בבקשה שימו
תודה

הקרב בין סל תרבות לתיאטראות הילדים

כידוע לכם בוודאי כבר תקופה ארוכה שנערכת סוג של מלחמה בין סל תרבות לתיאטראות הילדים מאחר וכולנו שיכיים להגדרה זו חשבתי שיהיה נכון להעלות בפניכם את הנושא ולהביא לעינכם 2 כתבות שפורסמו באתר " עכבר העיר " הראשונה עוסקת בטענות הצדדים ומתארת את המצב בשטח השניה תציג לכם את ברוריה בקר העומדת בראש סל תרבות
 
ואני מוסיף את תגובת הסל כפי שהופצה במייל

אנו מניחים שקראתם את הכתבות שפורסמו לאחרונה על סל תרבות ארצי בעיתון "הארץ" ובעיתון "מעריב". כתבות אלו יוצאות כנגד הסל, אופן פעילותו והערכים העומדים בבסיסו. מאחר שהנושא נוגע ללב ליבו של החינוך ההומניסטי והחינוך לאמנות בישראל אנו רואים חובה לעצמנו להבהיר כמה פרטי רקע. סל תרבות ארצי מהווה כיום את אחד המחסומים המעטים לתרבות הרייטינג, שהשפעתה על מערכת החינוך ידועה. מי כמוך יודע כמה קשה לעמוד מול תרבות זו, מול מגמות החנופה לטעם הקהל, ומול לחצי השוק למיניהם, והרי זו מנת חלקנו מדי שנה. אין זו הפעם הראשונה שאנו מותקפים על רקע זה, אך הפעם הצטרפה לכך התקפה מכיוון אחר; גוף ימני קיצוני בשם "הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" (אותו פורום שגרם לביטול פרס ספיר השנה) מבקש להפעיל צנזורה פוליטית על החינוך וחותר לביטולו של סל תרבות ארצי על ידי הפרטתו. לפיכך, כעת אין זו רק מלחמה על דמותו ומהותו של סל תרבות ארצי, וגם לא רק על טיבו של החינוך לאמנות בארץ, אלא זוהי מלחמה על דמותה המוסרית ועל אופיה הדמוקרטי של החברה הישראלית . בהקשר זה אנו שמחים לצרף כאן מאמר שהתפרסם השבוע בעיתון "הארץ". הכותב הוא עמי וולנסקי, פרופסור לחינוך ובעבר סמנכ"ל לתכנון של משרד החינוך, שמכיר את הסל ואת פעלו מיום הקמתו. בברכת שנה טובה לכם ולכל משפחתכם, עמי וולנסקי | סל התרבות עם הגב אל הקיר ב-1987 פנו אלי יצחק נבון, אז שר החינוך, ואבנר שלו, אז ראש אגף התרבות במשרד, בבקשה שאמליץ להם על אדם שיוכל להקים את פרויקט "סל תרבות" ולעמוד בראשו. התוכנית ביקשה להבטיח חינוך לצריכה מושכלת של מגוון תחומי אמנות לכלל ילדי ישראל. ללא היסוס המלצתי על ברוריה בקר, שעמה עבדתי בעת שיצרה תוכנית להנחלת השכלה מקיפה לנוער מנותק. לבקר מנהיגות חינוכית, היא פרצה דרכי פעולה לא שגרתיות, גילתה דבקות במטרה והיתה ראויה להיות זו שתעמוד בראש המפעל החינוכי החדש. עת יצא סל תרבות לדרך, לפני 22 שנה, היוו בני הנוער 11.4% מצרכני התיאטרון. כעשור לאחר מכן, ב-1999, עלה שיעורם, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ל-32.3%. המפעל הגיע גם אל תחומים נוספים של אמנות הבימה. ב-1989 צפו צעירים בודדים במופעי מחול אמנותי - ב-2003 הגיע מספרם ל-211 אלף. ההיצע האמנותי מקיף כיום 1,650 תוכניות שבהן צופים כ-700 אלף תלמידים בשנה. הפעילות המתרחבת תרמה גם לקליטתם של אלפים רבים מקרב העוסקים באמנות שבאו מחבר המדינות. פעולת הסל חילחלה במהרה אל מעבר לבתי הספר. מופעי אופרה, תיאטרון, קולנוע, מחול ועוד שינו את דפוסי צריכת התרבות. בהדרגה נהפכו תלמידי ישראל לצרכני אמנות, ההולכת ותופסת נפח משמעותי יותר בעולמם. צורת הניהול של הסל גם היא ייחודית. מדובר במנגנון רזה להפליא, בוועדות רפרטואר, הפועלות באמצעות כמאה מתנדבים מקרב הבולטים באמני ישראל ובאנשי האקדמיה שלה, ובעזרת כאלף נאמני הסל מקרב מורים ורכזים יישוביים. רוח ההתנדבות והמחויבות העמוקה למפעל אינן יכולות להתקיים אלא על בסיס הזדהות, אמונה בשליחותו החינוכית והכרה בדרכי פעולתו הגלויות. ואולם, ככל שתנופת המפעל הלכה והעצימה, כך גברו קשייו. תלונות מצד שחקנים החשים מקופחים, מתיאטרון שכעס על שוועדה מקצועית לא המליצה על הצגה מסוימת, תלונה עלומה על אי-סדרים כספיים - כל אלה הלכו וגברו והובילו להקמת ועדות בודקות: פעמיים של מבקר המדינה, שלוש פעמים של משרד החינוך. בבדיקות לא נמצא רבב בפעילות אנשי הסל. ובכל זאת, השמצות אישיות ועלבונות היו לשגרה, תוך שימוש בתקשורת ולאחרונה גם במכתבי תלונה לשר החינוך ואף באיום בפנייה לבג"ץ. מנכ"ל משרד החינוך הנוכחי, ד"ר שמשון שושני, היה בבחינת קול בודד כשכתב לאחרונה דברים בשבח הסל ובגנות המתקפות עליו. למרות זאת מצוי היום מפעל סל התרבות עם הגב אל הקיר ואנשיו נאלצים להקדיש חלק ניכר מזמנם למגננה, ללא גיבוי פוליטי או ציבורי. לא נדרש הרבה כדי להפיל מפעל חינוכי שהוא בבחינת נכס צאן ברזל לחברה. מצבה של ההשכלה הגבוהה שברירי, החינוך המקצועי והטכנולוגי התאייד כמעט לחלוטין, השקעות של חצי מיליארד דולר במחשוב מערכת החינוך ירדו לטמיון בחלקן הגדול ובתחום הכשרת המורים יש נסיגה כואבת במיוחד. על שרי החינוך לדורותיהם, מנכ"לי המשרד לשעבר, ראשי ועדות החינוך של הכנסת, ראשי מוסדות התרבות, אישי הציבור ומנהיגיו מוטלת החובה למנוע את התרסקותו של מפעל חינוכי נוסף. ללא תמיכה שיטתית, חד משמעית, עקבית ומוצהרת, גם המפעל הזה עלול להיוותר ללא רוח חיים, ורוח השליחות המאפיינת אותו היא מהות ייחודו. הכותב הוא פרופסור בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ובעבר שימש סמנכ"ל לתכנון של משרד החינוך
 
ואני מוסיף גם...

שהקמפיין הזה - אינו מקרי. לא סתם מתגייסים כמה עיתונים באותה העת לפרסם סדרת כתבות תואמת. אחרי שגמרו את "אמנות לעם", מתפנים לטפל בסל תרבות. הייתי שמח לדעת מה האלטרנטיבה שעומדת מול עיני העומדים מאחורי הקמפיין?
 
ואני רציתי להוסיף ולא מעט...

ואפילו עשיתי זאת אתמול בלילה, לאחר שכתבתי וכתבתי והקדשתי לנושא זמן לא קצר...לפתע הופיעה ההודעה המרגיזה: גולש יקר לא ניתן להגיע לדף שביקשת - אנא נסה מאוחר יותר... מה ביקשתי? איזה ביקשתי? בסה"כ כתבתי השעה היתה כבר משהו לפנות בוקר ולא היה לי כוח לכתוב מהתחלה מאחר והנושא חשוב אני אשוב ואעלה את תגובתי במהלך החג או מיד לאחריו. עד אז חג שמח ושנה טובה
 
סל תרבות, האומנם?

מותת אומנות לעם הפסיקה את פעילותה רק כתוצאה משחיתות ומנהל לא תקין של העמותה אפשר אפילו להאשים אותם בנוכלות לשמה!!! מה אומרים על מישהו שלמעשה משמש נאמן ואמור להעביר תשלומים שקיבל אבל משאיר את הכסף אצלו? גנב,נוכל,פושע אתה תבחר. כן זו היא כעת עמותת אומנות לעם המהוללת. לגבי סל תרבות ניתן לציין את האימרה "עבד כי ימלוך" חבורה של כלום ושום דבר שמנוהלת ע"י גברת ששיכרון הכוח ממשיך לדחוף אותה בלי כל רצון להיסתכל קצת לצדדים ולשאול את עצמה באמת האם היא עושה את הדברים נכון. כל שאיפותיה הן יותר ויותר כח ועוצמה לגוף שאותו היא מנהלת, גוף ציבורי ללא כל קריטריונים וללא כל שקיפות אולם אני מאמין ויודע כי העריצות הזו לא תימשך לאורך זמן יש היום יותר ויותר נפגעים שלא מוכנים יותר לשתוק וגם העוצמה הפוליטית שהייתה לגברת נעלמה לה עם לכתו מהכנסת של פטרונה הגדול. לידיעתכם יש היום רוב גדול בין חברי ועדת החינוך של הכנסת לבדוק את כל השטיקים בסל וזה יעשה מייד אחרי החגים. אני מקווה שהארתי במעט את עינכם. גמר חתימה טובה
 
זה מה שהפריע לך? אני מתפלא עלייך.

את מתפקדת עם שמך הפרטי ? זכותי לשמור על פרטיותי! השתדלי להתעסק עם העיקר ולא עם הטפל.
 
אילן, מבקרת, חבובית וכולם - כי זה חשוב../images/Emo70.gif

סוף סוף התפנתי קצת ( כמו שבוודאי שמתם לב הפורום רוחש וסוער לאחרונה ויש חברים חדשים - הלוואי וזה ימשך כך תמיד ) מאחר ולא רציתי לכתוב רק כדי לצאת מידי חובה ולהקדיש לזה את הזמן והרצינות הראויים לנושא המתנתי לרגע כזה. ראשית הבהרות: הפנתי את ההודעה לאילן, למבקרת ולחבובית משום שלצערי הרב רק הם הגיבו לנושא הכאוב הזה הסיבה שכתבתי ו כולם- כי זה חשוב
היא לא שדברי הם החשובים אלא הנושא עצמו, גם אם אינכם עובדים או מאושרים ע"י סל תרבות חשוב שתדעו את הדברים, תביעו את דעתכם ואולי אפילו תעשו מעשה!!! 1. כי יום אחד אתם יכולים להתחיל לעבוד עימם ולמצוא את עצמכם בדיוק באותו מצב 2. כי זו זכותנו וחובתנו להביע דעה כשם שאנחנו עושים בכל נושא וזה אגב נושא חברתי לכל דבר ויתרה מכך להיות שותפים לקביעת דרכי עבודה ונהלים תקינים והוגנים במדינה שמורכבת מכל אחד ואחת מאיתנו ולשום עמותה, אגודה, סל תרבות או אמנות לעם אין שום עליונות או זכויות יתר מולנו. נקודות רבות בתגובה יופנו לאילן סביר שהביע עמדה קרובה או מבינה דווקא לצדדים אליהם מופנות ההאשמות - חשוב לי להבהיר לכם ( אילן יודע כך שאין צורך להבהיר לו )שאין זו מלחמה\התקפה או דו קרב ובוודאי שלא משהו אישי בינו וביני!!! הוא הציג את עמדותיו ועכשיו אני אציג את שלי ועל הדרך אענה לו- אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להתווכח ואפילו לריב בחברות
הבהרה אחרונה חשובה: לי באופן אישי אין כל טענה כלפי סל תרבות וברוריה בקר,בשנים האחרונות עבודתי כשחקן בהצגות וסוג ההפקות שאני מעלה כרגע אינן מצריכות את אישור הועדה ( וכנראה שלמזלי טוב שכך...) ולכן אין לי כל קישרי עבודה איתה!!! את ברוריה אני מכיר מהימים שסל תרבות עוד היתה חלק מאמנות לעם כך שמלבד כמה דברי נימוסים לא היה לי מגע איתה ושיחותי ועבודתי היו מול המנכ"ל \ מנכ"לית שהיו בתקופות השונות ומנהלי מדור תיאטרון, בתקופה הנ"ל ההצגה שהעלתי: " גינה לי " אושרה להופעה בשתי המסגרות, הן ע"י א. לעם והן ע"י סל תרבות והופיעה הצגות רבות במסגרות הנ"ל, כשהתחלנו לדון בנושא התקשרתי למי שהיה איש השיווק שלי באותה תקופה ועמד מול ברוריה באופן יותר קבוע, האיש כבר אינו עובר בתחום לפחות 13 שנה והתקופה המדוברת היא לפני 15...את תגובותיו הלא מאוד מנומסות במיוחד שהושמעו ברגע שהזכרתי את שמה, אחסוך מכם ורק אצטט: " אישה נוקשה שעובדת בעיקר על חברויות אישיות ופחות מתענינת בתכנים " וזה לפני 15 שנה להזכירכם... אגב, לא קראתי את המאמר הגדול שפורסם במעריב וכשאקרא מבטיח להגיב גם לתוכנו אבל בתוך עמי אני יושב והטענות שמועלות אינן חדשות לי כלל, אני שומע אותן תקופה ארוכה בסביבתי,שחקנים, במאים, מפיקים, בעלי תיאטראות ילדים ותיאטרוני בובות, רקדנים, זמרים, סופרים וכתבות רבות בנושא פורסמו גם בעשרות אתרי אינטרנט שונים ותתפלא לשמוע אילן שטענות דומות נשמעו ופורסמו ונדון עוד לפני שנים לא מעטות ולאוו דווקא ע"י מעריב או הארץ... אתה טוען שה" קמפיין " של העיתונים אינו מקרי ואני שואל אותך איזה רווח יפיקו מזה מעריב והארץ? במציאות המטורפת שבה אנו חיים האמן לי שלא חסרים להם מקרים מזעזעים לכתוב עליהם, שרים וחברי כנסת ובכירים שמעשיהם נחשפים מדי יום וראה זה פלא גם מתגלים כנכונים, כך שעם כל אהבתי לקונספירציות מאחר ועם כל הכבוד לגב' בקר אף אחד מהעיתונים המוזכרים אינו זקוק לה או תלוי בה, בהחלטותיה ובחסדיה אני מוצא את הטענה שלך תמוהה ולא ענינית. כן, קראתי את התגובה של סל תרבות שצרפת ( זו ההזדמנות להודות שהוספת אותו ואם חומר זה היה מצוי בידי הייתי מפרסם גם אותו בתגובה ) תרשה לי לומר שזו התגובה הכי צפוייה שיכולה להיות ופשוט לא להתייחס אליה כשם שהיא מתחמקת מלתת מענה לטענות התיאטראות והאומנים. אני מעריך מאוד פרופסורים אבל לא קונה מיד כל מה שהם אומרים כאמת חיה מתי לאחרונה הפרופסור המכובד ניסה לעבור את מסלול הזמנת ועדה לצפות בהצגה? מתי הוא ניסה את מסלול הייסורים של להזמין רכזי תרבות לראות? כמה פעמים הוא חיכה שיבואו ולמרות שהטיחו בפעם העשירית, שוב לא הגיעו?
ואחרי עשרות טל' והזמנות כשהגיעו ואהבו, שיבחו והיללו - הוא מכיר את שיחת המחיר שבאה אחרי? למרות שההצגה תומחרה מראש, למרות שידעו על כך...והאם הוא הרגיש על כיסו ובשרו את תנאי התשלום של שוטף+++++++ שגם אז לא מגיעים בזמן? כל זה עוד בטרם הזכרנו את כל התהליך של בניה, יצירה והשקעה, כן גם כספית!!! אחרי שהפרופסור יתנסה כמה פעמים בכל אלה, לדעתו יהיה ערך ומשקל עד אז כנראה שמכסא המנהלים היאוש נעשה יותר נוח... מסכים לחלוטין עם דברי המבקרת ( אני אמשיך לקרוא לה ככה גם אם היא מבקר ) אף אחד לא" גמר " את אמנות לעם!!!!!!!!!!!!!! הם והתנהלותם הם שגרמו לכך במו ידיהם!!!! זו לא דעתי או דעת מבקרת העיתון, אלה עובדות שנחשפו בדוחות חמורים במיוחד שנכתבו ע"י מבקר המדינה! הגם הוא בקמפיין של הארץ, מעריב והתנועה הימנית הנזכרת??? נו באמת!!!! ושח"ם ( איגוד שחקני מסך ) שמיוצגת ע"י השחקן יורם חטב שמשמיע בשם השחקנים טענות דומות ונלחם ללא הרף הן באמנות לעם והן בסל תרבות, ברוריה בקר ודרכי התנהלותם - מה? והפתיעה אותי במיוחד אמ"י ( אגודת אמני ישראל ) שאני באופן אישי ויתרתי על חברותי בה רק בגלל שחשבתי שבניגוד לשח"ם אין לה שינים ולא יוצאת מספיק להגנת האמנים מול מפיקים ומוסדות, אותה אמ"י נקתה צעד קיצוני לכל הדעות והגישה בשיתוף אשכולות ( תמלוגי האמנים ) עיקול ע"ס מילון וחצי שקל
נגד אמנות לעם שטוענת שאין לה כספים לשלם לאומנים ותיאטראות עבור עבודות שכבר בוצעו אבל בקופתה הסכום הנ"ל שמור להמשך תשלום לאותם עובדים שאחראים למצב זה. בחגים האלה מסתובבים שחקנים\אומנים\מפיקים עם חור של כמה עשרות אלפי שקלים עבור עבודות שביצעו - זה נראה לך הוגן? ועל השתקת העובדים באיומים שמעת?? איפה פה התרבות
והחשוב מכל!!!!!!! את הטענות עצמם לא ממציאים העיתונאים מליבם ומאחוריהן לא עומדים כמה מפיקים מפוקפקים או כאלה שבאו " לדפוק קופה ולברוח " ולכן איננו יכולים להתייחס אליהם ככאלה ולפטור אותם בטענה שהם הוזים,על המכתב שנשלח בעניין סל תרבות וברוריה בקר לשר החינוך גידעון סער חתומים תיאטראות ומפיקים שעם כל הכבוד לשנינו ( ואנחנו יודעים שיש לנו הרבה מזה...) העלו קצת יותר מחמש הפקות ותרמו לעולם תיאטרון הילדים על סוגיו הפקות איכותיות רבות כגון: " התיאטרון לילדים ונוער של אורנה פורת ", " תיאטרון גושן ", " תיאטרון הקיבוץ " , " חני הפקות ", " מדייטק "," נאוה הפקות ", " תיאטרון הנפש " ועוד... ולרובם יש גם בימים אלה הצגות שרצות במסגרת סל תרבות כך שלא נוכל להאשים אותם כממורמרים שלא אושרו כך שאני מוצא לנכון שיש להתיחס בכבוד וברצינות לטענות שהם ורבים אחרים מעלים בתקופה שגם אתה וגם אני עבדנו והופענו כל אחד עם הצגותיו במסגרת אמנות לעם היו לנו לא מעט טענות כלפי התנהלותם, דרכי התימחור והתעקשנו שהדברים ישמעו ויתוקנו לשביעות רצוננו התימחור והתעקשנו שהדברים ישמעו ויתוקנו לשביעות רצוננו - מה קרה עכשיו? מדוע להם אין את אותה זכות בסיסית? ולמה אתה ישר משייך אותם לקמפיין במקום להקשיב להם?? ולא רק להם... מסתבר שגם לעוסקים בזמר העברי יש טענות דומות כלפי הגב' בקר ואני מצרף קישור לכתבה של עומר קרן ולדבריהם וממליץ לך ולכם לקרוא גם את ההערה של מבקר הקולנוע גידי אורשר שהפסיק מיוזמתו את העבודה עם הסל המצורפת בהמשך הדברים... תוכלו למצוא זאת בכתובת: http://chutzpah.org.il/saltarbut/general/סל-תרבות-ארצי-ברוריה-בקר-ב
 
חלק ב...חשבתם שסיימנו? ../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif

ועל רכזת תרבות מראשל"צ שפוטרה ע"פ דרישת ברוריה וזאת למרות שהיתה שביעות רצון מתיפקודה שמעת\שמעתם? כאן תוכלו: http://chutzpah.org.il/saltarbut/general/סל-תרבות-ארצי-ביקורת-על-ברוריה-בקר ומה על רכזים ורכזות רבים מרחבי הארץ שאני שומע את טענותיהם כלפי ברוריה והתהלות הסל באופן כללי? ועוד לא דיברנו על בחירות משונות ותמוהות של הועדה... בעיה משותפת הן לועדת הסל והן לועדה שפעלה בא. לעם מצד אחד הצגות שכל בר דעת יכול להבין שאין כל סיבה אומנותית\ לימודית\ חוויתית או סתם בידורית אבל מכובדת לאשר אותן מקבלות אישור - למה? ככה!!! מצד שני הצגות שהושקעו בהן זמן, מחשבה, אהבה ולא מעט
, הצגות שברור שנוצרו מתוך כוונה ליצור הצגה איכותית או לכל הפחות טובה, אינן מקבלות את האישור הנכסף- ולמה? כי ככה זה!!! מצד שלישי הם מאשרים הצגות " מגוייסות " ( הצגות קומוניסטיות כפי שלימדה אותי אבישג ) רק בגלל שהן עוסקות בנושא השנתי ולא רק שאין להן בדר"כ כל ערך אחר גם ברור להם שהן תשעממנה את הקהל ולכן גם לא תיגע בהם ובוודאי לא תשפיע על הנושא שלשמו הן הועלו - אז למה בעצם??? מצד רביעי מאושרות ומומלצות במיוחד הצגות שאתה, אני ולא מעט מחברינו לפורום היינו מוצאים כיפות, מיוחדות ואפילו מדהימות אבל משבצים אותן בכוח לקהלים שמוצאים אותן: משעממות, פלצניות, לא ברורות או גרועות, קהל שמראש לא היה ספק שזה נדון לכישלון ולמה
הפעם יש תשובה: כי אנחנו " אומנותים ", כי אנחנו "יודעים" יותר טוב בשבילכם מה נכון, טוב וטעים לכם, כן, גם אם לא טעים לכם אנחנו "נלמד" אתכם להנות מבלי להתחשב בטעמכם וברצונכם ואם אתם לא בדעתנו אז אתם סתם בורים! ואתם יודעים מה התוצאה או יותר נכון המחיר והנזק של הצגה שדוחפים בכוח הצגה לקהל? אז ככה: אם זו הצגת אחה"צ במתנ"ס\ אולם עירוני\ היכל תרבות מקומי וכדומה, הצגה כזו שנרכשת בהמלצת הסל והקהל רוכש כרטיסים זה התרחיש: חמש דק' אחרי שההצגה מתחילה מתחילים הרחשים באולם, התנשפויות, בעיטות ברגלים ואם המושבים אינם קבועים גם בגרירה צווחנית שלהם, שלוש עד חמש דק' אח"כ מגיעים גם הקולות: אבא\אבא משעמם לי, אליהם מצטרפים קולות נוספים: לא בא לי על ההצגה הזו ופתאום עשרות ילדים יחד כל אחד מביע את דעתו בדרך כזו או אחרת: זה הצגה מגעילה, אני רוצה הביתה, כן זה משעמם, אני עייף\עייפה, אני לא אוהב את ההצגה הזאת... ואז מתחילה נדידת העמים החוצה תוך מחאות ו " מחמאות " ההורים: מתחת לכל ביקורת, זוועה, מה זה השיעמום הזה?, מה הביאו לנו שייקספיר לילדים?, מי בחר את ההצגה הזו?, עכשיו אנחנו הולכים לרכז\ת ותיראי מה אני אעשה להם, נכון אני איתך ושיחזירו את הכסף!!!!! וכולם על הרכז\ת שמנסה להסביר שהיא לא מבינה כי זה הומלץ במיוחד ע"י הסל או א. לעם השחקן\ השחקנים נשארים נבוכים ומנסים לבלוע את העלבון ולהמשיך מול הבודדים מתוך האולם שהיה מלא בהתחלה אח"כ במשך שבועות ולפעמים הרבה יותר,אותו קהל פשוט לא מגיע ומצביע ברגליים. * זה אינו תסריט בלהות שכתבתי אלא דברים ששמעתי פעמים רבות במהלך השנה האחרונה מרכזי תרבות כשהמתנו לצופים שיגיעו להצגה הבאה לאחר הצגה " מומלצת ומובחרת " כזו תוך שהם כמעט מתנפלים בשמחה על כל צופה וחצי שהגיעו בסוף ומה על שיבוץ בכוח של הצגה באמת נפלאה אבל מתאימה לגילאי חמש ומעלה שהוצגה לגילאי 3 וגרמה להיסטריה ובהלה בקרב ילדי מודיעין שמסרבים מאז לשמוע את המילה הצגה? ולמה? כי ככה הומלץ והוחלט ע"י הסל, כאילו שחסרות הצגות טובות שמתאימות לגילאים האלה... אז מה היה לנו
עיתונים ועיתונאים מיטב תיאטראות הילדים בארץ איגוד שח"ם ואיגוד אמ"י יוצרים, שחקנים ומבצעים העוסקים בזמר העברי רכזי תרבות קהל צופים ואחד מבקר קולנוע אז מה? כולם טועים?, מטומטמים? כולם קמו בוקר אחד והחליטו לעשות יד אחת נגד הסל והעומדת בראשו? במה שאתה קורא קמפיין ואני מוצא דווקא כחשיפה, כל אלה מוכיחים לדעתי שמשהו אכן נשמע רקוב בממלכת דנמרק ויש לבדוק זאת שיהיה ברור!אני מכיר ומוקיר את פועלם של אמנות לעם, סל תרבות וברוריה בקר וברורה לי חשיבות פועלם והכוונה הטובה שהיתה לכל אחד מהם בתחילת הדרך ובחלקים מהמשכה אבל האם לא יוכל להיות שמשהו השתבש והתקלקל בדרך? ואין זה חשוב אם בטעות, מתוך שיכרון התפקיד והכוח או פשוט במתכוון כי התוצאה היא אותה תוצאה: מערכת בעייתית את התוצאה להתנהלות במערכת בעייתית אנחנו רואים עכשיו באמנות לעם שסבלה מתסמינים דומים. לפני שאענה לאילן על שאלתו מה האלטרנטיבה ולא בשם אלה שהוא טוען שגמרו את א. לעם והתפנו לטפל בסל תרבות אלא רק בשמי, אני אשאל אותך באיזו אלטרנטיבה אתה בוחר בעצם שאלתך? בתמיכה וצידוד באירגון שגם אם ברור שהתנהלותו אינה הוגנת וישרה במקרה הטוב וכנראה אף אינה חוקית כמו במקרה של א. לעם- העיקר שתהיה א. לעם
וכן, בעייני במידה ויש אמת בטענות המושמעות יש לנהוג בסל תרבות בדיוק כפי שנהגו בא. לעם
והאלטרטיבה שלי: קיום אירגונים אלה תוך חזרה לכוונות המקוריות, תוך שקיפות, תוך דו שיח עם האומנים, הקשבה לצורכיהם ,הליכה לקראתם ולא מלחמה בהם, הגשת עזרה ולא עינוי, תמיכה ולא הערמת קשיים ובוודאי לא אפלייה והעדפת הצגה מסויימת על אחרת כאשר שתיהן אושרו באותו האישור חכם גדול, איך עושים את זה תשאל? לפחות מנקודת מבטי ברגע שהצגה אושרה והמחיר נקבע לשביעות רצון שני הצדדים תם תפקידו של הסל מעבר להעברת התקציב בהמשך! אתם החלטתם לאשר הפקות מסויימות - מעולה, עכשיו תנו לכל רכז ואזור שיקול דעת לבחור את ההפקות המתאימות לדעתו לאוכלוסיית היעד שלו ללא רמזים, המלצות ולחצים. וחשוב יותר אם העומדים בראשי אירגונים כאלה אינם מתפתחים ומשתנים בהתאם לשינויים ולתמורות החלים בעולמנו תוך שיתוף פעולה עם הסובבים אותם יש להזכיר להם שזהו תפקידם. בכל מקרה אני חושב שבמוסדות ואירגונים יש צורך בריענון נהלים באופן קבוע ובריענון מנהלים בעת הצורך ואו מעת לעת. יכולתי להמשיך ולהעלות נקודות רבות ולא פחות חשובות ( מה עם זה שאלו לא עסקים פרטיים של אף אחד מהעומדים בראשם וככאלה הם לא יכולים לעשות ככל העולה על רוחם או להרגיש שהם לא חייבים הסבר או דין וחשבון לאיש? או האם דעתם של אנשי הסל היא חוק ומילה כתובה בסלע, אני מתאר לעצמי שגם אתה לא באמת חושב כך מעצם העובדה שהזמנת להופיע במרכז גם הצגות שלא קיבלו את אישורם או כאלה שכלל לא הוגשו ) אבל מאחר ואני מאמין שנתתי לך אילן מספיק נקודות למחשבה נוספת ולכם מידע נוסף וחוות דעתי האישית והפרטית! ובגלל שלדעתי העניין לא ירד במהרה מסדר היום וזאת לא המילה האחרונה שלי ובכלל בנושא, אני בוחר לסיים בשאלה שמכעיסה אותי: כיצד סל תרבות והעומדת בראשו שמעבירים מדי יום ביקורת ( ולעיתים חורצים גם גורלות של הצגות יוצרים , שחקנים ומפיקים ) אינם מסוגלים לקבל ביקורת כזאת בעצמם
ומתערים בהתחמקויות ובתירוצים שנשמעים לי כמו: אוי אוי אוי, שופכים את דמנו לשווא, אוי אוי אוי אנחנו המסכנים בסיפור...
ואיך היתה אומרת אמא של דודרינה? אם יש עשן, יש גם
 
לחבובית...לא נשאר מקום בחלק ב ../images/Emo13.gif

אבל כן, סוף סוף הגענו אליך והנה גם קיבלת הודעה נפרדת במיוחד בשבילך!
כמובן שהייתי שמח מאוד אילו כל הכותבים בפורום היו כותבים בשמם או בזהותם האמיתית כשם שהייתי שמח אילו כל הסמויים היו גם כותבים ולא רק קוראים אבל אלו הם חוקי
והאינטרנט בכלל ואין לנו כל זכות או יכולת לחייב אותם לעשות זאת כל אחד מסיבותיו הוא: יש כאלה שמתוקף תפקידם המקצועי אינם ראשים לכתוב במקומות אחרים ונאלצים לעשות זאת תחת ניק כלשהוא, ישנם הביישנים שיש להם דעה מוצקה וברורה אבל חוששים שהם לא מספיק " מבינים" או "מקצועיים" וכאלה שחוששים שיצחקו עליהם או יתקיפו אותם ולא כולנו בעלי אותו מנגנון יכולת להתמודד עם זה, יש שחוששים שמע דעתם תיגבה מהם מחיר בהמשך יש שמשתמשים בזכות זאת סתם כדי לפגוע, להעליב או להפיץ שקרים ושמועות זדוניות וכן, גם כאלה שמובילים מאבקים מסויימים ומנסים להביא את העניין לדיון וידיעת הציבור ולעורר עניין לדעתי האישית המבקרת אינה נימנת על אף אחד מהגורמים שהזכרתי מלבד, אולי, השורה הראשונה... כל מובילי המאבק הזדהו בגלוי בשמם ובחתימתם על הדברים כך שאין להם כל סיבה להכנס כעת לארון או לנסות להסתתר לאחר שהביעו את דעתם בפומבי ללא חשש ומסכות. גם ביישנית או חסרת ביטחון היא לא ממש נשמעת, לפחותה תגובתה ( הגם אם לא ממש מנומסת ) לדברייך מבהירה שהיא אינה חוששת מהתקפות ובהחלט יודעת להתמודד יפה מאוד
נוסיף על כך שדעתה אינה תלושה מהנושא, מהמציאות ומהטענות הנשמעות ובשל כל אלה אני בוחר להתייחס לדברים שנכתבו על ידה ולא לזהותה המינית או אפילו האמיתית. שמח שאת מקפידה להיות פעילה בפורום
מה עם פינתך? מזמן לא העלת כזו, לא פייר
ובעניין פינות כבר שמעת שהחל מהערב ובכל יום חמישי תעלה בפורום פינתה של חגית מהמהדבר - " זה היה השבוע שלי " ????????? אם טרם שמעת אני מזמין ואם כן מזכיר לך לבקר ולהשתתף
 

גליתוי

New member
וואו דודי...

אני מכירה את הנושא מבחוץ (כתבות, שמועות וכו') ופחות יודעת מה קורה מבפנים. אני מבינה שאתה מצוי היטב בפרטים וחושבת שזה מעשה אמיץ לצאת נגד מערכת שאתה שייך אליה או תצטרך אותה באחד הימים. אתה אמנם לא לבד וכמו שכתבת תיאטראות בעלי הכרה ושם גם הם יצאו ,במ"תקפה" מול המוסד הגדול והיוקרתי הזה שנקרא סל תרבות. מתוך היכרות שלי איתך אני יודעת כמה שאתה הולך רק עם מה שאתה מאמין ואפילו נלחם עליו! אני מעריכה מאוד את הגישה והאומץ ומקוהשהתהודה הגדולה בנושא זה תשנה את פני המצב. אני אמנם מסכימה עם אילן שצריך לבחור את איכות המופעים במעט שהילדים שלנו מקבלים ממשרד החינוך, אבל ההתנהלות צריכה להיות תקינה ועניינית ובטח שלא ריכוזית תחת דמות אחת מובילה. אשמח לקרוא את תגובת אילן למה שכתבת. הדיון הזה מעניין אותי כיוצרת וכאמא מקווה לשמוע עוד דעות! גלית
 
בבקשה שימו ../images/Emo23.gif תודה ../images/Emo13.gif

העלתי הערב הודעות בנושא סל תרבות והעומדת בראשו: הגב' ברוריה בקר, נושא שהתחלנו לעסוק בו באמצע החודש ונאלץ להדחק הצידה בשל הנסיבות המוסברות בהודעה הראשונה מתוך השלוש שהעלתי הערב ומופיעות בסוף בשירשור זה. גם את הסיבות לזה שאני שב ומעלה את הנושא וחושב שעליכם לכל הפחות לקרוא ולדעת ואף להגיב תמצאו ותבינו בעצמכם במהלך קריאת ההודעה הראשונה והשניה ( השלישית מיועדת לחבובית אבל יש גם לה נגיעה לנושא ) כך שאין טעם שאחזור על זה. והנה כמה עצות לצלוח את ההודעות בשלום: 1. אל תתייחסו אליהם כהודעות בפורום כי לעומתן הצונאמי של דודרינה, איפה היא??? האם דבי צדקה והיא היתה
יהיה מעציב מאוד אם כן למרות שלא נראה לי שכך הוא, הצונאמי שלי שם את שלה ושל תאילנד גם יחד בכיס הקטן...אלא ככתבה ארוכה באחד ממוספי עיתון סוף השבוע, כמעין סדרת כתבות תחקיר או כעבודת פורמינריון ( על משקל עבודת הסימנריון של חמוטל וחבובית חחחחח ) 2. קיראו אותן עם כוס קפה\תה\ בירה וסיגריה\ שתיים או חבילה במקרה ואתם מעשנים ובהתאם למידת ההתמכרות שלכם 3.קיראו בהפסקות ועם אתם גם סובלים במקרה מהפרעת קשב וריכוז כדאי שתיקחו קחו רטלין לפני הקריאה 4.הדפיסו את הכתוב במידה וכך קל לכם יותר להתמודד עם מלל רב כמו ב
5. נסו לדמיין כיצד אתם הייתם נמצאים במצב כזה? איך אתם הייתם נוהגים ומגיבים? ואיך כעסקים קטנים שעובדים בדר"כ לבד או במקרה הטוב בזוגות או שלישיות מול מנגנונים כאלה כשתיאטראות ותיקים ובעלי יכולת ועובדים רבים נתקלים בקיר וחומה בצורה? תודה לכם על תשומת הלב וההשקעה בקריאה תגובות יתקבלו בזרועות פתוחות
 
למעלה