.
אפילו אינטליגנציה בפני עצמה מורכבת מפרמטרים גנטיים וסביבתיים כאחד. דוגמאות קיצוניות: גנטיקה : תרנגול שיגדל בסביבה הכי מטפחת לא ילמד לפתור משוואה עם נעלם (אה... בעצם.... אם נשתיל לו במח תאי עצב של אדם, כמו שקל לעשות.. לא אמרתי כלום.. נתייחס לתרנגול תרנגול, במגבלה הגנטית). יש גם מוטציה כלשהיא שיוצרת "זיכרון על" בבני אדם (חפש למידה וזיכרון ברמה מולקולרית ב science או nature מהשנתיים האחרונות, היה review אחד ממש טוב) סביבה: ידוע חלון זמנים מסויים בילדות, שהראו בצורה משכנעת ביותר, שאם בחלון הזדמנויות הזה גורי מכרסמים נחשפים לסביבה "עשירה" (מגלשות, סולמות צבעוניות וכו') כל מיני פרמטרים של למידה מתבצעים אצלם בצורה הרבה יותר טובה. זה לגבי אינטליגנציה. הצלחה בלימודים מורכבת מהרבה דברים ולא רק אינטליגנציה. למשל אם הפרמטר הוא ציונים, אז כדי "לקבל" ציונים טובים (חח) רצוי לייחס לציונים חשיבות, צריך גם להגיע בזמן למבחנים ולשיעורים, להכין שיעורים אצל מורה שאצלו הכנת שיעורים והשתתפות נחשבת, צריך להיות מרוכז בלימודים הפורמליים ולא להיות מוסחים מחשבתית ע"י כל דבר מעניין בעולם. אלו דברים שהם לאו דווקא ביחס ישר לאינטליגנציה .