בהמשך לשרשור ממטה

סלוניק

New member
בהמשך לשרשור ממטה

בועזחודורוב ניסה לטעון ששירות צבאי הוא נעלה יותר משירות אזרחי או כל מסגרת אחרת מהטענה ש"כל תפקיד בצבא הוא חשוב", וכי אם יש תפקידים שאינם מועילים או אינם קשורים למטרות הצבא, הרי שזה בגלל שהכל מתוכנן מראש ובטח מישהו חשב על איזושהי דרך עקיפה בה זה תורם לצבא. אני רוצה לקרוא תיגר על הנחות היסוד התמוהות האלה, אבל לשם כך יש להכנס ראשית כל לשאלה המהותית אליה בועז לא התייחס (ואודה אם הוא או מי מחברי הפורום יתייחס עכשיו) והיא שאלת תפקידו של צבא. כידוע, במדינה דמוקרטית-מודרנית תפקידו של צבא הוא תפקיד הגנה על גבולות. גם אם לא נתייחס לשטחים הכבושים כאל מונח בעייתי בהגדרה של "גבולות", עדיין אפשר לסכם שתפקידו של צבא הוא ביטחוני בלבד, ונפרד לחלוטין מתחומים אזרחיים כלשהם. הסיבות לכך הן גם כלכליות-תועלתניות (יותר פרוייקטים = יותר חיילים שאותם יש לממן) אך בעיקר דמוקרטיות, שכן על התחומים האזרחיים להיות נקיים מאלימות ממוסדת (שצבא הוא השיא שלה). לכן, בניגוד להצהרה של בועז - לא כל תפקיד בצבא הוא תפקיד מועיל רק בשל העובדה שמדביקים לו את הלוגו צ'. אם לתפקיד מסויים אין אופי צבאי מלבד המדים של מי שמבצע אותו, הוא בלתי רלוונטי לצבא. אם תפקיד מסויים חורג מגבולות ההגדרה של צבא או אינו בעל תפקיד ביטחוני, הוא בלתי רלוונטי ומסוכן - שכן הוא מטשטש את הגבולות של צבא אל מול החברה האזרחית. כפי שהראתי לבועז, תפקידים כמו עבודות שיטור, כלי תקשורת, תפקידי חינוך (!) וכדומה, אשר אין להם ולצבא שום קשר מופיעים תחת סמכותו של צה"ל על אף ש'התרומה' שלהם למערכת הצבאית הכוללת היא מפוקפקת ומהווה סוג של אבטלה סמויה. בועז שוכח שהמטרה היא לא לתרום "למערכת הצבאית הכוללת" כי אם למדינה עצמה. התפיסה כאילו הצבא הוא איזשהו גוף נפרד שמגייס להנאתו את החיילים היא עיוות של מושג המדינה: המדינה מגייסת את האזרחים לצרכיה שלה ועושה זאת באמצעות הצבא. העובדה היא, שגם המדינה מבינה שאי אפשר להעמיס עוד תפקידים בלתי רלוונטיים על הצבא, ולכן היא מעניקה פטורים ל56% ממחזורי הגיוס, לכן צה"ל יזם תכנית לקיצור השירות, לכן הוא מעביר יותר ויותר תחומים לחברות פרטיות ולכן כנראה שגם בדרגים הללו מבינים שלא כל תפקיד בצבא חשוב. כאמור, בועז התעלם מהטיעונים ובחר ללכת על המסלול המאוד נוח - "בטוח יש מישהו מאוד חכם שחשב על כל זה, ובגלל זה אפשר לישון בשקט". יחי ההשגחה העליונה. ראשית כל, יש דבר מה חמור במיוחד בהנחה שאפשר ללכת עיוור ולא צריך לשאול שאלות מהותיות כי "בטוח מישהו חשב על זה". אני לא מאמין שבועז יעלים עין מכל סימן שאלה שנקלע בדרכו על סמך הטענה הזו. הרי לפי הנחות יסוד כאלו גם אין טעם לקיים בחירות (הממשלה מבינה מה היא עושה), אין טעם ללכת לבתי משפט (המשטרה יודעת יותר טוב ממך) וגם אסור בתכלית האיסור לבקר את תופעת "ההשתמטות" כביכול, שהרי צה"ל הוא זה שמעניק את הפטור למושמטים, וצה"ל כאמור לא יכול לטעות לעולם. אז או שבועזחודרוב יתקן את העוול ההיסטורי ויקרא לסגור הפורום שכן צה"ל - יחד עם אותו מישהו ממש ממש חכם שיודע מה הוא עושה - הוא זה שמעניק את הפטורים למושמטים, או שייאלץ להתמודד עם הטיעונים. מכל מקום, ההגינות מחיבת גם ניסיון להסביר מדוע "יש מישהו שחשב על הכל" הוא לא טיעון רלוונטי. כאמור לעיל, יש ערך מאוד כושל בכך. האמונה העיוורת שמה שאומרים ועושים הוא נכון תמיד יכולה להיות מדוייקת אך ורק כמו שעון מקולקל שמדייק פעמים ביום.גם האיש שחשב על הכל יכול לטעות, גם הוא יכול להיות מושפע מטעמים בלתי ענייניים, וגם קונספציות מבוססות יכולות להתגלות כשגויות. דווקא צה"ל עומד בקריטריונים האלה כולם: בני אדם כבני אדם יכולים לטעות - ההדחות וחילופי הרמטכ"לים הוכיחו זאת היטב: גם צה"ל מושפע מטעמים בלתי ענייניים - אם זה הצורך להמשיך להיות מתוקצב, ואם העובדה הפשוטה שהוא מחוייב למצוא עבודה ל-200,000 מגוייסים. כאשר מס' המגוייסים הוא שרירותי מן הסתם הוא גם יכול לעלות על הנדרש. השימוש בכח עודף למטרות שאינן ביטחוניות הינה החלטה שנובעת משיקולים לא רלוונטיים מקצועית. סופית - גם הקונספציות הצה"ליות הוכחו כשגויות פעמים רבות. באותה מידה שלא צריך להאמין בלב שלם לכך שקונספציות שנזקקו להן בעבר הן רלוונטיות כיום (לדוג', תורות הלחימה הצה"ליות שזכו לביקורת בועדת וינוגרד), כך גם גיוס החובה שנוסד בשנים בהן מדינת ישראל מנתה כמות קטנה בהרבה יותר של צעירים בני מחזור הגיוס והפך מכח האינרציה למאגר כח אדם מנופח ומסורבל. לסיכום, כפי שהראתי לכם, גם בצה"ל יש תפקידים בלתי רלוונטיים לצבא ולתפקידו המקורי, והטענה כי כל תפקיד בצבא הוא חשוב (ועוד לטעון שכל תפקיד יהיה יותר חשוב מכל מסגרת אחרת) היא מוגזמת ומנותקת מהמציאות. אשמח לשמוע תגובות בנידון.
 

smailie

New member
או.קיי... אבל השאלה היא

מאין הפרט יודע או מסוגל להעריך את חשיבוּת תפקידו (הכוונה בעיקר לאלה שמשרתים בשיבוץ שאיננו לוחמה בחזית או בקירבת גבול שמאיים על אוכלוסיות אזרחיוֹת בתוך ישראל)? אולי אותן מטלות משרדיות של ה"ג'ובניקים" עוזרות בצורה משמעותית להגנה על המדינה, גם אם לא משתפים את הפרט בכל המידע הנוגע לתוצאות של משימותיו? האם חייל שחוזר משטח מסוכן לא זקוק לכך שיחכה לו אוכל מוכן ומזין על השולחן? (טוב... זו לא ממש דוגמא מאז שהמטבחים בצה"ל הופרטו, אבל העיקרון שאני מנסה להעביר פה ברור). האם בשביל שההגנה על המדינה תתבצע בצורה מספיק איכותית, יעילה ובטוחה אין צורך בעבודה מקצועית שאיננה מתרחשת דווקא מול פני האוייב באופן פיזי, כמו מומחיוּת בתחום המיחשוב והפעלת מיכשור טכנולוגי בתוך בסיסים עורפיים? זה נכון שגם במסגרת השירות לאומי - אזרחי נעשית עבודה חשובה וחיונית, אבל אגיד לך יותר מזה: תחשוב על בת שירות לאומי, שבחרה מסיבותיה שלא לשרת במסגרת צה"ל, אשר הלכה לעבוד עם ילדים בשדרות. לדעתי, גם היא נמצאת בחזית, על כל המשתמע מכך. הרי אם יהיה שיגור של רקטה מכיוון הרשות הפלשתינית, הסבירוּת שהצעירה הזאת תיפגע גדולה מאוד! ולחשוב שהייתה לה את הברירה לומר שהיא לא מעוניינת לשרת דווקא בשדרות, אלא מעדיפה מקום "רגוע" יותר בארץ. אבל, כמובן, שעיקר הנטל נופל דווקא על אותו גוף הנקרא: "צבא", בכל הקשור להבטחת המשך חיינו כאן. לא די לומר ש"הנה. אני עושה בודה חשובה" ולכן להיות פטוּר משירות במסגרת צה"ל. תפקידים אזרחיים במובהק - כמו הוראה לאוכלוסיות ייעודיות - שמתבצעים, בד"כ, במסגרת של שירות לאומי, אפשר לבצע גם לאחר מכן, באזרחוּת, ולאו דווקא על בסיס התנדבותי.
 

סלוניק

New member
תגובה

|מאין הפרט יודע או מסוגל להעריך את חשיבוּת תפקידו (הכוונה בעיקר לאלה שמשרתים בשיבוץ שאיננו לוחמה בחזית או בקירבת גבול שמאיים על אוכלוסיות אזרחיוֹת בתוך ישראל)? אולי אותן מטלות משרדיות של ה"ג'ובניקים" עוזרות בצורה משמעותית להגנה על המדינה, גם אם לא משתפים את הפרט בכל המידע הנוגע לתוצאות של משימותיו? אין ספק שגם תפקידים עורפיים הם חלק מן המערכת הצבאית. חייל שתפקידו לארוז מנות קרב הוא חייל אשר משרת מטרה צבאית ותפוקתו נשארת במערכת עצמה. לעומת זאת, אם אותו חייל יישלח לעטוף סנדוויצ'ים בשדרות, על אף שהוא עושה עבודה יפה וחשובה, היא לא מיועדת למערכת הצבאית ולא מהווה חלק בה. באופן דומה, גם מורה חיילת, למשל, אינה משרתת מטרה צבאית היות ומערכת החינוך היא לא גוף צבאי. אני לא אכנס שוב ללמה חשוב להפריד בין שני הגופים הפרדה מוחלטת, אבל ברור מכל מקום שהמטרה של מערכת חינוך היא לא מטרה צבאית. אגב, אני לא שולל את הטענה שגם בתפקידים צבאיים ישנו מדרג על פי חשיבות. כמו שבאזרחות מתכנת היה מקבל שכר גבוה יותר ממנקה גם בצבא החשיבות והיוקרה של ממר"ם עולה על זו של עובדי רס"ר למיניהם. הרבה אנשים ירצו להגיע לתפקיד יוקרתי והרבה אנשים ירצו להגיע לתפקיד 'שכונה' בגלל שהוא לא נחשב יוקרתי. זו אינדיקציה לכך שיש לנו תפיסה של איזה תפקיד משפיע ואיזה לא. אפשר לראות צבאות במדינות אחרות אשר בהן הוא מתפקד כגוף מקצועי (ולא תחת גיוס חובה) ונטול מתפקידים רבים אשר אינם מסייעים לו או משרתים את מטרתו. כך לדוגמה מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם בעלת חיל חינוך. זה נכון שגם במסגרת השירות לאומי - אזרחי נעשית עבודה חשובה וחיונית, אבל אגיד לך יותר מזה: תחשוב על בת שירות לאומי, שבחרה מסיבותיה שלא לשרת במסגרת צה"ל, אשר הלכה לעבוד עם ילדים בשדרות. לדעתי, גם היא נמצאת בחזית, על כל המשתמע מכך גם אם היא לא בחרה לשרת 'בחזית' היא יכולה לעשות עבודה נפלאה. מכל מקום אם אתה מציין את התרומה של השירות האזרחי אין בינינו מחלוקת על כך כנראה. אבל, כמובן, שעיקר הנטל נופל דווקא על אותו גוף הנקרא: "צבא", בכל הקשור להבטחת המשך חיינו כאן. לא די לומר ש"הנה. אני עושה בודה חשובה" ולכן להיות פטוּר משירות במסגרת צה"ל. 1. ומה אם החייל עצמו הופך לנטל על המערכת הצבאית? צה"ל עצמו פוטר חיילים על ימין ועל שמאל כי אין לו מה לעשות איתם. הנסיונות להתייעל ולקצר את השירות הן יוזמה של ועדה מקצועית (בן בסט) להתמודד עם עודף כח האדם והעלויות הגבוהות שהוא מצריך. בן בסט אפילו הגדיל לומר - "חשוב להדגיש שההבחנה שעשינו היא לא בין קרביים ללא קרביים אלא בין חיילים חיוניים יותר לחיוניים פחות" 2. אם אדם מאמין שהוא יכול לבצע הרבה יותר במסגרת האזרחית מאשר זו הצבאית - בעיני זה בהחלט לגיטימי שיבחר באפשרות הראשונה. אחרי הכל הוא אמור לשרת את המדינה, הצבא הוא רק אמצעי. תפקידים אזרחיים במובהק - כמו הוראה לאוכלוסיות ייעודיות - שמתבצעים, בד"כ, במסגרת של שירות לאומי, אפשר לבצע גם לאחר מכן, באזרחוּת, ולאו דווקא על בסיס התנדבות לא סתם שירות אזרחי הוא קל יותר כאשר הוא ממוסד. אם יש מערכת שדואגת להוצאות השוטפות שלך, מוכנה לקבל אותך למשרה ללא צורך בנסיון וכדומה, ואפילו מעניקה לך תעודת שחרור על זה - הרבה יותר קל לשכנע אותך להצטרף לתפקיד. מכל מקום אני מודה לך על התגובה, היא בהחלט הייתה עניינית ונעימה יותר מהנפוץ כאן.
 
כנס בבקשה

אתייחס לדבר שאתה חוזר ואומר בלי סוף , כנראה בלי שאתה ממש יודע... אתה כל הזמן כותב כנגד "חיל חינוך" שהוא לא תורם ולא עוזר לצבא . אז.... הנה קישור : http://www.aka.idf.il/chinuch/home/default.asp?catId=42142 של חיל החינוך , בין היתר כתובים שם על החיל , על תפקידיו וכל הידע שאתה כנראה לא מכיר . אז לפני שאתה קוטל חילות על ימין ועל שמאל , כדאי שתחכים קצת... דבר נוסף , אתה נגד גיוס חובה . כנראה שאתה לא מבין את האיום על קיומנו במדינת ישראל . אם היית רואה את הכתבה אתמול בערוץ הראשון על חיל האוויר , היית רואה את מפקד חיל האוויר מדבר על כך שעלינו להיות כל הזמן מוכנים לגרוע מכל . אף אחד לא התייחס להיטלר בזמנו ברצינות ותראה מה קרה . לא הפעם . הפעם אנחנו מתייחסים ברצינות לדבריו של ההיטלר החדש , הפרסי הגמד הזה , ועל כך אין בכלל שאלה לגבי גיוס חובה . אם היינו שוויץ או שוודיה הייתי מסכים איתך לגבי זה שכל מי שרוצה יכול להתנדב לצבא , אך לצערי ולצערך אנחנו חיים במדינה מוקפת במדינות ערב שמאיימות על קיומנו ללא הפסקה. דבר אחרון , אני מצטער שלא נעים לך פה , אחרי הכל אתה באת לפורום שמטרתו לצאת נגד ההשתמטות ובחרת בדרך ההפוכה והיא לעודד השתמטות . מן הסתם לא ציפית שתהיה לך קבלת פנים חמה נכון? ולגבי עניינית , התשובות שאני ומנהל הפורום נתנו לך הן ענייניות הרבה יותר מכל מה שאתה רשמת עד כה . ברוך הבא לפורום
 

sayar3

New member
כתבת הרבה-ולא אמרת דבר.ובכל זאת-

ארשה לעצמי לענות לך על חלק מהנושאים גם אם לא אני הממוען: 1."תפקידו של צבא הוא תפקיד הגנה על גבולות. גם אם לא נתייחס לשטחים הכבושים כאל מונח בעייתי בהגדרה של "גבולות", עדיין אפשר לסכם שתפקידו של צבא הוא ביטחוני בלבד, ונפרד לחלוטין מתחומים אזרחיים כלשהם." לא נכון-תפקיד הצבא הוא אינו הגנה על הגבולות אלא הגנה על בטחון המדינה-בטח תשאל מה ההבדל??אז יש הרבה הבדל.תפיסת ההגנה כוללת אוייבים מחוץ ומפנים-ולא רק אוייב אשר בא בשערי המדינה וגבולותיה.עקב תפיסת הבטחון הזו קיים צורך להרחיב את תפקידי הצבא לכל אורך ורוחב המדינה עם כל ההשלכות הכרוכות בכך-כולל תפקידי "שיטור" כהגדרתך. 2."הסיבות לכך הן גם כלכליות-תועלתניות (יותר פרוייקטים = יותר חיילים שאותם יש לממן) אך בעיקר דמוקרטיות, שכן על התחומים האזרחיים להיות נקיים מאלימות ממוסדת (שצבא הוא השיא שלה). " נראה אותך כראש הממשלה מממן את אותם אלו שאתה טוען שהצבא מממן אותם (ואני מדבר על מסגרת אזרחית,ביטוח לאומי,כסף ילדים,דמי אבטלה,סבסוד לימודים וכו' וכו') ואז חוזר לדבר על עלויות מימון לחייל.אם לדעתך אזרח "חופשי" לא עולה למדינה המון המון כסף-אז הינך טועה ידידי. 3."אם תפקיד מסויים חורג מגבולות ההגדרה של צבא או אינו בעל תפקיד ביטחוני, הוא בלתי רלוונטי ומסוכן - שכן הוא מטשטש את הגבולות של צבא אל מול החברה האזרחית" אין לי מושג מאיפה הבאת את הטיעון הזה-לכל מערך לוחם בכל צבא ברחבי העולם קיים מערך לוגיסטי מורכב מאוד שגדול פי כמה מהכוחות הלוחמים.להגדרתך-רק תפקיד לחימה הוא תפקיד בטחוני-כלומר כל שאר התפקידים (מזון,רכב,מודיעין,אחזקה חימושית,אחזקת נשק,ועוד מאות תחומים) הינם בגדר מיותרים.ברור לי שאתה אינך מאלו שדוגלים בשיטת "הצבא צועד על קיבתוו" וזו רק דוגמא אחת.... לא תוכל להקים צבא חזק ללא תמיכה לוגיסטית כוללת. 4."תפקידים כמו עבודות שיטור, כלי תקשורת, תפקידי חינוך (!) וכדומה, אשר אין להם ולצבא שום קשר מופיעים תחת סמכותו של צה"ל על אף ש'התרומה' שלהם למערכת הצבאית הכוללת היא מפוקפקת ומהווה סוג של אבטלה סמויה" אני ממש ממש לא חושב שאתה מבין את כוחה של התקשורת ואת הצורך להיות מעורה בה .כמו כן את חיוניות עבודת השיטור (כארגון אשר מחייב עמידה בקריטריונים חוקתיים ומשמעתיים)-ואם אתה ממש ממש לא מאמין בחינוך-בואו נסגור גם את בתי הספר.....בשביל מה???אפשר ללמוד בבית.(זה היה בציניות כמובן). 5."לכן צה"ל יזם תכנית לקיצור השירות, לכן הוא מעביר יותר ויותר תחומים לחברות פרטיות ולכן כנראה שגם בדרגים הללו מבינים שלא כל תפקיד בצבא חשוב" עיותת את הסיבות למיקור חוץ (זה המונח הנכון להוצאת חוזים אזרחיים)-הסיבה היא כלכלית נטו-וצה"ל ככל ארגון חייב לחשוב בצורה כלכלית ולחסוך היכן שניתן.אם זה אומר להוציא פרוייקטים למכרזים-כנראה שזו הדרך.אגב-אם תרצה נתונים קצת יותר מהותיים לגבי כישלונות של חברות אזרחיות במערכת הצה"לית אתה מוזמן אליי למסנג'ר. רשמת את הכתוב והחלטת שרירותית שצה"ל מוציא מכרזים לחברות אזרחיות כי התפקידים לא חשובים.זה שטויות.זה הכל עסק כלכלי בסוף. 6."כאשר מס' המגוייסים הוא שרירותי מן הסתם הוא גם יכול לעלות על הנדרש" נניח ואתה צודק-היפוטתית-וקיימים מחזורי גיוס ש"עולים על הצורך בבעלי תפקידים"-איך בדיוק תבחר את מי לשחרר ככוח עודף?מה הקריטריון לדעתך לשחרור?מי שלא רוצה לשרת יותר או פחות? אין לי נתונים לגבי תורך בחיילים לעומת מכסות גיוסים-אבל אני מאמין שאם אני הייתי זה שאמור להחליט-גם מי שלא נדרש לתפקיד צבאי ונחשב "עודף" חייב להשלים את שירותו במסגרות אזרחיות אחרות-שב"ס,משטרת ישראל,בתי חולים וכו'.בכל מקרה לא להחליט שהוא נשאר בבית כי אין לו מה לעשות בצבא. 7."הקונספציות הצה"ליות הוכחו כשגויות פעמים רבות. באותה מידה שלא צריך להאמין בלב שלם לכך שקונספציות שנזקקו להן בעבר הן רלוונטיות כיום (לדוג', תורות הלחימה הצה"ליות שזכו לביקורת בועדת וינוגרד), " קונספציה=תפיסה.בוא רק נגיד שאתה לא ממש מבין מה אתה כותב.וינוגרד דן לא ב"האם תפיסת הקרב היתה נכונה" אלא ב"האם פעלו לפי הקונספציה".הטעויות שנעשו במלחמת לבנון נבעו מאי אחיזה בקונספציה הצבאית ולא להיפך.תורות הלחימה לא זכו לביקורת-אלא אי העמידה בהן היא שזכתה לביקורת נוקבת. 8."לסיכום, כפי שהראתי לכם, גם בצה"ל יש תפקידים בלתי רלוונטיים לצבא ולתפקידו המקורי, והטענה כי כל תפקיד בצבא הוא חשוב (ועוד לטעון שכל תפקיד יהיה יותר חשוב מכל מסגרת אחרת) היא מוגזמת ומנותקת מהמציאות. אשמח לשמוע תגובות בנידון. " כבר כתבתי בהתחלה-כתבת הרבה ולא אמרת כלום-בטח ובטח שלא "הראית"-כשאתה מעלה טיעון חשוב שתדע גם להגן עליו תוך מתן עובדות מוכחות ומבוססות או מקורות לצורך העניין.אחרת-לא תוכל להציג טיעון אלא רק השערה. לסיכום ידידי-אני מקווה שתפסיתך המבוססת על חצאי אמיתויות ועל הוצאת דברים מהקשרם המקורי-תשתנה. ועד אז...לילה טוב.
 

סלוניק

New member
תגובה

לא נכון-תפקיד הצבא הוא אינו הגנה על הגבולות אלא הגנה על בטחון המדינה-בטח תשאל מה ההבדל??אז יש הרבה הבדל.תפיסת ההגנה כוללת אוייבים מחוץ ומפנים-ולא רק אוייב אשר בא בשערי המדינה וגבולותיה.עקב תפיסת הבטחון הזו קיים צורך להרחיב את תפקידי הצבא לכל אורך ורוחב המדינה עם כל ההשלכות הכרוכות בכך-כולל תפקידי "שיטור" כלומר, אתה אומר שהצבא אמור לבצע תפקיד של... משטרה? למיטב ידיעתי כבר יש לנו גוף כזה, והוא אפילו נעזר בגופים אזרחיים אחרים (השב"כ למשל). הגישה לפיה הצבא אמור להיות תחליף למשטרה היא מטופשת במקרה הטוב (כי אם לא שמת לב - כבר יש לנו משטרה), ומסוכנת במקרה הרע (כאמור - חדירה של הצבא לחברה אזרחית). ראה אותך כראש הממשלה מממן את אותם אלו שאתה טוען שהצבא מממן אותם (ואני מדבר על מסגרת אזרחית,ביטוח לאומי,כסף ילדים,דמי אבטלה,סבסוד לימודים וכו' וכו') ואז חוזר לדבר על עלויות מימון לחייל.אם לדעתך אזרח "חופשי" לא עולה למדינה המון המון כסף-אז הינך טועה ידידי. אני מצטער, אבל זו הייתה אחת הפסקאות התלושות מהמציאות. אם הצבא מממן את אותם אנשים, מין הסתם המדינה היא זו שמקצה את התשלום וההוצאות לאותם אנשים. יש לכם חוסר הבנה מאוד מאוד בסיסית בקשר להפרדה בין צבא למדינה. אלה לא גופים נפרדים כי אם גוף שהצבא הוא זרוע שלו. כאשר צה"ל מתפקד כגוף 'חברתי' הכסף שהוא מוציא הוא הכסף שלך ושלי. הוא לא חברה שמונפקת בבורסה ולא גוף שאוסף שלל מלחמה כדי לממן עצמו. אין לי מושג מאיפה הבאת את הטיעון הזה-לכל מערך לוחם בכל צבא ברחבי העולם קיים מערך לוגיסטי מורכב מאוד שגדול פי כמה מהכוחות הלוחמים.להגדרתך-רק תפקיד לחימה הוא תפקיד בטחוני-כלומר כל שאר התפקידים (מזון,רכב,מודיעין,אחזקה חימושית,אחזקת נשק,ועוד מאות תחומים) הינם בגדר מיותרים.ברור לי שאתה אינך מאלו שדוגלים בשיטת "הצבא צועד על קיבתוו" וזו רק דוגמא אחת.... לא תוכל להקים צבא חזק ללא תמיכה לוגיסטית כוללת. לא נראה לי שברורה לך ההגדרה של "אזרחי". תפקידים עורפיים בצבא הם תפקידים צבאיים לכל דבר שכן מטרתם היא צבאית. תפקידים שמטרם לשרת את החברה האזרחית במדינה (מורה חיילת למשל) חורגים מן התחום הזה בצורה מובהקת. אגב, לכל צבא בעולם אין יחס חסר פרופורציות כל כך כמו בישראל בהקשר לשירות עורפי אל מול שירות צבאי (כנראה שצבאות אחרים לא מוצאים לנכון להקים חיל חינוך...). אני ממש ממש לא חושב שאתה מבין את כוחה של התקשורת ואת הצורך להיות מעורה בה .כמו כן את חיוניות עבודת השיטור (כארגון אשר מחייב עמידה בקריטריונים חוקתיים ומשמעתיים)-ואם אתה ממש ממש לא מאמין בחינוך-בואו נסגור גם את בתי הספר.....בשביל מה???אפשר ללמוד בבית.(זה היה בציניות כמובן) מה הצורך של צבא להחזיק בתחנת תקשורת? מה הצורך בשילוב הצבא בעבודות שיטור על פני המשטרה (אם יש חוסר כח אדם למשטרה, היא מוזמנת לגייס לשורותיה)? מה הצורך בשילוב של צה"ל במוסדות חינוך (אולי השילוב המסוכן ביותר בדמוקרטיה)? כתבת הרבה ולא אמרת כלום. כמו שביקשתי מבועז, עלי לבקש ממך לנסות ולנמק למה התחומים הללו מצויים בידי צה"ל למרות שאין להם תפקיד צבאי גם על פי הגדרתך ('שמירה על ביטחון המדינה'). עיותת את הסיבות למיקור חוץ (זה המונח הנכון להוצאת חוזים אזרחיים)-הסיבה היא כלכלית נטו-וצה"ל ככל ארגון חייב לחשוב בצורה כלכלית ולחסוך היכן שניתן.אם זה אומר להוציא פרוייקטים למכרזים-כנראה שזו הדרך.אגב-אם תרצה נתונים קצת יותר מהותיים לגבי כישלונות של חברות אזרחיות במערכת הצה"לית אתה מוזמן אליי למסנג'ר. רשמת את הכתוב והחלטת שרירותית שצה"ל מוציא מכרזים לחברות אזרחיות כי התפקידים לא חשובים.זה שטויות.זה הכל עסק כלכלי בסוף אופס! אתה כנראה מסכים איתי שגיוס חובה הוא לא יעיל במיוחד בעבור הצבא? אם כל תפקיד הוא חשוב ויהי מה (העיקר שיהיה בצה"ל), קצת אבסורדי שהצבא מטעמי חוסר יעילות מנסה להפטר ממנו. איך בדיוק תבחר את מי לשחרר ככוח עודף?מה הקריטריון לדעתך לשחרור?מי שלא רוצה לשרת יותר או פחות? צה"ל כבר עושה את זה היום ובוחר את מי הוא רוצה לשחרר ואת מי לא ע"פ קריטריונים שבחר לעצמו (ספר הפרופילים למשל). לפעמים הוא בוחר קריטריונים אומרי דרשני, כמו ההחלטה על גיוס אוטיסטים למשל, ולפעמים גם בוחר לפטור בגלוי על סמך עודף כח אדם שהוא פטור בפני עצמו. לו הייתה זו עמדתי הייתי בהחלט פוטר על סמך הרצון לשירות, היות והצבא האידיאלי על פי דעתי הוא צבא שהגיוס אליו איננו גיוס חובה, אבל זה בהחלט שרשור אחר ולכן לא אכנס לזה כאן. בוא רק נגיד שאתה לא ממש מבין מה אתה כותב.וינוגרד דן לא ב"האם תפיסת הקרב היתה נכונה" אלא ב"האם פעלו לפי הקונספציה".הטעויות שנעשו במלחמת לבנון נבעו מאי אחיזה בקונספציה הצבאית ולא להיפך.תורות הלחימה לא זכו לביקורת-אלא אי העמידה בהן היא שזכתה לביקורת נוקבת לא מדויק. ועדת וינוגרד ציינה את היעדר ההכרעה בין דגמי לחימה שונים וקונספציות משתנות. התו"ל המוכר היה תקיפה מן האוויר ושימוש בכוחות צבא על פי הדגם הפלסטיני. שתי הקונספציות האלה, גם ע"פ ועדת וינוגרד (פרק שבעה עשר) נמצאו לקויות ובעייתיות. מכל מקום, ההטפלות לעניין וינוגרד היא שולית. השורה התחתונה היא שגם קונספציות מבוססות זכו לקרוס בבוא העת. אם אתה רוצה נדבר במקום זה על קו מאז'ינו, או קו בר לב בחזית הישראלית. על תכנית חמש האצבעות, על הסכם אוסלו וכו'. כולן קונספציות שלמרות ש"היה מישהו ממש חכם" שהגה אותן, זה לא הספיק.
 

sayar3

New member
אוקיי-אז הנה כמה תשובות:

1.קודם כל אתה כנראה לא מבין את תפקידי המשטרה-ראייה לכך הם הדברים שאתה רושם פה.תפקיד משטרת ישראל אינו הגנה על המדינה גם לא בתוך גבולותיה. להלן תפקידי המשטרה: סעיף 3 לפקודת המשטרה (נוסח חדש), תשל"א-1971 - תפקידי משטרה - "משטרת ישראל תעסוק במניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש". ייעודה של משטרת ישראל - להגן על החיים והרכוש של כל אדם במדינת ישראל, ולעשות, במסגרת החוק, כל פעולה הדרושה למען מטרות אלו. כדי להשיג את ייעודה, ממלאת משטרת ישראל משימות רבות: מניעת עבירות, חקירת עבירות, איתור חשודים בביצוע עבירות, הבאת אשמים לדין, מתן סיוע לקרבנות עבירה, שמירת הסדר הציבורי, מתן שירותים שונים לפונים לעזרת המשטרה ועוד. ובכן-אתה בטח רואה שאין כאן נגיעה לנושאי בטחון מדינה!! מכך שצה"ל תופס בלית ברירה ובהיעדר גוף אחר את מקום הגוף שאמור להגן על פנים מדינתנו מאוייבים מבחוץ. להבדיל מראשויות שלטון אחרות בעולם אשר מממנות גופים לשמירה על בטחון המדינה מתוכה לה (כגון הFBI אשר כפוף לממשל הפדרלי ותפקידו לאתר ולסכל פעילויות עויינות). 2.אין לי ספק כי עלויות אחזקת חיילים היא גבוהה.אבל לתפיסתך-אם אותם חיילים או חלק מהם היו אזרחים אזי העלות הזו היתה נחסכת ממדינת ישראל-ועל כך אני חולק עליך.העלויות ל"אחזקת אזרח" הינן גבהות לא פחות למדינת ישראל.מה גם שאותו אזרח אינו "יעיל" ולא תורם חלק במערכת הצבאית ועקב כך נוצר חוסר בכ"א אשר לבסוף עולה כסף רב לאיישו ע"י מסגרות אזרחיות וקבלנים. אני מבין שאתה טוען כי קיים עודף כ"א ולכן זה לא הפסד-אך לא זו הטענה בסעיף זה ולכן לא אפתח אותה לדיון.אני מגיב רק על מה שרשמת ולא אחרת.כמו כן מעולם לא טענתי כי יש הפרדה בין צה"ל למדינה-נהפוך הוא.אני מצדיק דבריך כי צה"ל הוא חלק מהמדינה וזרוע מבצעת שלה.אין להפריד בין צהל למדינה -ולכן אני טוען כי העלות הכוללת לאחזקת חייל\אזרח בעצם באה מאותו הכיס ולא צריך לעשות חשבון כזה של "למי זה עולה יותר או פחות"-הנושא פשוט לא רלוונטי. 3.לצערי הבנתי מדבריך וטענותיך כי אינך מכיר ומבין את חשיבות נושא חיל החינוך בצה"ל (גם מורות חיילות וגם גלי צה"ל הינם חלק מחיל החינוך)-לכן צירפתי פה קישור-אני מאוד מבקש שתקרא אותו בעיון ואולי אולי תנסה להבין את המניעים והצורך בחיל כזה ותבין את נחיצותו.נסה לא להתקבע ולהתבצר בעמדותיך ולהיות קשוב גל לאלו אשר שוללים את הלך רוחך. http://www.aka.idf.il/chinuch/klali/default.asp?catId=42846&docId=48310 אנו חיים במדינה אשר מנסה להחדיר ערכים לנוער שלנו-ערכים אשר הם יסודה ובסיסה של חברה מתוקנת.צה"ל בנוי על ערכים כאלו והלוואי וחלק קטן מאוכלוסית המדינה הייתה דבקה בהם-היינו חברה הרבה יותר טובה. 4.אין לי נתונים על מנת לבסס את הטיעון כי חינוך הוא מנת חלקם של כל צבאות העולם.אך מאידך אין לך נתונים אשר סותרים זאת ולכן לא נוכל לנהל ויכוח ענייני בנושא.במידה ותרצה נתונים על מערכים לוגיסטיים וסדר הגודל שלהם-את זה יש לי והנתונים שלדעתך מופרזים במדינת ישראל הם ממש לא כך. 5.כתבתי לך כבר-התפקידים העורפיים לתפיסתך אינם פחות חשובים מהתפקידים הקדמיים.כל תפקיד בצה"ל בתפיסה הגלובאלית ובמבט על כולל נחוץ ומהווה חלק משרשרת אינסופית של תפקידים אשר לבסוף מתגבשים ומתנקזים לתוך מטרת על אחת-הגנה על המדינה. איך ולמה?אם תתן דוגמא ספציפית אוכל להסביר לך מאחר וקצרה היריעה מלהסביר את כל מכלול התפקידים הצבאיים. 6.איפה ראית שהסכמתי איתך שגיוס חובה הוא לא כלכלי למדינה?עיוותת את דברי והחלטת שמקורם שקונצנסיוס לגבי יעילות החייל בצה"ל-זה אינו המצב ואינני מסכים איתך.יש דברים שאין ביכולת צה"ל לבצע או שאין כדאיות כלכלית לבצע-ולכן יוצאים מכרזים לחברות אזרחיות.מה הקשר בין יעילות גיוס החובה??? אני מבקש לפחות לצורך דיון מכובד לא להוציא דברים מהקשרם ולהתמקד בכתוב ולא בהשערות. 7.וינוגרד והוועדה שברשותו לא קבעו כי הקוספציה הצבאית היתה מוטעית מיסודה-אלא קבלו על היעדר מטרות המלחמה מבחינה מדינית .הדוקטרינה הצבאית לא עמדה כלל למבחן והביקורת על המהלך האווירי שהיה אמור להביא להכרעה נבע מאי הצלחתו. אני מקווה שאתה מבין כי אם ובמידה והמהלך היה מוצלח לא הייתה שום ביקורת.... התפיסה הצבאית הינה הרבה יותר רחבה מהשאלה "האם ניתן להגיע להכרעה מהאוויר או לא". צירפתי גם פה קישור שפורס את הקונספציות הצה"ליות ואת התייחסות וינוגרד להן. http://www.omedia.co.il/Show_Article.asp?DynamicContentID=15542&MenuID=603&ThreadID=1014010 אין לי ויכוח איתך על רמת המחדלים פה.אך עלינו להביא דברים על דיוקם-אם אתה רוצה לדבר על קו ברלב או על קו מאז'ינו-אני אשמח מאוד -אך במקום אחר.אני דווקא די אוהב הסטוריה צבאית.אך זה לא המקום לדון בכך.
 
אז אני אענה לך :

אני אחזור ואומר , כל תפקיד בצה"ל הוא חשוב . אתה יכול שלא להסכים איתי , אתה יכול לחלוק עליי , אבל זו דעתי ואני גם אסביר . לפי שיטתך , כדי להטיס מטוס צריך טייס . מספיק טייס אחד כדי להטיס מטוס , כלומר צריך בחיל האוויר רק טייסים . לפי שיטה זו שצריכים רק טייסים (אני ממשיל את מה שאתה אומר שצריך רק כאלה שהם בעלי תפקיד ביטחוני) , חיל האוויר יפול תוך שעה . סליחה , תוך 10 דקות . סליחה , לא יהיה חיל האוויר . ברגע שאין לך חיל אוויר אין לך עליונות אווירית וחשפת את שמי מדינת ישראל בפני מדינות ערב . כדי להטיס מטוס אחד , לא 2 , לא 3 וגם לא 4 , כדי להטיס מטוס אחד צריכים עשרות אנשים . (הייתי בחיל האוויר בתור תומך לחימה אז יש לי מושג קלוש) .בלי פקיד כלים שיושב כל היום בחדר כלים ורושם כלים לטכנאים שיעבדו על המטוסים , בלי אותו הפקיד שום מטוס לא טס . אותם עשרות אנשים לפי שיטתך לא צריכים להיות בצבא . זו דוגמה אחת שהבאתי לך ואני מתחייב לפניך שיש עוד עשרות דוגמאות דומות . כן , כל תפקיד בצבא הוא חשוב . בניגוד לממשלה שבה יש בחירות כל 4 שנים בהן ניתן לשנות את זכות הבחירה , לצבא שלנו אנחנו לא מצביעים . אנחנו סומכים עליו בעיניים עצומות . אני אומר לך שאני סומך על הרמטכ"ל ועל מפקדי צה"ל בעיניים עצומות . הם המפקדים שלנו , הם עומדים בראש הצבא ועליהם האחריות . אף אחד לא יעשה זאת טוב מהם . כתבת שהראית לי שעבודות שיטור , תפקידי חינוך וכו' לא תורמים לצבא . מאיפה הידע הזה שלך? מאיפה אתה יודע מה הם עושים ומה הם תורמים? מדוע אתה חושב שאתה מבין יותר טוב מהרמטכ"ל , שר הביטחון , אלופי ומפקדי צה"ל?? צר לי , אך לא הבאת שום טיעון משכנע אחד מדוע יש להצדיק השתמטות . ההפך הוא הנכון . אל תקרא להשתמטות כשאתה לא יודע מה ההשלכות לכך ואני אומר לך שההשלכות לכך הן מסוכנות ביותר . אני לא אומר שלא ניתן לשפר , לייעל , לעשות שינויים . תמיד אפשר לייעל ולנסות לגרום לצבא טוב וחזק יותר . אבל לא השתמטות היא הפתרון , ממש לא . כרגע במצב הנוכחי שלנו , צבא ההגנה זקוק לכל אזרח שכשיר לשרת . לסיכומו של עניין , אני אחזור ואגיד שוב : כל תפקיד בצבא הוא חשוב . (עיין דוגמת חיל האוויר בשנית)
 

סלוניק

New member
תגובה

לכתוב עשרות פעמים "כל תפקיד בצבא הוא חשוב" לא עובד כמו היפנוזה או מסר תת-הכרתי. אתה צריך להוכיח שיש לכל תפקידי הצבא איזושהי מטרה צבאית ולכן אני חוזר ושואל - מה המטרה של מורה-חיילת? מה המטרה של גל"צ? וכדומה. כל עוד תמשיך להתחמק מעימות עם השאלות האלה, תמשיך להיות אוף-קלאש. אנחנו סומכים עליו בעיניים עצומות . אני אומר לך שאני סומך על הרמטכ"ל ועל מפקדי צה"ל בעיניים עצומות . הם המפקדים שלנו , הם עומדים בראש הצבא ועליהם האחריות . אף אחד לא יעשה זאת טוב מהם טוב, לפחות אני לא צריך לכתוב קלישאה על "ללכת עיוור" אחרי מה שאומרים לך, אבל אני מקווה שאתה מבין מה הבעייתיות בלסמוך בעיוורון מוחלט אחרי מישהו רק בגלל שיש לו את האחריות. מה שכן זה משעשע למדי כי צה"ל הוא הגוף אשר מחלק פטורים לשירות, כך שמבחינתו של צה"ל אין שום בעיית "השתמטות". כנראה שרק הפורום הזה נפגע עמוקות ולא עוקב אחרי התכנית השמיימית של מפקדי צה"ל. הראית לי שעבודות שיטור , תפקידי חינוך וכו' לא תורמים לצבא . מאיפה הידע הזה שלך? מאיפה אתה יודע מה הם עושים ומה הם תורמים? זה לא פופוליטיקה כאן, ואתה לא צריך לנסות לזרוק משפטי מחץ כדי לזכות במחיאות כפיים מהטריבונה. כתבתי כבר כמה פעמים מהו תפקידו של צבא ומדוע תפקידי חינוך למשל אינם רלוונטיים אליו. מתי תוריד את הכפפה ותתייחס לדברים עצמם במקום להתחמק? מדוע אתה חושב שאתה מבין יותר טוב מהרמטכ"ל , שר הביטחון , אלופי ומפקדי צה"ל?? אבוי, לא ידעתי את מקומי בסולם האבולוציוני. כן, מותר לפקפק גם ברמטכ"ל ובשר הביטחון (שים לב שציינת קודם שכן יש מקום לשאול שאלות לגבי פוליטיקאים. אל תסתור עצמך), כן מותר להרים גבה כאשר מפקדי צה"ל עושים טעויות. אתה רוצה להגיד לי שצה"ל מעולם לא עשה טעות? ועדות חקירה למיניהן, מכל מקום, חולקות עליך. ופעם נוספת אתה כושל מלהבין את ההפרדה בין צבא ובין מדינה. הצבא הוא כלי בידי המדינה למימוש מטרות או מדיניות. - אם הצבא מקבל הוראה כלשהי, עליו לבצע אותה. אם הוא מקבל מטרה כלשהי, עליו להשיג אותה. גיוס חובה הוא לא החלטה של צה"ל עצמו אלא חוק גיוס חובה - מדיניות שהונחתה מלמעלה והצבא מחוייב להתמודד איתה. אז או שהוא משחרר מלש"בים, והוא כאמור בחר בעצמו שלא לגייס 56% חיילים פוטנציאליים בכל מחזור, או שהוא מנסה להמציא עבורם תפקידים על מנת ליצור אבטלה סמויה - מראית עין של שירות פעיל. צר לי , אך לא הבאת שום טיעון משכנע אחד מדוע יש להצדיק השתמטות מוזר, עברתי אחורה על כל ההודעות שלי ולא ברור לי למה אתה סבור שפניתי להצדיק 'השתמטות'. למיטב זכרוני כל שעשיתי היה לתקוף הצהרות יהירות וחסרות ביסוס כמו "כל תפקיד בצה"ל חשווווווב!" או את הרצון ללכת בעיניים עצומות אחרי בעלי סמכות, אידיאל פאשיסטי ביסודו. מכל מקום, אני בהחלט תומך בביטול גיוס החובה אך זה בהחלט שרשור אחר שאשמח להתדיין בו. אני לא אומר שלא ניתן לשפר , לייעל , לעשות שינויים . תמיד אפשר לייעל ולנסות לגרום לצבא טוב וחזק יותר לפני כמה משפטים דיברת על כך שצה"ל ומפקדיו לעולם לעולם לא יטעו ושצריך ללכת אחריהם בעיניים עצומות כמו אחרי ההשגחה העליונה. אז איך יתכן שאפשר לשפר ולייעל? על פניו על פי הלוגיקה שלך אין שום דבר שצריך לשנות. צבא ההגנה זקוק לכל אזרח שכשיר לשרת צבא ההגנה חולק עליך בעניין זה. הוא משחרר אנשים על ימין ועל שמאל, כולל על סמך "עודף כח אדם", פטור חוקי ומוכר. מתי תתעמת עם העובדה שצה"ל הוא זה שבוחר לשחרר את כל אותם אנשים? ושוב, אתה לא מנסה לגייס אנשים כדי להשיג מטרה מסויימת, אלא רואה בגיוס עצמו מטרה מסויימת. צה"ל יכול לעשות את העבודה שלו עם 200,000 חיילים ואולי אפילו פחות (איך אני יודע? כי זו כמות החיילים שצה"ל בחר להשאיר), וכנראה שזה משרת את מטרותיו. אתה החלטת שהגיוס עצמו הוא היעד, ולכן כביכול מטרת הצבא תושג אם יהיו לו 400,000 חיילים, למרות שזה בזבזני, מיותר וככל הנראה לא מה שצה"ל מכוון אליו.
 
תגובה

דבר ראשון , אתה אומר לי להוכיח מטרות של תפקידים שונים כדי שיצדיקו את עצמם . אז אני אומר לך , תוכיח לי אתה ההפך! . תוכיח לי שהתפקידים שאתה מדבר עליהם לא חשובים ולא תורמים . מכיוון שאתה לא יכול להוכיח לי כי אין לך את הידע הדרוש להוכיח לי דבר כזה , אז אני לא צריך להוכיח לך שהם כן חשובים מהסיבה הפשוטה שאם התפקידים הללו אכן נמצאים בשירות הצבא , אז סימן שהם חשובים . תתפלא אבל על כל תפקיד בצבא חשבו כמה פעמים אם אכן זקוקים לו , על כל תפקיד בצבא יש תקנים ומיכסה , ולכן מעצם היותו תפקיד בצה"ל הוא חשוב . אם לא הבנת אני אנסה להסביר לך עוד פעם , אבל ברמת העיקרון לא סתרת שום דבר ממה שאמרתי . לא הוכחת וגם לא תצליח להוכיח שיש תפקידים שאינם חשובים . לפי איזה מדד אתה מחליט איזה תפקיד חשוב ואיזה לא? עכשיו אתייחס למה שכתבת בשחור מודגש : 1.הצבא נותן פטורים למי שמגיע לו . כלומר , הצבא מנסה ללכת בדרך שתעזור לאוכלוסיות שונות של אנשים כדי להקל עליהם ולא לחייב אותם לשירות חובה . ברגע שאנשים מנצלים זאת ומשיגים פטור בדרכים לא כשרות , זה נקרא השתמטות ואם זה הצבא לא מסכים . הבאתי קישור באחד השירשורים על כך ששטרן דיבר על הטלת סנקציות נגד אותם משתמטים , כך שלא תוכל להגיד שהצבא לא דיבר על זה . 2.אני לא רוצה לקבל מחיאות כפיים מהטריבונה (למרות שלא איכפת לי כן...) , לא כתבת פעם אחת למה התפקידים עליהם אתה מדבר אינם עוזרים ואינם תורמים לצבא . כתבת שהם לא תורמים . מדוע?? לזה כנראה שאין לך תשובה . ושוב , אין לך את היכולת בכלל לחוות דעה על התפקידים האלה כי אתה פשוט לא מבין בזה ואין לך את הידע הדרוש כדי לענות . עניתי לך היטב למעלה , אז קדימה , תרים את הכפפה במקום להתחמק... 3.מותר לך לפקפק על הרמטכ"ל , על הצבא ועל כולם . איך אומרים אצלנו : כל אחד חושב שהוא ראש ממשלה שמבין יותר מכולם . זכותך לחשוב מה שבא לך . אך מה לעשות שהם מקבלי ההחלטות ואתה רק אחד שכותב בפורום? אתה יכול לכתוב מהיום ועד הודעה חדשה מה שאתה רוצה נגד צה"ל , אני יודע שאין אנשים טובים יותר שיכולים לעמוד בראש המערכת ואם אתה חושב שאתה מבין גדול יותר מהם...אשריך 4.מה לעשות , כשאתה מתנסח ומדבר על דברים כמו שיש תפקידים שהם "אבטלה סמויה" ותפקידים שלא נחוצים לצבא כי הם לא תורמים לשום דבר , אתה למעשה נותן לגיטימציה לכך שאין בעיה להשתמט . אתה לא צריך להגיד במפורש שאתה מצדיק השתמטות , ניתן לדעת זאת לפי ההודעות שלך . 5.אני סומך עליו בעיניים עצומות בדיוק בגלל הסיבה הזאת!! שהצבא יודע לתקן את עצמו ולשפר את עצמו במידה וצריך . רק גוף מקובע לא יודע להפיק לקחים , אך כמו שאמרתי בעבר , יושבים בצה"ל אנשים שמבינים בביטחון המדינה הרבה יותר ממני וממך ולכן אני סומך עליהם בעיניים עצומות . גם בענייני התפקידים שיש בצבא . 6.מה הכוונה צה"ל משחרר על פי "עודף כוח אדם" ? נראה לי שאתה קצת מתלבל... אם לדוגמא יש מיכסה של X אנשים בתפקיד כלשהו בבסיס כלשהו בחיל האוויר , אז במידה והמיכסה מלאה אותו אדם ישרת במקום אחר . אף פעם לא שמעתי שצה"ל שיחררו אדם משירות כי "יש לנו כבר מספיק אנשים בצבא אז אתה משוחרר..." . יש לך הוכחות למה שאתה אומר? אני אשמח לקרוא...
 
למעלה