בואו נעשה את זה מסודר

פלגיה

New member
בואו נעשה את זה מסודר

על פי הצעתה של שיבולית אני חונכת פינת לימוד שבועי של פרק בתנ"ך. אני מעוניינת שהלימוד יהיה מגוון ככל האפשר, ויעבור על פרקים בתורה בנביאים ובכתובים, הן פרקים "סיפוריים" והן כאלה שהם בעלי אופי אחר - פרקי שירה, או נבואה, או הלכה. נראה לי להיצמד לחלוקה (הנוצרית) המקובלת, אבל אם החלוקה הזאת משנה באופן משמעותי את הבנת הפרק הנידון - נציין זאת כמובן. באופן ספונטני כבר הותחל לימוד של ספר יונה. מקובל עלי לראות בו "פרק" בפני עצמו, כי הוא אמנם מחולק לארבעה פרקים, אבל הם קצרים ובעלי זיקה זה אל זה. הדיון נמצא בהמשך הקישור המצורף. אם ישד מתנדב המוכן לסכם את הדיון כמאמר - תבוא עליו הברכה. הצעות לפרקים נוספים - אפשר להעביר אלי במסר.
 

פלגיה

New member
../images/Emo63.gif פינת "על הפרק"

והפעם מתוך תפילת יונה קפץ לי הפסוק "כל משבריך וגליך עלי עברו", שנמצא גם בספר תהילים. אז הפרק הפעם תהילים מ"ב . השאלות שעלו אצלי: האם יש קשר בין הפרק לבין ספר יונה או שהפסוק המשותף הוא צירוף מקרים בלבד? מי אלה "בני קורח"? מי חיבר את המזמור? מה הקשר אל המזמור הבא (מ"ג)? אפשר להעלות שאלות אחרות, לענות לשאלות שהעליתי, או לציין כל מה שעולה בראשכם בעת לימוד הפרק.
 
"באמר אלי כל היום איה אלהיך"

יונה מכיר את נינוה, או לפחות חושב כך. והוא פוחד. אין לו ספק בציוויו של אלהים אליו, אין לו ספק בהיותו של אלהים, אבל בנינוה המצב שונה. יונה בא לאנשים שאלוהיהם מוחשי, קיים, ניתן להצביע עליו ולומר - אלה אלוהיך נינוה! ואליהם הוא בא בשם אלוה שאין לראותו, אין לחוש אותו, אין לו צורה ואין לו בית, אלהים שלא ניתן להצביע עליו ולענות לשאלה "איה אלוהיך?" הוא מאמין באלוהים, אבל הוא לא מאמין ביכולתו לדבר בשם אלוהים לבלתי המאמינים. במזמור מ"ב המוטיב העיקרי הוא מצוקת המשורר באמרם אליו כל היום איה אלוהיו. בעולם שבו אמונה במהות מופשטת, אבסטרקטית, היא חידוש מהפכני, המאמין נמצא במצוקה תמידית להוכחת דרכו. מעניין מוטיב המים שבמזמור, מצד אחד המים מסמלים את התשוקה, את הערגה, לאלהים ("כאיל תערג על אפיקי מים כן נפשי תערג אליך...צמאה נפשי לאלהים") מצד שני המים מהווים חלק ממצוקת המשורר - "תהום אל תהום קורא... כל משבריך וגליך עלי עברו" אותו אלהים שאי אפשר לאחוז בו כמים נוזלים לארץ, הוא האלהים שאי אפשר לחיות בלעדיו, כפי שאי אפשר לחיות ללא מים, והוא המים השוטפים, המטביעים, המציפים, "שרוצים להציף לי את העולם כמו בימים הטובים שלהם, כשהכל, פשוט הכל היה מים" (מאיר אריאל).
 

שיבולית

New member
כמה ניסיונות-

מעניין שכמה שקראתי תפרק לא שמתי לב שהפסוק משותף - אז תודה על הסבת תשומת הלב
ולעניין: מעניין לראות שבתהילים הפסוק מתפרש כמטאפורה בלבד וביונה הוא מתפרש גם על פי הפשט (שהרי כל הגלים אכן עברו עליו). לגבי בני קורח רש"י מביא : לבני קרח - אסיר ואלקנה ואביאסף הם היו תחלה בעצת אביהם ובשעת המחלוקת פרשו וכשנבלעו כל סביבותיה' ופתתה הארץ את פיה נשאר מקומם בתוך פי הארץ כענין שנאמר ובני קרח לא מתו ושם אמרו שירה ושם יסדו המזמורי' הללו ועלו משם ושרת' עליהם רוח הקודש ונתנבאו על הגליות ועל חרבן הבית ועל מלכות בית דוד לגבי פרק מ"ג לא כ"כ מצאתי הקשר....
 
למעלה