באך- טוקאטה & פוגה Dm.

MetalSinagouge

New member
באך- טוקאטה & פוגה Dm.

לאחר כותרת מעוררת אימה, פליאה ויראת כבוד זו, ברצוני לשאול שאלה: באחד הפורומים פה (הקשורים ביצירת מוזיקה) הוזכר פעם כי היצירה הנ"ל של באך, נאסרה לנגינה כיוון שלטענת מתנגדיה, חלק מהאקורדים אשר מרכיבים את היצירה נחשבים אקורדים "שטניים" וכו', רציתי לדעת האם מישהו פה שמע על זה ויכול לספק לינק או 2 שיבהרו את הנושא? (ניסיתי לחפש בארכיון הפורום, ולא מצאתי, האם ישנו סיכוי כי חלמתי את זה?)
 

loomer4

New member
אממ

אני לא יודע לגבי היצירה הנ''ל, אבל בתקופה הקלאסית טענו שהמרווח טריטון הוא מרווח שבא מן השטן, אבל לא שמעתי על כך שאסרו לנגן.
 

Song Goldy

New member
יכול להיות שמדובר בטריטון...

שזהו מרווח שלא נשמע נקי באוזן, ולכן היו מכנים אותו כמרווח "שטני"...לפי מה שזכור לי אנשים לא ממש אהבו לשמוע יצירות עם המרווח הזה...אבל לא נראה לי שזה נאסר לנגינה..
 

Song Goldy

New member
חח לא שמתי לב לתגובה שלפני...

 

Molchansky

New member
עד כמה שאני זוכר

יש שם גם אוקטבות מקבילות שזה היה דבר אסור ודי מהפכני שבאך השתמש בזה לקטע הנ"ל הוא די חרג שם מכמה "חוקים" שלא נהגו לחרוג מהם באותה תקופה אבל בגלל זה זו יצירה כל כך יפה
לגבי האקורדים השטניים, כמו שכתבתו כבר מעלי, היה בעבר מונח בשם "פיקטה" אלה היו מרווחים שנחשבו כמרווחים של השטן, והיה איסור על השימוש בהם יש גם כמה סיפורים על אנשים שהוצאו להורג בגלל שימוש באותם מרווחים אני לא יודע עד כמה הסיפורים האלו נכונים, לא חייתי אז
חלק מהדברים שנאסרו בתקופה ההיא נאסרו בגלל שניגנו את המוזיקה הרבה בכנסיות, והאופי של הכנסיות דרש תצורה מסויימת מה גם שבדת תמיד יהיה מישהו שרוצה לשלוט באיך הדברים יהיו היו גם סיפורים לגבי מרווחים מסויימים שכל פעם שהם נשמעו בכנסייה נגרם לאיזו אישה שם הפלה של התינוק (מכוח הצלילים) שוב צריך לקחת בספק גם את הסיפורים האלו למרות שזה נחמד.
 

loomer4

New member
אממ שאלה...

מה זה בדיוק אוקטובות מקבילות וקווינטות מקבילות?
 

Molchansky

New member
אמממ...

כשזזים ממרווח של אוקטבה אל מרווח של אוקטבה או ממרווח של קווינטה למרווח של קווינטה יש גם אוקטבות וקווינטות נסתרות ששכחתי לציין מקודם שזה שני צלילם שהם לא במרווח של קווינט אבל נעים במקביל למרווח של קווינטה כשאחד מהם לפחות (או שניהם) מבצע קפיצה מרווח של סקונדה נחשב צעד, טרצה ומעלה קפיצה ואותו דבר לגבי אוקטבות נסתרות וטעיתי מקודם, עכשיו נזכרתי בזה, מה שמופיע אצל באך בטוקטה ופוגה זה אוקטבות או קווינטות נסתרות ולא מקבילות או שיש אצלו גם מקבילות אני כבר לא זוכר
בכל אפן שני הסוגים נחשבו לאסורים בתקופת הבארוק.
 

dombi7

New member
הבעיה לא הייתה רק עם הטריטון

זה היה בכלל עם כל הדיסוננסים הקיימים. הווי אומר סקונדה, ספטימה, ולמרבה הפלא כך גם התייחסו אל הקוורטה הרבה זמן. ומי ששמע פעם יצירות מתקופות ימי הביניים אפשר לשמוע שמה דיסוננסים מטורפים, אפשר לחשוב שזאת יצירה מודרנית. וכמובן הטריטון. שהמיוחד שלו הוא שהוא ממש באמצע הסולם, 4 טונים מפה ו4 טונים לשם. אבל אני חשוב שיש לך איזה בלבול קטן לגבי צלילי הפיקטה. קודם כל המונח הזה הומצא במאה ה-14 ע"י המלחין פיליפ דה וויטרי כאשר מטרתו של הצלילי פיקטה הייתה בדיוק למנוע את אותם הטריטונים. שהרי ידוע שבכל סולם יש טריטון אחד לדוגמא בסולם דו מז'ור פה-סי, סולם סול מז'ור דו-פה# ועוד. וכשאתה כותב בעיקר מוזיקה קולית ב4 קולות או יותר, קשה להתחמק מממנו. אז הוא המציא את הצליל הדמיוני הזה, שמטרתו הייתה להעלות או להוריד את הצליל בחצי טון שלא יישמע חריף.
 

Molchansky

New member
לא מדוייק

לא רציתי להכנס להיסטוריה וממש לעומק של העניין אבל המושג מוסיקה פיקטה קיים עוד מהמאה ה-13 אז זה היה חוקי ביצוע בהקשר של כרומטיות בקומפוזיציה מודאלית ובאמת דיבר על הגבהה או הנמכה בחצי טון אבל לא רציתי להכנס לזה, וכיום המונח "מוזיקה פיקטה" הוא הרבה יותר רחב ממה שהיה בעבר דרך אגב מוזיקה פיקטה גם מתייחס לכל התווים שלא מופיעים ב"יד" של גווידו יש למונח הזה הרבה שימושים בכל אופן ודרך אגב עד היום הנושא הזה בויכוח בין הרבה תיאורטיקנים
 
למעלה