בארץ הפלאות - הגיג מס. 2

shonshon5

New member
בארץ הפלאות - הגיג מס. 2

ושוב אנו נדרשים לעניין הכיסוי והגילוי בתחום היחסים הבינאישיים, ובמיוחד לשאלה מה בין מסכה לבין פנים שונות לאדם אחד. בנות, זה בכלל לא עניין סמנטי גרידא, וראוי שלא להקל ראש בהבנת השוני בין שני אלו בכל דיאלוג שהוא. אותו "משחק תפקידים" אינו נוטל מאדם את זהותו ואינו סודק את מערכת ערכיו ביחסים עם זולתו. ברור מאליו שמערכת היחסים ביני לבין ילדי (למשל) שונה לחלוטין מזו שביני לבין איציק מהמוסך. השפה שונה, רמת ההתערבות ההדדית שונה וכן הלאה והלאה. מסכה היא כבר סיפור שונה. שורש המילה, מ.ס.כ., מצביע על כיסוי והסתרה, ואכן זו תפקידה של המסיכה: להסתיר ולכסות על דמותנו מפני חשיפתה. ולמה? כי בחסות המסכה האדם "מאבד" את זהותו ומרשה לעצמו להכנס לסיטואציות שבמצב הצבירה ה"גלוי" שלו לא היה מעז, אם מתוקף צווים ערכיים, דתיים וכו'. פסטיבל המסיכות בונציה - מכירים? ניקול קידמן, "עיניים עצומות לרווחה" - ראיתם? ואפילו לא נגעתי בקצה קצהו של עולם המסכות הוירטואליות: האינטרנט. כמה מאיתנו עושים שימוש בכינויים אנונימיים לצורך הסתרת זהותם האמיתית? התשובה ברורה. גם זו צורה של "מסכה" המאפשרת למשל לגברת חסודה להתפרע לגמרי בפורום "סקס אחר".....
עד כאן, הגיג א-פוליטי פר-אקסלנס.
 

מילי33

New member
רבים וטובים דשו בנושא

ויש עליו ספרות אקדמית ענפה במיוחד שכל סטודנט שנה א' סוציולוגיה נאלץ לשנן. חפשי למשל את אירווינג גופמן על עצמיויות- איך בכל נסיבות ומול אנשים שונים אנחנו לובשים עצמי שונה ולמה. הספר בטח תורגם לעברית ואם לא חפשי בחוברות מבוא לסוציולוגיה- למשל של האוניברסיטה הפתוחה.
 

שוKולד

New member
והאם כשאתה מדבר עם המוסכניק

אתה חושף בפניו את כל מגוון רגשותיך ? או שם מסכה ומסתיר חלק מהם? בעיני, זהו עניין של מינוח ותו לא.
 

Mנטה

New member
אבל במקרה הזה מינוח עושה את ההבדל

אמרה ורצה לקרוא את ההודעה השניה בנושא בדף זה.
 

Mנטה

New member
המשך

אני אדם. יש לי הרבה רגשות, הרבה סוגי התנהגות, הרבה דעות, הרבה מחשבות, הרבה טמפרמנטים. אף אחד מהם לא יותר נכון מהשני. חלקם תלויים בהקשר. בכל דבר שאני עושה אני בוחרת איזה חלק אני מראה לציבור ואיזה לא. האם אני רוצה לספר למוסכניק שלי שאיחרתי כי היתי בבדיקה רפואית חשובה לפני שהגעתי אליו והיה תור אצל הרופא ובכלל אני במתח נוראי לקראת התוצאות, או האם אני מעדיפה לחסוך לשנינו את המעמד הלא שייך הזה. ההתאמות החברתיות / התנהגותיות שאני עושה בענין הזה כפופות אולי לקודים חברתיים אבל גם להגיון הפשוט. המילה מסיכה לא שייכת כאן, כי מסיכה זה משהו שמסתיר. לא רק מסתיר אלא גם מסתיר על ידי שימוש בדמות אחרת שאיננה אני. במקרה של התפקידים השונים: לא מדובר בדמויות שונות, מדובר בצדדים שונים של אותו האני. ולכן ההבדל הוא מהותי ולא רק מילולי.
 

שוKולד

New member
זה לא משנה האמת

ת תשתמשי במינוח שלךואני אבין אותך ואני בשלי ואת תביני אותי.
 

Mנטה

New member
זה כן משנה האמת

את מתעקשת להגיד שמדובר במינוח ואני מתעקשת להגיד שלא מדובר במינוח אלא בהבנה שונה של המצב.
 

שוKולד

New member
לא

את מסרבת להכיר בזה שאני חושבת שונה ממך, משתמשת במינוחים שונים שלא מקובלים עליך, גם אחרי שאני מסבירה לך שהכוונה של שתינו זהה. לכל אדם יש את נקודת המבט שלו על העולם, אבל חשוב להבין שיש עוד אלפי נקודות אחרות נכונות באותה מידה. אין טעם בויכוח הזה.
 

Mנטה

New member
מה פתאום ?

אני יודעת שאת חושבת אחרת ממני, זה בדיוק מה שאמרתי. אלא שאת התעקשת שרק המינוח שונה. ברור שיש מלא נקודות מבט על העולם, ובמקרה הזה יש פה 2 נקודות מבט שונות, והיתי שמחה לדון בזה, אלא שכל פעם שניסיתי להבהיר שהן שונות את טענת שרק המינוח שונה. אני לגמרי התבלבלתי מזה !...
 

שוKולד

New member
כי כל פעם שאת מסבירה לי את כוונתך

אני מבינה אותה באופן זהה לשלי
ואם לא הבנתי נכון אז תסבירי לי שוב בבקשה
 

shonshon5

New member
לא קשור בכלל....

מה זה בדיוק "חושף בפניו את כל מגוון רגשותיך"? בהנחה שהמוסכניק הוא לא במקרה אשתי או בן דודה שלי, אז עניין חשיפת רגשות הוא בכלל לא רלבנטי - אין שום "רגשות" במערכת היחסים ביננו. סגנון, איכות ורמת השיח ההדדיים בינינו מורכבת בעיקרה מעניינים קונקרטים הקשורים למכללי המנוע, מעט בדיחות, דחקות וסמול-טוק. לדעתי אין כאן שום שימוש במסכה, וזה כלל לא עניין של מינוח גרידא. המשמעות שונה לחלוטין.
 

jessy19

New member
מסיכה ../images/Emo13.gif

כולנו לעיתים עוטים על פנינו מסיכה בד"כ כדי להסתתר מאחורי משהו ולאו דווקא כי עשינו משהו רע. לדוגמא, בפורומים או בצ'אטים שיש כינויים ויש אנשים שמסתתרים מאחוריהם- זאת באמת מעין מסיכה המאפשרת שינוי. ברור שמערכת היחסים ביני לבין מפקדי בצבא שונה לעומת זאת שביני לבין החברות הכי טובות שלי- להן אני אספר יותר מאשר אני אספר לו.
 
למעלה