שחטפנו גם צליפות שוט. אח"כ נודע לגרמנים שהוא חוטא לתורת הגזע וחי עם יהודיה. אותה שלחו מיד לאושוויץ ואותו שלחו להילחם בחזית הרוסית". ועוד ועוד. לאחר השחרור, היתה לה אפשרות ליסוע למכסיקו והרב הראשי של אוסטרליה שלח לה ויזה וכרטיס. היא התעקשה להגיע לארץ, בדרך לא דרך, הצטרפה כאן ל- לח"י, עזרה ולחמה, בילתה שנתיים בכלא הנשים בבית לחם וזכתה למדינה. כיצד מסוגל אדם לעבור כל זאת?
 
לעניות דעתי גרשון

לא את הסבל הנורא והלא אנושי שגרמו הנאצים ועוזריהם ליהודים אנחנו מנציחים, אלא דווקא את תעצומות הנפש של היהודים, אלו ששמרו על צלם אנוש, גם במקום שכבר הפך לגיהנום. אנו מנציחים את הלכידות, את התושיה, את העזרה ההדדית, את הדאגה לזולת, ובעיקר את המאמץ האדיר להמשיך הלאה את החיים.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אכן, סבל בלתי נתפס... אמי סיפרה לי על מכר שלה, שבנוסף לזוועות אחרות, היה היחיד ששרד כשהעמידו את כולם ליד הבור וירו. הוא היה ילד, ופשוט התעלף ונפל, גופות משפחתו ושכניו כיסו אותו. אחרי זמן-מה התאושש ויצא מן הבור. הרבה עבר עליו, ובסופו של דבר הגיע לארץ. בנו נפל באחת המלחמות. נפלא מבינתי איך שמר על שפיותו. מה מנציחים? איך מעצבים את הזכרון? שאלה חשובה ביותר לדעתי. לתקופה ההיא פנים רבות, כולן ראויות להזכר, מכולן ראוי שנלמד. כל אדם או קבוצה, מתעמקים בזכרון העניין הקרוב ללבם, החשוב להם. הסבל, שמות הנרצחים, עוז הרוח האנושית, תהומותיה המחרידים, מנגנוני הרצח המתוחכמים, תרבות שחרבה, חסידי אומות העולם, ועוד ועוד. הכל חשוב וראוי להזכר. מה שזוכרים, והדרך בה מעבירים את הזכרון הלאה, מלמד על הזוכרים לא פחות מעל התקופה ההיא.
 
למעלה