יצחק הספרן
New member
בגין ה"ימני" למי שעוד תמים.
התרגיל המסריח של בני בגין
ההצעה להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, שתעלה היום להצבעה בממשלה, היא לא עניין טכני קטן, בלתי מהותי מה בוער לשר בגין וליועמ"ש ויינשטיין להזיז הצדה, דווקא עכשיו, את כללי המנהל התקין?
קלמן ליבסקינד | 27/1/2013 8:01
אחד הדברים שמכרסמים בחוזקו ובמוסריותו של משטר, ודאי משטר דמוקרטי, היא התחושה אצל אזרחיו שהם לא מבינים את הכללים. כשאזרח מסתכל ימינה ושמאלה ורואה את השלטונות פועלים במקרים שווים לפי קריטריונים שונים, הוא מתבלבל ומתחיל להסתכל בחשד אל מוסדות השלטון שלו. כשאדם עומד לדין על העסקת עובד זר בביתו ועוקב בהשתאות אחרי היועץ המשפטי לממשלה המצליח להתחמק מאותו עניין בדיוק, כשהוא מפיל את התיק על אשתו כאילו שהעובד הזר הבלתי חוקי ניקה רק את החצי שלה בבית, תפישתו לגבי שלטון החוק בממלכה מתחילה להתערער. עו"ד יהודה ויינשטיין לא אפשר לקדם בחודשים האחרונים את הטיפול בדוח אדמונד לוי.
ממשלת מעבר לא יכולה לדון בעניינים שכאלה, קבע. ביום חמישי התקיים אצלו דיון בשאלה האם הממשלה יכולה לקבל בישיבתה היום החלטות באשר לתכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. הפעם, השיב ויינשטיין, אין בעיה.
שיהיה ברור: ההצעה החדשה שיביא הבוקר השר בני בגין לממשלה ושנחשפה כאן ביום שישי, איננה החלטה טכנית קטנה, בלתי מהותית. מדובר בהחלטה שמשנה את פני הנגב. היא קובעת שהצעת המדינה לבדואים בעבר להעניק להם בטאבו מאות אלפי דונמים לא מספיקה להם, ולכן ממחר נציע להם הרבה יותר. מדינת ישראל מקימה לבדואים עשרות ישובים חדשים, בעשרות מקומות שבהם התיישבו באופן בלתי חוקי.
יכול להיות שזו החלטה נכונה, יכול להיות שלא. מה שבטוח זה שהחלטה כזו לא יכולה להתקבל כך, כלאחר יד, על ידי ממשלה שכבר איננה ממש מכהנת בפועל.
אין שום אדם שפוי שיוכל להסביר מה דחוף להעביר את העניין בדיוק היום. זה מחטף עקום, שערורייתי. אבל השר בני בגין, שמקדם אותו, כבר גילה בעיסוקו בענייני הבדואים שיש נושאים שהוא עסוק בהם באופן אישי ושבהם שלטון החוק והמינהל התקין יכולים לזוז מעט הצידה. זה קרה כשהוא המליץ להפסיק לאכוף את החוק על הבנייה הבלתי חוקית של הבדואים, אם רק יסכימו לשתף פעולה איתו.
עכשיו זה מגיע שוב בצורת התרגיל המסריח הנוכחי. שתי סיבות יש לעובדה שהנושא החשוב הזה עולה לדיון דווקא היום, דווקא כך, בסעיף האחרון של ישיבת הממשלה, רגע אחרי הדיון בשיתוף הפעולה עם קזחסטן בתחום חקר החלל. הראשונה, כמה שזה יישמע מצחיק, היא שבני בגין הולך הביתה. בעוד כמה שבועות תהיה ממשלה חדשה, בגין, ככל הנראה, לא יישב בה ורגע לפני לכתו יש לו עניין להביא לסיום את מה שהתחיל.
האם זו סיבה להפוך סדרי עולם ועוד בנושא קריטי שכזה לעתיד הנגב? בני בגין של ימים אחרים, זה שנהנה במשך שנים מהתואר מר נקיון ואיש ההדר, היה עונה על זה טוב ממני. ויש עוד סיבה. רבים משרי הממשלה מתנגדים למהלכים הקיצוניים האלה שבהם אדמות מדינה מחולקות בסיטונות לאנשים פרטיים. בימי שגרה חלקם הגדול היה מצביע נגד. אבל אלה אינם ימי שגרה. אלה ימים שבהם רוב החברים בממשלה הנוכחית מתקשים להירדם בלילה וכוססים ציפורניים במתח סביב השאלה הרת הגורל איזה תיק, אם בכלל, יקבלו בממשלה הבאה. נתניהו יודע שבמצב כזה הוא יכול להעביר בממשלה החלטה ששתיים ועוד שתיים שווה חמש ואיש מהם לא יצייץ.
היועץ המשפטי לממשלה הנפיק ביום חמישי בלילה תירוץ מבולבל מדוע אישר לדון בנושא פתאום עכשיו, בדחיפות. "מאחר ומדובר בהשלמה של הליך עבודה ארוך שנמשך כחמש שנים, בשל העובדה שהמהלך מצריך בכל מקרה חקיקה חדשה אשר תונח לפתחה של הממשלה הנכנסת, וכן בשל סיבות נוספות לא נמצאה מניעה משפטית לקיום הדיון בממשלה".
אז שתי שאלות קטנות לי אל מר ויינשטיין ומר בגין. האחת, אם העניין נמשך כבר חמש שנים ואם הוא מצריך המשך חקיקה חדשה, אז מה בוער פתאום היום לקיים את הדיון הזה בממשלה. השנייה, מה הן בדיוק אותן "סיבות נוספות" עלומות.
התרגיל המסריח של בני בגין
ההצעה להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, שתעלה היום להצבעה בממשלה, היא לא עניין טכני קטן, בלתי מהותי מה בוער לשר בגין וליועמ"ש ויינשטיין להזיז הצדה, דווקא עכשיו, את כללי המנהל התקין?
קלמן ליבסקינד | 27/1/2013 8:01
אחד הדברים שמכרסמים בחוזקו ובמוסריותו של משטר, ודאי משטר דמוקרטי, היא התחושה אצל אזרחיו שהם לא מבינים את הכללים. כשאזרח מסתכל ימינה ושמאלה ורואה את השלטונות פועלים במקרים שווים לפי קריטריונים שונים, הוא מתבלבל ומתחיל להסתכל בחשד אל מוסדות השלטון שלו. כשאדם עומד לדין על העסקת עובד זר בביתו ועוקב בהשתאות אחרי היועץ המשפטי לממשלה המצליח להתחמק מאותו עניין בדיוק, כשהוא מפיל את התיק על אשתו כאילו שהעובד הזר הבלתי חוקי ניקה רק את החצי שלה בבית, תפישתו לגבי שלטון החוק בממלכה מתחילה להתערער. עו"ד יהודה ויינשטיין לא אפשר לקדם בחודשים האחרונים את הטיפול בדוח אדמונד לוי.
ממשלת מעבר לא יכולה לדון בעניינים שכאלה, קבע. ביום חמישי התקיים אצלו דיון בשאלה האם הממשלה יכולה לקבל בישיבתה היום החלטות באשר לתכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. הפעם, השיב ויינשטיין, אין בעיה.
שיהיה ברור: ההצעה החדשה שיביא הבוקר השר בני בגין לממשלה ושנחשפה כאן ביום שישי, איננה החלטה טכנית קטנה, בלתי מהותית. מדובר בהחלטה שמשנה את פני הנגב. היא קובעת שהצעת המדינה לבדואים בעבר להעניק להם בטאבו מאות אלפי דונמים לא מספיקה להם, ולכן ממחר נציע להם הרבה יותר. מדינת ישראל מקימה לבדואים עשרות ישובים חדשים, בעשרות מקומות שבהם התיישבו באופן בלתי חוקי.
יכול להיות שזו החלטה נכונה, יכול להיות שלא. מה שבטוח זה שהחלטה כזו לא יכולה להתקבל כך, כלאחר יד, על ידי ממשלה שכבר איננה ממש מכהנת בפועל.
אין שום אדם שפוי שיוכל להסביר מה דחוף להעביר את העניין בדיוק היום. זה מחטף עקום, שערורייתי. אבל השר בני בגין, שמקדם אותו, כבר גילה בעיסוקו בענייני הבדואים שיש נושאים שהוא עסוק בהם באופן אישי ושבהם שלטון החוק והמינהל התקין יכולים לזוז מעט הצידה. זה קרה כשהוא המליץ להפסיק לאכוף את החוק על הבנייה הבלתי חוקית של הבדואים, אם רק יסכימו לשתף פעולה איתו.
עכשיו זה מגיע שוב בצורת התרגיל המסריח הנוכחי. שתי סיבות יש לעובדה שהנושא החשוב הזה עולה לדיון דווקא היום, דווקא כך, בסעיף האחרון של ישיבת הממשלה, רגע אחרי הדיון בשיתוף הפעולה עם קזחסטן בתחום חקר החלל. הראשונה, כמה שזה יישמע מצחיק, היא שבני בגין הולך הביתה. בעוד כמה שבועות תהיה ממשלה חדשה, בגין, ככל הנראה, לא יישב בה ורגע לפני לכתו יש לו עניין להביא לסיום את מה שהתחיל.
האם זו סיבה להפוך סדרי עולם ועוד בנושא קריטי שכזה לעתיד הנגב? בני בגין של ימים אחרים, זה שנהנה במשך שנים מהתואר מר נקיון ואיש ההדר, היה עונה על זה טוב ממני. ויש עוד סיבה. רבים משרי הממשלה מתנגדים למהלכים הקיצוניים האלה שבהם אדמות מדינה מחולקות בסיטונות לאנשים פרטיים. בימי שגרה חלקם הגדול היה מצביע נגד. אבל אלה אינם ימי שגרה. אלה ימים שבהם רוב החברים בממשלה הנוכחית מתקשים להירדם בלילה וכוססים ציפורניים במתח סביב השאלה הרת הגורל איזה תיק, אם בכלל, יקבלו בממשלה הבאה. נתניהו יודע שבמצב כזה הוא יכול להעביר בממשלה החלטה ששתיים ועוד שתיים שווה חמש ואיש מהם לא יצייץ.
היועץ המשפטי לממשלה הנפיק ביום חמישי בלילה תירוץ מבולבל מדוע אישר לדון בנושא פתאום עכשיו, בדחיפות. "מאחר ומדובר בהשלמה של הליך עבודה ארוך שנמשך כחמש שנים, בשל העובדה שהמהלך מצריך בכל מקרה חקיקה חדשה אשר תונח לפתחה של הממשלה הנכנסת, וכן בשל סיבות נוספות לא נמצאה מניעה משפטית לקיום הדיון בממשלה".
אז שתי שאלות קטנות לי אל מר ויינשטיין ומר בגין. האחת, אם העניין נמשך כבר חמש שנים ואם הוא מצריך המשך חקיקה חדשה, אז מה בוער פתאום היום לקיים את הדיון הזה בממשלה. השנייה, מה הן בדיוק אותן "סיבות נוספות" עלומות.