הרכבת הקלה נופית היא פרויקט אשר נועד לחבר את נוף הגליל, נצרת ועוד יישובים לחיפה וההיפך.
כל פעם שאני מסתכל על הפרויקט זה נראה לי כאילו מדובר רק בחצי שלו
ושכחו לתכנן את החצי השני.
השדרוג אשר אני מציע כולל מקטע בנצרת ומקטע בחיפה..
נתחיל עם נצרת, הבעיה שם היא שהרכבת פשוט לא עוברת במרכז העיר
וכך הופכת אותה ללא יעילה במידה מסוימת עד רבה.
הכנסת הרק"ל לתוך העיר לא תוכל להתבצע בתוואי קרקעי ותידרש מסילה תת-קרקעית.
מהי ההיתכנות ההנדסית לבנייה כזאת אני לא יודע,
אבל בואו נסתכל על המסילה בירושלים, שם מתוכננת הארכה של הרכבת הכבדה
על למלחה בתת הקרקע, מדובר בהארכה של בערך 8 קילומטר.
בנוסף לזאת גם לקו הכחול יהיה מקטע תת קרקעי לאורך 2.5 קילומטר.
בנצרת אני מניח שיידרש מקטע תת קרקעי של בערך 3.2 קילומטר.
בתמונות המצורפות ניתן לראות את התוואי,
תמונות מצורפות של התוואי בתוך נצרת, בשחור תת קרקעי, ירוק קרקעי, עיגולים אדומים תחנות תת קרקעיות.
היתרון העיקרי הוא הגדלה משמעותית של מספר הנוסעים בתוך המערכת, ייתכן אפילו הכפלה ויותר.
יתרון נוסף נוגע לתחנת נצרת-צפון, על פי מה שקראתי היא מתוכננת להוות אזור פיתוח משמעותי,
אבל קשה לבצע פיתוח סמוך לתחנה אשר יושבת על כביש מהיר מחוץ לעיר,
הזזה של התחנה למיקום אשר מסומן בתמונה תאפשר פיתוח משמעותי סמוך לתחנה.
עוד יתרון הוא שינוי התוואי בנוף הגליל לפי התמונה,
זה היה התוואי המקורי אבל מכיוון שרצו לקצר את הדרך מנצרת לחיפה
התוואי חותך באזור התעשייה ולא נכנס לשכונות הר יונה.
מקטע חיפה,
דבר ראשון, לדעתי יש להאריך את התוואי ממרכזית המפרץ לקרית הממשלה,
למעשה בעתיד יהיה כדאי להזיז את התחנה המרכזית ממרכזית המפרץ לקרית הממשלה,
אני אפרט על כך ברשומה אחרת, אבל הסיבות העיקריות הן,
היתכנות למע"ר בקרית הממשלה או מע"ר בין קרית הממשלה למרכזית המפרץ, פרויקט חזית הים והכרמלית.
עכשיו בואו נביט על התכנון העתידי במפרץ,
יש את תוכנית מפרץ החדשנות, בנייה של עשרות אלפי דירות על חשבון שטחי תעשייה
והרק"ל עוברת בתוך הפרויקט, כך יצא שבמידה רבה כל המקטע בין קרית אתא למרכזית המפרץ
יהיה עירוני או פרברי-עירוני, כך למעשה יהיה מדובר בקו בתוך מטרופולין חיפה.
בנוסף לזאת אמור להיות קו רק"ל לאורך כביש עוקף קריות עד מרכזית המפרץ,
אין לי מושג מה הצורך בקו זה, אני הייתי מעביר אותו קצת מערבית משם לאורך נחל גדורה,
ושם מנסה ליצור עירוניות אשר לא ממוקדת ברכב הפרטי, מצורפת תמונה בהמשך.
לענייננו, לפי מה שנראה יהיו שני קווי רק"ל בתוך המטרופולין אשר מסתיימים במרכזית המפרץ,
בהצעה שלי להאריך את הרק"ל עד לקרית הממשלה התייחסתי לקו בין נצרת לחיפה,
אבל כשמדובר בקו בתוך המטרופולין יש הצדקה להאריך אותו מעבר לקרית הממשלה,
למעשה עד בת-גלים.
כל פעם שאני מסתכל על הפרויקט זה נראה לי כאילו מדובר רק בחצי שלו
ושכחו לתכנן את החצי השני.
השדרוג אשר אני מציע כולל מקטע בנצרת ומקטע בחיפה..
נתחיל עם נצרת, הבעיה שם היא שהרכבת פשוט לא עוברת במרכז העיר
וכך הופכת אותה ללא יעילה במידה מסוימת עד רבה.
הכנסת הרק"ל לתוך העיר לא תוכל להתבצע בתוואי קרקעי ותידרש מסילה תת-קרקעית.
מהי ההיתכנות ההנדסית לבנייה כזאת אני לא יודע,
אבל בואו נסתכל על המסילה בירושלים, שם מתוכננת הארכה של הרכבת הכבדה
על למלחה בתת הקרקע, מדובר בהארכה של בערך 8 קילומטר.
בנוסף לזאת גם לקו הכחול יהיה מקטע תת קרקעי לאורך 2.5 קילומטר.
בנצרת אני מניח שיידרש מקטע תת קרקעי של בערך 3.2 קילומטר.
בתמונות המצורפות ניתן לראות את התוואי,
תמונות מצורפות של התוואי בתוך נצרת, בשחור תת קרקעי, ירוק קרקעי, עיגולים אדומים תחנות תת קרקעיות.
היתרון העיקרי הוא הגדלה משמעותית של מספר הנוסעים בתוך המערכת, ייתכן אפילו הכפלה ויותר.
יתרון נוסף נוגע לתחנת נצרת-צפון, על פי מה שקראתי היא מתוכננת להוות אזור פיתוח משמעותי,
אבל קשה לבצע פיתוח סמוך לתחנה אשר יושבת על כביש מהיר מחוץ לעיר,
הזזה של התחנה למיקום אשר מסומן בתמונה תאפשר פיתוח משמעותי סמוך לתחנה.
עוד יתרון הוא שינוי התוואי בנוף הגליל לפי התמונה,
זה היה התוואי המקורי אבל מכיוון שרצו לקצר את הדרך מנצרת לחיפה
התוואי חותך באזור התעשייה ולא נכנס לשכונות הר יונה.
מקטע חיפה,
דבר ראשון, לדעתי יש להאריך את התוואי ממרכזית המפרץ לקרית הממשלה,
למעשה בעתיד יהיה כדאי להזיז את התחנה המרכזית ממרכזית המפרץ לקרית הממשלה,
אני אפרט על כך ברשומה אחרת, אבל הסיבות העיקריות הן,
היתכנות למע"ר בקרית הממשלה או מע"ר בין קרית הממשלה למרכזית המפרץ, פרויקט חזית הים והכרמלית.
עכשיו בואו נביט על התכנון העתידי במפרץ,
יש את תוכנית מפרץ החדשנות, בנייה של עשרות אלפי דירות על חשבון שטחי תעשייה
והרק"ל עוברת בתוך הפרויקט, כך יצא שבמידה רבה כל המקטע בין קרית אתא למרכזית המפרץ
יהיה עירוני או פרברי-עירוני, כך למעשה יהיה מדובר בקו בתוך מטרופולין חיפה.
בנוסף לזאת אמור להיות קו רק"ל לאורך כביש עוקף קריות עד מרכזית המפרץ,
אין לי מושג מה הצורך בקו זה, אני הייתי מעביר אותו קצת מערבית משם לאורך נחל גדורה,
ושם מנסה ליצור עירוניות אשר לא ממוקדת ברכב הפרטי, מצורפת תמונה בהמשך.
לענייננו, לפי מה שנראה יהיו שני קווי רק"ל בתוך המטרופולין אשר מסתיימים במרכזית המפרץ,
בהצעה שלי להאריך את הרק"ל עד לקרית הממשלה התייחסתי לקו בין נצרת לחיפה,
אבל כשמדובר בקו בתוך המטרופולין יש הצדקה להאריך אותו מעבר לקרית הממשלה,
למעשה עד בת-גלים.