בהמשך לשאלה ולבקשתה של ציף

  • פותח הנושא avki
  • פורסם בתאריך

avki

New member
בהמשך לשאלה ולבקשתה של ציף

שאלה קצת יותר רצינית משל ציף... מה לדעתכם הוא הסולו (או שלושת הסולואים או מה שבא לכם) הטוב ביותר של הפלויד (או גילמור)? לדעתי (הלא מקורית להחריד) SOYCD Part 2, Time, Comfortbly Numb. הסברים - (אוקיי זה עומד להיות ארוך). נתחיל עם Time - הסולו מתחיל 'מאוחרי' המילים Youv'e missed the starting (וכאן בדיוק מתחיל המשיכה הראשונה של הפריטה הראשונה של הסולו (דקה 3 שניה 31-33)) gun... הבית הראשון של השיר מתחלק לשני חלקים, אחד מראה על מצב מסויימם, וקצבו יציב ופאנקי מעט, אפילו טיפה בלוזי. אותו המצב מוביל את הסיפור לקטע של רוגע, שעובר למצב יותר רגוע גם במוזיקה, לקולות שניים, לקצב שקט יותר וכו'. ואז מתחיל המשפט Then one day you'll wake up find (ופה מפסיקה המוזיקה, סימן למה שהוא מגלה) ten years have got behind you, (וכאן מתחיל הלכלוך הראשון של distortion שבא דווקא מכיוון הבס, כאות אזהרה לרגשות שבאים מיד - No one told you where to run, youv'e missed the starting gun. הרגשות שמובעים כאן הם רגשות של (1) הלם - מתבטא ע"י הלכלוך של הבס ו(2) בהלה וחרדה (בגלל מה שהוא גילה, ובגלל ההבנה על הזמן שהלך) - מתבטא ע"י הצליל הראשון של הגיטרה שנמשך ומתגבר - סימן לבעיה (כמו אזהרה, אזעקה, צעקה - כולם אלמנטים שבעים לעורר רגשות מוםרזים ע"י הלעאה של טונים בקול). לאחר מכן מתחיל הסולו עצמו. ה'אזהרה' נגמרת, ומתחיל הסולו עצמו - הסולם יורד בפריטה אחת, שמחזירה אותך ישר ל - וכאן חוזר הריפ העקרוני של השיר, שמחזיר אותנו לרגשות של הנוסטלגיה, של השכיבה בדשא של הילדות, שמצער אותנו, ופותח לנו נתיבים לקבל את ה - עכשיו מתגברים במעט הליווי שנשמך לאורך השיר, כאילו ממש הליווי עצמו מרגיש בתורך שלו להיכנס כאן ולהזכיר לנו את הימים עברו שבהם בזבזנו את הזמן להנאתנו, ועכשיו מגיע קטבע שבו - כאילו חוזר הריפ, אבל הגיטרה תופסת יותר תאוצה, והסולו נהיה עוד יותר אכזרי, ומזכיר לנו מיד את מה שקרה אחר זה (בזבזנו עשר שנים מהחיים הקצרים שלנו), ואז כשאנחנו כבר מתחילים לדמם עם הסולו, או לבכות, עולה הסולו המתיחה עצובה וחזקה, מלוכלכת ועם זאת ברורה וזועמת מהרס עצמי. עכשיו ממשיך הסולו בבכי שבו אני בוכה עם הגיטרה על השנים המבוזבזות ועל כל מה שאבד ואצטרך להשלים, כשהסולו עולה ועולה, נמתח ונמתח (דקה 3 שניה 56 עד דקה 4, שניה 24-23), ופה בעצם זה בא להראות לי את התובנה שממשיכה לחדור עמוק ועמוק, עד שאני יורד לסוף הבעיה, ואז כשאני בשיא המודעות לבעיה, המוח כולו קודח, והלב כולו מדמם, אחרי הבכי ואחרי שערת הרגשות נרגעים התופים, הגיטרה יורדת לסולם ההתחלתי, הבכי נרגע, והמוח מתחיל לחשוב על העתיד - הכל יורד הילוך, מפסיקים להתעמק בצרה, ומתחילים לחשוב על העתיד (בא לידי ביטוי בירידה בסולם, בליכלוך המתגבר של הגיטרה, הקלידים המתחזקים (מוטיב חוזר בשיר לבהירות מחשבה ולתובנה) והבס חוזר לקחת תפקיד של קצב הבס תופים). עכשיו, אחרי האורגזמה הרגשית, אפשר להירגע, ליצבור כוח, להתסכל על העתיד, לתת לבס טופים להוביל, לתת לקולות השניים להעיד על המצב הרגשי שהולך ונהיה יציב, רגוע ושפוי עוד פעם (בא לידי ביטוי בעיקר ע"י הקולות השניים שהם מוטיב חוזר בשיר של רוגע ושגרה שפויה). ואז כשהכל רגוע וצלול, כל אחד תפס את מקומו בשיחה (המוזיקלית), הכל בהיר, ונדמה שאפשר לסיים בתובנה האיומה והמחייבת שהגענו אליה - חייבים להשיך האלה לחפר על כל השנים שבזבזת, על כל הרגעים שהיו מגיעים לך, ובכל זאת היו יכולים להיות מנוצלים למשהו אחר, ואחר התובנה הזאת שמסתיימת בירידה לצליל הכי נמוך בסולו, מגיע השלב הבא. התופים משתוללים, הקולות השניים צורחים בשיא הרגש, והכל נהיה גבוה מאד. רק אז, אחרי כל העיניין והתובנה שצריך להמשיך והכל צועק לך (גם מבחינה מוזיקלית) אתה מבין שאתה חייב להמשיך And you run and you run to catch up with the sun (כאן נגמר הסולו סופית, ולכן לא אמשיך יותר). And you run and you run - בזמן שכל הכלים בשיא התח שלהם - נכנסים המילים שנותנים לך את המשך הסיפור, לאחר שהסולו נתן לך את הסיפור במתכונת הרגשית שלו, וכמו שהסולו ניבא לנו - אנחנו רצים בשיא המרץ, מנסים ל (וכאן נגמר הסולו, כי נגמר הקטע הדרמתי, ומתחילה עוד פעם הקביעות המסגרתית השגרתית, שמתבטאת בשיר בתור הליווי של שאר הכלים)הספיק להשלים את כל מה שפספנו (דקה 4 שניה 56 נגמרים אחרוני ההדים של הדיסטורשן). המוטיבים החוזרים, הרגשות שמובעים בצורה כל כך אמיתית ועזה ע"י הגיטרה שעולה, יורדת, בוכה, צורחת ומבלבלת, הליווי שאומר כל כך הרבה, המקום שתופס הסולו על גבי הליווי, והשיחה של הכלים ביניהם, שבעצם נותנת לנו להרגיש בצורה כל כך מושלמת את הרגשות שבסיפור של השיר, הם ההופכים את הסולו לאחד הטובים ביותר של הפלויד, גיאונות אלוהית מצד כותבי השיר ומפיקיו ודרכו הבלתי רגילה של גילמור להביע רגשות דרך הכלי שלו. על SOYCD וCN מאוחר יותר, תנו להתאושש מTime קצת...
 

buffa

New member
הסולו של שלושת היצירות שתיארת אכן

נהדר אז לא אפרט עליהם מה שכן, אני רוצה להתייחס ל-echos. היצירה הזו מופתית ולטעמי אחת היצירות היותר חזקות וחשובות של פינק פלויד. מבחינת סולו היו בה קטעים טובים אבל יותר אהבתי זה השילוב של כל כלי הנגינה יחדיו. ניסוי וטעייה, במקרים מסויימים, יכול להיות חיובי מאוד. breath היא עוד יצירה שיש בה סולו לא רע, והשיר לכשעצמו מוכיח את היופי בפ"פ. Welcome To The Machine גם הוא מצטיין בסולו איכותי ומהווה את אחד השירים שבגללו באמת הבנתי את גדולתם של הפלוידים.
 

avki

New member
חלק ב: SOYCD

הבהרה: מדובר בחלק 2 של השיר שמתחיל בחצי הראשון של השיר, הטראק הראשון מתוך האלבום, לאחר החלק הראשון, שמסתיים בדקה 2 שניה 10. ולהסבר- החלק הראשון, רגוע, שקט, בודד, עצוב, מאוכזב, כמהה, מצפה לרגש כל שהוא. סוף החלק הראשון - נגמר במה שנדמה כמו יאוש כללי, הצלילים השקטים נפסקים, והצליל הכללי מפסיק לרגיעה של שני שניות, שמביאות אותנו לרמה רגשית מאד עצובה, מלנכולית ואינטימית, שקטה, פשוטה, מעייפת כמעט. נדמה שפה אפשר רק להירגע, ולחשוב על המצב הרגשי הירוד של אחד שמרגיש שזנח את חבירו, שתדרדר במהרה, והיום אף אחד לא יודע איפה, כמה רחוק או כמה קרוב. אנחנו במצב של עצבות שגורמת לאפיסת כוחות, עצבות אובדנית כמעט, שגורמת געגועים כל כך קלושים לחבר של פעם. עכשיו אנחנו לא מצפים לשום הברקה, רק לעוד קצת מהנעימה שמלווה אותנו, רוצים רק עוד קצת מצלילי הרקע המתגלגלים שמרגיעים אותנו ולא נותנים לנו לחשוב על אותו החבר המשוגע, ונרגעים, לא מצפים... מתיחה אחת. גאונית, קצרה, גבוהה, חזקה, נקיה, פשוטה. כל כך חודרת, כל כך פוגעת. כל הרגשות מתקזים למתיחה האחת הפשוטה הזאת, כל התסכול העצבות הגעגועים האהבה הנוסטלגיה (מוטיבים חוזרים ביצירות מהדיסק הזה, שמדברים על רגשות מעין אלה לחבר שאבד) מחכים למנה הבאה. והיא מגיעה. מתיחה שניה. יורדת. מגיעה טיפה מהר מדי, לא נותנת לרגשות שהתנקזו להיטמע ובכל זאת נותנת לנו לרדת מהשיא הרגשי המבולבל שלנו (מתיחה יורדת אחרי מתיחה עולה בסולואים היא מוטיב חוזר במוזיקה של הפלויד לרגיעה אחרי רגשות עזים, ובכלל יש שירים רבים שמשתמשים בדרך הזאת להראות על רגשות שמתנקזים, ואז יורדים. לדוגמא: You Shook Me - Led Zeppelin מדקה 5 שניה 53 עד דקה 6 שניה 23), ורק לרגע לקלוט, שהרגשות שלנו לא נרגעים, אי אפשר להתאפק יותר, והכל מתפרץ החוצה מיד. מתיחה שלישית. גובהה אף יותר, מגיעה אפילו יותר מהר, דוקרת אפילו יותר עמוק. הרגשות חוזרים, הגוף נטרף לאור הרגשות הכל כך חדות. הצליל הראשוני של האורגן (?) מתחזק, נותן לכל הרגשות שיצטברו להיאסף לקראת הסיבוב השני - שמגיע לאחר שניה (דקה 2 שניה 15) - פירוט רב יותר של אותו הסולם העולה יורד עולה. מביא את הרגשות שלנו בחזרה לקידמה, גורם להסתחרר. חוזר בשנית, נותן לנו להיסחף עליו לחלוטין, ואז מגיע האורגן בשלישית, מתחיל ליצור הרמוניה מונוטונית עם הפריטות שמסיימות את הסולמות החוזרים של הגיטרה, ואז מגיעות הפריטות שעולות לגבהים שצורבים חזק מתמיד, שגורמים לאנדרנלין לזרום בכמויות, ובעיקר להיות עצוב ולהרגיש את האשמה, ועם זאת את הדמעות, שזולגות בתוך החושך המוזיקלי שנשאר כשנגמרות הפריטות המזעזות (דקה 3 שניות 29-36), ונשאר רק הדים של האורגן שליווה אותנו לאורך הרגשות שעברנו, מותיר אותנו על הרצפה, מזועזעים ומותשים. נותן לנו שניות אחדות של שקט בעוד הלב צריך רגעים להתכונן לחלק מס' 3 של השיר. צליל מאיים, בוקע מתוך השקט השחור. פעם ראשונה. חוסר יציבות רגשית, שקט רגעי. צליל מאיים, בוקע מתוך השקט השחור. פעם שניה. הבס של התופים מתחזק, מאיים לא פחות מהצליל הקודם. פעם שלישית, האיום גובר, כשהצליל חוזר והתופים ממשיכים לתקוף ומתחזקים רק עם הבס שלהם. אנחנו מרגשים את ההתקפה מגיעה, כשהצליל מצליח להשחיל בדיוק בקצב עוד פעם אחת. פעם רביעית. התופים גומרים לאיים, ומתחילים לתקוף בקצב יציב ואיטי, כשהבס מושכת צלילים ראשונים והחשמלית מצטרפת לצלילים המאיימים. פעם חמישית. הבס חוזר על עצמו כדי להראות שנגמר הבית (המוזיקלי), הקצב חוזר על הריפ הקבוע. הגיטרה תופסת חזרה את מקומה במשיכות עם הדים מאיימים וגבוהים (דקה 5 שניה 10). לאחר כמה משיכות נוספות, גבוהות, כמו שופר שצורח שברי-תרועה, וחוזרת לסולו מעניין. הבס חוזר על הצלילים שהוא משך מקודם, מסמן על האיום הגדול ביותר עד כה - הגיטרה עולה לגבהים מטורפים, שדומים לתרועה של השופר, שגורמים לנו להיאנק בבכי פעם נוספת, עד הרגיעה הבאה (דקה 6 שניה 20 עד שניה 30). חוזר הקצב הקבוע. הריפ ממשיך, נותן לנו להירגע לפני המכה הסופית במערכה. המוזיקה נרגעת, נהיית אפיל יותר רגועה, יותר איטית כביכול, ודועכת... ואז (דקה 7 שניה33), כשהכל נגמר, שקט מוחלט שכבר שמענו (שמגיע אחרי האורגן המלוה), מתחילה המערכה הבאה. הקשה קלה על הסנייר. כל כך שקטה, לבד בשקט שאחרי המערכה. כאילו זניחה, אבל מבשרת על כל כך המון, מקפיצה את הנפש, מזהירה אותה לקראת - צווחות אדירות של הגיטרה שנמשכות שלוש שניות עד החזרה לקצב. ממשיכה הגיטרה, ומטפסת בצורה איטית ומורטת עצבים עד לקדה ה8, שבה הגיטרה נשארת באוטו הטון, אותו הסולם המריר, שחוזר לקריאה אחרונה בדקה 8 בשניות 22 עד 30, ואז. מתייפחת ומתנשמת, נרגעת לחלוטין הגיטרה, נותנת לקצב לחזור למסלול, ולזמר, שרק לאחר כל ההקדמה הזאת בכלל מסוגל לדבר, לקרוא את קינתו. מאוחר יותר הלילה חלק ג על CN. לילה טוב!
 

flowerboy69

New member
סתם למי שלא ידע...

במקור היצירה הזו מורכבת מקטע אחד ארוך של כ25 דקות.באלבום ואחריו הוא הפך ליצירה שמנוגנת ב 2 חלקים מרכזיים עם חלןקה פנימית נוספת
 
למעלה