בגרות במוזיקה

Moridin

New member
בגרות במוזיקה

שלום, אני נגן פסנתר די מוכשר, שלומד כשש שנים. לאחרונה הועלתה האופציה לעשות בגרות במוזיקה, בגרות שלא ידעתי על קיומה קודם לכן ואי אפשר לעשות אותה דרך בית הספר בו אני לומד. יש לי כמה שאלות אליכם: 1. מה כוללת הבגרות? האם מדובר ברסיטל, בחינת תאוריה, עבודת גמר? 2. מהי רמת הבגרות בנגינה או בתאוריה? אני בטוח שבנגינה הרמה שלי מספיקה מעל ומעבר, אבל בתאוריה אני ממוצע ולא יותר מזה. 3. כיצד ניתן לגשת לבגרות, אם אתה לומד מוזיקה באופן פרטי ולא דרך קונסרבטוריון או מוסד דומה? תודה רבה על התשובות, נועם
 

dark eyes

New member
זה ככה

אני לא יודע את הרמה שלך אבל נתחיל אם פרטים טכניים. מדובר בבגרות או של 3 או 5 יחידות. ניתן ללמוד אותה באופן פרטי והיא כוללת רסיטל ועבודת גמר (שהיא דורשת ניתוח יצירה). לבגרות 5 יחידות צריכים 3 חלקים של סונטה מתקופת הזהב של וינה. צריכים פרלודיה ופוגה של באך, יצירה מהתקופה הרומנטית ויצירה מהתקופה המודרנית, יצירה של מלחין ישראלי וזהו אם אני זוכר נכון. הבגרות מבחינת חומר מכילה לא קצת חומר ויש רמה מסוימת. אני יכול להגיד לך שאני כרגע עובד על זה וזה לא קל בכלל ואני לומד 10 שנים אבל בכל זאת זה תלוי ביצירות שאתה בוחר
 

Moridin

New member
זה ככה :)

הרסיטל יהיה פחות בעייתי. שלושה חלקים של סונטה מתקופת הזהב של וינה - ובכן, מהי תקופת הזהב של וינה? אם מדובר על התקופה הקלאסית - אפשר לקחת שלושה חלקים של אותה סונטה? את הסונטה הפתטית אני יודע לנגן באופן מושלם כמעט, והיא מן הסתם מחולקת לשלושה חלקים :) אם לא אני אבחר בחלק הראשון או השני של הסונטה הפתטית (Pathetique), בחלק השלישי של אור ירח של בטהובן, ובחלק הראשון של הסונטה של מוצארט בדו מז'ור. או אולי מארש תורכי של מוצארט. פרלודיה ופוגה של באך אני יכול ללמוד. מה בדבר טוקטה ופוגה ברה מינור של באך, שאותה ניגנתי ישירות מהתווים לעוגב ואיפה שהיו שלושה קולות ניגנתי מהעיבוד לפסנתר? אם זה לא יתקבל אני אוכל ללמוד פרלודיה ופוגה בלי קשיים מרובים, אני חושב. יצירה מהתקופה הרומנטית - ואלס של שופן או של ברהמס יתאים בשביל הבגרות? יצירה של מלחין ישראלי, ובכן, אין לי מושג מה זה אומר
הכוונה היא לשיר ישראלי? הם ברוב המכריע של המקרים מאוד קלים... יצירה מהתקופה המודרנית - ההומורסקה של גרשווין תספיק בשביל הרמה של הבגרות? אם לא, אני אצטרך ללמוד משהו חדש. יש המלצות?
 

Moridin

New member
או, כן, ובקשר לעבודה

1. ניתוח יצירה מדבר רק על אקורדים וסולמות, כן? אם כן, זו רק שאלה של זמן - והרבה זמן. אבל בכל זאת, חמש יחידות מוזיקה :) 2. באיזה גודל של יצירה מדובר כאן?
 

dark eyes

New member
תראה נורא נחמד

שאתה מדבר על הפתטית וזה נורא ממש ככה... שם הסונטה הוא בצרפתית מהמילה קטן.... בכל מקרה לפי הרפרטואר שלך אתה לא צריך בגרות 5 יחידות אלא אתה ישר מתחרה למוצרט בבגרותו.... תעשה טובה ורד מהעץ שלך!!!! לא נראה לי שבכזאת קלות לומדים חלק שלישי של סונטה כמו לאור הירח או חלק ראשון מהסונטה אופוס 8 של בטהובן...
 

Moridin

New member
ברשותך,

אני אקבל את זה כמחמאה.
ואני מוכרח להודות שאתה צודק, והחלק השלישי של אור ירח והראשון של הפאתטית היו שניים מהקטעים הקשים יותר שיש לי ברפרטואר, אם לא הקשים ביותר.
 
אופוס 8...?

צצה איזו סונטה עבודה של בטהובן שלא שמעתי עליה?
אני מניח שאתה מתכוון לסונטה מספר 8 אופוס 13, ה"פתטית"? ויחי ההבדל בין לנגן כמה תנועות סונטה של בטהובן לבין מוצרט בבגרותו. דבר ראשון, עקב העובדה שאני בספק אם מוצרט היה יכול לנגן יצירות של בטהובן, שלא לדבר על יצירה טעונה כמו הפתטית. מוצרט ניגן בסגנון הקלאסי באופן מושלם (לפי מה שאנחנו יודעים היום), אבל אם היינו נותנים למוצרט לנגן, נניח, שופן, סביר להניח שלא רק שהוא לא היה מצליח בשום אופן לנגן אותה כמו שצריך (לפי מיטב המסורת הרומנטית) אלא לא היה לו מושג אפילו איך לגשת אל היצירה. וד"א, אני לא מותח פה ביקורת על אף אחד, אבל אם מישהו אומר שהוא יודע לנגן יצירות קשות ומסובכות כמו סונטות של בטהובן, לא בהכרח אומר שהם מנגנים אותה טוב. יש הבדל בין לנגן ולנגן עם ערך מוזיקלי כלשהו. ובנוגע לבגרות בפסנתר... לפי מה שאני יודע, ומה שהמורה שלי אומר לי (הוא מכין לבגרות) הרמה הכללית של הבגרות היום (של הבוחנים והנבחנים) היא גרועה בצורה מחפירה. יש לי דוגמא אחת טובה לאיכות של הבוחנים: לפני כמה שנים תלמידה של המורה שלי למדה את האימפרומפטו בסול במול מז'ור של שוברט, בעיבוד לסולם סול מז'ור (חצי טון למעלה, הרבה יותר קל טכנית). היא הלכה עם זה לבגרות, והיא קיבלה 95. כל מילה מיותרת...
 

Mr Peiser

New member
אני לא יודע עד כמה הרמה של הבגרות

במוסיקה נמוכה... אבל מה שבטוח זה שאם אתה מנגן את היצירות האלה שרשמת כמו שצריך לא תהיה לך שום בעיה לעבור אותה..
 

natali24

New member
בגרות במוסיקה

למיטב ידיעתי וזכרוני.. את היצירות יש ללמוד בע"פ, והם מתחלקות ל: (במקרה של 5 יח"ל) 1. יצירה מתקופת הבארוק, רצוי באך. 2. יצירה מהתקופה הקלאסית בעלת שלושה חלקים (סונטה שלמה על כל חלקיה. עם יש לסונטה 4 חלקים - אז את כל ארבעת החלקים). 3. יצירה מהתקופה הרומנטית (שופן וכו'). 4. יצירה מהתקופה האקספרסיוניסטית (דביוסי וכו'). 5. יצירה מאת מלחין ישראלי. יש אפשרות לנגן קונצ'רטו, ואז נשאר רק ללמוד את מספר 1 ו- 5. (הקונצ'רטו מבטל את 2,3 ו- 4). ב- 3 יח"ל למיטב ידיעתי, יש לנגן רק את 3 ו- 5, אך יכול להיות שאני טועה. העבודת גמר: בתקופתי לא היה ניתוח יצירה, אלא מעין סיכום על היצירה עצמה, על המלחין ועל תקופתו. בהצלחה, נתלי
 

Moridin

New member
תודה רבה על המידע ../images/Emo13.gif

הבחירה די פשוטה, במקרה הזה: 1. טוקטה ופוגה ברה מינור 2. הפתטית של בטהובן 3. אחד הולסים של ברהמס, אני אבחר... 4. אני לא חושב שיש לי משהו ברפרטואר בשביל זה, אבל יש זמן עד הבגרות 5. זה לא הולך להוות את מרב הזמן שבו אני מתכונן לבגרות, אם אתם מבינים למה אני מתכוון
בקשר ליצירה: זה יהפוך את הכל לקל יותר, כמובן. תודה רבה על המידע!
 
דביסי...

דביסי היה, ולמעשה והוא ייסד, את הזרם האימפרסיוניסטי, והממשיך המפורסם ביותר שלו היה רוול. לפי דעתי פרוקופייב ודומיו (מלחינים יותר מודרניים) מתאימים יותר לזרם האקספרסיוניסטי, עם יצירות יותר "כבדות" ו"רועשות", כמעט קפריזיות, אשר בהן המוזיקה מבטאת רגשות טהורים ומופשטים יותר. מכאן אפשר להגיד שאפילו שופן היה אקספרסיוניסט, כי רוב היצירות שלו אינן תוכניתיות, אינן מתארות מאורע או מצב, אלא מבטאות רגש גולמי. אצל דביסי קשה לזהות רגשות מופשטים, לא נשמע אצלו עצב, כעס, שמחה. דביסי הוא תוכניתי, אבל הוא מוסיף זווית של פרשנות אישית של המאורע (או התמונה, או אפילו סצנה שלמה ולפעמים גם הלך-רוח מסוים). הוא מתאר במוזיקה זווית מאוד סובייקטיבית, שלא כולם רואים באותה הדרך. דוגמא אישית שלי עם דביסי, היא הקטע המפורסם 'הכנסיה השוקעת'. אני בטוח שלא תמיד ראיתי לאורך היצירה את אותם הדברים שדביסי ראה כשהוא כתב אותה. אבל מה שמעניין ביצירה הזו, כמו כל שאר הפרלודים שאליהם היא שייכת, הוא שכאן מתגלה דווקא דביסי אקספרסיוניסטי, כי למעשה הוא כתב את הכותרת של כל פרלוד -לאחר- שהוא כתב אותו. למעשה, הוא קודם כתב את הפרלוד, ניגן אותו לעצמו כמה פעמים, וחשב: "מה זה מזכיר לי...?" פעמונים של כנסיה אולי? מים זורמים? כנסיה שוקעת אל תוך המים... מה שבטוח זה שדביסי היה גאון בתחומו, ואחד המלחינים הגדולים והחשובים של התקופה הפוסט-רומנטית והמודרנית.
 
למעלה