בהזדמנות מטוס LSA P2002 + חניה בראשון

Tecnam Israel

New member
בהזדמנות מטוס LSA P2002 + חניה בראשון

כול הקודם זוכה
לפרטים ניתן לפנות אלי 0542600028
שעות מנוע: 250 שעות
שנה: 12.2011
מספר סידורי (אות קריאה) 4X-H.Y.B
פירוט תוספות: המטוס מצויד מלא כולל 2 מכשירי קשר, מערכות דיגיטליות ואנלוגיות כפולות, מערכות ג'רו ו-2 GPS
טיפולים אחרונים: טיפול ביקורת שנתית בתאריך 23.11.2015



 
מבלי להתיחס לקניה או מכירה של המטוס

כשאני רואה את פאנל המכשירים של המטוס, אני לא יכול שלא להזכר במה שארז ליבני אמר ב"פרלמנט" של עין ורד, בשבת האחרונה: "ישנם טייסי אולטראלייט שהם טייסי בואינגים מתוסכלים....
"
מטוס אולטראלייט (או LSA אם תרצו - מה שלא קיים בארץ), פילוסופית, צריכים לתת מענה לדרישות טיסה בסיסיות - Root Grass. ומה אנו רואים במטוס?
שני מכשירים דיגיטאליים EFIS . ועוד, עוד שפע מכשירים אנלוגיים, שכולם כבר נמצאים באפיס. לשם מה הכפילות הזו? האם אולטראלייט הוא מטוס שטס בנתיבים בין לאומיים בגובה 40 אלף רגל, עם מאתיים נוסעים מאחור?
הרי המטוס מוגבל במשקל מכסימאלי מסויים. תוספת המשקל של המכשירים המיותרים (אם אכן מקפידים שלא לעבור את המשקל המכסימאלי המותר) באה על חשבון דלק או מטען.
האם זו "כוונת המשורר"? האם זוהי הגדרתו הבסיסית של האולטראלייט?
ואני חוזר לליבני.
האם אין כאן תסכול של טייסים הרוצים להיות "טייסי בואינג"?
חברים, נדמה לי כי, עם כל הכבוד להתקדמות הטכנולוגית ולרצון לשיפורים, מדובר כאן ב"השתוללות" השאיפות ולא ממש בצורך אמיתי.
לדעתי, טוב היה אם היינו קצת מוותרים על טכנולוגיה וחוזרים לחוויית הטיסה היותר בסיסית.
פוסט זה הו בבחינת נסיון להעלות דיון חופשי במהות התחביב שלנו ובפילוסופיה הקשורה בו.
אשמח לשמוע הערות, הארות ורעיונות.
אריאל אריאלי
 
אריאל...

רק אל תקבל את הרושם שאני ווכחן מולד...
פשוט, מה שאתה כותב נוגע לי ומענין אותי.
מה רע בלהיות טייס בואינג מתוסכל? אני מודה ומתוודה שאני (הייתי) כזה. יתרה, טייס ח"א מתוסכל. מה לא עשיתי כדי להתקבל לקורס טייס. אפילו הצגתי מכתב מאימי שמרשה לי להתנדב. (14 יום קילוף תפ"א במטבח בקו"ם בגין הגשת מסמך מפוברק). כבן יחיד ובן חלל צה"ל נדחיתי על הסף. אז מה רע אם אני מטיס (בין היתר) אז"מ GLASS COCKPIT. ולדבריך מדובר כאן ב"השתוללות" השאיפות ולא ממש בצורך אמיתי." האם הטיסה שאתה טס ממלאת "צורך אמיתי"?
כמו שכבר נאמר..."מי שמת עם הכי הרבה צעצועים-ניצח"!
 
Root Grass - מי קבע?

כתבת: "פילוסופית, צריכים לתת מענה לדרישות טיסה בסיסיות - Root Grass. ומה אנו רואים במטוס" - אז אני שואל אריאל - מי קבע?????????? אתה ? ארז? הפרלמנט?
כל אחד והפילוסופיה שלו, כל אחד עם הצעצועים שלו. כבר נאמר שההבדל בין מבוגרים לילדים זה רק במחיר הצעצועים.
ולעיניינינו - מי קבע שהמטוסים החדשים הם רק לליטוף דשא בגובה אפס? מה שיפה בענף שלנו, LSA, סליחה אין דבר כזה רק אולטאלייט, זה שאפשר גם וגם.
אפשר לטוס עם מטאטא כמו דריפטר בגובה דשא, ואפשר לטוס עם סיירה ודומיו בגובה 10,000 רגל בדרך לרודוס. מי שקבע שהטייס מתוסכל?
מה שיפה בענף הזה שכל אחד מחליט על איזה מטאטא הוא עולה לאוויר ואיזה צעצועים הוא מעמיס על הנוצות. יש מטאטא שטס נהדר ב- 20,000 יורו ויש מטאטא טורבו שעולה 120,000 יורו. רק שלם וטוס. ושאף אחד לא ינסה לסווג אותנו כמתוסכלים, כי כל מי שאוחז ברשיון טייס יש לו שריטה כזו או אחרת.
פילוסופיה? אין דבר כזה. כל אחד קובע את הפילוסופיה שלו בהתאם לרצונותיו, כספו ואולי גם תיסכוליו. אל תנסה לסווג כי אין מה לסווג. ולסיום, אתה כותב שמדובר ב"השתוללות ולא ממש בצורך אמיתי."
הצחקת אותי, במשפט הסיום שלך - צורך אמיתי. כאילו שרשיון טייס על 172 זה צורך אמיתי. זו שריטה כמו צניחה, צלילה ועוד.
צורך אמיתי זה מקום לישון ואוכל לאכול. וכן רצוי גם LSA בחנייה. סליחה, קודם חנייה אחר כל LSA. לצערי זה הסדר הנכון בימים אלו.
יום טוב ותסכולים מהנים.
 
שמח ש"הרגזתי" אותך, אורי...

זאת, בדיוק הייתה כוונתי.
אין ספק כי אחת הזכויות העומדות לאדם החי במדינה דמוקראטית היא הזכות לבחור. לבחור את אורח חייו, פרנסתו ועיסוקי הפנאי שלו.
מי אני שאגיד למישהו איזה כלי טייס לבחור? הרי גדולתו של חוק ה- LSA (שלצערי, מדינת ישראל ה"נאורה" לא השכילה לאמצו, כפי שהוא) הוא בכך כי מתאפשרת בחירה בין שפע של כלי טייס, מבחר ביצועים ומבחר אפשרויות; החל בכלי הטייס הבסיסיים ביותר עד אלו המשוכללים והמצויידים במיטב הטכנולוגיה העכשווית.
ואני אומר לצערי, משום שהרגולאטור בישראל, בתחום התעופה, לא בדיוק מבין מהי "תעופת פנאי" ומהן משמעויותיה. עבור הרגולאטור, ההתייחסות שלו לענף זהה להתייחסותו לבואינג ואיירבוס. אנשים חושבים כי הטכנולוגיה זהה, ולכן התקנות וההתייחסות חייבים להיות שווים. פקידים "ממציאים" הגבלות, תקנות וחוקים, שבינם לבין תעופת פנאי, אין ולא כלום. לכן, במקום לאמץ חוקים ותקנות שכבר הוכיחו ומוכיחים מידי יום את נכונותם לתעופת הפנאי, מתקנים תקנות "שעטנז" העשויות "סמתוחה אחת שלימה" של אוסף תקנות אוויליות.
אולם, בכל זאת, אני עומד על דעתי כי מטוס אולטראלייט המצוייד באוויוניקה מתקדמת "Glass Cockpit" ממש, ממש אינו נזקק למערכת שעונים אנלוגיים/מכאניים, שלא רק שאינם מוסיפים "גיבוי" אמיתי, אלא אפילו, עלולים לבלבל את הטייס (קריאות שונות מאלו של המערככות הדיגיטאליות) - וכבר היו דברים מעולם(!) ובעיקר, מוסיפים משקל מיותר שאינו נחוץ כלל וכלל (ורק מפחיתים את יכולות נשיאת דלק ומטען).
רמת האמינות של המערכות הדיגיטאליות, כבר הוכיחה את עצמה, מה גם, שנראה כי במטוס הספציפי, ישנם שני מסכים.
אני מכיר את הטענה של "כשל חשמלי" כללי - היום המערכות הדיגיטאליות, לפחות ברובן המכריע, מצויידות במצבר גיבוי פנימי, כך, שאפילו בתקלת חשמל כללית, עדין ניתן להשתמש בהן למשך פרק זמן ארוך למדי.
אריאל אריאלי
 
פנל ללא גיבוי


ברור שמטוסים כאלו בדרך כלל טסים למרחקים ארוכים, ועלולים להכנס לתנאים כגון אובך קשה וכד'. ולכן לי חסר פה שלושה שעוני גיבוי: מד מהירות, מד גובה ואופק מלאכותי.
 
גיבוי? נחוץ או לאו?

במקרה זה, אולי, לך, אישית זה חסר, מפני שגדלת וחונכת (כמו רבים, אחרים, בגילנו "המופלג"
על תפישת עולם של מכשירים "שיכולים להתקלקל". זה היה נכון.
אך ישנה גם סטאטיסטיקה וגם לה יש מה לומר.
הסטאטיסטיקה אומרת (ומספר שעות הטיסה שנצברו בשנים האחרונות, כבר מאפשר לתת סטאטיסטיקה מבוססת) כי ההסתברות ל"תקלה קריטית" (יש מושג כזה) במכשיר אלקטרוני (MTBF), היא אחת לכעשרים עד ארבעים אלף שעות טיסה.
הכנסת מכשיר נוסף, אמנם אינה מכפילה את הזמן הזה אך מגדילה אותו בצורה משמעותית (אגב, בחישובי MTBF, ככל שמספר המרכיבים במערכת מסויימת גדל - יורד ה- MTBF). אולם, אם מדובר בשתי מערכות נפרדות, אולי ההסתברות להיוצרות תקלה באחת משתיהן תגדל, אך לעומת זאת, ההשלכה של תקלה באחת המערכות פחותה כמעט כפליים מהשפעתה של תקלה במערכת אחת.
נשמע אולי מסובך, אבל נסה להבין את ההגיון שבדברים.
מה שכן, יכולה להיות תקלה במשהו שמשותף לשתי המערכות (למשל, הספקת המתח או סנסור משותף - פיטו ופתח לחץ סטאטי). במקרה זה באמת, לעובדה שיש מספר מערכות אין משמעות מבחינת חישוב ה- MTBF.
אבל. ואבל גדול(!) כפי שכתבתי בפוסט הקודם, היום רוב מערכות התצוגה האלקטרונית מצויידות במצבר גיבוי. כלומר, גם בקרות תקלת חשמל כללית במטוס, עדין כל אחד מהמכשירים האלקטרוניים יכול להמשיך לפעול ללא בעיה לפחות למשך שעה או שעתיים - וזה כבר זמן מספיק להגיע לשדה נחיתה בבטחה.
ולגבי פיטו ופתח לחץ סטאטי, אין בעיה לצייד את המטוס (אם רוצים) בשני צינורות פיטו.
לכן, לאור האמור לעיל, אין כל טעם בהוספת מכשירים מכאניים אנלוגיים כ"גיבוי" נוסף למערכות האלקטרוניות.
ואגב כך, מערכת תצוגה אלקטרונית המכילה את כל מכשירי הטיסה, הניווט והמנוע, כולל כל הרגשים והאביזרים הנלווים, משקלה פחות ממשקלו של מד אופק מלאכותי.....
אריאל אריאלי
 
צודק אבל...

הסטטיסטיקה שלך נכונה כנראה למטוסים מרושיינים GA וכד'.
מאחר ואני עברתי אירוע של BOT (המכשיר נכבה ועשה ריסטרט ללא סיבה נראית לעין) באוויר בתנאי מזג אוויר לא סימפטים אזי מי שנכווה ברותחין נזהר גם בצוננים. העלות והמשקל של שלושת המכשירים הללו הינם אפס במונחי מכשיר מציל חיים. אז הסטטיסטיקה נחמדה אבל מבחינתי צריך את שלושת מכשירי הגיבוי הללו.
הדגשה: למי שטס בטיסות ארוכות שלא תמיד יש לו את האופציה לנחות מיידית. לדוגמא מעל לים.
 
ואם יש שני פנלים כל אחד אוטונמי

לא ממש הגיוני ששניהם ימותו באותו רגע חירום. בעיקר שלכל אחד מהם יש גם מקור מתח חירום נפרד.
 

רן בג

New member
כל אחד על פי הנאותיו ויכולתו...

מספיק עם הפילוסופיות...אחד אוהב טוס עם גלאס קוקפייט ויש לו את הכסף לכך..השני מעדיף MXL עם חוט צמר כמד סטייה...הכל כשר ומקובל..

גם שאריאל טוען שאין LSA בארץ...אז אמר ....השמים נפלו ? לא...

ברגע שדבר נמצא בקטגורית "תחביב" הכל לגיטימי במסגרת החוק והבטיחות.
 
למעלה