בואו נדבר קצת על פדלים

בואו נדבר קצת על פדלים

מתי ואיך אתם אוהבים להשתמש בהם ו/או חושבים שצריך? והכוונה כמובן לא כשמצוין במפורש ( וגם כאן צריך לקחת בחשבון כמה לסמוך על ההוצאה) גם בראי ההסטוריה.
 

galgal15

New member
יאללה בוא נדבר..

בעקרון, הפדל הוא חלק בלתי נפרד מההוראות שבתווים. כשכתוב ללחוץ על הפדל לוחצים וכשכתוב לשחרר משחררים. נכון שיש קטעים בהם כתוב לנגן הכל עם פדל ולא כתוב בדיוק מתי לשחרר ומתי ללחוץ, אני עדין זוכר איזה "טיפ" כזה שהמורה שלי נתן לי פעם שהיה לשחרר וללחוץ על הפדל בכל פעם מספר רגעים לאחר שמחליפים את הצליל הבס/האקורד. חוץ מזה סך הכל זה ענין של הוראות..כמו תווים, עושים מה שכתוב ואי אפשר לשנות.
 

[אורן]

New member
ממש לא מסכים

פדאל זה כמו שכתוב העוצמה. זה לא חלק מהתווים. ב- 99% מהמקרים זה לא יוצר היצירה (בטהובן, באך וכו´) כתב את זה אלא מי שערך את הספר, ולכן כל אחד יכול לעשות בפדאל כראות עיניו. אני חושב שהרעיון הכי טוב הוא כל אחד לפי שמיעתו. שומעים את המוזיקה, ויודעים מתי צריך ומתי לא. כשמנגנים, מנגנים מעט מאוד עם הידיים והרבה מאוד עם האוזניים.
 

galgal15

New member
בכל אופן,

עוצמה זה ענין יחסי וללחוץ או ללחוץ זה משהו קבוע שכתוב. אפשר להתווכח אם כשכתוב פורטה צריך ללחוץ בעוצמה כזאת או אחרת אבל כשכתוב ללחוץ על הפדל יש רק דרך אחת ללחוץ..
 
קודם כל - נשאלת השאלה כמה לסמוך

על ההוצאה. מה המלחין כתב, ומה העורך הוסיף, וכמה אני מסכים עם שניהם לאור השינויים שהפסנתר עבר מאז היצירה נכתבה. מלבד זאת, יש מקרים שבהם יש נאמר צליל ארוך בבס ומעליו תפקיד שלא מאפשר להמשיך וללחוץ על הקליד. מקרים כאלו מענינים אותי במיוחד.
 

[אורן]

New member
אני לוקח את ההמלצות לפדאל

בדיוק כמו שהן- המלצות. זה כמעט תמיד לא המלחין ואם זה הוא באמת צריך לבדוק מתי זה היה- הפסנתר באמת עבר שינויים. ואף אחד בשום הוצאה לא יגיד לי איך לנגן ולא משנה כמה הוא מבין יותר ממני- אני מנגן כמו שאני אוהב, בשביל הכיף שלי.
 

KAZATRA

New member
אין חוקיות

כשאני מנגנת ת לעצמי אני תמיד שמה פדל (חוץ ממקומות של סטקטו וכד´) כי זה כיף. אבל כשאני מנגנת לאחרים אז אני משתדלת להקשיב להוראות. ההמלצה שלי היא ללחוץ על הפדל עד שזה נשמע ממש גרוע ואזל להחליף....
 

michal_sil

New member
בדיוק לזה התכוונתי - מה אתם רגילים

ומעדיפים ומוצאים לכון לעשות. עוד מישהו?
 

ענבל מ

New member
כן, אני. הנה דעתי.

בד"כ אני לוקחת את ההוראות כהמלצה בלבד, ומסתמכת על האוזניים שלי ושל המאזינים (מסכימה עם זה שההמלצות תלויות גם בהוצאה, אבל אני רואה בזה עניין אחר לגמרי). בקשר לדבר הכי חשוב בשימוש בפדל, התעסקתם בזה קצת בשרשור- הכי הכי חשוב לדעת מתי ואיך להוציא אותו. שבוע טוב, ענבל
 

Amalthea

New member
חחח כן להוציא זה חשוב

אם לא מדובר ביצירה נורא "מודרנית" שאמורה להיות קקה-מאייקה, זה נורא עצוב לשמוע הרמוניות נמחצות בצדדים זו על זו... אני יודעת ששמעתי פעם מישהו, לא זוכרת את שמו אוי לבושה, וירטואוז עם פוזה, שניגן באך עם כ"כ... אבל כ"כ! הרבה פדאלים, שזה היה ממש מפחיד. בשמיעה ראשונה התחלחלתי, גם בשניה, בשלישית דווקא התחלתי לאהוב. אז, כמו שאמרו כמעט כולם, זה מאוד אישי, נקודה. כמו לכ"כ הרבה דברים גם לזה אין כללים מוחלטים. תעשו מה שכיף לכם גם אם זה אומר לסובב את המלחין בקבר
 
בפרק הראשון של הסונטה הזו

יש גם הוראה לפדאל שקט אני לא יודעת אם בטהובן בעצמו התכוון לזה בהמון הוצאות המדפיס בעצמו מחליט איפה הוא רוצה את הפדאל שלו לכן..לקחתי בדר"כ בתור המלצה אבל אפילו זה היה טעות כי ברוב הפעמים זה ממש אישי לכל פסנתרן (ולפעמים גם למורה שלו..) אני אישית אוהבת פדאלים,זה נותן יותר עומק להרמוניה אבל כמובן שיש יצירות שזה לא מתאים כל יצירה וכל נגן עם מה שמתחשק לו..
 
פדל, ביטהובן ונגינה בפסנתר

השימוש בפדל לדעתי הוא אמנות בפני עצמה. הפדל נוטל חלק גדול במעורבות של הפסנתר בביצוע של היצירה. לדוגמא נגינת סונטה של מוצרט עם פדל ובלי פדל זה בעצם שני עולמות שונים מאותו מלחין. אך האם נכון יותר לנגן מוצרט עם פדל מאשר בלי? יש פה מידה של אינטרפרטציה, שבאה לידי ביטוי בהוספות שנעשו מאוחר יותר. מוצרט לא כתב "להשתמש" בפדל, אם כי עוד בתקופתו של מוצרט היה פדל בפסנתר אותו הפעילו בעזרת הברך ולא בעזרת כפות הרגלים. (למעשה היו שני פדלים, אחד לצלילים הגבוהים ואחד לנמוכים). מוצרט בעצמו לא היסס להשתמש בו.. כאשר פסנתרן רוצה לנגן מוצרט , הוא צריך לחשוב האם השימוש בפדל משמש את אורח התקופה ואת העומק של היצירה, כפי שכמובן הנגן מבין אותה. במובן הזה אין תשובה לשאלה האם צריך או לא צריך.. יש פה מידה מסויימת של בחירה. המקובל במוצרט למשל הוא כן להשתמש בפדל, אם כי לא בפדל מלא. ישנם מלחינים שהשימוש בפדל הוא כבר חלק מהכתיבה הקומפוזיטורית שלהם, כמו למשל כל המלחינים הרומנטים, אולם גם כאן יש להבין כל מלחין לכשלעצמו. שופין למשל, נורא הקפיד על השימוש בפדל וממש כתב בדיוק באילו פעימות להרים ולהוריד אותו. ישנם המון דוגמאות בהם שופין משאיר את הפדל באופן שיוצר דיסוננטים קטנים במוסיקה או על מנת להשיג גוון וצבע מסויים לצליל. ביטהובן לעומתו, השתמש פחות בכתיבה לפדל, אם כי ברור מהכתיבה בהמון מקומות ש"צריך" להשתמש בפדל גם כאשר לא כתוב. כך לדוגמא בסונטה הפאתטית ברור שצריך להשתמש בפדל כדי להשיג את האפקט התזמורתי של יד שמאל. באשר לסונטת אור הירח: ביטהובן כתב בסונטה באופן מפורש לא להרים את הפדל גם כאשר משתנות ההרמוניות. כאשר לא מרימים את הפדל בהתאם לכתיבה של ביטהובן, היצירה נשמעת פתאום לגמרי אחרת.. יש ביצועים רבים בהם לא מתייחסים לכתיבה הזאת של ביטהובן.. נדמה לי שבסונטה הזאת ביטהובן השתמש בכתיבה לפדל בפעם הראשונה. יש אפילו מקומות אצל ביטהובן שהוא כותב במפורש להשתמש בפדל השמאלי. לדוגמא בסונטה אופוס 109 לדעתי כאשר המלחין כותב באופן מפורש להשתמש בפדל, אין מנוס מלהתייחס לכתיבה הזאת. לכן צריך לשים לב מתי הכתיבה היא של המלחין ומתי היא נוספה מאוחר יותר. כך למשל, כאשר שופין כותב להרים את הפדל, מרימים אותו, גם אם נדמה שלא חייבים. במקומות בהם לא נרשם שימוש בפדל, יש הרבה יותר מקום לפרשנות. כך למשל השימוש בפדל בנגינת באך הפכה להיות מקובלת (ונכונה לדעתי). לפעמים כדאי להשתמש בפדל לא רק כאמצעי הבעה אלא כמכשיר הפותר קשיים טכניים ביצירה. נכון לדעתי להשתמש בפדל על מנת "להחליק" מרווחים גדולים. לדוגמא, באנוונציה לשלוש קולות בדו מינור של באך. למרות זאת הפדל לדעתי לא צריך לבוא במקום העבודה המנטלית שצריך לעשות בלנסות לחבר את המוסיקה במקרים האלה. ההבדל בין באך לבין שופין הוא שאצל שופין הפדל הוא חלק אינטגרלי והכרחי בנגינה ואצל שופין הפדל בא כתוספת, כמקום לאינטרפרטציה.
 
למעלה