בוב דילן - האלבומים / חלק א'

Chocoholic

New member
בוב דילן - האלבומים / חלק א'

החלק הראשון של סקירת האלבומים של בוב מכסה את שנות השישים, שאר החלקים יועלו בימים הקרובים. הסקירה היא ממצה ומטרתה לתת אינפורמציה כללית על האלבומים. כל האלבומים יפורטו בהרחבה במסגרת מאמרים נפרדים. 1) Bob Dylan - 1962 אלבום הבכורה של בוב מכיל רק 2 שירים מקוריים ועוד 11 שהם גרסאות כיסוי לשירים של אמנים אחרים או שירים עממיים. היישר מבתי הקפה החמימים של רובע Greenwich Village בניו יורק, בהם צמח והתפתח זרם הפולק המודרני שעתיד בקרוב לירות את יריית הפתיחה לשנות השישים המהפכניות, מגיח נער יהודי צנום בן 20 ששר לאמריקה על אמריקה עצמה: בוקרים מטקסס, חקלאים עניים מקנזס, שחורים ממיסיסיפי ונוודים החוצים את הארץ הגדולה, כולם באים לידי ביטוי בשירים אלה, כפרצופה האמיתי של האומה, פשוטה ואמיתית, כמו הפולק והבלוז שנמצאים בשפע באלבום. מוריו הרוחניים של בוב (בעיקר Woody Guthrie) משתקפים כאן בהתאם, ובוב מציג בצורה מינימליסטית (גיטרה אקוסטית ומפוחית הם הכלים היחידים) את כל מה שלמד מהם בצורה טובה ומשכנעת. זהו בוב דילן לפני שגיבש לעצמו את סגנונו, בזמן שעוד ספג ולמד מאווירת הפולק כל מה שרק יכל. שירים בולטים: ‘Talkin’ New York’, ‘Man Of Constant Sorrow’, ‘Song To Woody’, ‘In My Time Of Dying’, ‘House Of The Rising Sun'. 2) The Freewheelin' Bob Dylan - 1963 האלבום הקודם לא בדיוק רמז על מה שעתיד לבוא; מבחינה מוסיקלית אין כאן כמעט התקדמות, אך מבחינת התוכן, הקפיצה היא משמעותית. זה האלבום אשר ביסס את דילן כאמן, כזמר פולק, והציג לראווה את יכולת הכתיבה שלו , שמנקודה זו והלאה נשפכה ממנו והפכה עולמות. הפעם, 2 מתוך 13 השירים הם גרסאות כיסוי והשאר מקוריים. בוב החל בתנופת כתיבה ויצירה שתדעך רק בעוד כמה שנים; כנראה שלאלבום הזה נבחרו מיטב השירים שהיו באמתחתו באותה תקופה, משום שכמעט ואין כאן שירים "חלשים". "סוג" מסוים של שירים שבוב מפתח כאן הם שירים חצי-ביוגרפיים וחצי דמיוניים המתארים בצורה זו או אחרת סיטואציות שונות שבהן בוב מצא את עצמו; אלה בד"כ שירים המוצגים בקלילות ובניחוח אירוני (‘Talkin’ World War III Blues’ ו ‘I Shall Be Free) אך השנינות, השפה העשירה והדימויים מראים נוכחות ברורה. כמובן שאת גולת הכותרת עושים כאן שירי המחאה והצדק החברתי שבוב מציג כאן לראשונה (בעיקר ‘Blowin’ In The Wind’ ו ‘Masters Of War’ ), שירים שהפכו ברובם תוך זמן קצר להמנונים בפיהם של מיליוני האנשים שיצאו להפיץ את השלום, הצדק והשוויון בארצם. אם האלבום הקודם גרם להרמת גבה בקרב חוגי הפולק והביטניקים של ניו יורק, אלבום זה השיג הרבה מעבר לכך והחל למעשה את התהליך ההדרגתי שבמהלכו העולם (ועולם המוסיקה בפרט) אימץ לחיקו את בוב. שירים בולטים: ‘Blowin’ In The Wind’, ‘Girl Of The North Country’, ‘Masters Of War’ , ‘A Hard Rain’s A-Gonna Fall’ , ‘Don’t Think Twice, It’s Alright’, ‘Talkin’ World War III Blues’. 3) The Times They Are A-Changin' - 1964 בוב החליט להתמקד יותר בנושאי המחאה והצדק ויתכן שבגלל זה התוצאה כאן היא יותר קודרת ומלנכולית (אפילו מבטו של בוב על האלבום מביע זאת); אך אין זה מוריד מערכו של האלבום, שמוסיף להציג את בוב וכתיבתו במלוא ההדר ובעוצמה שלא ידעו כמותה לפני כן. האלבום הראשון המכיל כולו שירים מקוריים ממשיך כאמור את המחאה החברתית שהוצגה בצורה בולטת באלבום הקודם ואף מחדד זאת עד לכדי שלמות, כמעט. השיר ‘The Times They Are A-Changin’ הוא מעיין קריאת תיגר על הדור המיושן שעדין שולט באומה אך מאבד את אחיזתו בהדרגה; רק אדם חסר חושים יוכל להתעלם ממילים כה חזקות. ‘With God On Our Side’ , ‘Only A Pawn In Their Game’ ו ‘The Lonesome Death Of Hattie Carroll’ הם הדוגמאות הבולטות לנושאים החברתיים שמעלה בוב. במקביל, בוב מפתח צד נוסף בכתיבתו והוא הצד הרומנטי, שמתבטא בעיקר בשירים ‘One Too Many Mornings’ ו ‘Boots Of Spanish Leather’ , מציג מצבים שבהם כל אחד נתקל בשלב זה או אחר בחיים ומהווה מעיין גיוון ואתנחתא בין שירי המחאה המכבידים. שירים בולטים: 'The Times They Are A-Chaning','With God On Our Side', 'Ballad Of Hollis Brown', 'One Too Many Mornings', 'The Lonesome Death Of Hattie Carol', Boots Of Spanish Leather'. 4) Another Side Of Bob Dylan - 1964 בהחלט צד אחר של בוב; כאן הוא מיתן ועידן את המחאה ואת שיריו הנוקבים. כעת, נושאים אלה מתבטאים בצורה פחות בוטה ויותר עקיפה (‘Chimes Of Freedom’ הוא הדוגמה הבולטת ביותר) והשפה היא עשירה ומלאה בדימויים יותר מתמיד. בוב פינה באלבום זה מקום עבור הצד האישי/רומנטי, למעשה רוב האלבום מוקדש לצדדים הרבים של היחסים הרומנטיים וניתן לאמר שכל שיר כאן מייצג צד אחר של תחום זה: ‘All I Really Want To Do’ הוא שיר פשוט ותמים, מזכיר במידה מסוימת את ‘I Want To Hold Your Hand’ של הביטלס; ב ‘Spanish Harlem Incident’ בוב מתאר את נפילתו בקסמיה של אישה; ב ‘I Don’t Believe You’ הוא כועס וחש דחוי, ו ב ‘Ballad In Plain D’ הוא חושף בגילוי לב נדיר את התפרקותם של יחסיו עם בת-זוגתו באותה תקופה. הגישה המוסיקלית השולטת היא עדיין אקוסטית-מינימליסטית אך אי אפשר שלא להבחין ברוח חדשה הנושבת , ממתנת את הפולק ואוספת נושאים נוספים לכתיבה ולביטוי. שירים בולטים: ‘Spanish Harlem Incident’, ‘Chimes Of Freedom’, ‘My Back Pages’, ‘It Ain’t Me Babe’ , ‘I Don’t Believe You’, ‘Ballad In Plain D’. Bringing It All Back Home - 1965 האלבום הזה נחת על העולם כמו פצצה הרסנית; אך מה שהאלבום הזה זרע הוא לא הרס חלילה, אלא את הזרעים של דור ההמשך של הרוק. כן, רוק היה הכיוון החדש אליו פנה כעת בוב; באלבום הקודם הוא בבירור עבר את גבולות הפולק ואילו כאן הוא ממשיך להתעלות על עצמו, מנפץ כליל את הכללים לפיהם יצר עד כה ובורא משהו חדש לגמרי שלא נשמע כמותו. להקות הרוק והפופ של אותה התקופה, ובראשן הביטלס, נכנסו לאולפנים והחלו לעבוד שעות נוספות; אם עד עכשיו היה מישהו בעולם המוסיקה שלא שמע על דילן, האלבום הזה "דאג" לכך שישמעו עליו. אותם מעריצים פנאטיים וקצרי-רואי שדחו בבוז את הכיוון החדש (בעיקר המוסיקלי) שבוב בחר , דשדשו בעבר ולא השכילו להבין את השילוב הנפלא שנוצר כאן. צידו הראשון של האלבום הינו רוקיסטי בעוד שבצידו השני (או בחלקו השני, בתקליטור) בוב חוזר, כמעיין פרידה, הופעה אחרונה, אל הפולק האקוסטי. בוב לוקח את המאזין למחוזות דמיוניים (‘Mr.Tambourine Man’) סצינות סוריאליסטיות (‘Bob Dylan’s 115th Dream’), טקסטים קפריזיים אך שנונים (‘Subterranean Homesick Blues’ ובמקביל, ממשיך לבטא את הצד הרומנטי (‘She Belongs To Me’ , ‘Love Minus Zero/No Limit’ ) והמחאתי, שכבר פרץ את מחסומי הפולק הפשוט (‘Gates Of Eden’, ‘It’s Alright, Ma’ ). שירים בולטים: האלבום כולו.
 

Chocoholic

New member
חלק א' - המשך

6) Highway 61 Revisited - 1965 בוב ראה כי טוב, והמשיך בכיוון בו בחר, הפעם באלבום שכולו רוק, למעט השיר האחרון. התוכן הוא בדומה לזה שקיים באלבום שקדם לו והרוק, הכיוון המוסיקלי שכעת שולט ביצירותיו, עובר בין בלוז (‘Ballad Of A Thin Man’), רוק מלודי ועשיר (Queen Jane Approximately) ורוק גולמי ובועט (Tombstone Blues). האלבום נפתח עם ‘Like A Rolling Stone’ האגדי, שיר הפורש על פני 6 דקות את סלידתו של בוב מהתנהגות חברתית צבועה. בוב מטיב להשתמש בשפתו כדי לצבוע בשלל צבעים וגוונים את שיריו, שבצירוף של להקה חשמלית מלאה מקבלים ביטוי מושלם. לא קשה להבחין בשיתוף הפעולה הנהדר שבין בוב ללהקה המלווה אותו, ובהתחשב בעובדה שבוב בד"כ כתב את שיריו שיתאימו לביצוע אקוסטי, ניתן לראות שגם בתחום הזה הוא הגיע קרוב לשלמות. חזיונותיו הסוריאלסטיים ממשיכים לפרוץ ולהתפוצץ במגוון של דימויים, כמו בשיר החותם את האלבום, ‘Desolation Row’. כעת, בוב נאבק יותר להמשיך וליצור את הסגנון שבו בחר באלבום הקודם; למרות ההצלחה, הוא מצא את עצמו חוטף ביקורות מצד התקשורת וחוגי הפולק שלפתע נראו שמרניים ורחוקים. גם על חייו הפרטיים הוא התקשה לשמור, ועקב כל זה כתיבתו השתנתה וניתן להבחין בציניות גוברת וביותר ביקורת אישית, מאשר בביקורת חברתית שמקורה במחאה. שירים בולטים: ‘Like A Rolling Stone’,’Ballad Of A Thin Man’ , ‘Queen Jane Approximately’, ‘Just Like Tom Thumb’s Blues’, ‘Desolation Row’. 7)Blonde On Blonde-1966 האלבום הכפול הזה היווה את שיא היצירה של בוב בשנות השישים, ויש שטוענים כי זה נכון לגבי כל 45 שנות הקריירה שלו. בלוז, רוק, קאונטרי ופופ, כל מה שבוב עסק בו בישירות ובעקיפין עד עכשיו התאחד לעושר מוסיקלי שלא נוצר קודם ע"י אף אמן אחר. גם מבחינה טקסטואלית בוב מגיע כאן לשיא והוא מגוון בין בלדות רומנטיות (‘Just Like A Woman’) ואישיות (‘Sad Eyed Lady Of The Lowlands’ שכתב לאשתו Sarah), שירי אהבה שהפכו תוך זמן קצר לקלאסיקה (‘I Want You’ , ‘Just Like A Woman’ ), רגשות עזים של כמיהה ואכזבה (‘Sooner Or Later One Of Us Must Know’ , ‘4th Time Around’) וכמובן, משחקי המילים והדימויים אשר בונים סצנות דמיוניות/בלתי הגיוניות ולעיתים משעשעות ('Leopard Skin Pill-Box Hat', 'Stuck Inside Of Mobil With The Memphis Blues Again') וגם הצהרות חצי סתמיות וחצי הומוריסטיות אך עם הרבה פלפל ושנינות ('Obviously 5 Believers' , 'Rainy Day Women 12&35'). עם האלבום הזה, בוב הסיר מעליו לחלוטין את גלימת "משורר הפולק והמחאה" והשלים את התהליך אותו החל לפני יותר משנה, בין אם התכוון לכך ובין אם לאו, של דובר בעל קול רחב הרבה יותר, שייצג כעת רעיונות ותכנים שעימם הזדהה הדור הצעיר של שנות השישים. שירים בולטים: כל האלבום. 8) Bob Dylan's Greatest Hits -1967 בשש שנות הקריירה המקצועית של בוב הוא הגיע למעמד של כוכב-על ועלה הצורך באלבום אוסף שיאחד את המיטב של שיריו עד לנקודה זו. וכך עשתה חברת Columbia שבה היה חתום בוב. האוסף, שהיה להיט ונחטף כמו לחמניות חמות, הוא מעט קצר (רק עשרה שירים) ובקלות יכלו להתווסף שירים נוספים שבהחלט ראויים להיכלל באוסף כזה. כיום, האלבום הזה כמעט ולא נמכר, בעיקר בגלל שקיימים אוספים יותר מקיפים ועדכניים. נקודה חיובית ומעניינת, שהוסיפה בזמנו לערכו של האוסף, היא הכללת השיר ‘Positively 4th Street’ שיצא כסינגל בסוף 1965 ולא נכלל באלבום רגיל. 9) John Wesley Harding - 1967 1967 הייתה השנה של הרוק והפופ; הביטלס בשיאם, הרוק מגיע לגבהים חדשים, הרכבים מעולים כמו ה Doors ואמנים כמו Jimi Hendrix מציפים (במובן החיובי) את עולם המוסיקה בצלילים טריים ומרתקים... החברה בארה"ב רועשת וגועשת ונושאים בוערים כמו המלחמה הקרה, מלחמת וייטנאם, מבנה החברה וגזענות עולים ומגיעים לראש הדיון, שלא תמיד היה חיובי ומעוטר ב"ויבראציות טובות" כפי שבד"כ נהוג להציג את התקופה. בוב דילן, האיש שהוביל מבחינה מוסיקלית את המאבקים שהחברה האמריקאית הייתה כעת נתונה בהם, מיאן להופיע. במקום זאת, הוא הלך לקאונטרי. האלבום שהוקלט בקיץ 67', "קיץ האהבה", ויצא בסוף השנה, עמד בניגוד גמור לכל שאר הדברים שנעשו באותה התקופה. לאחר אלבומו הקודם, בוב נסג לאחור לביתו, קטע את הופעותיו בציבור ונראה כאילו שהוא פסק מלכתוב ולהקליט. זה היה נכון, אך רק חלקית (כפי שהעולם גילה רק ב 1975). בוב מתמקד באלבום הזה בשירים שבאים ממחוזות רחוקים ומזמנים נשכחים. הטקסטים כאן הם פשוטים ומזכירים עלילות שסופרו מפה לאוזן במערב הפרוע, במאה ה -19. שירים קצרים, רובם מורכבים משלושה בתים, נותנים לאלבום ניחוח של עיירה טקסנית מאובקת לפני 150 שנים, בה עוברים נוודים (‘I Am A Lonesome Hobo’),פורעי חוק (‘John Wesley Harding’) מחפשי הזדמנויות (‘I Pity The Poor Immigrant’) וסתם בטלנים ותמהוניים (‘The Wicked Messenger’). המוסיקה כאן היא בהתאם, בוב חוזר לגיטרה האקוסטית ולקטעי הסולו על המפוחית, ומלווים אותו רק באס ותופים. שירים בולטים: 'The Ballad Of Frankie Lee And Judas Priest', 'All Along The Watchtower', 'I pity The Poor Immigrant', 'I Dreamed I Saw St.Augustine' ,'I'll Be Your Baby Tonight'. 10)Nashville Skyline - 1969 בוב נשאר במחוזות ה"פריפריה" אך מעדכן את הצליל והטקסטים כך שיתאימו לזמנים המודרניים, גם אם הם עדיין רחוקים מכל מה שנוצר מסביב באותה תקופה; האלבום הזה טבול היטב במימי הקאונטרי הצלולים והנעימים. בוב צירף אליו להקה שתתאים לשירי הקאונטרי והצליל כאן הוא עשיר ומלא, ובבחינת שדרוג ושכלול האלבום הקודם. מבחינת המילים, לא תמצאו כאן מחאה מסוג זה או אחר. השירים כאן הם חמימים ולא קשה להזדהות עימם או להבין את כוונתו של המשורר; הכתיבה לא מורכבת והרעיונות אינם מוסתרים תחת מעטה מורכב של דימויים ולשון גבוהה ומרמזת. גם בשיא האלבום – בשיר ‘Lay Lady Lay’, שמרמז על הכוונות ונכתב כדובר צד ג', לא קשה להבין את השיר. אפילו קולו של בוב שונה ממה שהורגלנו אליו עד עכשיו; הוא מעבה את קולו, כנראה מתוך מודעות למגבלות של קולו, ע"מ להקנות לשיריו צליל יותר נעים. בפעם הראשונה, בוב לא שר לבד באלבום שלו – בשיר הפותח, ‘Girl Of The North Country’ (שכבר הופיע באלבומו השני מ 63') הוא מאחד כוחות עם Johnny Cash , ממובילי מוסיקת הקאונטרי. חידוש נוסף הוא שיר שהוא כולו אינסטרומנטלי - 'Nashville Skyline Rag'. שירים בולטים: ‘Girl Of The North Country’ , ‘To Be Alone With You’, ‘I Threw It All Away’, ‘Lay Lady Lay’ , ‘Tonight I’ll Be Staying Here With You’.
 

i married Isis

New member
אחאחאח..בובי השווה.

איזה בחור יפה היה. אבל, היי. אם דעתי אינה מטעה אותי, לדילן היו יותר אלבומים ממה שציינת, לא? בכל אופן, האלבום המועדף העליי הוא: BRINGING ALL BACK HOME.
 

Chocoholic

New member
כמובן שהיו לו יותר אלבומים

בינתיים העלתי רק את אלה שיצאו בשנות השישים.
 
למעלה