Chocoholic
New member
בוב דילן: האלבומים - שנות השמונים
1) Saved - 1980 באלבום הקודם דילן ביטא את הנושא בו מצא את השראה, בדת. אולם זה היה נראה כשגעון חולף, אף אחד לא תאר לעצמו שבוב יפתח את העשור עם אלבום שהוא "חלק ב' " של קודמו. אם היו למישהו ספקות לגבי מידת מעורבותו של דילן בדת, האלבום הזה הסיר אותם. אך בעוד שהאלבום שקדם לו הציג נושא חדש וגישה חדשה של דילן לשיריו, האלבום הזה מחזק את הנושא עד לכדי רמה של אדיקות, אפילו פנאטיות. עד כדי כך, שאם בוב היה כעת בתחילת הקריירה וזה היה אלבומו הראשון, יכלנו בקלות לחשוב שהוא איזה כומר בעל כישרון מוסיקלי, המנצל זאת להטפה והפצה של הנצרות. האלבום ממש "ספוג" ברוח הדת; תשעת השירים כאן מדברים על הישועה המובטחת לכל אחד שילך בדרכי האל ( ‘Saving Grace’), על הדבקות באל (‘Solid Rock’ , ‘Pressing On’), הכנה לקראת בואו של משיח וקירוב הדת אל האדם (‘Are You Ready’) וגם שירים שנראים כלקוחים מהתנ"ך או הברית החדשה (In The Garden); בוב גם דואג להבהיר כי הוא לעולם ימשיך לדבוק באל ובדרכיו (‘What Can I Do For You’, ‘Covenant Woman’) ולאוזניו של המאזין הממוצע, לאורך האלבום אכן נוצרת תחושה כזו. בוב אמנם יצר כאן אלבום אחיד ומגובש, אם כי הנושא המככב תפס את דילן בכזו אובססיביות שגרמה ליצירתו להיות מעט חד גונית ויבשה. אין כאן הרבה התלהבות ולהט המאפיינים אדם שנמצא בשיא התהליך של חזרה בתשובה, ומבחינת הטקסטים, לא הרבה אנשים ימצאו כאן משהו להזדהות עמו, במיוחד אלה שאינם נוצרים. ניתן לאמר שהמטרה למעשה "חיסלה" את כל האמצעים שננקטו באלבום זה, אם בכלל ננקטו... הנקודות החיוביות הלא רבות שמוענקות לאלבום הן בעיקר בזכות אווירת ה Gospel הקיימת כאן, בעיקר בשיר הפתיחה ‘Satisfied Mind’, שנשמע כאילו נלקח מאיזו כנסייה בפטיסטית בעיירה נידחת באלבמה, ובשירים בעלי עיבוד סוחף שיגרמו לכל אחד להאזין לתוכן, כמו שיר הנושא ‘Saved’ ו ‘Solid Rock’. להקת הליווי והנגנים שמלווים את בוב "מצילים" את ‘Saved’ מנפילה אל תהום האלבומים הגרועים והנשכחים. שירים בולטים: ‘A Satisfied Mind’ , ‘Saved’ , ‘Sold Rock’. 2) Shot Of Love - 1981 בוב עדיין שוחה במים העמוקים של הדת והאמונה; האלבום השלישי והאחרון בסדרת "השילוש הקדוש" (שדווקא לא נחשב כל כך קדוש בעיני רבים) שהם שלושת האלבומים ה"דתיים" שלו , הוא גם הטוב שבהם. נכון, הדת היא עדיין הנושא המרכזי ופה ושם ניתן למצוא "התרסות" מצידו של דילן לגבי הכופרים נטולי הדת והאמונה, אך צורת השירים ודרך ביטויים של השירים עולה בהרבה מזו שבשתי האלבומים הקודמים. ההרגשה הכללית באלבום היא יותר חופשית ומשוחררת; ניתן לשמוע זאת אצל בוב, וגם במוסיקה הטובה שמלווה את השירים, שהיא הרבה יותר מגוונת וחיה. ברוב השירים כאן יש מעיין חיוניות, היוצרת עניין ומגבירה את הרצון להקשיב לאלבום ולתוכנם של השירים. ייתכן שבוב השכיל לרתום כאן את כשרונותיו בצורה טובה יותר, שכן הוא נתפס באלבום זה פחות ככומר מטיף מטקסס שעשה הסבה לעולם המוסיקה, אלא יותר כמשורר בעל מודעות חברתית, נטול דעות קדומות ורצון לכפייה ושמרנות. זה לא שהאלבום הקודם היה גרוע, אך כששומעים את שניהם , ניתן להבחין מי עומד בצילו של מי. הדגש על המוסיקה הוא יותר גדול, ולפיכך גם הסגנונות הם מגוונים יותר והעיבודים יותר עשירים ומערבבים בין רוק, פופ, בלוז וגוספל. השינוי לטובה מתבטא גם בתוכן השירים, וכעת הם בחלקם פחות ממוקדים וישירים. כאן תמצאו פחות קונוטציות דתיות ונושאים תנ"כיים, וגם אלה שקיימים עודנו בד"כ בשפה ציורית ובדימוים, כמיטב עבודתו של בוב. אין עוד אלבום אחר שמילים "דתיות" כתובות לצידן של מילים "חילוניות" , והחיבור ביניהם זורם וענייני. שני שירים כאן, ‘Heart Of Mine’ ו ‘Lenny Bruce’ הם נטולי כל קשר ברור וישיר לדת; הראשון הוא שיר אהבה והשני הוא שיר הוקרה לקומיקאי והשחקן אמריקאי לני ברוס. גם אם שירים בעלי אופי דתי מובהק כמו ‘Shot Of Love’ ו ‘Property Of Jesus’ עדיין נתפסים כ"מאיימים" בתוכנם, אין כל סיבה לחשוש. האווירה המשוחררת והמוסיקה בהחלט מפצים במקום שבו המילים או התוכן לעיתים יכולים לאכזב. שירים בולטים: ‘Shot Of Love’ , ‘The Groom’s Still Waiting At The Altar’, ‘Every Grain Of Sand’ , ‘Trouble’ , ‘Property OF Jesus’. 3) Infields - 1983 לאחר אלבום מצליח, שגם סימן עלייה נוספת באיכות יצירתו, בוב השאיר את הנצרות מאחור, ואף התקרב ליהדות. באלבום הזה הוא התקרב וכמעט שחזר את השיא של אמצע שנות השבעים; הכתיבה שבה להיות עשירה ומעניינת, השירים חזרו (בחלקם) להיות עניינים ולעסוק בנושאים הקלאסיים של דילן – תודעה אישית, מודעות חברתית וביקורת ברמת הפרט. אנחת הרווחה שנשמעה כשיצא האלבום הזה נבעה לא רק מהעובדה שבוב "נגמל" מהאלבומים הדתיים וההתעסקות האובססיבית בדת ובאמונה, אלא גם פשוט משום שזה היה אלבום טוב למדי, עם תכנים מגוונים ומוסיקה ועיבודים נהדרים. דילן מתקרב כאן לפופ כפי שמעולם לא התקרב, אך איכות היצירה אינה נפגעת. למעשה, המוטיבים הדתיים עדיין קיימים כאן (השיר הפותח Jokerman מלא במוטיבים מהתנ"ך והברית החדשה) אם כי יותר בצורה של חיפוש אחר הדרך הנכונה מאשר הטפה לדרך מסוימת. ב ‘Sweetheart Like You’ ו ‘Don’t Fall Apart On Me Tonight’ דילן שב לשירי האהבה הפואטיים והמתייסרים מעוטרי הרומנטיקה; ‘License To Kill’ הוא שיר ביקורתי על הדרדרות מוסרית של האנושות; את אהדתו ליהדות ולארץ ישראל הוא מביע בשיר ‘Neighborhood Bully’, שיר המביע תמיכה מובהקת בישראל ובזכות קיומה (באותה שנה הוא גם ביקר בארץ וערך בכותל את הבר-מצווה של בנו). בוב אסף הרכב יוצא דופן ומעולה שילווה אותו בשיריו באלבום הזה; חבר להקת ה Rolling Stones בשנות השבעים Mick Taylor ומנהיג ה Dire Straits מארק קנופפלר,שני גיטריסטים מעולים ובעלי מוניטין, מותירים את חותמם במוסיקה בעזרת צליל עשיר וסוחף הנפרס על פני בלוז, רוק ורגאיי. שירים כמו ‘Jokerman’ , ‘Neighborhood Bully’ ו ‘Union Sundown’ הם בעלי צליל רוקיסטי מחוספס. ‘Infields’ השיב במידה רבה את דילן אל קדמת היוצרים והמוסיקאים; הקלטת האלבום נערכה במספר לא קטן של מועדים, שבהם הוקלטו שירים נוספים, לא פחות טובים ברמתם מאלה שנכללו באלבום, ויש שטוענים שזה יכל להיות אלבום אף יותר טוב, כמעט מושלם, לו היו כלולים בו עוד מספר שירים. שירים בולטים: כל האלבום.
1) Saved - 1980 באלבום הקודם דילן ביטא את הנושא בו מצא את השראה, בדת. אולם זה היה נראה כשגעון חולף, אף אחד לא תאר לעצמו שבוב יפתח את העשור עם אלבום שהוא "חלק ב' " של קודמו. אם היו למישהו ספקות לגבי מידת מעורבותו של דילן בדת, האלבום הזה הסיר אותם. אך בעוד שהאלבום שקדם לו הציג נושא חדש וגישה חדשה של דילן לשיריו, האלבום הזה מחזק את הנושא עד לכדי רמה של אדיקות, אפילו פנאטיות. עד כדי כך, שאם בוב היה כעת בתחילת הקריירה וזה היה אלבומו הראשון, יכלנו בקלות לחשוב שהוא איזה כומר בעל כישרון מוסיקלי, המנצל זאת להטפה והפצה של הנצרות. האלבום ממש "ספוג" ברוח הדת; תשעת השירים כאן מדברים על הישועה המובטחת לכל אחד שילך בדרכי האל ( ‘Saving Grace’), על הדבקות באל (‘Solid Rock’ , ‘Pressing On’), הכנה לקראת בואו של משיח וקירוב הדת אל האדם (‘Are You Ready’) וגם שירים שנראים כלקוחים מהתנ"ך או הברית החדשה (In The Garden); בוב גם דואג להבהיר כי הוא לעולם ימשיך לדבוק באל ובדרכיו (‘What Can I Do For You’, ‘Covenant Woman’) ולאוזניו של המאזין הממוצע, לאורך האלבום אכן נוצרת תחושה כזו. בוב אמנם יצר כאן אלבום אחיד ומגובש, אם כי הנושא המככב תפס את דילן בכזו אובססיביות שגרמה ליצירתו להיות מעט חד גונית ויבשה. אין כאן הרבה התלהבות ולהט המאפיינים אדם שנמצא בשיא התהליך של חזרה בתשובה, ומבחינת הטקסטים, לא הרבה אנשים ימצאו כאן משהו להזדהות עמו, במיוחד אלה שאינם נוצרים. ניתן לאמר שהמטרה למעשה "חיסלה" את כל האמצעים שננקטו באלבום זה, אם בכלל ננקטו... הנקודות החיוביות הלא רבות שמוענקות לאלבום הן בעיקר בזכות אווירת ה Gospel הקיימת כאן, בעיקר בשיר הפתיחה ‘Satisfied Mind’, שנשמע כאילו נלקח מאיזו כנסייה בפטיסטית בעיירה נידחת באלבמה, ובשירים בעלי עיבוד סוחף שיגרמו לכל אחד להאזין לתוכן, כמו שיר הנושא ‘Saved’ ו ‘Solid Rock’. להקת הליווי והנגנים שמלווים את בוב "מצילים" את ‘Saved’ מנפילה אל תהום האלבומים הגרועים והנשכחים. שירים בולטים: ‘A Satisfied Mind’ , ‘Saved’ , ‘Sold Rock’. 2) Shot Of Love - 1981 בוב עדיין שוחה במים העמוקים של הדת והאמונה; האלבום השלישי והאחרון בסדרת "השילוש הקדוש" (שדווקא לא נחשב כל כך קדוש בעיני רבים) שהם שלושת האלבומים ה"דתיים" שלו , הוא גם הטוב שבהם. נכון, הדת היא עדיין הנושא המרכזי ופה ושם ניתן למצוא "התרסות" מצידו של דילן לגבי הכופרים נטולי הדת והאמונה, אך צורת השירים ודרך ביטויים של השירים עולה בהרבה מזו שבשתי האלבומים הקודמים. ההרגשה הכללית באלבום היא יותר חופשית ומשוחררת; ניתן לשמוע זאת אצל בוב, וגם במוסיקה הטובה שמלווה את השירים, שהיא הרבה יותר מגוונת וחיה. ברוב השירים כאן יש מעיין חיוניות, היוצרת עניין ומגבירה את הרצון להקשיב לאלבום ולתוכנם של השירים. ייתכן שבוב השכיל לרתום כאן את כשרונותיו בצורה טובה יותר, שכן הוא נתפס באלבום זה פחות ככומר מטיף מטקסס שעשה הסבה לעולם המוסיקה, אלא יותר כמשורר בעל מודעות חברתית, נטול דעות קדומות ורצון לכפייה ושמרנות. זה לא שהאלבום הקודם היה גרוע, אך כששומעים את שניהם , ניתן להבחין מי עומד בצילו של מי. הדגש על המוסיקה הוא יותר גדול, ולפיכך גם הסגנונות הם מגוונים יותר והעיבודים יותר עשירים ומערבבים בין רוק, פופ, בלוז וגוספל. השינוי לטובה מתבטא גם בתוכן השירים, וכעת הם בחלקם פחות ממוקדים וישירים. כאן תמצאו פחות קונוטציות דתיות ונושאים תנ"כיים, וגם אלה שקיימים עודנו בד"כ בשפה ציורית ובדימוים, כמיטב עבודתו של בוב. אין עוד אלבום אחר שמילים "דתיות" כתובות לצידן של מילים "חילוניות" , והחיבור ביניהם זורם וענייני. שני שירים כאן, ‘Heart Of Mine’ ו ‘Lenny Bruce’ הם נטולי כל קשר ברור וישיר לדת; הראשון הוא שיר אהבה והשני הוא שיר הוקרה לקומיקאי והשחקן אמריקאי לני ברוס. גם אם שירים בעלי אופי דתי מובהק כמו ‘Shot Of Love’ ו ‘Property Of Jesus’ עדיין נתפסים כ"מאיימים" בתוכנם, אין כל סיבה לחשוש. האווירה המשוחררת והמוסיקה בהחלט מפצים במקום שבו המילים או התוכן לעיתים יכולים לאכזב. שירים בולטים: ‘Shot Of Love’ , ‘The Groom’s Still Waiting At The Altar’, ‘Every Grain Of Sand’ , ‘Trouble’ , ‘Property OF Jesus’. 3) Infields - 1983 לאחר אלבום מצליח, שגם סימן עלייה נוספת באיכות יצירתו, בוב השאיר את הנצרות מאחור, ואף התקרב ליהדות. באלבום הזה הוא התקרב וכמעט שחזר את השיא של אמצע שנות השבעים; הכתיבה שבה להיות עשירה ומעניינת, השירים חזרו (בחלקם) להיות עניינים ולעסוק בנושאים הקלאסיים של דילן – תודעה אישית, מודעות חברתית וביקורת ברמת הפרט. אנחת הרווחה שנשמעה כשיצא האלבום הזה נבעה לא רק מהעובדה שבוב "נגמל" מהאלבומים הדתיים וההתעסקות האובססיבית בדת ובאמונה, אלא גם פשוט משום שזה היה אלבום טוב למדי, עם תכנים מגוונים ומוסיקה ועיבודים נהדרים. דילן מתקרב כאן לפופ כפי שמעולם לא התקרב, אך איכות היצירה אינה נפגעת. למעשה, המוטיבים הדתיים עדיין קיימים כאן (השיר הפותח Jokerman מלא במוטיבים מהתנ"ך והברית החדשה) אם כי יותר בצורה של חיפוש אחר הדרך הנכונה מאשר הטפה לדרך מסוימת. ב ‘Sweetheart Like You’ ו ‘Don’t Fall Apart On Me Tonight’ דילן שב לשירי האהבה הפואטיים והמתייסרים מעוטרי הרומנטיקה; ‘License To Kill’ הוא שיר ביקורתי על הדרדרות מוסרית של האנושות; את אהדתו ליהדות ולארץ ישראל הוא מביע בשיר ‘Neighborhood Bully’, שיר המביע תמיכה מובהקת בישראל ובזכות קיומה (באותה שנה הוא גם ביקר בארץ וערך בכותל את הבר-מצווה של בנו). בוב אסף הרכב יוצא דופן ומעולה שילווה אותו בשיריו באלבום הזה; חבר להקת ה Rolling Stones בשנות השבעים Mick Taylor ומנהיג ה Dire Straits מארק קנופפלר,שני גיטריסטים מעולים ובעלי מוניטין, מותירים את חותמם במוסיקה בעזרת צליל עשיר וסוחף הנפרס על פני בלוז, רוק ורגאיי. שירים כמו ‘Jokerman’ , ‘Neighborhood Bully’ ו ‘Union Sundown’ הם בעלי צליל רוקיסטי מחוספס. ‘Infields’ השיב במידה רבה את דילן אל קדמת היוצרים והמוסיקאים; הקלטת האלבום נערכה במספר לא קטן של מועדים, שבהם הוקלטו שירים נוספים, לא פחות טובים ברמתם מאלה שנכללו באלבום, ויש שטוענים שזה יכל להיות אלבום אף יותר טוב, כמעט מושלם, לו היו כלולים בו עוד מספר שירים. שירים בולטים: כל האלבום.