אין דבר כזה "מתכננים של משרד הביטחון".
משרד הבטחון, לכל היותר,
מנהל את התכנון (באמצעות אנשי התכנון שלו). את התכנון האמיתי, בפועל, מבצעים מתכננים ומשרדי תכנון "אזרחיים" לחלוטין.
ולגבי "משרד הביטחון כיזם נדלן": הסוגייה הרבה יותר רחבה, ולו היית יותר בקיא במאתריה, שאלתך היתה צריכה לכלול גם את משרד הבריאות (למשל: בי"ח שער מנשה, רמב"ם, אסף הרופא, ועוד), משרד החקלאות, בזק (על שלל מרכזיותיו לשעבר), ההסתדרות הכללית (על שלל מוסדותיה ומתקניה "הציבוריים", הפזורים ברחבי הארץ) ועוד גופים ציבוריים, שקיבלו קרקעות למטרה מסויימת וכיום מנדלנים אותם.
אגב, יש הבדל עצום ודווקא "לטובת" משרדי הממשלה השונים, לעומת גופים ציבוריים כמו בזק וההסתדרות, אבל זה לפעם אחרת.
ונכון, אתה צודק: "במדינה מתוקנת" הגוף המתכנן/היזמי אמור היה להיות הממשלה (וליתר דיוק: מינהל התכנון), אבל במדינת ההפרטות בע"מ, בה משרדי ממשלה מתוקצבים כאילו הם מדינה אחרת, כל משרד נאלץ למצוא מקורות הכנסה כדי לתפקד ולעמוד במשימותיו. ולכן, כשמשרד הביטחון למשל, חייב לפנות את מחנות-סירקין (משלל סיבות ואילוצים, בינן סביבתיות-ציבוריות), הוא חייב למצוא מימון להקמת הבסיסים החדשים (שאליהם יפונו הפונקציות השוכנות במתחם המפונה). הממשלה/האוצר לא מתקצב ולא ממן אותו, אלא שולח אותו לממן את עצמו. וזה נעשה ע"י נידלון הקרקע המתפנה. פשוט ו(לא) קל.
רע? בהחלט!
האם זה המצב גם במדינות אחרות? לא יודע. ייתכן וכן. ואם לא, אז מה?
נכון ציבורית? לדעתי לא.
נכון סביבתית? גם לא.
אם יש לי פיתרון אחר? לא...
יש לך פתרון אחר, טוב יותר?