בביקורת המקרא לא עונים..

בביקורת המקרא לא עונים..

אולי לכם יש רעיונות. הנה השאלה האם לולא אכלו אדם וחוה מעץ הדעת, באמת לא היינו באים כולנו לעולם? כי הרי אלוהים מעניש אותם - הם לא יזכו בחיי נצח, אבל גם דואג שלא יכחד המין האנושי מהעולם. רק אחרי מתן העונש (אין חיי נצח וגירוש מגן העדן) אלוהים מזכיר לראשונה את פרו ורבו. כאילו רק ברגע זה ניתנו לאדם וחוה אברי מין אשר נועדו להמשך קיום הגזע. הלא אם לא היו אוכלים מעץ הדעת ולא היו מגורשים מגן עדן, לא היה בכך כל צורך. מה דעתכם? המסקנה מוצקת?
 

Justin Angel

New member
המסקנה המתבקשת

היא שזה מיתוס מקראי, ולא סיפור אמיתי שבאמת קרה. התנ"ך הוא לא ספר היסטוריה שצריך לחפש בו היגיון והוכחות מדעיות, אלא סיפור שצריך להנעים את לב הקורא, כמו כל טקסט דתי.
 
יופי ששאלת...

כי לדעתי זה הולך להיות אחד הדיונים היותר מעניינים. אני מצטרפת לדעתו של כוכב ה שחר, שמדובר בסיפור אלגורי, ואוסיף, שלדעתי הסיפור מבטא את התפתחות התודעה. לא מנקודת ראות אתיאיסטית (שהרי האתיאיזם שולל את קיום האלוהים) אלא מנקודת ראות דתית אוניברסלית דווקא. האלוהים - היא והוא, למען הנוחות אכתוב בלשון זכר המקובלת - לא ברא רובוטים והוא אינו זקוק לעדר מתרפסים שיעשו רק את רצונו. אלוהים ברא את המין האנושי בצלמו, עם ניצוץ אלוהי ובחירה חופשית, על מנת שיתפתחו תוך טעיה ולמידה, ילמדו, ויארחו לו לחברה. יאפשרו לאלוהים עצמו להתפתח ולהשתנות. אלוהים ברא גם את הנחש (רוח הספק) וגם את עץ הדעת טוב ורע (החשיבה הבינארית שיוצרת שני מסלולי קיום מקבילים, ואשר מרחיקה את האדם מ"היותו"). המודל הקודם (מסומל על ידי אדם וחווה) חי בגן עדן, משום שהיה מאושר בקיומו החייתי ושום מחשבות מורכבות לא העיבו על אושרו. למודל האנושי הנוכחי, שכבר אכל מעץ הדעת, יש אפשרות "לדעת" המתנגשת באפשרותו "להיות". זהו מודל בינארי, אשר יצר את המחשב בצלמו ובדמותו. יש זרם אין זרם. פלוס מינוס. המודל הזה מסוגל לחשוב רק במונחים של "כן" ו"לא", "צודק" ו"מוטעה", "גן עדן" ו"גיהנום" "אמת" ו"שקר", "אור" ו-"חושך" וכן הלאה. חשיבה של שתי אונות המוח - הימנית והשמאלית, שלכל אחת מהן תפיסה משלה. אני מניחה שיתווסף לתודעה הקולקטיבית מימד שלישי, ניטראלי, אשר יוכל לפשר בין התפיסות הבינאריות הסותרות לכאורה ויאפשר לראות את ההקשר, כלומר את התמונה הרחבה, הרב-ממדית. בהקשר מסויים דבר יהיה נכון, ובהקשר אחר יהיה מוטעה. תלוי באיזה רמה ובאיזה סולם. כבר כיום אנשים רבים מסוגלים להכיל את הרעיון ששתי גישות יכולות להיות "נכונות", כל אחת בהקשרה ובמקביל. התודעה המתהווה החדשה תאפשר לאדם להתחבר מחדש להקשר שלו, אבל ברמה מודעת, בניגוד לרמה החייתית. כלומר, אם לא נתפוצץ כולנו עוד קודם בגלל מערכת הסתירות הלא מפושרות שהמין האנושי מייצר כיום ללא הרף לקראת סוף קיומו של המודל הנוכחי. אבל אני מניחה שאלוהים לא שם את כל הביצים בסל אחד, ויש עוד כמה פלנטות, שמשות וכוכבים ביקום, ועליהן חיים אינטליגנטיים בדרגות שונות של התפתחות, חוץ מהפלנטה הקטנה שלנו. לדעתי מחזורים כאלה של התפתחות היו קיימים כאן מזה עידנים. הפלנטה היא מין רחם שתומך בהתפתחות מחזורית זו עד שהיא כשרה להשתחרר מכאן לחיי נצח ביקום.
 
השקפת היהדות בנושא

כידוע השקפת היהדות בנושא שונה לחלוטין ממה שעלה עד כה בתגובות לשאלתך. אדם כלל בתוכו את כל הבריאה כולה. לא לחינם ישנם אמרות חז"ל המסבירות כי מי שקיים נפש אחת הציל עולם מלא, כי בשעתו מהות העולם הייתה שאדם הראשון ישאר אחר (עם חוה) לולי חטאו שחטא. הרעיון הכולל של בחינת אדם הוא, שבאדם אצורות היו כל הנשמות כולן, ולאחר החטא, "נתמעטה קומתו", היינו: התפזרו הנשמות לכל רוחות העולם, ותפקידנו מאז ועד ביאת המשיח הוא לתקן זאת ולהעלות את הניצוצות של הקדושה שהתפזרו למקורן העליון (דהיינו לשורשם בקדושה) ולהוציאם מן הטומאה. כמו כן הנשמות שלנו שיורדות לעולם, צריכות להיתקן במסלול ארוך (וכואב) של גלגולי נשמות וכדו´ על מנת לטהרן כדי שיהיו מסוגלות בקץ הימים להתאחד רוחנית עם הקדושה. מסופר במדרשי חז"ל על כמה וכמה צדיקי עליון שמתו ב"עטיו של נחש". הכוונה שהיו כל כך צדיקים עד שלא היו צריכים למות כלל, ומתו רק בגלל גזירת ה´ שהביא מוות לעולם בגלל החטא שהחטיא הנחש הקדמוני בגן עדן. עניין הפרו ורבו הוא אכן להביא נשמות חדשות לעולם כמו גם נשמות שלא הצליחו בתיקונם הקודם להיתקן והריהן חוזרות שנית לעולם על מנת לתקן עצמן כראוי. כאדם מאמין, הריני דוחה רעיונות של אחרים להסביר כי התורה היא טקסט דתי, לא מחייב וספרותי בעיקרו. תורה הבנוייה מכ- 8000 מילים בלבד, (החוזרות על עצמן כמובן בואריציות שונות) מעידה על עצמה כי לא באה כתחליך לספר מדע בדיוני. המילים בה שקולות ומדודות אחת לאחת ותג לתג, וככאלה - נדרשו עליהן בחז"ל תלי תלים של הלכות.
 
אם כך...

איך אתה מסביר את הדברים הבאים שכתובים בתורה שבה כל מלה שקולה ומדודה אחת לאחת? בראשית א: ויאמר אלוהים, נעשה אדם בצלמנו כדמותנו; וירדו בדגת הים ובעוף השמיים, ובבהמה ובכל הארץ, ובכל הרמש, הרומש על הארץ. ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו: זכר ונקבה, ברא אותם. ויברך אותם, אלוהים, ויאמר להם אלוהים פרו ורבו ומלאו את הארץ, וכבשוה; ורדו בדגת הים ובעוף השמיים, ובכל חיה הרומשת על הארץ.... אני מבינה מהקטע הקצר הזה שני דברים: א. הדגשה ראשונה - אדם הוא לשון רבים ב. הדגשה שניה - הפריה והרביה תוכננו מראש, בברכת האלוהים.
 
לדעתי

בפרק א´ מובא סיכום הדברים. הרי אלוהים לא ברא ביחד זכר ונקבה, הוא קודם ברא את אדם, וממנו ברא את חווה. פירוט הדברים ניתן מאוחר יותר, בפרק א´ יש את המסגרת הכללית. והרי אדם וחווה גרו להם בשקט ובשלווה בגן עדן, ורק עם הגירוש הם מיד ממלאים אחר ברכתו של ה´ - פרו ורבו. מה הפריע להם לפרות ולרבות בגן עדן? אז נראה לי שכמו שבגדול כתוב שהוא ברא זכר ונקבה ורק אחר כך מובא הפירוט, כך גם קודם מסופר שהוא בירך את האדם בפרו ורבו, ורק אחר כך מובאת השתלשלות העניינים.
 
אגב, נקודה זו חשובה לי

כי הנוצרים הרי טוענים שכולנו חוטאים, והדרך לגאולה היא דרך אמונה באלוהים, אז הוא יעניק לנו חיי נצח. וכך אפשר להראות כי אמנם יש לנו יצר הרע, אך בכך שבחרנו באיבוד התמימות (עץ הדעת) זכינו בדברים רבים אחרים - ידע, מין, מדע, וכו´. לולא החטא הקדמון היינו אמנם זכים כשלג אך לא מודעים לכך בכלל. לכן אין רע ביצר הרע, אנחנו איננו חוטאים, ועובדה שאפילו אלוהים מחל לנו ואיפשר לנו להתרבות, על מנת שהמין האנושי לא יעלם כליל עקב אכילת הפרי.
 
לא רק מחל אלא אפילו בירך

כך שמי שהא היום ואומר שהמין הוא חטא ויצר רע טועה ומטעה ואפילו גורם נזק בלתי הפיך לנערים ולנערות שחשים ביצר הרע הזה ומתמלאים תחושות אשם.
 
תודה תודה

אם אפשר במזומן. אם לא, אז גם צ´ק הולך
 
פרק ב´

הוא סיפור בריאה שונה מאשר בפרק א´. לראיה - בפרק א´ נבראות החיות קודם לאדם ומתוארת בריאת העולם לפרטיו, כולל חלוקה לימים. בפרק ב´ - אין חלוקה לימים כלל, וכמו כן האדם נברא טרם החיות. כמו כן, מופיע תחילתו של סיפור גן עדן, שלא מופיע בספר הראשון.
 

L e s t a t

New member
יש אסכולות שטוענות

שפרק ב´ הוא הרחבה לא´ ויש את אלו שמצאו ואלו סיפורים שונים, שנכתבו במקומות, שונים ע"י אנשים שונים. סיפור הבריאה בפרק ב´ הוא ממקור יהוויסטי, מקור יותר קדום שבו יש התייחסות אל אלוהים קודם כל כאל "יהוה" וגם יותר האנשה.
 

masorti

New member
סתם תהייה...

האם הרמב"ם מקבל את ההשקפה שתיארת על מהות אדם הראשון והניצוצות והגלגולים וכו´? הרי כתבת שזו "השקפת היהדות" וציינת מדרשי חז"ל שמין הסתם קדמו לרמב"ם. אני לא בקיא בכתבי הרמב"ם, אבל לא נשמע לי שהוא דגל בתפישה זו. נשמע לי יותר תפישה קבליסטית.
 
למעלה